springen, galopsprongen uitmeten? hoe??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GAM

springen, galopsprongen uitmeten? hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 17:30

mijn pony gaat momenteel echt met sprongen vooruit kwa springen, heel goed. maar nu wil ik verder. een parcour is meerdere hindernissen achter elkaar, en doe je vaak in galop.

vandaag al een aantal keer geprobeert om in galop op de hindernis aan te komen, soms gaat het goed soms zit ze er te dicht op of te ver af. ik probeerde al met galopsprongen groter of kleiner maken, maar ik vind het zelf heel moeilijk om te zien, hoeveel ik nodig heb. (heb mazzel gehad met m`n andere die wist het zelf precies hoeveel ze nodig had)

wie heeft er voor mij een manier om te oefenen? hoe dat ik hetzelf kan zien, en m`n pony het kan laten snappen.

ikowtje

Re: springen, galopsprongen uitmeten? hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:34

Als je de passen zet (ongeveer een meter, maar dit kun je voor jezelf uitvogelen) dus bijvoorbeeld tussen een sprong zit 8 meter.
Dan neem je bijv. drie stappen voor 1 galopsprong en 1 stap voor afsprong en landing.
Dan kijk je of je goed uitkomt als je dus 2 galopsprongen hebt, kom je niet goed uit, dan kan het zijn dat jou paardje er 3 of 1 moet maken, of dat de sprongen iets anders moeten staan of dat je dus iets door of iets terug moet rijdne,
dit is namelijk heel erg afhankelijk van je paard

[Edit] Ik weet trouwens niet of dit de goede afstanden zijn dat is namelijk een beetje verschillend.
IK geloof dat 3 meter een normale afstand is voor een in uitje
dus afzet en landing zijn dan 1,5 pas.

N00tje

Re: springen, galopsprongen uitmeten? hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:45

Ik heb het geleerd door galopbalken te nemen. Gewoon het zelfde princiepe als balkjes draven, maar dan in galop. Wel verder uit elkaar natuurlijk, met 1 galopsprong ertussen, maar dat kan je ook variëren. Bijvoorbeeld balkjes op 3 galopsprongen zetten en er dan 2 tussen maken (dus de sprongen vergroten) of er 4 tussen maken (dus sprongen verkleinen). Zo leer je uitmeten en je paard de passen op juiste grootte te laten zetten.