slechte buiging door spanning lendenen, hoe verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

slechte buiging door spanning lendenen, hoe verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 14:17

Ik merk de laatste tijd dat mijn merrie moeite heeft met buigen, dit krijg ik vaak ook als opmerking op me protocol.

Het is niet ernstig, maar nu ik aan het eind van de M1 ben moet het wel nu onderhand wel opgelost worden.

Met les zijn we ook al veel bezig hiermee, maar misschien dat jullie wat goeie adviesen/tips/oefeningen weten.

Het probleem is dat mijn merrie, lavita, een zwakke rug heeft. Niet qua bespiering, maar het is gewoon zwak.
Dus als zij zicht spant dan zet ze zich vast bij haar lendenen. Ze is best wel temperamentvol en vol energie dus, dit gebeurt best wel snel.

Ook heb ik bijv. afgelopen weekend 2 dagen gestart, nu zie ik meteen dat haar lendenen een beetje gebold staan.

Het is dus zo dat ze wel buiging heeft, maar moeite heeft om te buigen bij de lendenen en daarachter. De lengtebuiging is ook niet je van het.

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd, anders hoor ik het wel.

Cardy

Re: slechte buiging door spanning lendenen, hoe verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 16:46

niemand??!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:13

Cardy schreef:
niemand??!

Wat dacht je van een beetje geduld? Er zit nog geen 2½ uur tussen jouw eerste post en je 2e opmerking. Boos!

Er zijn mensen die nog werken overdag en 's avonds na het avond-eten pas een keertje het forum op gaan. En dan ben jij niet de enige die vandaag een nieuw topic heeft gestart. Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 17:21

Ik mag het toch vragen? Omdat dit topic al door meerdere gelezen is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:56

Misschien even een keer een fysio ernaar laten kijken, die kunnen je vaak ook hele goede tips geven voor de training!

Ik heb zelf een hele prettige fysio uit Haarlem, mocht je interesse hebben pm je maar... Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 20:42

@ Nouvel: bedankt Haha! maar ik laat al zowiezo elke 6 weken een manueel therapeut langskomen. Dit helpt echt super veel.

Nu moet ik het dus ook nog rijtechnisch gaan oplossen, vandaar me vraag.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:46

Heb je al geprobeerd dmv kleine voltes te rijden, en dan vanuit die voltes voorwaarts weg, dan "vlot" opvangen weer een kleine volte?
Dit kun je doen met stelling naar binnen en stelling naar buiten.
Ook achtjes rijden (steeds kleiner) wil helpen bespiering te creeeren, en maakt het lijf goed los. En de eeuwenoude slangevoltes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:06

Veel slangevoltes en achten rijden is inderdaad ook altijd goed voor de rug- en lendenenspieren, dat werd mij ook aangeraden...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:34

Slangenvoltes, daar had me instructrice het ook over. En dan kleiner, en niet tot aan de hoefslag (ong. steeds 5meter na de ac-lijn en dan weer terug)..

Dit helpt wel.
En dan verder sluiten op de kleine volte idd en dan bij de volte weer openen en daarna weer wat laten strekken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:36

Ja, inderdaad!
Kleine slangenvoltes net om de AC-lijn, wel groot beginnen en dan steeds iets kleiner maken met de juiste stelling en buiging.
Daar worden ze heel soepel van.

Succes ermee!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:36

ja denk dat ik dat eventjes nog wat vaker erbij ga nemen dan dat ik al deed, moet zeker helpen!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:47

Osteopaat. Maak een afspraak met Marielle Kamphorst. Zal jouw paard zeker helpen!
S6.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:00

Ik weet niet hoe je het rijtechnisch kunt op lossen maar wel op de grond. Wel zou ik je aanraden eerst je paard lekker los te laten maken, je zei dat het een merrie was dus er kan inwendig ook veel spanning zitten bij haar eierstokken etc, en dan zal ze nooit lekker kunnen ontspannen, hierover kun je me pben. Dan zou ik gaan oefenen met schouderbinnenwaarts op de volte, zo moet ze wel buiging aannemen om dit goed te doen, en zal makkelijker in haar heupen worden (onderbrengen, etc) en er zijn natuurlijk meer dingen waar het goed voor is. Als je dit elke dat vor het rijden 10/15 min doet kom je denk ik al een heel eind. Daarnaast kun je ook andere dingen ernaast doen als longeren en andere oefeningen van he werken aan de hand.