Ik ben vandaag weer voor de 2e keer sinds een jaar bij Shadow geweest en het is toch zo'n lief dondersteentje

Vandaag heb ik hem mogen longeren en heel eventjes gereden.
ff voor de duidelijkheid: Shadow is een welsh A ruintje van net 4 jaar oud. Een schimmeltje (die gelukkig nog niet helemaal wit is

Maar nu komt het probleem:
Shadow kent de stemhulpen goed met longeren, maar is stronteigenwijs en ook een beetje verwend door de eigenaren (eerste pony en gelijk een veulen, wisten niks van paarden + dat het een hengstje was...tja...) Hij luisterd dus niet al te best (verder wel lief en braaf bijt en bokt niet, maar doet gewoon zijn eigen zin, want als iets niet lukte was het van: "oh hij heeft geen zin, laat maar dan.")
Maar hoe kan ik hem nou goed gaan longeren?? Als ie stapt komt ie naar je toe en krijg je hem bijna niet meer van je weg, draven gaat op een sukkeldrafje en galop doet ie gewoon niet! De zweep is ie niet van onder de indruk (al zit je er bij wijze van spreken ermee in zijn kont, intresseert hem niks!)
Heb ongeveer een kwartier gelongeerd.
Met rijden ging het best wel goed, alleen het sturen nog niet zo (heb alleen stap en draf gedaan) Hij was vanaf oktober niet meer bereden dus na 10 minuten vond ik het wel genoeg, afgezien van het sturen was ie superbraaf, heeft niet gebokt, schrok 1x maar stond toen alleen maar gelijk stil.
Groetjes Ineke
Ps: voordat iedereen gaat zeuren: Ik ben niet te zwaar voor hem! Hoogstens wat te lang weeg 50 kilo en ben 1.70m lang