SB schuiner/scherper

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

SB schuiner/scherper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 12:03

Hallo Clown

Ik ben een paar weken geleden voor het eerst M1 gestart ter oefening.
Daar kwam dus ook nog uit dat de SB beter moest. (wat ik wel verwachte)
Tijdens training wil ik hem daarom graag wat scherper/schuiner inzetten (iets meer overdreven) zodat hij ook mooi wat meer op de achterhand komt en ter lossigheid.
Nu is het probleem dus dat ik constant teveel buiging heb.
Ik let op mijn schouders begrens aan de buitenkant zodat hij dus niet 'omknakt'.
Maar hij valt dan vaak erg terug in tempo.
Ik heb les en dan gaat het ook vaak een stuk beter maar ik dacht extra tips zijn nooit weg. Haha!

Eventueel misschien foto's van juiste SB's?

Alvast bedankt.

Daihyo

Re: SB schuiner/scherper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:43

Kijk eens op de Wiki, daar staat info over schouderbinnenwaarts Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:44

Nog meer de buitenteugel erbij houden. En veel binnenbeen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:53

Ter voorkoming van het terugvallen in tempo: na de sb gelijk wegrijden naar middendraf, zodat hij naar voren blijft denken.
En als jullie dat kunnen: probeer eens IN sb te schakelen van verzamelde naar middendraf en weer terug.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:52

je zou het aan de hand kunnen oefenen om zijn lichaam losser te maken, leniger en zijn evenwicht te vinden. Op 4 hoefslagen kan een paard minder voorwaarts dan op 3 dus als je hem scherper instelt, kan hij minder voorwaarts.

Kan je paard wel goed wijken?
je vraagt immers het zelfde buiging en dan de andere kant op weglopen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:04

Wijken is wel een totaal anders oefening dan schouderbinnenwaarts.
Met heel andere hulpen, dus als ze goed kunnen wijken hoeft dat nog niet te betekenen dat ze ook sb lopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:30

dan leer ik toch iets heel anders dan jou denk ik. leg mij dan eens uit hoe de beenzetting, buiging etc is tijdens wijken en schouderbinnenwaarts?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:53

Het binnenachterbeen lijkt mij nog wel het grootste verschil. Buiging is bij wijken minimaal. Paard moet rechtgesteld met lichte stelling naar de zijkant lopen. Appuyeren vraagt wel stelling en buiging.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:25

voor zover ik weet moet bij wijken de voorhand voor gaan en het paard iets naar binnen kijken dan lijkt het mij dus dat het ook buiging moet aannemen om dit te doen, de mate van buiging kun je zelf bepalen, net als de mate van overstappen. Dus ik vind wijken en schouderbinnen wel erg op elkaar lijken. Bij appuyeren, travers, etc, moet de buiging de andere kant op zijn. Ik ga het zo even nalezen in het proevenboekje, zit ik er dan zo naast?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:31

Acupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:32

mijn pony deed precies het zelfde ..
je kunt proberen hem/haar zo recht mogelijk te houden dat ie egt helemaal recht naar voren kijkt.
En in je sb naar voren rijden help ook goed !!

veel suc6 !!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:48

lailapri schreef:
als ik het zo zie moet het paard met wijken dus minder zijwaarts?
http://www.rap-annapaulowna.nl/rap/imag ... gangen.jpg

Je ziet hier toch duidelijk dat het paard met wijken recht blijft, op een beetje stelling na, dus de buiging in de hals.

Bij schouderbinnenwaarts is het hele paard gebogen, dus i.m.o. toch een hele andere oefening.

Wijken is puur een gehoorzaamheidsoefening, bij SB komt meer kijken.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:45

Bij wijken gaat je paard opzij voor zijwaartse druk.
Bij schouderbinnenwaards buigt je paard om je binnenbeen.
Dat lijkt me wel een verschil.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 11:09

Bedankt voor de tips.
Ik ga er vandaag nog mee aan de slag. Ja
Vooral de tempowisselingen lijken me erg behulpzaam.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:17

Schakelen tijdens de SB zelf is ook een hele goede oefening. En uit SB wegrijden in middendraf is ook een goede oefening. Als je SB rijdt en je voelt dat hij tempo verliest is het ook al eens goed om een kleine volte te rijden om het ritme terug te vinden zodat je het 2de deel ook een goeie SB rijdt. Rijdt in het begin niet te lang door maar doe kleine stukjes. Probeer zo weinig mogelijk met je binnenhand te doen, gewoon stelling vragen maar voor de rest moet je vooral contact hebben op je buitenhand.
Wissel SB ook eens af met renvers. Wel op de 2de hoefslag best. Van dat wisselen van buiging worden de meeste paarden wel soepel. Als je meer tempo wilt moet je je SB niet al te schuin inzetten want dan rij je op 4 hoefslagen en is het inderdaad nog moeilijker voor het paard om z'n tempo te houden. Begin beter eerst met meer tempo in de schoudervoor en daarna vraag je telkens meer en meer zodat je uiteindelijk een goede SB bekomt. Vooral lengte buiging is belangrijk bij SB.
Je kan af en toe eens wijken om je paard eens goed te laten overschenkelen. Dit dan gewoon als controle of hij goed reageert op je kuitdruk.
SB en wijken hebben beiden een ander doel voor ogen. Wijken is vooral de gehoorzaamheid van het paard tov de kuitdruk van de ruiter en het paard moet zo weinig mogelijk stelling hebben. Bij SB is het de bedoeling dat het paard een goede lengte buiging bekomt. Het paard gaat ook wel een deel zijwaarts maar niet zo veel als bij wijken.
Appuyement kan je vergelijken met travers. Een appuyment is eigenlijk een beetje travers op een diagonaal.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:45

ik heb het vandaag ook aan mijn instructrice gevraagt maar dat ik het anders leer is omdat zij (en haar instructeur) niet het nut inzien van een recht paard pootje over te laten doen, is verder weinig gymnastiseren oid, daarom leer in dus ook een paard eerst om me been te buigen, en dan zijwaarts te zetten, met buiging, en dan de voorhand uiteraard iets voor. Schouderbinnenwaarts leren wij eerst aan de hand, en dan is het schouderbinnenwaarts op de volte.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:57

lailapri schreef:
ik heb het vandaag ook aan mijn instructrice gevraagt maar dat ik het anders leer is omdat zij (en haar instructeur) niet het nut inzien van een recht paard pootje over te laten doen, is verder weinig gymnastiseren oid, daarom leer in dus ook een paard eerst om me been te buigen, en dan zijwaarts te zetten, met buiging, en dan de voorhand uiteraard iets voor. Schouderbinnenwaarts leren wij eerst aan de hand, en dan is het schouderbinnenwaarts op de volte.

Daarom is wijken ook een gehoorzaamheidsoefening en sb een gymnastiserende oefening!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:40

Ik snap eigenlijk helemaal niks van de uitleg van je instructeur. Verward
Om welk been wil je een paar buigen bij het wijken Verward

Daarbij; het is L oefening, geen Z oefening. Het komt na de L nooit meer terug en is puur bedoeld als spelenderwijs voor het echte werk eenzijdige kuitdruk accepteren.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 17:21

Wijken gaat voor 8en dus ik krijg duidelijk reactie op de kuitdruk.

Heb gisteren de SB weer even meegenomen in training.
Stevig aanrijden, inzetten en dan +/- 10 meter over de diagonaal wegrijden in middendraf.
Idem op andere hand.
Later kon ik hem ook 20 meter doorrijden zonder dat hij terug viel in tempo.
Buitenkant goed begrenst en iemand even laten checken of mn gevoel klopte. Ja

Het gaat al een stuk beter.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:34

Goed zo! Gaat vast goedkomen. Ja

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:40

Sammie schreef:
Ik snap eigenlijk helemaal niks van de uitleg van je instructeur. Verward
Om welk been wil je een paar buigen bij het wijken Verward

Daarbij; het is L oefening, geen Z oefening. Het komt na de L nooit meer terug en is puur bedoeld als spelenderwijs voor het echte werk eenzijdige kuitdruk accepteren.

Maar je kan het ook eens anders bekijken. Wij willen op een paard rijden, dus zijn wij verantwoordelijk voor trainen en gymnastiseren en dat begint al voor je erop stapt, bespiering kweken, evenwicht en ga zo maar door. Als je erop gaat zitten moet het paard je eigelijk al redelijk kunnen dragen en hoeft dat alleen nog te leren. Dit leren wij dmv werk aan de hand en longeren en later lange lijnen en dubbele longe. Met werk aan de hand staat het schouderbinnenwaarts op de volte centraal, en als je gaat rijden leer je de moeilijke nieuwe oefeningen ook eerst aan de hand. Het komt er dus op neer dat de pony's al sb kunnen voor we er uberhaupt opstappen. Misschien is dat een verschil? Misschien klikt het veel en zwaar voor een jong paard maar misschien is het nog wel belastender als jer op een pony gat zitten die zijn lichaam zelf nog niet goed kan gebruiken en daarnaast arm bespierd is. Dat weet ik ook niet.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 17:43

Maar het gaat hier niet om een jonge arm bespierde pony...

Bovendien zijn de hulpen van de oefening zowel bij mij als bij de pony bekent.
Ik wil alleen graag meer 'te zeggen hebben' over hoé hij de SB loopt.
Dat als ik hem schuiner inzet hij niet omknakt en met impuls blijft lopen om hem zo losser en beter aan de hulpen te maken.
Ik wil geen zessen, ik wil zevens of achten. Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:58

nee dit wijkt idd erg af van jou vraag, maar dat heb je wel eens hè. Nou als iemand er nog wat over wilt zeggen kunnen we beter via pb praten.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:02

Met SB kan je je paard leniger, sterker en meer dragend krijgen. Je kan SB rijden in alle gangen. De schouder van het paard wordt naar binnengebracht. De achterhand wordt NIET naar buiten gebracht. Je binnenkuit blijft dus op de singel. De SB hulpen zijn net als het rijden van een volte. Dus binnenkuit op de singel, buitenkuit achter de singel om uitzwaaien te voorkomen.

Het inzetten van SB is erg belangrijk. Als je paard niet schuin genoeg gaat, is de inzet van SB niet ver genoeg doorgereden. Je rijdt de voorhand van het paard van de hoefslag af, voordat je de zijwaartse hulp geeft. Als je SB te vroeg inzet, dus voordat de voorhand op de binnenhoefslag is, ga je de binnenteugel te veel gebruiken. SB rijd je met je binnenkuit, de begrenzing van de hals doe je zacht met de buitenteugel.

Als je paard langzamer gaat in SB, dan vind je paard deze oefening zwaar. De oplossing is voorwaarts rijden in SB, echter beperkt tot een aantal passen. Het paard daarna direct daarna rechtvooruit rijden, om het voorwaarts te houden en voorwaarts te laten reageren. Als je merkt dat het beter gaat neem je er een of twee pasjes SB bij.

De voorwaarde van SB is een goede zit van de ruiter. Tussen wat SB genoemd wordt en wat je vaker ziet, zit een groot verschil. Het effect van SB op het paard staat of valt met de goede uitvoering van deze oefening.

Als je paard iets moeilijker vindt, is dat wat anders als wanneer je paard iets zwaar vindt.
De reactie van je paard is daarom ook verschillend.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 07:31

Goofy44 schreef:
Als je paard langzamer gaat in SB, dan vind je paard deze oefening zwaar. De oplossing is voorwaarts rijden in SB, echter beperkt tot een aantal passen. Het paard daarna direct daarna rechtvooruit rijden, om het voorwaarts te houden en voorwaarts te laten reageren. Als je merkt dat het beter gaat neem je er een of twee pasjes SB bij.

De voorwaarde van SB is een goede zit van de ruiter. Tussen wat SB genoemd wordt en wat je vaker ziet, zit een groot verschil. Het effect van SB op het paard staat of valt met de goede uitvoering van deze oefening.

Als je paard iets moeilijker vindt, is dat wat anders als wanneer je paard iets zwaar vindt.
De reactie van je paard is daarom ook verschillend.

Bedoel je met moeilijker dat je paard de oefening niet goed begrijpt?
Wat is de reactie van je paard als hij het moeilijk vindt?