Rennerig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Rennerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 19:49

Een pony die ik rijd is ontzettend rennerig. En het maakt niet uit of je alleen in de bak rijdt, of met een groep, de rem zit er gewoonweg niet op. In stap is er geen probleem. In draf en galop echter, gooit ze haar hoofd naar boven/voren, grijpt ze haar bit vast en begint ze steeds harder te gaan. Sturen gaat nog, maar de enige rem is het hek. Nu doe ik altijd al het volgende:

* Ik probeer langzaam licht te rijden en rustig te zijn met mijn hulpen
* Ik probeer haar tegen te houden met mijn buiten teugel wanneer ze te hard gaat, maar daarna weer te luchten
* Ik maak een volte als ik haar niet meer houdt

Maar het is gewoon geen doen. Ik krijg er ontzettend zere armen van, want als ik ietsje lucht van voren begint ze als een gek te rennen, pas na een halfuurtje komt er wat rust in. Dit is trouwens ook zo als je haar van te voren los doet en/of longeert. Nu hebben we ook les, dus we werken eraan, maar als er hier nog tips worden gegeven zou ik dat erg fijn vinden! Lachen

Groetjes Manon

Lise81

Re: Rennerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:11

Hoe oud is ze en wordt ze al lang bereden?
Heeft ze geen lichamelijke klachten, last van haar gebit of een niet perfect passend zadel?
Staat ze de rest van de dag op stal of in de wei?
Hoe vaak per week wordt ze gereden?

---zo, heel veel vragen Knipoog ---
Het kan zijn dat ze pijn heeft of moeite met haar balans of het allemaal nog niet zo goed begrijpt.

Wat je zou kunnen proberen is na heel goed losstappen te gaan draven en dan heel voorzichtig zijn met je hand (niet proberen aan de teugel te rijden oid) en de hoefslag constant volgen. Is heel saai en in het begin zal ze snel gaan, maar het kan zijn dat ze uiteindelijk uit zichzelf makkelijk terug komt. Op deze manier houdt je het simpel en breng je haar zo min mogelijk uit balans.

Wat je ook kan doen, is idd juist veel terug rijden in tempo. Je draaft d'r aan en iedere keer als ze net iets versneld neem je aar terug, als het niet anders kan idd tegen het hek. Doet je paard 1 pas rustig, (bijvoorbeeld in het begin met aandraven) beloon haar dan direct en ga evt weer stappen of houdt even halt. Bouw het daarna langzaam uit.

1 ding kan ik je iig vertellen, trekken heeft totaal geen zin. Het doet je paard pijn en daar luisterd ze dan niet naar. Dan kan je beter gelijk tegen het hek aan sturen.
Eventueel laat je het galloperen eerst achterwege, helemaal als het goed gaat in de draf. (Dan stop je wanneer het goed gaat en houdt ze een leuker idee over van het rijden).

Het is echt super moeilijk want ze moet wel vertrouwen in je krijgen. Een vriendin van me rijdt ook zo'n merrie. Het kost gewoon heel veel tijd en geduld voordat ze rustiger wordt. Dus ik denk dat het uiteindelijk in de les ook gaat lukken. Heb gewoon geduld. Heel veel succes!

Caris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:12

Heel goed dat je professionele hulp hebt gezocht!
Het klinkt als heel erg consequent, geduldig doch streng optreden.
Probeer binnen bokt te zoeken naar stukjes die over hetzelfde gaan.
Dit onderwerp is, volgens mij, wel eerder besproken en dan kan je die tips gebruiken.
Desnoods de mensen aanschrijven die met hetzelfde probleem kwamen.

Succes!!

xlovelifex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:12

probeer steeds opstoppinkjes (sorry ik weet niet hoe je dat schrijft) te geven, is hij hard in de mond met de rest van het rijden
misschien is de dubbel longe een oplossing

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 20:46

Iedereen alvast bedankt voor het reageren en de tips:) .
Het is een pony die over een poosje de lessen in zal gaan, maar dan moet ze wel eerst wat braver zijn. Lichamelijke problemen heeft ze niet, ze is pas nog onderzocht. Verder vindt ze het echt ontzettend leuk om te rijden, het is geen vluchtgedrag o.i.d. om er onder uit te komen, maar ze is gewoon heel erg enthousiast Haha! .

Maar we werken eraan Ja .

@ Lise81: Ze is 13 jaar, ze heeft geen lichamelijke problemen en het tuig past goed. Over haar verleden weet ik helaas niks. Ze staat op stal, maar ook los in de bak en ze wordt in ieder geval elke dag bereden en/of gelongeerd.