Unique@ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

First_Unique

Unique@ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 21:22

Hallo lieve mensen!
Ik heb ik heb 3 weken terug fotos gemaakt en afgelope vrijdag. deze wil ik graag even laten zien.
Ik doe kei hard mijn best om alles op orde te krijgen. Ik heb unique zelf gefokt, zelf ingereden op zijn 4e jaar en ik rij nu ongeveer 2 en half jaar op hem.. omdanks alles heb ik het niet makkelijk met hem gehad, en behoorlijk veel struikelblokken gehad, het laatste half jaar gaat het erg goed, maar zie ik de foto's dan had ik tog iets anders verwacht en dus willen zien! Toch wil ik deze foto's plaatsen, ik hoop dat er goede reacties op komen en dat ik er wat meer van opsteek. ik heb iedere week een privéles en daar gaat het nu ook hardstikke goed mee..

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat hij dieper en ronder liep, maar zo zie je maar weer, als je erop zit dan kun je lang niet alles super goed zien! dit was ook de grootste teleurstelling moet ik eerlijk zeggen, dat hij na 2 jaar nog niet zo mooi rond loopt, net als de meeste paarden die hier op bokt geplaatst worden.

Ik zou het super vinden als er eens een echte goede tip kwam, het maakt niet uit wat er mis is, als ik er maar van leer! je kan ook niet alles goed doen zeggen we dan maar en iedereen moet van de fouten leren!! Haha!

nou, nu hou ik op mijn praten, hier komen dan de foto's!!!

Groetjes Ilse

Afbeelding
nou goed, 1e foto begint het al, ik heb veel moeite met mn rug, dit is dus ook de reden waarom ik altijd last heb van mn rug!

Afbeelding

Afbeelding
mijn voetjes zijn ook altijd een probleem.. iemand een goede tip hiervoor?

Afbeelding

Afbeelding
Galopje erbij! RECHT BLIJVEN ZITTEN ILSE!!

Afbeelding

Afbeelding
wijken, graag tips voor wie er een weet!!

Afbeelding
bye bye!!

Stippie1

Re: Unique@ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:25

Ziet er toch best leuk uit..
Probeer je handen wat meer te dragen en ga voor je gevoel wat meer achterover zitten. Want waarschijnlijk als jij denkt ik zit te ver achterover, dan zit je pas recht (heb ik zelf namelijk ook, kwestie van verkeerd aangeleerd)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:30

zweepje achter je rug en voor je ellebogen helpt heel goed om rechtop te gaan zitten...voor je voeten werkt het best fijn om zonder beugels te rijden,als je ze dan na een tijdje weer indoet heb je het idee dat ze te kort zijn en zakken je hielen naar de grond.voor het wijken zou ik een spoortje aandoen.maar het allerbelangrijkste is je houding,als die beter voor elkar is kun jij je paard RIJDEN ipv erop zitten.om hem nog ronder te krijgen moet je hem goed voorwaarts houden en eraan werken dat hij je hand wil volgen dmv halstrekken,op maat pakken etc.je mag daarbij best even je handen breed zetten en wat druk uitoefenen,die druk laat je los als hij daar loopt waar jij hem hebben wilt.leuk paard!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:34

Nu hoop ik niet dat je boos gaat worden, maar als je al les hebt, zoek dan een andere instructeur(trice! )
Je houding,en dan bedoel ik nog niet eens je lichaam, maar vooral je armen en handen, zijn n.l niet echt vriendelijk voor de mond van je paard. Als je je teugels in aanleuning hebt, moet de lijn van teugel doorlopen in een rechte lijn tot je elleboog. Je pols moet licht gebogen zijn. En het gevoel in je hand (aanleuning) moet voelen als een stuk elastiek.Ik roep altijd tegen mijn lessers....het mag onderbroeken elastiek zijn ( dus minimaal ), of dekensingel elastiek (veel zwaarder), maar het BLIJFT elastiek!
Nogmaals kijk of je iemand kan vinden die je kan helpen, je hebt een heel leuk paard n.l en met de juiste instructie naast je kan je nog ver komen!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 21:37

Dank je! ja, voorwaarts is ook een moeilijk punt in het begin van het uur dat we rijden, dan is hij eigelijk helemaal niet nageeflijk enzo, en als hij dan ontspannen gaat rijden en dan toch lekker die teugel van me aanpakt dan kan ik hem makkelijk naar voren en terug rijden.. ik heb een tijd met sporen gereden maar hij bokt er erg op en ik denk dat als ik zonder sporen zij dat hij toch mijn been veel beter accepteerd.. als ik die druk uitoefen, moet ik dan mijn handen op die plaats houden waar ik ze op de foto's heb of zeg je van ik zou ze hoger plaatsen, ik heb namelijk ook een probleem met die hoogte, want als ik dat doe dan doe ik gewoon iets fout ofzo, dan trekt ie zn hoogd naar boven toe.. waarom?

Groetjes!!!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 21:43

aerdenhout1 schreef:
Nu hoop ik niet dat je boos gaat worden, maar als je al les hebt, zoek dan een andere instructeur(trice! )
Je houding,en dan bedoel ik nog niet eens je lichaam, maar vooral je armen en handen, zijn n.l niet echt vriendelijk voor de mond van je paard. Als je je teugels in aanleuning hebt, moet de lijn van teugel doorlopen in een rechte lijn tot je elleboog. Je pols moet licht gebogen zijn. En het gevoel in je hand (aanleuning) moet voelen als een stuk elastiek.Ik roep altijd tegen mijn lessers....het mag onderbroeken elastiek zijn ( dus minimaal ), of dekensingel elastiek (veel zwaarder), maar het BLIJFT elastiek!
Nogmaals kijk of je iemand kan vinden die je kan helpen, je hebt een heel leuk paard n.l en met de juiste instructie naast je kan je nog ver komen!

tuurlijk word ik niet boos, wel verschiet ik er een beetje van, ik heb voorheen van iemand anders les gekregen en die deed het helemaal anders.. ik moest hem helemaal vastzetten en daar werd ie echt in zijn mond naam beneden mee gehijst.. de gene die ik nu heb die heeft dit eigelijk helemaal niet.. moet ik eerlijk zeggen (komt nu een beetje verdedigend over maar uhm, ja, ik heb dat verschil gewoon gezien) maar als ik hem niet even daar doorheen zet, wat dus nu op de fotos te zien is, doet hij lekker wat hij zelf wil, en kan ik na een 3 kartier pas zeggen dat hij goed loopt, en na 2 jaar al veel geoefend enzo te hebben moet hij nu wel wat sneller wat nageeflijker lopen.. snap je wat ik bedoel, graag een reavtie als je er anders over denkt!! leer dr namelijk van!! trouwens, ik word vaak gecorrigeerd dat ik mezelf lekker moet ontspannen.. ze doet het wel vaak maar ik krijg het niet erg goed afgeleerd.. fout ligt bij mezelf

Groetjes!

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:56

Haa ils
Het zijn idd niet de charmanste foto's, maar ik weet hoe jij rijdt en hoe jij je zelf probeert te verbeteren. En van je handen heb ik wel eens gezegt, maarja als je emaal iets hebt aan geleerd dan leer je het moeilijk af, ook al zegt je instructriese dat vaak. Met veel geduld kom je er wel hoor ils. Anders doe ik je wel iets vaker aanspreken op je houding Haha!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:02

Wat kunnen foto's confronterend zijn toch? Maar wel erg goed om je te laten zien beseffen waar de leerpunten liggen.
Wat me erg opvalt is dat je door jouw eigen houding het paard belemmerd in zijn beweging. Op de foto's is bijvoorbeeld duidelijk te zien dat je je armen gestrekt houdt, zorg er juist voor dat je je ellebogen bij je lichaam houdt en daardoor een betere lijn kan krijgen tussen mond van het paard, teugels en jouw handen en armen.
Op de 4e foto zit je erg naar voren en lijk je wel uit evenwicht te zijn en ligt je binnenhand op je bovenbeen. Ga voor je gevoel overdreven rechtop zitten, laat je schouders niet naar beneden hangen en draag je handen. Zoek je zitknobbeltjes en probeer ze elke keer te voelen. Controleer jezelf gedurende het rijden door een vast schema langs te gaan (zit ik recht, zijn mijn schouders naar achter, zijn mijn benen lang en haken laag, draag ik mijn handen) Ik heb zelf ook het probleem dat ik een beetje in elkaar zak tijdens het rijden en daarom ben ik nu mijn buikspieren wat sterker aan het maken.
Zou je niet een keer zitlessen kunnen nemen aan de longeerlijn?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 22:09

ja ik heb dus laatst zonder beugels gereden, en dat hielp echt wel! alleen het deed veel pijn aan mn liezen! maar ik voelde echt verschil en unique ook. hij wist opeens niet meer of hij nu door moest lopen of moest gaan stappen! maar bedankt voor je goede tip, ik zal dat schema zeker onthouden, dat vond ik een goede!!!

Groetjes!

edit: word de beweging ook belemmerd door de ligging van het zadel.. want ligt het nou heel erg naar voren of valt het allemaal wel mee?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 21:24

Vandaag heb ik weer gereden, heb extra gelet op de dingen die hier werden gezegt, vooral mijn handen! het werkte best wel!

Bedankt Haha!

xxx

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:45

hoi,
hopelijk een goed topic voor je om te leren Haha!
(gratis les)
Ik ben het erg eens met het gegeven commentaar.

Ik denk dat je teveel druk op je teugels vraagt, waardoor je paard ook de sporen niet wil accepteren...
Dan krijgt hij namelijk 2 tegenstrijdige hulpen.
Door "deze" opmerking en door de foto's krijg ik die indruk
Citaat:
als ik die druk uitoefen, moet ik dan mijn handen op die plaats houden waar ik ze op de foto's heb of zeg je van ik zou ze hoger plaatsen, ik heb namelijk ook een probleem met die hoogte, want als ik dat doe dan doe ik gewoon iets fout ofzo, dan trekt ie zn hoogd naar boven toe.. waarom?

De druk die je moet geven is minimaal en erg kort, de kunst is alleen dat je het moet doen op het juiste tijdstip Knipoog
Je handen moeten iig een stukje hoger, voor het zadel en je arm moet ook felibel zijn.
Kijk eens goed naar andere (goede) ruiters, dus niet zo erg naar het paard Knipoog
kijk naar z'n hulpen! en ook hoe het paard reageerd op die hulpen!
Met een beetje stelling,je binnenhand richting het bit gaan, zodat er een waslijn in die teugel onstaat is een goede oefening om te kijken of hij op je buitenteugel is en ook het bewegen van je arm en houding, zonder dat het paard anders gaat lopen. Vaak is het angst dat het paard "uit de krul gaat" , waardoor de ruiter niet durft los te laten of anders durft te gaan zitten. Als hij daadwerkelijk z'n hoofd omhoog gooit, zul je gewoon weer opnieuw moeten beginnen, zodat het steeds sneller lukt en ook "je" geen angst meer krijgt voor het contole-verlies.

Het zal érg moeilijk zijn om dit weer af te leren Ach gut

succes! OK dan!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 21:52

dankjewel! ja t is heel moeilijk om het GOED aan te leren, ik heb voor mezelf beslist dat die handen het voornaamste zijn, als ik mn handen hoger hou dan gaat waarschijnlijk die knik in mn elleboog mee.. maarja, heb vandaag erg gemerkt dat ik wel heel erg mn evenwicht verlies, als hij zich na een tijdje lekker ontspand dan word dat minder.. maarja, ik ga dr weer kei hard tegen aan met leren!!!

dankje voor je reactie groetjes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:02

ga idd goed aan je eigen ontspanning werken en let niet op z'n hoofd Knipoog
Je handen zijn idd het belangrijkste (maar volgens mij ook het moeilijkste)
want wanneer je teveel druk zet, sta je op de handrem en zijn al je andere hulpen "nutteloos"

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:27

timilon schreef:
om hem nog ronder te krijgen moet je hem goed voorwaarts houden en eraan werken dat hij je hand wil volgen dmv halstrekken,op maat pakken etc.je mag daarbij best even je handen breed zetten en wat druk uitoefenen,die druk laat je los als hij daar loopt waar jij hem hebben wilt.leuk paard!

nou deze tip zou ik dus absoluut niet gebruiken.....
de makkelijke manier om je paard aan de teugel te DWINGEN en alles wat gedwongen wordt = niet ontspanning.......

ik vind dat je paardje helemaal nog niet zo beroerd loopt....

ik zou lekker goed aan het werk gaan, weinig stukjes rechtuit en veel héél véél voltes rijden en dan niet gewoon een rondje, maar voltes vergroten, verkleinen, andere kant op (NOOIT TE LANG één kant op gaan) slangevoltes, pasje naar voren op de voltes (direct reactie krijgen op je been anders 2e keer een hardere 'drijving') en op je zit na 4 passen je mooi lang maken, uitademen en netjes terug rijden.... een overgang is altijd KORT dus SNEL weg en SNEL terug niet dat je meerdere passen bezig bent met wegrijden of terugrijden!

als je dan hierna nog niet merkt dat hij ZELF wilt nageven, kan je ophoudingen maken / spelen met je binnenhand om hem te helpen, vergeet nooit dat als je je buitenhand niet gesloten houdt, je paard NOOIT de juiste stelling aan kan nemen!!!!! buitenhand er altijd bij!!!

je kan voor je houding idd een zweep door je ellebogen steken, of voor je gevoel inderdaad heel erg naar 'achter' gaan zitten!
ook als je je voeten een probleem vind --> beugels vastbinden aan je singel! (maar wel zo dat ze nog wel recht hangen he!) heb ik bij mijn verzorgster ook gedaan!!!

wat iemand zei over sporen voor het wijken, begin hier alsjeblieft nog niet aan zolang je de basis er nog niet eens goed in hebt!!! met mijn paard ben ik pas in de L2 een spoortje gaan dragen......
ik ben blij dat er juist nog mensen zijn die hun paard zonder sporen kunnen/willen rijden!!!!!!

enne niet te negatief over deze foto's denken zo slecht ziet het er echt niet uit!!!!!

als je maar onthoud : zolang jij niet kan ontspannen, kan je paard het ook niet!
en alles wat je dwingt = geen ontspanning en dus niet 'ontspannend in aanleuning gaande paard'

Succes!!! en komt wel goed!!!!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 09:11

heej cindyuniek, Nu ik dit lees krijg ik een heel goed gevoel bij wat je nu zegt, ik ben het helemaal met je eens, en mijn instructrise is ook heel erg bezig om mij goed aan te leren het wegrijden en terug rijden.. ook maken we constant voltes, slangevoltes en noem maar op.. maar dat heb ik eigelijk altijd al gedaan.. ik hou niet zo van dat rechtuit blijven rijden.. alleen als ik hem even wat rust wil gennen rijd ik een rondje door de bak recht uit.. ook is het wat jij zegt dat ik van mn instructrise met mn binnehand moet spelen en mn buitenhand moet laten staan.. alleen ik vind dat wel erg moeilijk.. en idd, ontspannen is zeker goed.. maar ik vind het af en toe zo moeilijk om me te ontspannen.. Ik heb de laatste les ook geleerd hoe ik hem in een volte naar vuiten stelling moet vragen.. dat vinden we nog heel moeilijk.. maar ik moet zeggen als ik hem dan weer naar binnen stel voel ik meteen wat veranderingen.. het is gewoon een fijt dat als ik in de les zit dat ik het zo allemaal wel kan enzo, maar moet ik het alleen doen dan vind ik het moeilijk om hetzelfde toe te passen.. die begeleiding is gewoon super belangrijk..

Maar ik ben wel echt heel blij met je bericht! hier hem ik eigelijk super veel aan omdat het eigelijk heel goed bij hetgene past hoe ik les krijg..

Dankjewel!!

groetjes ilse!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 09:14

heej cindyuniek, Nu ik dit lees krijg ik een heel goed gevoel bij wat je nu zegt, ik ben het helemaal met je eens, en mijn instructrise is ook heel erg bezig om mij goed aan te leren het wegrijden en terug rijden.. ook maken we constant voltes, slangevoltes en noem maar op.. maar dat heb ik eigelijk altijd al gedaan.. ik hou niet zo van dat rechtuit blijven rijden.. alleen als ik hem even wat rust wil gunnen rijd ik een rondje door de bak recht uit.. ook is het wat jij zegt dat ik van mn instructrise met mn binnehand moet spelen en mn buitenhand moet laten staan.. alleen ik vind dat wel erg moeilijk.. en idd, ontspannen is zeker goed.. maar ik vind het af en toe zo moeilijk om me te ontspannen.. Ik heb de laatste les ook geleerd hoe ik hem in een volte naar de buiten stelling moet vragen.. dat vinden we nog heel moeilijk.. maar ik moet zeggen als ik hem dan weer naar binnen stel voel ik meteen wat veranderingen.. het is gewoon een feit dat als ik in de les zit dat ik het zo allemaal wel kan enzo, maar moet ik het alleen doen dan vind ik het moeilijk om hetzelfde toe te passen.. die begeleiding is gewoon super belangrijk..

Maar ik ben wel echt heel blij met je bericht! hier hem ik eigelijk super veel aan omdat het eigelijk heel goed bij hetgene past hoe ik les krijg..

Dankjewel!!

groetjes ilse!

weinkoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:59

heej heej ... ... voor je voeten .. is het beste om zonder beugels te gaan rijden ... dat werk ontzettend goed... en probeer daar bij je kuiten aan te spannen waardoor juh meer balans heb zodat je niet je hak op hoeft te trekken ... en voor je rug... vraag aan je trainer een keer zit les... dan heb je het zo onder de knie. .. en 1 puntje ... probeer je handen niet vast te zetten .. probeer ze mooi dragend te houden ... en laat hem/haar.. op dat punt los laten .. groetjes linda

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:05

Als je je voeten moet optrekken om te drijven (zo ziet het eruit, weet niet óf dat het probleem is) kun je je beugels het beste een gaatje korter doen, lijkt me. Verder ziet het er goed uit, onthoud dat hij ook niet zó diep/rond hoeft te lopen he!
Wat betreft je houding: ga eens op je paard zitten en kijk in een spiegel. Ga rechtop zitten en probeer goed aan te voelen hoe je zit, en blijf er tijdens het rijden continue aan denken. Helpt echt! Vraag je instructeur je er ook steeds weer op te wijzen, dan leer je het jezelf vanzelf góed aan.
Tip: neem je teugel iets korter en draag je handen voor je uit, jij hebt ze bij het shabrak/voorboom in de buurt en dat helpt niet mee als je wilt werken aan nageeflijkheid. Dus teugels korter nemen, handen rechtop en ook hier telkens weer aan denken.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 14:10

bedankt voor de reactie Haha! ga dr zeker aan werken!!!