Paard wil niet in de bak rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

filou

Paard wil niet in de bak rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 12:47

.
Als ik in de bak ga rijden met mn paard, dan is hij bijna niet vooruit te branden.
Buitenrijden vind hij leuk, dus dan loopt hij gewoon lekker door en heeft zn oortjes strak naar voren. Alleen vanaf het moment dat ik de bak in rijd staat hij liever stil dan dat hij loopt en heeft hij zn oren in het standje van ik vind dit niet leuk..
Wat kan ik er aan doen om er voor te zorgen dat hij het leuk gaat vinden in de bak en wat vlotter wordt?

Risje80

Re: Paard wil niet in de bak rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:50

misschien eens een keer een parcourtje uitzetten. Met balken en palen waar je omheen kan rijden.
Hou het afwisselend voor je paard, misschien vind hij het dan wel leuk.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:51

Is de bak niet te zwaar ( vermoeiend/pijnlijk) ?

filou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 12:52

Nee dat zeker niet, het is een heel lichte bak met een hele vlakke bodem dus daar kan het niet aan liggen

filou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 16:42

Niemand meer tips voor me?

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:46

Misschien vind je paard het saai in de bak, alleen maar rondjes draaien. Probeer een keer iets afwisselends te doen, veel oefeningen te rijden bijvoorbeeld. En wat hierboven al genoemt word; ga springen!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:48

Ik zou de bak aantrekkelijker maken voor je paardje, zoek uit wat hij graag doet! Bouw af en toe een parcourtje met hindernissen die hij moet 'overwinnen' op zodanig dat je hem voor het minste geringste kan belonen. En voor de rest als je 'gewoon' in de bak rijdt, heel veel afwisseling, niet steeds hetzelfde zoals eerst 10 minuten stap, dan 5 minuten draf, dan ...
Afwisseling en belonen! Knipoog

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 07:37

Ik heb er ook zo een, maar die gaat juist flippen in de bak :S ik ben nu met hem aan het opbouwen dat ik steeds bijvoorbeeld aan de hand uitstap in de bak, dan er op blijf en uitstap, dan eens een drafje erbij, etc. Zou het dan lukken? Wat denken jullie?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 07:41

Jethafa: is het niet handiger om een eigen topic te openen met je vraag?

TS: ik zou in ieder geval erg streng zijn voor je paard. Het feit dat hij het niet leuk vindt is jammer voor hem maar hij moet wel blijven luisteren. Mijn ervaring is dat als ze eenmaal lekker aan het lopen zijn ze de lol er ook wel van gaan inzien.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 07:44

Goed aan het werk zetten, tempowisselingen, voltes, slangenvoltes.
Hij moet leren zn aandacht bij joiu te houden, maar dan moet je m wel wat te doen geven Knipoog

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:09

Hou hem aan het werk, doe leuke dingen met 'm. Kan je je paard bijvoorbeeld niet eens losgooien in de bak? (ik weet niet of dat kan ivm omheining, binnen/buitenbak etc) Dan kan hij namelijk zelf doen wat hij wil en misschien gaat hij er dan de lol van inzien. Hou hem in ieder geval goed bezig, niet rondjes rijden met af en toe een volte maar blijf bezig met tempowisselingen, slangenvoltes, andere soorten figuren, veel afwisseling. Je kunt ook een keertje een parcourtje uitzetten, spelletje met 'm doen... Laat hem merken dat je ook lol kunt hebben in de bak!

filou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 11:55

Los gooien in bak is helaas geen optie, daar is de omheining niet goed genoeg voor..
Ik zal is proberen om er meer variatie in tedoen, kijken of het helpt Lachen

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:57

probeer eens een spelletje of ga rijden in de bak met een paard wat jouw paardje leuk vind wedden dat hij het steeds leuker gaat vinden? buitenis natuurlijk altijd leuker vinden alle paarden maar als je het leuk maakt in de bak zal hij het steeds minder erg gaan vinden Haha!

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:11

Ik lease een fjord sinds december 2006 bij een soort manege (stichting) en in het begin dacht ik echt....oh waar ben ik aan begonnen, ze sukkelde een beetje en in de hoeken ging ze steeds bijna stappen totdat ik een keer met iemand mee ging met een buitenrit en toen was ze heerlijk vlot en ze had er echt plezier in en toen wist ik dat ze een hekel aan de bak had Boos!

Dus meestal rij ik nu buiten en af en toe in de bak en nu loopte ze ook vlotter in de bak en heeft ze er meer plezier in Pling

Ze had een hoefontsteking gehad en na een maand in de bak stappen (aan de hand) en na 2 weken in de bak gereden (waar ze natuurlijk weer van baalde en weer trager begon te lopen) te hebben konden we voor het eerst gister weer naar buiten Haha! , ik had haar opgezadeld en ze stond bijna te slapen, maar.....toen klom ik er op het erf op ipv in de bak en meteen haar oortjes naar voren en ze was op slag wakker Pling en ze wist dat we toen lekker een buitenrit gingen maken, nou ze vond het heeeeerlijk ze heeft weer lekker lopen briezen (wat ze in de bak bijna niet deed) en liep weer als een trein Tong uitsteken

sorry voor het lange verhaal maar moest het ook ff kwijt (was zo happy Haha! ) en misschien ook een goede tip Ja

Ik blijf voorlopig weer ff buitenritten maken en ga na een tijdje wel weer de (buiten) bak in Cool

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:03

Een stevige buitenrit kan inderdaad wonderen doen voor de ingesteldheid en het algemeen welzijn van een paard! Ja

geintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:12

Ik heb er ook zo eentje, liever lui dan moe. Buitenritten zijn geweldig, dan is hij echt wakker. Mijn pony moet in de bak echt even heet gemaakt worden.. In de bak bereik ik dat met sprongetjes maar dit is soms lastig daar mijn pony erg graag springt en zelf besluit richting de hindernissen te gaan, zonder dat ik het wil zeg maar.. Wat ik tegenwoordig doe is eerst werken aan de hand. Dus laten buigen aan de hand, bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts, wijkjen dan heb ik het stapgedeelte gehad. Dan pas ga ik erop en kan ik meteen beginnen met de overgangen, draf galop, stilstaan aangalopperen, veel overgangen en tempowisselingen maken mijn pony ook attent!! Maar het blijft lastig om hem gemotiveerd te houden.