Oprichten of laag? (3jarige) (foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oliefanter

Oprichten of laag? (3jarige) (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 13:04

Hoi!

Ben nu al enkele maanden mee een pony mee aan het opleren. Ze is zeer bang (mishandeld geweest vroeger) en mijn idee was eerst aan ontspanning en takt werken en daarna pas oprichten en meer die achterhand. van nature uit gebruikt ze die wel heel goed en kwalitatief is het een zeer goede pony, als ze zich ontspant 'danst' ze dan ook echt. Een vriendin van me zei dat het beter is van de eerst moment die achterhand te vragen te gebruiken en haar wat meer opgericht te laten lopen. Wat denken jullie?

Zo rij ik ze nu:

Afbeelding
Afbeelding

powiepower

Re: Oprichten of laag? (3jarige) (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:18

Afwisseling Haha! is denk ik nog veel beter.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:19

ik zou gewoon laag beginnen en dan aan het einde wat meer oprichten. Aan de andere kant denk ik, waar heb je t over ? Een 3jarige in de oprichting. ( geen aanval op jou hoor, op half bokt incl mezelf)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:22

Je kan toch ook gewoon die achterhand activeren zonder dat je teveel gaat oprichten?
Ik zou vooral ontspannen blijven rijden zoals je nu doet, ze loopt dan niet te laag maar juist goed voor een 3jarige, en op het einde kan je eens even een 5tal minuutjes wat opgerichter gaan rijden zodat ze wat kan wennen en later kan je gaan afwisselen tijdens het rijden, maar vanaf ze begint op te spannen direct weer wat lager gaan rijden. Achterhand moet je zowieso actief houden, ook al rijdt je wat lager, anders gaat hij misschien om de voorhand lopen en dat willen we ook niet natuurlijk. Maar ik denk niet dat dat nu het geval is.
Het oprichten dus gewoon langzaamaan introduceren.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:24

Gewoon aan de hulpen maken denk ik, niet zozeer aan wel of niet oprichten denken. Zorgen dat ze voor je been weg wil, dat je kan terugschakelen op je zit en dat ze ten allen tijde je hand wil volgen. Dan heb je meteen de achterhand aan het werk!

Ze moeten op die leeftijd nog zoveel leren en spieren trainen e.d. dat het volgens mij alleen maar spanning kan geven als je fixeert op oprichten. Want dat komt vanzelf als je de achterhand (en de rest) goed getraind hebt! Neem gewoon de tijd.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:25

Ik ben het helemaal met izzy eens. Eerst lekker de achterhand trainen. Bovendien als je in de B begint met wedstrijden hoef je nog helemaal geen oprichting te laten zien. Ik zou me dus wat meer focussen op die oefeningen en als ze dat goed onder de knie heeft over een paar maanden weer eens kijken. Houd in je achterhoofd haastige spoed is zelden goed.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:27

WowAmigo schreef:
Gewoon aan de hulpen maken denk ik, niet zozeer aan wel of niet oprichten denken. Zorgen dat ze voor je been weg wil, dat je kan terugschakelen op je zit en dat ze ten allen tijde je hand wil volgen. Dan heb je meteen de achterhand aan het werk!

Ze moeten op die leeftijd nog zoveel leren en spieren trainen e.d. dat het volgens mij alleen maar spanning kan geven als je fixeert op oprichten. Want dat komt vanzelf als je de achterhand (en de rest) goed getraind hebt! Neem gewoon de tijd.

Ja

helemaal mee eens!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:29

Ik denk dat je goed bezig bent. Eerst de ontspanning en op eigen bennen laten lopen. Heb je dit "voor elkaar" dan meer gaan werken aan verzameling en oprichting.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:38

Egni schreef:
WowAmigo schreef:

Ja

helemaal mee eens!

Precies! Ook helemaal mee eens!
In het boek 'Basisafrichting van het jonge rijpaard' (Reinier Klimke) wordt vermeld dat elk niveau in de sport (toen waren de L en de M nog niet opgesplitst in 1 en 2, dus L1 en L2 wordt nog gezien als 1 niveau) een jaar nodig is. Aangezien in de B nog niet wordt gevraagd naar een opgericht paard lijkt me het ook niet nodig dat je dit op dat niveau (met deze leeftijd) gaat vragen.
Rechtrichten, stelling en buiging, het volgen van de hand, balans, goed reageren op alle hulpen moeten de prioriteiten zijn.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:59

Ik rij in belgië en de pony is van iemand anders, dus het is niet echt de bedoeling van wedstrijden te gaan rijden. Ik schakel wel veel, stap-draf-galop en ertussen. De achterhand is zeker actief genoeg denk ik, maar moet die hals dan al omhoog? ik denk niet dat ze dan mooi in aanleuning evenwicht blijft...

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:00

Idd eerst wat lager instellen, tot ze lekker los zijn en de rug goed gebruiken, op eigen benen lopen, noem maar op. En dan pas aan de oprichting werken. Veel afwisselen kan natuurlijk ook!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:25

Die hals hoeft nog niet omhoog. Je kan het wel af en toe eens proberen om de reactie te zien maar het hoeft nog niet. De pony is nog maar 3 jaar. Probeer nu vooral de achterhand te activeren, je moet in draf niet 1 of 2 versnellingen hebben maar wel 6 of 7, net hetzelfde voor galop. Maak haar lekker gevoelig op het been en zorg voor een goede actieve achterhand. Dan komt die oprichting wel vanzelf als ze er klaar voor is. Maar af en toe eens proberen kan geen kwaad, en het hoeft niet ineens heel veel meer te zijn, gewoon beetje bij beetje, en maar af en toe even een minuutje ofzo. Het belangrijkste is dat ze ontspannen blijft en dat ze actief blijft.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:25

lunaster schreef:
Ik rij in belgië en de pony is van iemand anders, dus het is niet echt de bedoeling van wedstrijden te gaan rijden. Ik schakel wel veel, stap-draf-galop en ertussen. De achterhand is zeker actief genoeg denk ik, maar moet die hals dan al omhoog? ik denk niet dat ze dan mooi in aanleuning evenwicht blijft...

Als je zelf denkt dat ze dan niet mooi in aanleuning en evenwicht blijft moet je het gewoon niet doen.
De klasse in dressuur zijn gebasseerd op de volgorde van africhten van paarden. Zolang je nog niet L2 of M loopt hoeft het paard niet opgericht te lopen om verder helemaal correct te worden gereden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:35

Nee hoor, hals hoeft nog niet omhoog. Eerst lekker bevestigen op alles en daar ben je waarschijnlijk nog even zoet mee.

Een actieve achterhand verkrijg je echt niet alleen door oprichting!

Yaleesa_Emir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:41

Je moet een jong paard, altijd eerst leren over zijn rug te laten lopen, dus zo laag mogelijk laten zakken in de ontspanning, hij moet wel aan de teugel blijven lopen, maar moet zover mogelijk naar zijn knieen zakken, en zijn achter hand moet actuef blijven, zodra je dat voor elkaar hebt, en je wat verder bent, moet je je bezig gaan houden met het oprichten van je pony, Zoals Judje zei hoeft je paard pas echt opgericht te gaan lopen vanaf het L2 en eigenlijk pas vanaf de M

Liefs Yaleesa
Haha!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:53

Ik vind er eigenlijk ook nog wel een verschil zitten tussen echt "oprichten" en gewoon "in aanleuning" rijden. Wanneer je paard de hand goed wil volgen en mooi los de hals wil laten vallen dan kan je hem best wat oppakken en daarin verder werken, maar echt oprichten daar versta ik toch weer wat anders onder eigenlijk.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:00

Ik vind dat je je paard laag moet rijden, probeer lekker over die rug te laten lopen. Een 3 jarige is niet toe aan de oprichting. Daar hebben ze meestal de spieren niet voor en de balans niet voor. Probeer eerst te rijden zodat hij lekker laag loopt, de rug lekker gebruikt, en rij vooral veel overgangen, zo dat die achterhand sterker wordt. Als jij het gevoel heb dat die achterhand sterk genoeg is om hem netjes van achter naar voren te laten lopen kun je je pony misschien eens wat meer opgaan richten, maar eerder niet, vind ik.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 07:23

viewtopic.php?f=8&t=819575&st=0&sk=t&sd=a&start=75

Misschien is dit een topic waar je iets aan hebt. Het gaat over wanneer je kan zien dat een paard goed over de rug loopt.
Op pagina 4 wordt er verwezen naar een filmpje op YouTube waar heel duidelijk wordt uitgelegd waarom je nog lang niet opgericht hoeft te lopen met jou paardje.
Ik zou deze zeker kijken!
Veel succes

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 07:25

powiepower schreef:

lijkt mij ook beter !!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:02

Ik zou dit paard niet zo zeer hoger als wel korter bij elkaar rijden. Ze loopt nu te lang en op de voorhand. Is logisch, de achterhand moet nog sterk worden en zo te zien is ze momenteel ook nog volop in de groei want ze staat overbouwd.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:01

Ik zou rustig afwachten en van je gevoel uitgaan of je verder kan gaan of niet en veel afwisselen

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 23:34

Ik neem aan dat je net bezig bent met het rijden?
Dan zou ik eerst voor het lage gaan, hiermee bereik je gewoon zoveel meer ontspanning.
Het is belangrijk dat je paard laag gaat lopen, in het begin is het helemaal niet erg dat ze op de voorhand lopen, zeker niet als ze pas 3 is.
Het voornaamste is om je paard los te krijgen, dat ze na wat tijd lekker op het bit gaat knabbelen.

Als je meteen je pony opgericht wilt houden, kan ik je nu al zeggen dat dat problemen geeft.
Je hebt nog helemaal geen goed achterhandgebruik bij een 3-jarige, gevolg is dat ze op je handen gaat hangen.
Dan krijg je ook een ongewenst effect (voorover vallen) + meerdere bijwerkingen, zoals rug wegdrukken en jouw houding die eraan gaat.

Bij het loswerken is het, zoals ik eerder zei, dus het belangrijkste dat ze laag en rond lopen. Als die ontspanning volledig aanwezig is, kun je bezig gaan met het achterhandgebruik, dat ze die er meer onder gaat zetten. Dit kan je nog steeds op langere teugellengte doen. Als je merkt dat ze voorover kukelt, geef je gewoon wat been bij.

Je kunt als oefeningen veel schakelen, haar scherp op de overgangen maken en natuurlijk de volte wat verkleinen. Niet teveel, want het is een jong beestje!

Succes!

esra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:10

powiepower schreef:

daar ben ik het mee eens

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:15

De hals volgt de achterhand, dus je moet in feite omgekeerd denken. Je moet niet vooraan gaan oprichten, maar gewoon rustig verder africhten waardoor de achterhand vanzelf sterker wordt, meer ondergebracht wordt en hoofd en hals vanzelf meer opgericht worden zonder dat jij daar iets voor doet.
Ik zou ze niet korter bij elkaar rijden, zo riskeer je dat ze zich leert opkrullen achter het bit. Op foto één loopt ze op de voorhand, als je een denkbeeldige waterpas op haar rug legt, dan zou je zien dat die niet waterpas is. Die waterpas positie is wat je moet nastreven. Als je voelt dat ze te veel op de voorhand komt, probeer je haar haar bekken meer te laten kantelen, door zelf je bekken iets meer te kantelen en dat in een lichtjes drijvende en ondersteunende beweging door te geven aan je pony. Van zodra zij haar bekken iets kantelt, komt ze vanzelf in het lichaam waterpas.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:30

ik denk dat het er ook vnaf hangt wat je aan de hand al hebt getraint. Als je eerst voorwaarts neerwaarts hebt getraint en zo naar een bijzet en opzetteugel, is je paard al veel getrainer als dat hij alleen gewoon gelongeerd is, en dan zul je onder zadel dit in stapjes moeten trainen. Natuurlijk is onder zadel heel anders als longeren, maar toch scheelt het of een paard aan de longe in oprichting zo heeft gelopen of niet. Ik zou van voorwaarts neerwaarts naar wat meer opichting rijden en voorwaarts neerwaarts afsluiten, en nog niet te lang trainen. Het gaat hier om een nog maar 3 jarige pony.