Hij ziet spoken, en is me te snel af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Hij ziet spoken, en is me te snel af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 09:44

Dit wordt een vrij lang verhaal Knipoog
Het gaat over mijn 4-jarige ruin. Laat ik voorop stellen dat hij uitstekend in zijn vel zit en hem lichamelijk niks mankeert. Hij laat zich goed zadelen en gaat altijd graag met me mee. Het werk wat ik met hem doe is afwisselend en met de verhouding werk-rust zit het ook wel goed.

Wanneer we buitenrijden en Zico ziet iets engs, gaat eerst het hoofd omhoog, beetje aarzelend lopen, en als ik niks overtuigends doe, draait ie op zijn achterbenen om. Althans, zo ging het eerst. Het ging vrij rustig allemaal, ik had wel tijd om hem vooruit te drijven of weer terug te draaien en verder te rijden. En het gebeurde niet zo vaak. Ik kon vaak zelf wel zien wat er zo eng was (een koe, een bergje zand Haha! ), en daar vast op anticiperen.

Nu heeft meneer echter een nieuw 'trucje' toegevoegd aan dit gedrag. Het is mij de laatste tijd namelijk echt een raadsel wat er zo eng is Verward En dan draait Zico vanuit het niets zo ontzettend snel om, dat ik hem met geen mogelijkheid bij kan houden. Hij is ook mega sterk, het lukt me niet meer om hem 'terug' te draaien, meestal maken we wel een rondje of drie de andere kant op, voordat ik kan beginnen hem weer voorwaarts richting het 'enge' te krijgen.
Vaak moet ik met 2 handen 1 teugel vastgrijpen om hem te kunnen draaien en dan nog lukt het me maar net. Ik weet natuurlijk dat dit helemaal niet zo hoort Knipoog Het probleem is echter, dat de meeste paden in ons bos voorzien zijn van allerlei gevaarlijke 'zijkanten' zoals prikkeldraad, sloot/greppel, gaten, kuilen, boomstronken enz. De paden zijn wel lekker breed en recht, maar aangezien Zico's draaicirkel vrij groot is scheelt het vaak maar een paar centimeter voor we in het draad of iets anders gevaarlijks zijn beland.

Ik ben dus eerst druk bezig onszelf te redden van akelige verwondingen voordat ik echt tegen Zico op kan treden. Ik twijfel dan ook, of ik hem daarna nog wel voor zijn gedrag moet straffen, of dat het daar eigenlijk al te laat voor is.
Zico heeft nog nooit zijn zin gekregen, we zijn altijd gewoon langs datgene wat ie eng vindt doorgereden, en als we eenmaal het hele riedeltje van rondjes draaien, weer opnieuw wegspringen enz hebben afgewerkt gaat ie er ook vrij normaal langs.

Ik ben absoluut niet bang voor mijn paard, hij is niet gemeen of vals, ik val er niet af en ben allang blij dat ie niet bokt of eruit naait. Eigenlijk is het voor een 4-jarige een onwijs braaf dier.
Ik vind het wel eng, dat we door zijn acties serieus in gevaar komen. Als we rakelings langs het draad schieten flitsen er allerlei beelden van nare vleeswonden aan me voorbij. Scheve mond
En omdat ik niet meer weet waar hij van schrikt, kan ik me niet voorbereiden. Het is natuurlijk onmogelijk om een hele buitenrit lang op m'n hoede te zijn voor elk grasje en blaadje wat we tegenkomen. Maar erg ontspannen gaat het op dit moment dus niet... Tijdens een ritje van 20-25 minuten doet ie het wel 5 tot 10 keer.

Het komt niet omdat ie 'gewoon' fris is, want dan gaat ie met z'n hoofd schudden, dribbelen en bokjes geven. Het komt ook niet omdat ie wil omdraaien om snel thuis te kunnen zijn, want hij doet het zowel op de heen- als de terugweg. Een aantal keer langs de enge plek laten lopen heeft trouwens geen zin, want de 2e keer kijkt ie niet meer op of om.

Wie herkent dit verhaal, en heeft tips? Ik wil dit gedrag graag kwijt, en kunnen blijven buitenrijden Lachen
Ik rijd Zico met een gecombineerde neusriem en een enkelgebroken bustrens en ik geloof niet dat een andere optoming en/of hulpteugels dit probleem kunnen verhelpen.

Alvast bedankt Lachen

Anoniem

Re: Hij ziet spoken, en is me te snel af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:23

klinkt alsof hij nog een beetje vertrouwen in jou tekort komt voor het buitenrijden. En dan is alles een bedreiging. Een geknakte grasspriet kan dan al betekenen dat het vorige paard dat daar liep opgegeten is door een roedel leeuwen, dus voor de zekerheid kun je dan bij alles wat je ziet het beste omdraaien en wegwezen.

Heb je wel eens aan een schrik- en obstakeltraining gedacht, zoals bv de Balingehof deze organiseert? Daarin leer jij als ruiter/begeleider van het paard om als een sterke en betrouwbare leider over te komen, en leert je paard dat jij dus idd een betrouwbare leider bent, en hij leert wat 'stoerder' en dapperder te worden.

Voor dit moment is het misschien handiger om het buitenrijden even onder begeleiding van een wat ouder, braaf dier te doen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:29

Draait hij altijd naar dezelfde kant? Dit heb ik met mijn merrie gehad. Bleek dat ze rechts het bit vasthield, een heel klein beetje, maar net genoeg om haar rechterschouder eruit te gooien en daardoor snel om te draaien naar rechts, zelfs in linkergalop op de volte, niet leuk dus!
Heb gewerkt aan het loslaten rechts, gezorgd dat ze het bit niet meer vastheeft, en probleem is voor 99% verdwenen. En dat heb ik voornamelijk in de bak getraind.

Succes!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 08:49

Hee, dank jullie wel voor de reacties! Lachen

@Sonja: daar zou het idd wel aan kunnen liggen. Ik heb hem pas sinds april, daarvoor reed ik hem al wel een tijd, maar ja het duurt natuurlijk bij een paard wel langer voordat je goed op elkaar bent ingespeeld. Zo'n obstakelparcours hebben we een aantal jaar terug op stal wel eens georganiseerd, compleet met waterbak, zeil, vliegengordijn enz Haha! was erg leuk! Maar met Zico heb ik dat dus nog niet gedaan. Is zeker wel een heel goed idee! Ja

@snuffelhues: Ik weet eigenlijk niet of hij altijd dezelfde kant op draait, volgens mij niet... In de bak is hij links wel eens wat sterker, geeft aan die kant niet zo makkelijk na. Daar ben ik sowieso al mee bezig, om dat beter te maken. Maar het is niet zo dat ie in de bak ook ineens omdraait.
Wel is hij buiten gespannen en zo ontzettend niet met mij bezig Knipoog dat ik veel moeite heb hem nageeflijk te laten lopen, buiten maakt hij zich enorm sterk, ik denk ook wel dat ie persee alles wil kunnen zien en aan de teugel lopen, met zo'n dikke voorpluk, ontneemt ook een deel van het zicht natuurlijk Knipoog

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:35

Ik denk dat het gewoon spoken is, en dat hij je lekker wil uitproberen en wil kijken hoever hij kan gaan.
Mijn paard is ook een draak met buitenrijden, die ging altjid volgas in ze achteruit, totdat iemand tegen mij zei je moet gewoon doen of je gek ben, misschien denk jij onbewust wel, oo daar is een koe, dan doet hij vast weer gek. Maar wat Sonja zegt zou ook waar kunnen zijn, dat hij er gewoon geen vertrouwen in heeft, maar dan nog vind ik het raar dat hij er daarna wel langs gaat.
Ik vind je wel heel consuquent uit je verhaal op te maken, dat vin dik wel heel knap van je. Succes verder!

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:48

Doet hij het ook als je met iemand anders samen rijd? Maar vind wel knap dat je een ongelooflijke volhouder bent!!! en zo hoord het ook natuurlijk...maar het is niet erg prettig buitenrijden

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:57

Paarden zien geen spoken, paarden kennen geen trucjes.
Het is vaak de benaming die de mens er aan geeft.

Ik denk dat het probleem ligt in het vertrouwen van jou.
Op moment dat jij of je paard iets aan zien komen waarvan je denk dat hij wel eens zou kunnen schikken, stok jij je adem en span je je spieren aan.
Op dat moment is het een seintje naar je paard dat er gevaar ontstaat.
Maar ook op momenten dat jij je van nog geen kwaad bewust bent kan je paard al reageren.

Geef hem dan ook de tijd om hem naar het enge object te kijken en laat hem als hij wilt snuffelen.
Straf heb vooral NIET!!!

Ook las is ik dat je paard nog maar 4 jaar oud is, het is dus net een kleuter die alles moet ontdekken.

Stoffel heb ik geleerd dat hij best ergens bang voor mag zijn en als hij ergens niet langs durft, laat hij mij afstappen en neem ik de leiderschap vanaf de grond over.

Succes

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:02

Hij is nog jong, kan best even een periode zijn. Als jij maar doorzet komt het wel goed. misschien dat je hem wat meer bezig kunt houden tijdens het rijden. En zodra hij zich wil omdraaien is hij jou al te snel af dus dan is het moeilijk te zeggen wat je moet doen.
Gewoon weer rustig omdraaien hem even wat vlotter erlangs laten gaan (draven) en dan gewoon nog eens opnieuw erlangs totdat het goed gaat en dan even belonen.
Gewoon geduldig blijven en blijft hij nadat je het vriendelijk hebt gebprobeert nog doen terwijl er niks is om zich voor aan te stellen dan mag je best wat strenger zijn.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 17:06

@annebe: ik ben het met je eens, een paard kan geen dingen gaan verzinnen, er is dus wel echt iets aan de hand.

Zico mag van mij best schrikken en dingen eng vinden, als er vlak voor ons ineens met veel lawaai een vogel opvliegt schrik ik zelf ook Knipoog dus dat vind ik dan wel terecht.
Als we onderweg iets potentieel spannends tegenkomen (bijv een geparkeerde auto), sluit ik hem op tussen mijn benen en handen, praat rustig met hem en hou hem voorwaarts, soms gaan we in draf erlangs, soms laat ik hem van dichtbij kijken en snuffelen.
Het probleem is alleen, die keren dat er 'schijnbaar' niks engs is. En toch draait hij dan ineens vliegensvlug om. Dat zijn ook de momenten dat het geen zin heeft om terug te rijden en nogmaals langs dezelfde plek te gaan.
M'n moeder dacht, dat het misschien opgebouwde spanning is, die moet afvloeien. Zico is duidelijk nog niet erg op zijn gemak in het bos, hoewel hij wel wat meer ontspant op de paden, waar we vaak komen (wat niet wil zeggen dat ie daar helemaal niet schrikt Knipoog ). De spanning bouwt onderweg op en komt eruit dmv zo'n gekke actie, terwijl andere paarden misschien een bok zouden geven of gaan rennen.
Wat denken jullie van die theorie?

@Lina: ik vind het moeilijk om zijn aandacht onderweg bij mij te houden, hij is nauwelijks met mij bezig. Ik weet niet zo goed hoe ik hem zou kunnen afleiden, heb je tips?

Overigens, met een ander paard erbij is hij nog steeds veel met z'n omgeving bezig, daarnaast wil ik voorkomen dat ie alleen nog maar samen met een ander paard van het erf af wil, dus ik ben er zelf nog niet helemaal uit of ik veel van die optie gebruik zal maken Lachen

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, ik vind het erg leerzaam allemaal Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:56

Meer bezighouden is wel een goed idee, ik ken namelijk een paard die dit ook deed, maar dan in de bak. Zodra je een half rondje geen figuur reed of een overgang ging hij zelf maar wat verzinnen. Ik hield hem dus bezig met heel veel afwenden, figuren, halthouden, achterwaarts en dan weer draven....
figuren zal op buitenrit niet zo lukken, maar als het idd zo'n breed pad is kun je mischien zigzaggen (doen alsof er onzichtbare pionnen staan, het paard weet dan niet waar hij aan toe is, dus gehoorzaamt maar braaf) en héél veel overgangen. dus ook achterwaarts..... Hoop dat het helpt...
En die schriktraining is ook een heel goed idee, heb het met het paard in kwestie ook gedaan en het maakt jou en je paard echt sterker samen! En je leert natuurlijk omgaan met angst (van je paard EN van jezelf)

heel veel suc6, en hij is nog jong, dus je komt er vast wel!!!
xxx ciska

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:09

mm vervelend.. ik heb er door dit soort acties al vaak naast gelegen. Ik kan je wel een tip geven; zodra je merkt dat ie zich gaat spannen omdat hij iets engs ziet: benen eraan en naar voren rijden!
succes iig

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:01

Jawel..

Doe alsof je in de bak bent.
Overgangen in alle gangen rijden. (halthouden, sneller en vlotter draven, stappen, galloperen)
Probeer dit zoveel mogelijk op stem te doen.

Rijd een volte (waar t mogelijk is)
Gebruik je omgeving als het kan, probeer altijd lang de raarste weg te gaan waar veel te bekijken is en rijd zoveel mogelijk om alles heen. Om bomen slalommen enz.
geef hem ook momenten van rust en zodra hij niet oplet verzin jij weer iets.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:03

ach ach Lachen ken het wel, zo even een meter opzij Joepiee Lachen

het enige wat je kan doen is sneller worden, het aan voelen komen en er altijd op bedacht zijn Lachen

W_A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:23

Je kan misschien een vertrouwenssessie doen.
Je legt eerst bijvoorbeeld een 'eng' ding neer, bijvoorbeeld een berg zand ofzo.
laat hem in de bak of een weiland lekker lopen zodat hij het zelf kan verkennen.
Heb geduld!
dan kan je hem een halster omdoen en er samen naar toen lopen gewoon rondjes door de bak en er telkens weer langs, net zo lang tot hij er geen aandacht meer aan besteed.
zo kan je doorgaan ( neem er de tijd voor,niet teveel op 1 dag) en dan krijgt hij meer vertrouwen in je!
succes

( praat tegen hem, helpt ook altijd)

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:34

Praat tegen hem en blijf zelf rustig..probeer hem voor te zijn mij fries zoekt op een gegeven moment om onder het werk uit te komen dingen om van te schrikken..

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:39

Bij jonge paardjes is het toch vaak een beetje pubertijd.. ik weet niet hoevaak je buitenrijdt? Ik zou er eerst in de bak aan werken om hem goed bestuurbaar e.d. te maken en dat hij luistert naar je hand. Als het mogelijk is zou ik toch alleen over niet-gevaarlijke paden gaan. En dan zo verder gaan als je nu doet, als je ervoor zorgt dat hij er uiteindelijk altijd langs gaat, zou het op een gegeven moment toch weer moeten verdwijnen.

Mijn instructrice heeft dit ook af en toe met een jonge pony die zij beleert voor haar dochter. Bij die pony is het puur uitproberen. Als hij met een ander paard gaat is het weg. Misschien zou je ook eens met een ander paard kunnen gaan??

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:24

Mij lijkt een goede oplossing: een ander, niet zo snel bang paard meenemen. Dan heeft hij iemand die hem kan laten merken dat het niet eng is. Zo leert hij vanzelf dat hij niet óveral bang voor hoeft te zijn, en als dat goed gaat gaat het waarschijnlijker ook makkelijk zónder een ander paard erbij.

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:04

voor het bit kun je een rollenbit proberen kan hij niet vastpakken verder zou ik zeggen, heb veel geduld probeer anders eens als je er naast loopt langs het "enge" te gaan. misschien helpt dat? succes trouwens

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 17:30

donjalover schreef:
voor het bit kun je een rollenbit proberen kan hij niet vastpakken verder zou ik zeggen, heb veel geduld probeer anders eens als je er naast loopt langs het "enge" te gaan. misschien helpt dat? succes trouwens

Maar ik ben dus juist niet van plan om een ander bit oid aan te schaffen om het probleem te verhelpen Knipoog Ik denk niet dat dat de oplossing is, en hij doet het prima op zijn bustrens.
Gisteren en vandaag heb ik eerst in de bak gereden (vrij fanatiek) en ben daarna nog een rondje naar buiten gegaan en hij deed het super! Gisteren alleen even kort uitstappen en vandaag wat verder, heb ook stukken gedraafd en hij was veel meer ontspannen dan voorheen. Ik heb hem dus ook onderweg uitbundig beloond, en een snoepje toegestopt Knipoog

Ik heb trouwens het idee dat Zico beter op zijn gemak is op de kleine kronkelpaadjes dan op de brede paden met veel uitzicht!

@Lina: er is idd een stuk in het bos waar ik op de volte kan gaan en ik maak hier ook wel eens gebruik van. Ik probeer verder overgangen te maken en ook af en toe halt te houden. Vandaag ging dat dus heel goed! Lachen
Achterwaarts gaan, zoals Miss_Mustang opperde, doe ik liever niet. Zico draait dus al op z'n achterbenen om en ik denk dat ie dan iets te snel ontdekt dat ie makkelijk kan steigeren...

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:59

door gaan , doorgaan , doorgaan

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:18

Ik heb zelf een kind van Jazz
En ik herken het angstige wel
Belangrijke is dat je zelf weet waar je mee bezig bent en zelfverzekerd bent.
Anders neemt je paard een loopje met je.
En het is volgens mij niet schrikken om dat die zo bang is. Maar gewoon omdat die geen zin heeft.
Hier kan ik niet over oordelen maar kijk zelf even hoe je paard is. Is het een heel nuchter beest dan slaan die angsten nergens op en moet je het niet acepteren

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:38

Ik heb een Olivi v. Jazz merrie en herken dit ook. Ik denk dat jouw paard gewoon heel erg dominant is. Wat je kan proberen is als je een idee heb aan welke kant ie schrikt, heel erg veel stelling de andere kant op te vragen en 'm lekker door te laten lopen. Hoop dat je hier wat aan hebt Knipoog

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 18:51

Ik denk zelf eerder dat het een vertrouwens- dan dominantiekwestie is. Zico is een volgzaam dier, fijn in de omgang en makkelijk op te voeden. In de bak is hij zowat een engeltje en zet geen stap verkeerd. Ik denk dat hij inmiddels wel het een en ander bij me geprobeerd zou hebben als hij erg dominant was.

Maar goed, de laatste paar dagen gaat het buiten allemaal okee, dus houden zo Knipoog

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:59

Als ik nu hoor dat het al stukken beter gaat, denk ik, zoals je zelf ook al zegt, inderdaad een 'probleem' was dat bij jou vandaan komt/kwam Ja

Ik denk dat jij je nu veel bewuster bent van jouw houding naar hem toe, en dat je hem dat vertrouwen nu ook kan geven. Met m'n vzpaard heb ik het ook gehad, langs een grote tractor liep hij zonder morren, maar een scheve grasspriet was reden tot paniek Clown

Ik heb veel buitengereden met een stalgenoot, en dan gebeurde het niet. Dat heeft mij toen vertrouwen gegeven, en opeens deed hij het ook niet meer als we alleen op stap gingen. Waarschijnlijk was ik voorheen toch altijd onbewust niet 100% ontspannen, en voor hem was dat dus een teken dat als hij iets eng vond, hij zich om kon draaien Ja

Super dat het nu goed gaat, ik vind je trouwens een heel eerlijke ruiter: niet direct naar het paard wijzen (hij is dominant/dwars/etc.), maar je eigen gedrag onder de loep nemen OK dan!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 19:32

Haha! Nou nog even een update hoor. Vanmiddag reed ik langs de bosrand achter de weilanden langs, staat er ineens om het hoekje een kudde koeien Koe Jaaah dat mag natuurlijk niet he! Clown Voor ik het wist waren we alweer bijna thuis, Zico ging er echt in galop vandoor.
Ik moest er wel een beetje om lachen eigenlijk Knipoog Aangezien hij altijd naast een wei met koeien staat, en bovendien op een rundveebedrijf geboren en getogen is! Ik heb hem kunnen terugnemen en ben omgedraaid en er in draf opaf gegaan. Er was ons toevallig iemand van stal te paard tegemoet gekomen en die is het stukje langs de koeien met ons meegereden. Hij deed het heel braaf (wel een beetje gespannen).
Op de terugweg weer er langs, weer in draf, wel kijken natuurlijk maar het ging verder gewoon hartstikke goed.
Wat heb ik toch een held he Haha!