Pony is niet voorwaards

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

Pony is niet voorwaards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 13:36

Hoi,

Mijn pony is niet voorwaarts en reageert weinig op beenhulpen. Nu kan je hem met zweep aardig ver krijgen, maar nu dacht ik eraan om hem een keertje met spoortjes te probren.
Maar nog nooit heb ik die dingen hoeven te gebruiken. Kan iemand me vertellen hoe ik die kleine-knopspoortjes kan gebruiken?
Dank je
GRoetjes
Mirjam

maximee

Re: Pony is niet voorwaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:49

Heel veel overgangen proberen te rijden zodat je hem wat actiever maakt.
Met sporen moet je zorgen dat je niet constant ermee in de buik van je pony drukt maar dat moet je ff leren vind ik zelf altijd Knipoog

Puck18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:11

maximee schreef:
Heel veel overgangen proberen te rijden zodat je hem wat actiever maakt.
Met sporen moet je zorgen dat je niet constant ermee in de buik van je pony drukt maar dat moet je ff leren vind ik zelf altijd Knipoog

Inderdaad heel veel overgangen rijden, ik zou niet meteen met sporen gaan rijden als ik jou was. Dan 'stompen' ze vaak alleen maar sneller af op je been.

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:44

Lekker veel overgangen. Misschien is een buitenritje ook wel leuk, dan wordt hij wat vrolijker. Veel succes

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:42

Sporen af laten bij een flegmatiek paard! Sporen zijn om je hulpen te verfijnen, niet om te versterken. 1x zachtjes been geven, geen reactie? schop met 2 benen, en herhalen. Geeft hij geen reactie op die schop? Dan een flinke tik met de zweep en meteen herhalen. Net zolang tot hij respect krijgt voor je been. Been geven = reactie (vooruit dus).

Overgangen rijden is inderdaad een goeie oefening, maar je moet er wel heel erg consequent in blijven, anders heeft het geen effect! Hij moet op een lichte beenhulp gaan.

Nog iets, niet blijven drijven (ik heb het zelf gehad, dat je onbewust aan het drijven bent, en eigenlijk raak je de buik nauwelijks..) probeer je benen zo stil mogelijk te houden, zo blijft het voor je paard duidelijker.
Succes! Lachen

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:49

Je kunt het ook nog een keertje zonder sporen proberen, als hij niet op je been reageert geef je hem een flinke schop met allebei je benen tegelijk. Als hij dan voorwaarts reageert kun je hem belonen. Daarna geef je nog een keer zachtjes been, en moet hij meteen reageren. Als hij niet reageert geef je weer een flinke schop. Dan wordt het vanzelf wel beter.