rug sterker maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cantheon

rug sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 15:00

Ik weet niet of het hier goed staat, maar anders moet iemand maar even temmen.

Mijn vraag was hoe je een paard wat beter bespierd kan krijgen in zijn rug. Zowel tijdens het rijden als met grondwerk.

Alvast bedankt

nati

Re: rug sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:33

goed van achter naar voren blijven rijden, laag en rond, longeren met passoa teugel,
dit heeft met mijn paard heel erg geholpen.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 13:45

ok, heel erg bedankt Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:47

Wat ook helpt om de achterhand er goed onder te krijgen (en dus ook de rugspieren beter te maken) is overgangen maken tijdens een wending of een volte ofzo.
Als je namelijk niet recht uit een overgang maakt dan is het voor een paard veel moeilijker om zn achterhand erachter te laten 'hangen'

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 13:48

ga het zeker proberen, bedankt Haha!

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:04

Om de rug sterker te maken, lekker veel overgangen rijden, en wat je ook kunt doen is je paard naar beneden vragen, dan maakt hij z'n rug bol en worden z'n rug spieren sterker Knipoog
Veel succes!!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:34

Mijn paard drukt zijn rug weg en door meer buikspieren bij dr te kweken krijgt die ook meer rugspieren waardoor dr rug bol gaat staan.

Probeer heel veel overgangen te rijden idd, en veel wendingen te rijden waardoor je de buikspieren van het paard stimuleerd, en dus ook de rugspieren.

Hartstikke veel suc6! Lachen

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 21:38

Dank jullie wel allemaal!!! Haha!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:42

Longeren met pessoa, dat is echt aan te raden, Mijn paard is van een schraal beestje naar een gespierde bonk gegaan, na een osteopatische behandeling en heel veel longeren.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:50

Een paard moet een ontspannen, losse en soepele rug hebben. Daarnaast hebben we de eis dat de rug sterk moet zijn. Sterk zijn, staat voor in staat zijn veel kracht te ontwikkelen en op te vangen en dat staat juist haaks op soepelheid en losheid. Je moet als je meer kracht in de rug wilt ontwikkelen, gelijktijdig ook aan het los zijn en soepel zijn werken. Niet alleen in de lengterichting (hoofd-staart), maar ook in beide zijwaartse (laterale) richtingen. Naarmate het paard sterker wordt, zal het los en soepel zijn minder worden. Je moet dit dus gelijktijd meenemen, anders werkt het averechts. De hefboom die de rug het meest kan rekken en strekken is het bekken, via de achterhand. In gang gebogen zal het paard de hals willen strekken, het hoofd laten zakken en als je het goed doet, gelijktijdig de achterhand meer onder de massa willen brengen. Als je het paard zo kan laten gaan, is dat de meest simpele en meest effectieve oefening in elke gang. Dit kan met en zonder balkjes geoefend worden. Als het paard de hals strekt (uitschuift) en het hoofd laat zakken, dan is de kracht door de hefboomwerking van de hals dermate groot dat dit gecombineerd met de hefboomwerking van de achterhand maximaal rekken en strekken tot gevolg heeft. Het paard masseert zich in elke gang tijdens de bewegingsafwikkeling. Als je dat in elke gang kunt, heb je alle spiergroepen die mee moeten doen bereikt. Het spiergebruik in stap, draf en galop is totaal anders en verschillend en doet een beroep op andere spiergroepen en in verschillende mate.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:52

Goofy44 schreef:
(...)In gang gebogen zal het paard de hals willen strekken, het hoofd laten zakken en als je het goed doet, gelijktijdig de achterhand meer onder de massa willen brengen. Als je het paard zo kan laten gaan, is dat de meest simpele en meest effectieve oefening in elke gang.(...)

Begrijp ik het nou goed dat je elke keer dat je je paard gebogen hebt de achterhand aan het trainen bent? (als je het goed doet natuurlijk)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:09

Als je op de goede manier bezig bent om je paard zijn achterhand onder de massa te laten brengen, is dat de meest effectieve manier om goede rug- en buikspieren te trainen. Lukt het niet, neem les!
Ik heb wel gehoord dat overgangen zeer goed zijn, vooral naar de galop. Het is niet zozeer het galopperen zelf alswel het aanspringen, dus beter een paar keer kort galopperen en opnieuw aanspringen. Dit werkt overigens ook alleen als je paard met de achterhand goed eronder loopt.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 18:05

Bedankt voor de heldere uitleg!! Ik heb idd les, maar wel op een manege. Het paard waar ik vaak op rijd heeft een erg arm gespierde rug en is daardoor gevoeliger voor blessures, vandaar dat ik het me afvroeg. Longeren e.d. kan ik dus helaas niet kunnen doen, maar kan hem wel tijdens het rijden gaan helpen. Ik weet dat je er met 1 keer rijden per week niet komt als er ook nog andere ruiters opzitten, maar wil hem iig zo goed mogelijk rijden, zodat hij geen last van zijn rug krijgt.

Bedankt allemaal!!! Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:06

Citaat:
Begrijp ik het nou goed dat je elke keer dat je je paard gebogen hebt de achterhand aan het trainen bent? (als je het goed doet natuurlijk)

Het topic is de rug sterker maken. Een paard is meer dan een rug alleen, er spelen veel meer zaken mee. Als je alleen focussed op de rug, dan gaat het als je andere zaken niet doet, zelfs met de rug niet goed. Je moet het paard in lengterichting en zijdelings los en soepel zien te maken, door de hefboomwerking van de hals en het hoofd (voorkant) en het bekken met achterhand (achterkant) en het inbuigen, masseer je alle spiergroepen in alle gangen, in onderling verband. In dit voorbeeld dus de m.n. de bovenlijn van het paard, maar ook de buikspieren en het schoudergebied.

Balkjes recht heeft (te simpel gesteld) impact op lengtebuiging, balkjes op een volte geeft door de volte buiging, dus ook zijdelingse buiging. Je hebt lengtebuiging en zijdelingse buiging nodig. De een kan niet zonder de ander. Als zijdelingse buiging goed is, wordt lengte buiging beter en omgekeerd (wederkerigheids principe).

Je traint dus meer dan de rug alleen. Het is zelfs onverstandig om te focussen op een onderdeel van het paard. Je kan het wel als een onderdeel meenemen in het geheel.

xxxfhxxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:25

longeren met chambon helpt ook heel goed vind ik altijd

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:42

Hierbij nog wat herhalingen en wat nieuws!

Overgangen zijn super indien ze correct gereden worden maar dat geldt voor alles natuurlijk.

Overgangen in de wendingen zijn ook zeer effectief.

Balkjes lopen is ook een hele goede oefening. Varieer daarbij eens in de tussenmaat en de hoogte van de balkjes. Heb je geen balkjes dan kun je ook door veilig water of diep gras gaan draven.

Heuveltjes op en af rijden!

En last but not least SPRINGEN. Springen of je het nu leuk vind of niet is geweldig voor de rug en de rugspieren!

Volgens mij kunnen jullie lekker aan de slag nu!