race racett!! en niet willen af wenden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

race racett!! en niet willen af wenden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 21:28

hoihoi,

Probleem 1:
sins in terug ben van vakantie (van drie weken) ben ikweer langzaam een paar weken aant rijden nu.
maar wesco mijnverzorg pony wil alleen nog maar racen!

voor de vakantie hadden ik en mijn instructise juist het idee dat het steeds beter met hem ging (hijis jongen en moet nog veel leren) hij begon mooi zijn achterhand er onder te krijgen, zijn hals kwam als wat meer naar beneden..

maar nu ik terug ben van vakantie wil hij alleen nog maar racen en daar bedoel ik mee:
snel draven
als ik hem in galop heb NIET of bijna niet terug komen

ik probeer hem te coriseren door diep in het zadel te zitten en steeds gewoon duidelijke kneepjes aan de teugel te geven.
hem stilzetten in een hoek heeft geen zin want hij trekt gewoon de teugels uit mijn hand, want me brenkt op
Probleem 2:

op wat voor manier ik het ook probeer hij pakt altijd de teugels vast en gaat aan het lopen met me,
bijvoorbeeld:

als ik een volte wil maken maar meneer heeft daar geen zin in, pakt hij het bit vast trekt zijn hooft om en begint gewoon rechtdoor te racen!
afwenden in daarom echt een ramp bij hem!!!

wat ik doe om dit te voorkomen ( maar wat dus niet helpt) is gewoon zoveel mogelijk tussen de kneepjes door ehm ruimte tegeven zo dat hij eigelijk niks heeft om vast te pakken doordat er geen druk op de teugels staat, maar hij krijgt het nog voor elkaar!
ook heb ik andere bitten geprobeerd, iets scherpere bitten een stangetje enz.

HELPP alsjeblieft!

(als iets niet duidelijk is ook graag gewoon vragen hea Knipoog)

Scum

Re: race racett!! en niet willen af wenden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:59

Stilzetten zal het probleem inderdaad niet oplossen. Wat je beter kunt doen is veel figuren met hem rijden, en vooral zelf heel rustig blijven en niet teveel gaan opvangen/tegenhouden. Op een gegeven moment zal hij moe worden en dan zal zijn aandacht langzaam naar jou teruggaan. Dan kun je overgangen gaan rijden.
Wat je tweede probleem betreft, dat klinkt echt als een gebitsprobleem. Haal de tandarts eens erbij. Misschien heeft hij last van haken of wolfstandjes.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:34

wat jou pony doet doen ze eigenlijk allemaal, alleen de eén meer dan de andere, het is veelal een zit,en stuur probleem .
Rechts trekken is links zitten en is voor een jongpaard dus links inplaats van rechts, als de ruiter dan gaat voelen zal zijn onderrug gespanen zijn en zal de ruiter staan op de beugels, als ze dit niet voelen moeten ze dat maar vragen aan een toeschouwer die het aan de houding kan zien, iets voorover hangen, en staan op het binnenbeen, onderbeen naar voren bijna, of tegen het voorbeen. Heel veel wendingen en slangenfoltes rijden.
En onderbeen terug houden.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 11:33

dankjee! ik ga het proberen en ik zal eens vragen wat de eigenaar van het idee om de tandarts er bij te halen vind!
dnkjewel!

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:08

Probeer dat hij z'n aandacht bij jou houd, lekker overgangen rijden, veel figuren etc. Van die tandarts is misschien ook niet zo'n slecht idee

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:18

Idd de tandarts erbij halen ..

Voor dat je m gaat rijden zou ik m eerst eventjes longeren, en dan als je gaat rijden veel overgangen rijden enzodra je voelt dat die weer wil racen terug pakken, en dan weer zachtjes aan aandraven etc.
En idd heel veel wenden en figuren rijden zodat hij weinig mogelijkheid krijgt óm te racen.

Succes Vork

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:34

En misschien zit ie wel vast in zijn lichaam.
Wij hebben ook een haflinger op stal, die dit gedrag vertoond, puur omdat ze vast zit in haar lichaam. (hier heeft Harry Hoevers zelf een keer naar gekeken en dit geconcludeerd)
Het is dan inderdaad belangrijk om veel voltes en tempowisselingen te rijden. Links om, rechts om, terug rijden in de draf, oprijden in draf en zo ook in stap en galop.
Gaat hij gelijk galloperen, laat hem dan even galloperen.
Probeer te ontspannen, benen lang maken, rustig zitten en probeer mee te bewegen met je paard. Probeer in zijn ritme te komen en voor hem de galop makkelijk te maken.
Hoe meer je gaat hangen,trekken,vragen,dieper zitten enz, hoe meer jij je paard belast en tegen hangt/zit in zijn galop.
Geef hem wat ruimte aan de voorkant en laat hem even zijn gan zijn. Je zult zien, dat hoe meer jij daarin ontspant en hem de ruimte geeft, hoe sneller hij terug komt.
Mag een paard ook even zijn eigen inbreng hebben Knipoog of moet hij alleen maar doen wat wij zeggen?!
En als die echt las heeft van zijn rug, wil galopje ook nog wel is wat los maken.
Ga daarna over na het kleine voltes rijden en de tempowisselingen om het los maken te bevorderen.
Wij longeren ook vaak ter afwisseling en af en toe een huppeltje (sprong) ertussen werkt ook vaak goed.
Vooral met een drafbalk ervoor en erachter. Probeer wat afwisseling te zoeken en zorg dat het leuk blijft voor jou en je paard. Soms wil je verder in dressuur en kom je daarin verder door een keer te spingen of longeren.
Andersom ook, soms wil je verder in springen en kom je daadwerkelijk pas verder naar een paar keer dressuur te hebben gereden.
(even voor de duidelijkheid, ik sluit natuurlijk niet uit dat dit hier het probleem bij jou ligt. Ik kan niet zeggen, zonder je paard te zien of jullie te zien rijden. Of het paardje vast zit in zijn lichaam of dat hij een gebitsprobleem heeft).
Ik probeer alleen je "horizon" wat te verbreden, door je ook andere tips te geven.
Het ligt namelijk heel vaak aan de ruiter zelf.
*zie mijn onderschrift
Succes!!
liefs nic.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:56

wat hierboven ook genoemd is, tandarts erbij! is dat probleem uitgesloten. en goed aan het werk houden, misschien gelijk al in stap links en recht gaan buigen, wordt ie ook gelijk stuk losser van en je houdt um aant t werk, zorg ook dat je teugels neit te lang zijn want als ie dan t bit vast pakt heb je minder te zeggen en ga je sneller met je handen hoog. gewoon laag houden. anders zet je je vuisten eens vast achter je knieen dat ie t wel los moet laten, heb je wat meer kracht, zorg wel dat je blijft drijven.
zijn allemaal dingetjes om t je zelf makkelijker te maken want paard is altijd sterker als jou he! :p
en: altijd voorwaarts oplossen!!
succes

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:58

hey lees net trouwens harry hoevers, die komt bij ons ook
super fijne man!! weet ook alles te vertellen van je paard zonder dat ie hem ooit onder t zadel heeft gezien.
hij wist ook psies op welke plaatsen ik pijn in mijn rug had en dat ik rond mijn 12e ooit flink pijn in mijn nek heb gehad.
eigenlijk ook wel weer een beetje eng maar: hij doet goed werk!! aanrader dus!!

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:04

Wat je ook als oefening kunt doen is bij A afwenden in stap en beginnen met twee stappen voor C in draf te gaan en (bijv.) links te wenden, en na een paar meter weer in stap.

Weer bij A afwenden, weer een paar pasjes draven en bijvoorbeeld rechts wenden enz enz enz....

Hiermee bepaal je zelf het tempo en wanneer je wit gaan draven.