Terugschakelen: welke oefeningen werken fijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Terugschakelen: welke oefeningen werken fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 19:48

Hoihoi,

Mijn paard heeft nogal een recht achterbeen en heeft wat moeite met dit snel onderbrengen in het terugschakelen. Ze kan wel goed sluiten vanuit arbeids-/verzameld tempo, maar vooral bij bijvoorbeeld het terugrijden uit de uitgestrekte galop krijgt ze de beentjes er niet zo snel onder als ik wel had gewild (in de proef, thuis nemen we wat meer de tijd en lukt het beter) en dat resulteert nog wel eens in overspringen. Dan stuitert ze op de kop en zijn we de beentjes kwijt Clown !

Echt bergop gaan is niet meteen haar sterkste punt, maar vertrekken en verruimen op zich weer niet, alhoewel ze graag achter wel weer graag scheef gaat in het verruimen in de galop. In de les werken we vooral aan balans, ontspanning en losheid en snelheid aan het been. Dit gaat op zich heel goed, maar ik heb het idee dat haar bouw zo links en rechts een beetje in de weg zit. Ze kan dus wel goed klein gesloten galopperen bijvoorbeeld, maar echt zakken aan de achterkant is heel lastig voor haar en dus vooral dat snelle terugsluiten.

Uiteraard schakel ik me suf, rij veeeel overgangen, maar ik vroeg me af wat jullie voor specifieke oefeningen met een dergelijk paard zouden doen.

shavira

Re: Terugschakelen: welke oefeningen werken fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:49

Ik denk (ben geen anky maar lees veel..) dat je naast het schakelen ook veel oefeningen kunt doen waarbij de zijgangen centraal staan. SB, wijken, appuyeren en misschien een aanzet tot een werkpirrouette. Probeer in de oefeningen het achterbeen net iets sneller onder te laten schuiven en juist bij het terugschakelen sneller maken voor de hulp.
Wat betreft de uitgestrekte galop zou ik een stapje terug gaan en geen volledige zijdes rijden maar meerdere schakelingen doen weg-terug en vandaaruit weer uitbreiden,daarbij letten op je eigen balans en juisthuid van de hulp (kan het zijn dat je doordat je bij het terugrijden teveel bezig bent met de verzameling je het paard stoort in de beweging (luchtig blijven in de binnenhand) waardoor deze overspringt??
Ik weet niet of ik je iets nieuws vertel (waarschijnlijk niet) maar wens je in ieder geval succes toe.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 10:57

Heeeej een reactie! Knipoog

Die oefeningen doe ik nu steeds meer in de training, voorheen waren we nog voornamelijk bezig met de basis en die is nu gewoon goed voor elkaar dus kom ik daar meer aan toe. Dus daar gaan we dan mee verder. Ik rij thuis niet echt lange zijdes, maar in de proef ontkom ik er niet aan! Afgelopen weekend vertrok ze echt goed in de galop, maar op het moment dat ik terug wilde gaan rijden spring ze toch over. Ik moet voorlopig al lang doen over het terugrijden van mijn instructrice dus ik geef dan heel weinig hulp (voor mijn gevoel althans) en probeer haar ontspannen terug te laten komen, maar toch was er dus iets waardoor het mis ging.

Maar ik denk wel dat ik nog meer en sneller zou kunnen gaan schakelen in de training, dus dat gaan we even meenemen. En ik denk dat als we dus nog meer aandacht aan de oefeningen kunnen gaan besteden dat ze daar idd ook nog wat vlugger van wordt.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:30

Ik denk dat veel bokkers niet weten hoe te reageren....(niet dat ik het weet haha)
Prima instructie heb je dus... Knipoog Misschien dat je kunt vragen haar objectief te kijken naar je terugrijden,of je je paard toch niet stoort. Soms is het maar een fractie verzitten of storen waardoor ze omspringt. Het gaat waarschijnlijk tesamen met het feit dat het een zware dobber voor haar is (ws. ook omdat ze niet vanzelf bergop loopt) Misschien kun je het langzaam terugrijden nog iets minder ver doen zodat je er ook weer beter uit kunt rijden, VOORDAT ze aanstalten maakt om om te springen. Dit dan steeds een beetje verder uitbreiden tot het een nette actieve overgang wordt. (off topic) Ik heb zelf ook een niet bergopwaarts gebouwd paardje...dus ik weet hoe moeilijk het is (en ik ben wel gewoon nog met de basis bezig). Maar met een juiste training en vertrouwen in elkaar ben ik ervan overtuigd dat het kan lukken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:24

Ja ik wilde haar juist van de week vragen om er eens op te gaan zitten zodat zij kon voelen waar het probleem nou precies zat.
Afgelopen weekend waren we nog in volle galop zeg maar toen ik iets rechter op ging zitten voor de terugreis Knipoog en daar ging ze al, dus toen was het niet eens zozeer het terugkomen volgens mij, dus misschien te los/vast gehouden of idd met mijn zit gestoord. Altijd lastig dit soort dingen!

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:28

succes in ieder geval....ik lees mee met dit topic of er nog anderen komen met adviezen!