Is dit niet te snel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanett35

Is dit niet te snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 20:09

Bij mijn pony staat een Tinker, hij is nog niet ingereden, dus ik dacht ik ga een beetje proberen erover te hangen. Hij deed niks. De volgende dag heb ik er een zadel opgelegd en ik kon er gewoon op gaat zitten. Is dit niet te snel?? Alvast bedankt Lachen

L_ola

Re: Is dit niet te snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:10

Als jou paard er zich geestelijk goed bij voelt is het denk ik geen probleem. Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:11

Volgens mij ook niet hoor, het dier zal het je vast aangeven, doe alles stapsgewijs en elke dag even kort iets, bv 10 minuten. Het ene paard is de ander niet, dus let op in hoeverre het gespannen wordt...

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:12

Het paard geeft zelf wel aan of het te snel gaat.. dan merk je het wel..

Hoe oud is hij?

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:12

als hij nog niet te jong is, en die tinker is van jou, kan het niet zoveel kwaad Haha!

En zolang hij het niet aangeeft dat ie het niet leuk vind Tong uitsteken

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:13

nanett35 schreef:
Bij mijn pony staat een Tinker, hij is nog niet ingereden, dus ik dacht ik ga een beetje proberen erover te hangen. Hij deed niks. De volgende dag heb ik er een zadel opgelegd en ik kon er gewoon op gaat zitten. Is dit niet te snel?? Alvast bedankt Lachen

ik mag hopen dat het je eigen paard is of dat je anders toestemming hebt om dit te doen
ik zou als eigenaar niet bepaald blij worden als dit gebeurt met mijn paard

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:15

zydeco schreef:
nanett35 schreef:

ik mag hopen dat het je eigen paard is of dat je anders toestemming hebt om dit te doen

Dit dacht ik dus ook...
Ik vind het eigenlijk wel wat te snel, zeker als het paardje nog 0,00 niks kent.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:29

nanett35 schreef:

Heb je dat ook overlegd met de eigenaar? Ik neem aan dat je dat anders ook niet zou doen..
Maar t zadelmak maken van een paard zou ik liever aan een ervaren iemand overlaten of zorgen voor goede begeleiding..

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:34

wie zegt dat zei niet ervaren is ?

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:34

zydeco schreef:
nanett35 schreef:

ja dat dacht ik ook toen ik het las
ik zou ook niet echt blij worden als het bij mijn paard gedaan zou worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:41

Zoals de eerste zin van de TS geformuleerd is lees ik inderdaad ook dat de tinker niet van haar is. Maar goed, ik ga er vanuit dat je het aan de eigenaar hebt gevraagd..
Wat voor zadel heb je gebruikt? Was er al een zadel gepast, of heb je gewoon die van je pony gebruikt?
Het tweede wat in mij op kwam was inderdaad de leeftijd. Tinkers lijken al heel sterk als ze twee jaar zijn, maar zijn pas laat uitgegroeid en daardoor kan de rug gaan vervormen en inzakken als je te vroeg gaat inrijden. Houd daar rekening mee Knipoog De beste leeftijd om te beginnen is 3,5 tot 4 jaar.

Waarom hij zo rustig is? Kan komen omdat hij gewoon heel braaf is en het hem niets interesseerd. Kan ook zijn dat hij een beetje overrompeld werd, en daardoor even niets deed, maar dat kan er nog altijd uit komen. Tinkers zijn nogal eigenwijs en de meeste zullen je wel wat gaan uittesten.

Alsjeblieft, detour, als iemand hier offtopic gaat, dan ben jij het wel. Als je iets aan iemand persoonlijk te melden hebt, doe dat dan via pb..

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:58

detour schreef:
Kijk, dat is nu precies wat ik bedoel! ga ff lekker ergens anders opvoeden.

Jij moet niet zeuren.... Dan had ze hier die vraag niet moeten stellen...

Overigens blijf ik erbij dat het mooiste is om een paard te beleren, hem of haar eerst te longeren... Zomaar een zadel erop mikken en erop gaan rijden is niet de beste methode om een jong paard af te richten. Met longeren leer je ze eerst de commando's met je stem op te volgen... Dit is handig en geeft het paard meer hou vast als je er later op gaat zitten... Bijna bij alle tinkers kan je er de eerste keer gewoon op gaan zitten zonder problemen. Pas als je er meer van gaat vragen kunnen ze in "opstand" komen, wat dat dan ook weer afhankelijk is per paard...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:08

Submodopmerking:
Zouden jullie dit commentaar tegenover elkaar eventjes via PB willen doen of zelfs helemaal achterwege willen laten?
De TS stelt een vraag en wenst hier een normaal antwoord op. Indien ze er niet mee eens is kan ze best voor zichzelf opkomen lijkt me. Lachen

En nu dus weer ontopic!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:11

Als iedereen nou stopt met kibbelen kan er misschien nuttig advies gegeven worden..

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:14

Sita_ schreef:
Als iedereen nou stopt met kibbelen kan er misschien nuttig advies gegeven worden..

Sorry Sita.... Maar detour haar reacties zijn *&*#@$%(

Overigens geeft topic-openster weinig informatie, dus je kan bepaalde reacties dan verwachten.

1. het is niet haar pony
2. zadel is er eens opgemikt na een keer over pony hangen

Beetje duidelijkheid zou misschien beter zijn....

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:19

nanett35 schreef:

Als het paard van een ander is, ja, dan is het te snel (want dan blijf je er gewoon af!)
Er staat niet bij hoe oud het paard is.

en verder denk ik dat dit een "lucht" topic is om reacties en discussie uit te lokken.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:29

Een beter Bokt begint nog altijd bij jezelf..
Dus als je dat zelf als eerste doet zal het voor de rest ook makkelijker zijn mee ontopic te gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:38

Moderatoropmerking:
Laatste kans om ontopic te gaan. Gaan jullie nog door dan volgt er een slotje en merken jullie de gevolgen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:56

TI --> RT-P : Niet Tinker-specifiek.

Moderatoropmerking:
Ik heb een flink aantal berichten verwijderd, vandaar dat het topic ietwat 'apart' verloopt qua berichten soms Lachen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 07:39

Misschien kan de TS even reageren Lachen Ik heb ook mijn vragen. Straks zit je er op, en dan? Pony kent nog helemaal niets, geen stemcommando's enzo, wat kun je dan?

Tsja, en als het niet jou pony is, dan is er natuurlijk niets goeds over te zeggen..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 07:58

Er staat volgens mij nergens dat het niet haar pony is...dus dat is suggestief.

Als het dier oud genoeg is om ingereden te worden, zie ik er geen kwaad in als je er na het hangen even op gaat zitten.
Echter, als je serieus in wilt gaan rijden, moet je een andere aanpak volgen. Dan bouw je het op door longeren, bit in etc. En vervolgens er op en dan voorwaarts rijden.
Maar er gewoon even op gaan zitten...daarmee heb je echt niets verpest hoor (mits het dier oud genoeg is dus).

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:01

Beleren van een paard bestaat inderdaad uit meer dan erop zitten Knipoog

Hartstikke fijn dat het paard blijkbaar zo nuchter is. Weet je wel zeker dat het paard nooit ingereden is geweest dan? Dat zou ik maar eens bij de eigenaar gaan opvragen (misschien heb je nog wel meer te overleggen?)

Verder kun je beter het paard volgens een andere route echt beleren, dmv longeren etc. anders denk ik dat je straks op een moment stuit dat het paard aangeeft gewoonweg niet te snappen wat je bedoelt. Paarden geven dit idd. wel aan, maar als ze dit aangeven ben je eigenlijk al te laat in mijn ogen..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:15

Onze tinker heb ik ingereden mbv het join up systeem van Monty Robert, daarbij wam het erop zitten vrij vlug aan bod, en spelenderwijs in de bak heeft mij dat veel geholpen, ik reed haar in een maand op de weg en in de bak en ze stond prima aan de hulpen (lichte) en eingelijk is het hele proces vrij ontspannen verlopen.
Wij longeerden haar met het zadel op aan twee lange lijnen. Ik ben niet zo'n voorstander van een lange lijn.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:43

polly2 schreef:
Er staat volgens mij nergens dat het niet haar pony is...dus dat is suggestief.

Zij schrijft : bij mijn pony staat....... Dan ga ik er van uit dat het paard wat bij haar pony staat niet van haar is....

Er zijn absoluut verschillende methodes voor africhten. Monty Roberts methode is een hele goede. Maar een goede basis, en welke maakt dan nog niet heel veel uit en is per paard verschillend, is wel belangrijk...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:47

Voor mijn tinker was het DE goede basis. Uiteindelijk is ze naar een heel mooi plekje gegaan , naar een man die al jaren in de tinkers zat; die zei dat ze ongelofelijk braaf was, goed opgevoed en al een hoop kon voor een paard voor 3,5 , sterker nog, hij had het zo niet eerder gezien. Knipoog

Daarom zal ik mijn veulen als ze 3 is, volgens dezelfde principes gaan inrijden en hoop ik dat de TS er wat aan heeft, of het dier nou wel- of niet van haar is. MIsschien dat die eventuele eigenaar er ook wat aan heeft...