Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
russel schreef:Bij de draf kunnen ze hun rug nog vast houden, galop maakt die juist los.
)
yvvv schreef:russel schreef:Bij de draf kunnen ze hun rug nog vast houden, galop maakt die juist los.
Is dit echt zo? Ik heb een paard die namelijk juist in de galop zijn rug vasthoud/ vastzet. Dit is ook wel een medische oorzaak gebleken, maar na jou opmerking vraag ik me af of het echt zo is dat galop de rug juist los moet maken...
Dan heb ik echt een vreemd paard
russel schreef:Ofschoon ik het wel met je eens ben (antropomorsofisch gedacht) is het nu eenmaal niet altijd mogelijk c.q. gewenst.Maar ik denk dat het sowieso saai is voor paarden als ze niet regelmatig rechtuit gewoon lekker kunnen rennen, dus een rengalopje, galop zonder dat ze verzameld moeten lopen, of een lekkere stevige draf. En dat alles met een lekker los teugeltje. Ik vraag mij trouwens af of dat wel goed is, paarden altijd alleen maar laten lopen volgens het boekje van de sport.
russel schreef:Ja, dat weet ik niet, Draf is een 2 takt en dan kunnen ze hun rug wegdrukken en vasthouden. Bij revalidatie is galop juist goed.Maar jouw paard heeft misschien iets waardoor hij heel moeilijk kan galopperen.
) Nu zijn we bezig met de 'revalidatie' en met de gallop heeft hij gewoon nog steeds de grootste moeite en voel ik hem ook nog steeds weleens helemaal uit elkaar zakken (dus weg van het verzamelde). Gelukkig met de juiste lessen gaat het al stukken beter!
), dus daarom galoppeer ik nooit met haar onder het zadel. Wel draven we er geregeld een stevig gat van onder hoor en dit vindt ze zaaaaalig! Lekker vooruit in het bos.
Gezien haar lichte paniek in galop denk ik niet dat ze het mist! Lenneke_ schreef:Ik rij geen western, maar wil wel even reageren.
Anouar heeft iets een te stijl achterbeen (arabieren kwaaltje) en heeft daardoor heel veel moeite met dressuurmatig galoperen. Zodra ik hem in de galop iets nagevelijk vraag duikt hij helemaal naar beneden met z'n hoofd, zet ze lichaam helemaal vast en gaat heel raar galoperen, net of je op een hobbelpaard zit.
Met een los teugeltje galopeert hij wel goed en over de rug.
Dus m'n instructrice raadde aan het dressuurmatig galoperen (voorlopig) lekker achterwegen te laten.
Buiten galoperen we wel veel.
Met dressuurmatig bedoel ik niet zozeer wat ze in een dressuurproef willen zien, maar met het hoofd omlaag en de neus op of net voor de loodlijn.
.

schaapjuh schreef:Dus of het slecht is om bepaalde gangen niet te rijden is natuurlijk ook afhankelijk van wat het paard mag/ kan.