Ik krijg steken bij doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loni

Ik krijg steken bij doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 08:38

Ik rij nu een jaar en bij mijn manege doen we niet veel aan doorzitten. Ik ga nu naar een andere manege, en ik heb daar een introductieles gedaan, met lang doorzitten. Na een tijdje kwamen er steeds steken in mijn zij en mijn pony ging steeds langzamer Huilen . Ik denk dat ik iets verkeerd doe, maar ik zit zoals ik altijd zit (en dat vind mijn instructrice goed dus..) Moet je bij doorzitten anders zitten ofzo?

eertjuh22

Re: Ik krijg steken bij doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:45

je moet bij het doorzitten niet je adem vast houden, dan krijg je steken in je zij.
probeer er dus op te letten dat je gewoon rustig adem te blijft halen en probeer zo ontspannen mogelijk te zitten Knipoog

Aniietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:46

ik heb dat vroeger ook een tijdje gehad. dat kwam omdat ik niet
goed ademde. ik hield soms me adem in.. dus goed doorademen.
of had je daarvoor net gegeten? dan kan je der ook last van krijgen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:48

Ja dat komt omdat je je adem niet goed onder controle hebt Lachen

Ga gewoon rijden en concentreer je daar volledig op en denk nergens anders aan.
Als je helemaal ontspannen bent ga je het proberen en denk niet te veel aan je adem want dat hoort gewoon vanzelf te gaan Knipoog

Loni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 08:48

ja ik had inderdaad net gegeten. volgende keer zal ik er op letten.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:49

ik heb dat gehad als ik net had gegeten, dat kan ook Knipoog en kan ook als je zenuwachtig bent dan ga je gespannen zitten en kan je ook steken krijgen

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:54

je moet je buik NIEt aanspannen maar ontspannen houden

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:55

Een liedje zingen schijnt ook te helpen. Ontspan je sneller en hou je je ademhaling beter ofzo. Je kan het eens proberen

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:59

probeer te ontspannen en goed ademen dat is het halve werk. misschien zit je toch iets te gespannen

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:42

Misschien is je conditie niet zo goed, trainen op de sportschool kan wel helpen.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:47

Ik kan ook niet doorzitten als ik net gegeten heb.
Krijg daar dan ook snel last van. Dus iets eerder (of na het eten rijden) en als dat niet lukt kun je beter iets van pasta ofzo eten.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:56

Ik had dat eerst ook altijd en het ligt inderdaad aan je ademhaling!
Bij het doorzitten heb ik al snel de neiging om mijn adem ''vast'' te houden.
Even flink in- en uitademen helpt bij mij.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:22

Je hebt hier al goede tips gekregen, maar ik wou er nog even bijzeggen dat als je nog niet meteen resultaat voelt, het niet erg is. Ik rijd op een manege waar ze best lang doorzitten, zeker tijdens cursussen, en na een tijd is dat ook vanzelf weggegaan bij mij, zonder dat ik met mijn adem rekeninghield. Gewoon blijven volhouden en zo ontspannen mogelijk zitten!

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:29

Doorzitten is bij mij nooit echt een probleem geweest maar wel dat de paarden waar ik op zat langzamer gingen lopen. Nu ik wat meer privé lessen ben gaan volgen werk ik meer aan mijn houding (ik ging in stap en als ik doorzit heel erg achterover zitten). Doordat dit steeds meer verbetert en ik meer rechtop zit blijft het paard waar ik op rij actiever doorlopen.
Misschien ligt het bij jou daar ook aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:06

Ik heb dat ook gehad, maar naarmate ik het meer deed, hoe minder last ik er van kreeg. De tip die ik meekreeg; gewoon zitten en alles loslaten, daar begint het mee. Gewoon diep in- en uitademen, en vooral niet je schouders en knieeën opgaan trekken, dan ga je hobbelen, raak je in de war en ga je weer snel ademhalen. Veel oefenen en succes Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:23

De steken in de zij komen door overmatige fysieke inspanning. Je milt trekt dan samen als gevolg van zuurstoftekort om extra rode bloedcellen in je bloedbaan te brengen. Een andere uitleg gaat uit van een ophoping van lucht in je darmen de steek veroorzaakt. Aan de linker kant ligt de dikke darm wat hoger dan aan de rechter kant (de lever neemt daar wat ruimte in). Daarom zou je de steek aan de linker kant sterker voelen.

Kennelijk is doorzitten nog zwaar werken voor je. Doorzitten leer je niet goed door lang achter elkaar te blijven zitten of dat te proberen. Je kan beter gaan zitten, een slag doorzitten en dan weer licht gaan rijden. Gaat dat goed, dan probeer je twee slagen te blijven zitten, enz. Als je te lang blijft zitten, raak je uit balans, je gaat knijpen, je houdt de benen niet goed en je gaat verkeerd ademhalen. Het gevolg is wat jij omschrijft. De oplossing om geen steken in je zij te krijgen is dus simpel, net als het leren doorzitten, wat vaak door verkeerde lessen, verkeerd wordt aangeleerd.

Als je niet denkt dat het dit probleem is, zou ik eens met je huisarts gaan praten. Die kan bepalen wat er aan de hand is en je geruststellen en het probleem helpen op te lossen.