Paard reageert niet meer op hulpen na ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Paard reageert niet meer op hulpen na ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:37

Ik ben onlangs verhuisd naar een nieuwe stal. We hebben daar geen piste maar we zitten wel vlak aan het bos. Ik doe dus enkel nog buitenritten. Terwijl ik hiervoor enkel in de piste met mijn paardje draafde en dat nu buiten moet doen ben ik op het volgende probleem gestoten ... Als ik zo'n tweemaal een stuk draf heb gedaan en ik wil dan nog draven luistert ze erg slecht naar mijn hulpen terwijl ze normaalgezien vrij goed luistert. Ze wordt na een aantal keer daven nogal hevig en gaat dan maar sneller en sneller, ik probeer dan kleine ophoudingen te maken met de teugel om ze toch bij mij te houden maar op dat moment stormt ze gewoon door het bit heen, ook om haar terug naar stap te krijgen heb ik dit probleem. Ik rijd met een dubbelgebroken kneveltrens waar ze normaalgezien erg goed op reageert maar op zulke momenten dus niet, ook met mijn zit kan ik dan niet veel beginnen.

Wie heeft dit probleem ook en hoe kan ik het het beste aanpakken/oplossen?

Ik moet wel zeggen dat het een kruising draver is, misschien worden die wat heviger als ze lange stukken mogen draven? Hiervoor heeft ze ook nooit op zulke bospaden kunnen lopen, het is misschien omdat het allemaal nieuw is?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Paard reageert niet meer op hulpen na ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:24

Waarschijnlijk hield je haar in de bak aan het werk, en mag ze nu lekker rechtoe rechtaan doordraven. Als dat het geval is, kan je het oplossen door buiten te gaan dressuren. Geen stukken achter elkaar draven, maar veel overgangen, stukjes wijken, dat soort dingen. Hou haar bezig.
Dat ze een draver is betekend dat ze aanleg heeft om te draven, het waarschijnlijk makkelijk doet en het leuk vind. Dus ja, als ze dan lekker aan het draven is, dan willen ze zichzelf weleens wat opfokken. Dit moet je zien te voorkomen, want zoals je al gemerkt hebt: als ze een keer goed gaan, dan heb jij niet erg veel meer in te brengen!!

succes er mee

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 20:32

Ik zal proberen om meer te dressuren buiten! Maar ik heb het wel een heel stuk moeilijker met haar voorwaarts neerwaart te rijden, laat staan aan de teugel, als ze zo draaft. Ze houdt hierbij haar hoofd ook nogal erg hoog. Ze ziet ook enorm veel buiten natuurlijk waardoor het aan de teugel rijden moeilijk wordt. Als ik haar (in stap!) aan de teugel vraag reageert ze niet zoals het hoort, maar ik blijf oefenen! Knipoog Ik moet wel zeggen dat dit altijd al wel een heikel punt is geweest, maar in de piste lukt het toch.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:56

Negeer anders het 'aan de teugel' rijden eerst even. Zorg dat ze eerst weer netjes aan de hulpen komt, zowel die om voorwaarts te gaan als om terug te komen. Want pas als je er weer aan kan rijden (en ik vermoed dat je nu geen been kan geven) kan je haar weer over de rug krijgen.
Dus eerst veel (schijn)overgangen, korte stukjes draven zodat jij de controle houdt, stukjes wijken, schouder voor/schouder binnenwaarts, dat soort dingen. De rest komt dan vanzelf weer.

Caris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:23

Ben het met de adviezen eens. Verder mag je ook soms wat strenger zijn als een kleine ophouding niet doorkomt. Zolang je maar consequent bent!

Succes!!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 11:39

OK, bedankt voor jullie reacties! Ik zal het advies opvolgen en kortere stukken draven om zo terug meer zelf het tempo te bepalen. Het aan de teugel rijden is momenteel ook bijzaak als ze maar netjes nageeflijk loopt ben ik al zeer tevreden. En wat mijn benenwerk betreft, op die momenten kom je er beter niet meer aan met je benen want dan versnelt ze nog meer. Ik zal die fase moeten zien voor te blijven!

@Cais: ik vond van mezelf dat ik al redelijk 'streng' was met m'n ophoudingen, maar ze gaat er gewoon dwars door.