Ben het beu!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaxFalco

Ben het beu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 20:45

Ik heb dus ongeveer 3maand en half een eigen paard.
In het begin ging alles goed. 2 maand geleden begon de miserie. Mijn paard wou geen linkergalop meer nu nog altijd niet en het lukt echt niet! Mijn paard wil het bit niet aanvaarden, vroeger duurde halfuur tegen dat ik het hoofdstel aan had. Nu 5minuten maar het gaat niet volgens de juiste normen. Ik bind hem met 2 touwen aan elke kant vast. Doe zijn mond open en steek het bit in. Meneer is ook erg lastig in de les zoals kopschudden niet achter ander paard willen lopen, willen bokken achter andere paarden,... Hij is ook bang van springbalkjes. Duurt tien minuten tegen hij over één balkje is. Maar de linkergalop is het ergst vanal! hij loopt altijd met mij weg. Men denkt dat hij een draver is doordat hij ook nog voor de kar gelopen heeft. We weten niks over het verleden van het paard+ ouders enz. Wat denken jullie? Of is dit koppigheid?

Nikka

Re: Ben het beu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:48

Hoe goed kan je zelf rijden?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:54

Is het het paard op de foto's in je profiel..?
Dan is het geen draver, hij is heel anders gebouwd..

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het koppigheid is, maar eerder dat ie ergens last van heeft.. gezien al de symptomen..
Persoonlijk zou ik er zowiezo een osteopaat bij halen. Die kijkt je paard helemaal na en behandeld em gelijk als ie iets tegen komt..
Ik denk gewoon aan een spierprobleem zoals vast zitten of spanning..

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:56

het lijkt mij dat het paard idd ergens last van heeft. Ik zou ook een tandarts langs laten komen ivm met bit niet aan willen nemen en hoofdschudden. Dat had mijn merrie ook en die wisselde niet goed en zat een kies niet helemaal lekker.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:59

Sorry maar ik vind dat je erg ongeduldig bent!
Je bent pas drie maanden met dit beestje bezig.. Als hij báng is van een springbalk moet je hem er niet over heen dwingen maar moet je hem laten zien dat het niet eng is! Dat doe je niet met geweld maar met geduld..
Zelfde met hoofdstel.. Gedúld.. Al duurt het een uur.. Als hij het eng vind of het bit nog niet accepteerd moet je het met geduld op lossen..
Doe bijvoorbeeld een stukje appel op je hand onder het bit en kijk of hij het dan wel aan pakt..

Verder ben ik het met femmefatale1 en Boertjes eens, volgens mij heeft hij ergens last van.. En een osteopaat kan nooit kwaad Lachen

Veel succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:50

Na 3 maanden al beu????? Ik ben al 5 jaar aan het stoeien met mijn paard en ben het nog steeds niet beu, dus vind 3 mnd wel erg kort om te zeggen dat je het beu ben!!
Ik denk dat je in te korte tijd te veel wil, je zegt je hebt hem 3 mnd en dat het 2mnd geleden is begonnen, dus en maand nadat je hem had, ik zou als ik jou was helemaal bij de basis beginnen en een vertrouwens band zien te krijgen met je paard, als het het paard is uit je profiel zou ik zeggen dat er teveel spanning is met rijden , ook zag ik een foto met bijzet of wat voor hulp teugel dan ook dat hij heel erg zijn mond open heeft, denk dat er te veel druk word uitgeoefend op dit paard en dat je echt meer geduld moet hebben en zeker naar zijn rug laten kijken door een osteopaat ofzo.
Sucses!!

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:51

Ik zou als eerste uitsluiten dat er geen medische grondslag is voor zijn gedrag. Je geeft aan dat je niet weet wat de achtergrond is van dit paard. Toch zou ik dit paard door een DA (nogmaals) laten keuren. Als dit niet het geval is kan je je zadel laten nakijken door een zadelmaker.

Als dit alles in orde is kan het alleen nog liggen in een rijtechnisch probleem. Hiervoor dien je samen met je instructie naar een oplossing te werken. Werk hierbij vooral aan jezeld en fixeer niet op je paard. Je benadrukt in je probleemstelling vooral wat er niet goed gaat.

Misschien moet je ook in het rijden meer benadrukken wat er wel goed gaat zodat jullie beide weer plezier krijgen. Het lijkt mij zo papier dat jullie in een neerwaartse spiraal terecht zijn gekomen en hier kom je alleen uit door het positief te benadrukken. Verder is geduld een schone zaak. Als het een maand wat minder gaat is geen ramp, maar zoek vooral wat er bij jezelf niet lekker gaat. Succes!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 07:35

Heeft een jaar stilgestaan lees ik en je reed hem een maand weer en toen begon dit..? Klopt?

Want dan zou ik zeggen, logisch dat er even naar zijn spieren moet worden gekeken! Dat beestje heeft lang niets gedaan en waarschijnlijk nu even te veel. In ieder geval is hij nu veel vertrouwen in je kwijt, omdat je hem hebt doorgeduwt wanneer hij pijn had. Bit wil je niet voor eeuwig zo in doen, dus dan moet je het anders gaan aanpakken!!

Wat je later wilt bereiken, daar moet je vandaag mee beginnen!!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 07:47

ik denk dat het aan je geleerde houding licht dat hij niet links wil galoperen, doordat je je handen zo laag en naar achteren houd, denk ik dat je met je binnenhand terug werkt, op het moment van aangaloperen, waardoor je zijn achterbeen blokkeert en hij verkeerd aangaloppeert.
Binnenhand omhoog houden en niet aan trekken en wel tegen je hals houden en de buiten teugel stak houden, van de hals, en dan de galop hulp geven.
Bit in doen, niet dwingen maar heel voorzichtig mond open maken, en het bit er pas in doen als hij zijn hoofd stil houd. En zijn mond vast blijven houden, en niet het hoofdstel over pakken.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 07:57

Het eerste wat ik zou doen is even alles laten nakijken. Zijn rug, gebit, kijken of hij ergens last van heeft. Misschien is je tuig ook wel niet in orde, of kan je eens proberen om bitloos te gaan rijden! Als hij is onderzocht zou ik eens vragen aan een goede instructeur om je te helpen, en heb geduld!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 07:59

denk dat je m een beetje overvraagt hebt

laat iig zijn tanden eens nakijken en zijn spieren
en let er op dat hij door zijn uitgesproken favo kant niet scheef bespierd raakt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:02

aleida_thijs schreef:
Het eerste wat ik zou doen is even alles laten nakijken. Zijn rug, gebit, kijken of hij ergens last van heeft. Misschien is je tuig ook wel niet in orde, of kan je eens proberen om bitloos te gaan rijden! Als hij is onderzocht zou ik eens vragen aan een goede instructeur om je te helpen, en heb geduld!

Of al de hulpmiddelen eraf gooien, ts moest van haar instructeur een martingal opzetten om het paard ronder te krijgen kan ik me herinneren van je vorig topic.
En aangezien ts niet super ervaren is kan ik me wel voorstellen dat daar tegenreactie op komt. Lachen

Andere instructeur, inderdaad medisch laten nakijken, en een beetje geduld hebben Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:05

snel een andere instructeur zoeken ..

een martingaal is NIET bedoelt om een paard in de krul te trekken ...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:06

Ga op privéles en laat je goed begeleiden door iemand.. En laat hem nakijken.. wie weet is er iets mis. Ook vind ik net zoals anderen dat je niet zoveel geduld hebt, een paard heeft geen volautomaat vooral als je zelf al niet zo ervaren bent.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:07

Eerst inderdaad onderzoeken of er medisch gezien iets aan de hand is: gebit controleren, rug bekijken, etc.
Als er niets aan de hand is, helpt privéles je vaak toch echt wel een stuk verder dan een groepsles!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:15

Als ik de fotos van je in de topics bekijk denk ik dat je te maken hebt met een tuiger. Maar ik zou hem in gang moeten zien omdat ook te kunnen bevestigen.
Is het een tuiger dan heeft hij meestal het hoofd hoger, kijk maar eens bijvoorbeeld bij de KWPN tuigers.

In ieder geval is drie maand weinig om moedeloos van te worden al kan ik me je heel goed voorstellen je stelt het je allemaal heel anders voor en dan krijg je zoiets zucht.
In ieder geval zou ik hem even aan de dierenarts laten zien. Zeker weten dat hij gezond is met name ook het gebit. Haken op de kiezen kunnen heel erg zeer doen.

Met rijden zou ik voor vriendelijk kiezen. Dus gewoon voorwaarts rijden de boel achter activeren en hem dan proberen voor iets ronder in te stellen, maar nogmaals is het een tuiger dan kun je dat alweer een beetje vergeten omdat die meestal met de kop hals erop lopen.
Zorg dat je hem ook toestaat de beweging af te maken. Voor de linkergalop kun je ook even bewust op het verkeerde been gaan lichtrijden en hem dan met stelling naar buiten aanzetten tot galop.
Longeer hem ook af en toe om te kijken wat hij dan doet.

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:05

hoi, hoe oud is je paard?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:40

ik ben al 4 jaar in een strijd met mijn ponytje en ik vind haar nog steeds geweldig. Geen enkele dagis het zelfde met haar waardoor het een uitdaging blijft haar te rijden.
3,5 maand en nu je paard al beu zijn tja dat is echt niet normaal hoor.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:44

LisaxFalco schreef:
Men denkt dat hij een draver is doordat hij ook nog voor de kar gelopen heeft. We weten niks over het verleden van het paard+ ouders enz. Wat denken jullie? Of is dit koppigheid?

Ik denk dat het een Kwpn tuigpaard is. Koppigheid zeer zeker niet het is uitproberen. Eerste 4 weken gaat het meestal prima na die weken gaan ze uitproberen enz enz.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:56

Neem lessen en kijk waar het probleem ligt ,schuif het probleem niet naar je paard kijk ook eerst naar je zelf.Wil je zelf niet te snel alles goed hebben en op top niveau rijden hoe jij het eind plaatje ziet van jullie.3maanden is erg kort om al beu te zijn ik heb mijn paard nu ook een jaar en elke dag is anders.Ben het nog lang niet beu moet er soms ook wel om lachen.Kijk eerst bij je zelf waar het aan ligt wat doe ik fout, hoe reageerd mijn paard, heb ik een goede band met mijn paard enz.dat zijn allemaal vragen waar jij antwoorden op kan geven en kijken of je die dingen kunt verbeteren of zelfs beter krijgen.En neem lessen een instructrice kan je vaak helpen met deze situatie en van een ostheopaat zal het vast ook niet slechter worden.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 13:07

Ik heb nu al enkele privé-lessen gevolgd. Gaat wel goed behalve weer die linkergalop! Een ervaren ruiter geeft hem ook een maand geprobeerd en de linkergalop is nog altijd niet gelukt. Rechtergalop gaat goed. Er is al 2x naar zijn bit gekeken. Hij had 1 slechte tand en is nu helemaal goed. Is al 2x naar gekeken. Hij werd gekeurd en alles bleek goed te zijn enkel de spieren zijn niet gecontroleerd geweest. Ik ben het beu doordat ik nog van geen een les kon zeggen nu is het eens goed gegaan Verdrietig
Ik gebruik ook geen martingaal en rekker meer. (al lang niet meer) Soms probeert hij te lopen in krul maar dat duurt niet lang. (vind ik ook niet erg doordat ik toch eerst de basis wil leren) Stap, draf gaat goed behalve zijn linkergalop. En springen lukt ook niet goed.

Horsesonly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:19

LisaxFalco schreef:
Ik heb dus ongeveer 3maand en half een eigen paard.
In het begin ging alles goed. 2 maand geleden begon de miserie. Mijn paard wou geen linkergalop meer nu nog altijd niet en het lukt echt niet! Mijn paard wil het bit niet aanvaarden, vroeger duurde halfuur tegen dat ik het hoofdstel aan had. Nu 5minuten maar het gaat niet volgens de juiste normen. Ik bind hem met 2 touwen aan elke kant vast. Doe zijn mond open en steek het bit in. Meneer is ook erg lastig in de les zoals kopschudden niet achter ander paard willen lopen, willen bokken achter andere paarden,... Hij is ook bang van springbalkjes. Duurt tien minuten tegen hij over één balkje is. Maar de linkergalop is het ergst vanal! hij loopt altijd met mij weg. Men denkt dat hij een draver is doordat hij ook nog voor de kar gelopen heeft. We weten niks over het verleden van het paard+ ouders enz. Wat denken jullie? Of is dit koppigheid?

Hallo,
Ik zou je paard eens goed na laten kijken door een goeie veearts.
Greet A De Jonge in Haren is heel goed. heeft al mijn paarden goed gekregen. zelfs 1 met hoefbevangenheid.
alle paarden die ik ken die daar zijn geweest, lopen weer goed. zijn gezond, en lopen zelfs weer in de sport.
Het rijtechnish geval komt eerder door jou denk ik. maar aangezien wat je nu daar neer zet.Lijkt het er mee op dat i ergens,
last van heeft. Koppigheid is het zeker niet. koppige paarden doen meestal wel anders. Maar dat ligt ook aan de opvoeding en hoe je met je paard omgaat.
Succes er mee.
Groetjes HoRsieLovver.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 13:50

Er heeft zeker wel een beetje koppigheid mee te maken (zie je soms in het rijden) hij is ook meer voorwaartser dan de andere paarden in de les waardoor de andere mensen me storen. Ik zal eens kijken voor een grondig onderzoek van mijn paard.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:59

Je praat al over `vroeger` en `allang niet meer` en je hebt het paard pas 3,5 maand. Je lijkt me erg ongedurig. Misschien moet je eerst eens de tijd nemen om een band op te bouwen met je paard en volgend jaar eens doelen gaan stellen. Het lijkt mij niet helemaal reeel zoals je tegen je paard aankijkt.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:03

Ik denk dat je iets teveel wilt en even een stapje terug in alles moet doen Bloos

Moet eerlijk zeggen dat het rijden er totaal niet fijn uitziet!
En zo hebben jullie er beiden geen lol in ..