paard in paniek als ze je niet meer ziet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmandieJ

paard in paniek als ze je niet meer ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:07

sinds een maandje of 3 heb ik een eigen paardje. een 8jarige kwpn merrie.
ze heeft een tijd op een manege gelopen, altijd dus met andere paarden en altijd maar hetzelfde stukje.
oh mensen wat een trammelant toen we haar gekocht had en ik de eerste keer even leuk een uurtje te gaan rijden toen er geen les was. drama gewoon. ze durft totaal niks in dr eentje, overal bang voor en raakt echt gewoon helemaal in paniek.
zodra er wat is gelijk keihard achteruit lopen en vervolgens beginnen met stijgeren. ze wilde nergens alleen heen, niet eens in dr eentje de binnenbak in.
ik heb dus 3 maanden ontzettend veel gedaan aan de hand en haar overal rustig aan laten wennen. vaak ging mn zusje ook mee om te helpen. zij stapte bv op het paard en ik liep met haar mee de bak in. mn zusje vind het fijn als ik haar help dus ik bleef in het midden van de bak staan om haar 'ínstructies' te geven.
zo ook bijvoorbeeld als we na het rijden de oprijlaan op en af wilde uitstappen. in dr eentje durfde het paardje niet dus ik liep steeds mee. zo hebben wij ook een ontzettend lekker breed zandpad waar je een heerlijk galopje kan doen. ik liep altijd mee tot het paard er wat meer vertrouwen in kreeg en mijn zusje zelf erop het zandpad kon af galoperen. ik bleef dan wachten aan het begin. zo kreeg het paardje overal langzamerhand meer vertrouwen in. als ze bij mij aan het begin van het pad kwam maakte ze gewoon een noodstop.
maar nu heb ik dus bijvoorbeeld het probleem dat als ik na een uurtje gereden te hebben de oprijlaan wil afstappen mn paard weer helemaal in paniek raakt. verder dan 4m komen we niet omdat ze gewoon stopt, achteruit loopt of begint te steigeren als we niet omkeren. zelfs als dan mn zusje er naast loopt. zo ook als ik bv in mn eentje in de bak ben. enorm druk, overal van schrikken en er vandoor gaan.
als ik het pad wil afgaloperen krijg ik haar aan het eind gewoon niet meer terug waar ze anders altijd zo braaf stopte als ik er stond.ook als ik gewoon tegen haar praat kalmeert ze niet.

het lijkt wel of ze nu in paniek raakt als ik haar iets vraag te doen maar ze kan mij niet zien. heel fijn dat ze ondertussen wat vertrouwen in me heeft opgebouwd maar dit was ook weer niet helemaal de bedoeling...
heeft iemand een idee hoe ik dit het beste oplos?

InekeH87

Re: paard in paniek als ze je niet meer ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:17

veel grondwerk oefenen en het vertrouwen langzaam opbouwen. Dit soort dingen kost heel veel tijd.

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:20

InekeH87 schreef:
veel grondwerk oefenen en het vertrouwen langzaam opbouwen. Dit soort dingen kost heel veel tijd.

ben ik ook echt heel veel mee bezig. in de ba bv loopt ze achter me aan, blijft staan als ik blijf staan, draaid om als ik me omdraai enzo. en ook als ik gewoon naast haar loop op het zandpad of in de bak is er eigenlijk weinig aan de hand.
als ik het zelf zie ben ik in de omgang toch wel een stuk vooruit gekomen met haar. ik kon haar aan de hand eerst niet eens normaal een rondje over het erf lopen en dat gaat nu super.
maar zodra ik er dan opzit en ik vraag iets van dr zoals bv gewoon het zandpad afstappen raakt ze helemaal in paniek.

zou dit dan nog echt een vertrouwens kwestie zijn?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:25

ja ze vertouwt je aan de hand maar nog niet onder het zadel. Je moet meer werken aan je leiderspositie zodat je ze ook onder het zadel beter gaat vertrouwen. Je kan een schrikparcours opbouwen in de bak en dan eerst aan de hand en vervolgens onder het zadel.
Ze loopt nu achter je aan zegt ze maar heeft ze ook respect voor jouw persoonlijke ruimte? Of loopt ze daar zonder toestemming gewoon in?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:26

Dit paard heeft nooit geleerd alleen te zijn. Alle paarden hebben hier in meer of mindere maten problemen mee, dus je moet hier elk paard ook in meer of mindere maten op trainen. Jouw paard heeft er blijkbaar erg veel last mee dus jouw training zal veel meer tijd in beslag gaan nemen. Ik heb het met mijn paard ook gehad en heb meer dan een half jaar hierop moeten trainen en nog steeds voelt ze zich nog niet helemaal zeker van haar stuk as er geen ander paard bij is of er niemand naast loopt.
Veel grondwerk doen en je paard ervan overtuigen dat jij een capabele leider bent en ze volledig op jou kan rekenen. En dit neemt tijd in beslag, heel veel tijd!
Je bent wel al op de goede weg hoor! Je moet die paadjes meerdere keren aan de hand doen en telkens een stukje verder. Je moet proberen om de paniek voor te blijven want als dit gebeurt is het eigenlijk al om zeep en onthoud je paard enkel dat het niet aangenaam was!

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:28

InekeH87 schreef:
ja ze vertouwt je aan de hand maar nog niet onder het zadel. Je moet meer werken aan je leiderspositie zodat je ze ook onder het zadel beter gaat vertrouwen. Je kan een schrikparcours opbouwen in de bak en dan eerst aan de hand en vervolgens onder het zadel.
Ze loopt nu achter je aan zegt ze maar heeft ze ook respect voor jouw persoonlijke ruimte? Of loopt ze daar zonder toestemming gewoon in?

met persoonlijke ruimte bedoel je dat ze tegen me omver loopt ofzo? ze blijft altijd netjes naast me staan of achter me lopen maar het is niet zo dat ze ineens tegen me opbotst ofzo.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:35

Dit is duidelijk een paard die niet op eigen benen heeft leren lopen, gewoon de rest volgen, zoals in de meeste maneges.....
Nu aan jouw de taak om haar dat te leren, dan kun je het beste een rustige paard zoeken die zij mag volgen en als jouw paard zich ontspant, moet jij voorop gaan en het andere paard volgen.....langzaam al meer afstand ertussen tot ze er géén moeite meer mee heeft.
Vaak zijn zulke paarden slecht beleerd , hebben ze niet alles meegekregen en doen wat ze zien en raken in paniek als ze niet zien maar wel moeten doen.....
Doe alsof jouw paard nog groen is ,concentreren op oefeningen en tempo , zodat ze weet wat jij wilt.....jouw vertrouwd en jouw ''blindelings'' wil volgen.....zelfverzekerd worden en vandaaruit zelfvertrouwen krijgend !
Dat kost tijd en veel geduld.....

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:39

De tip hierboven van met een ander paard mee te gaan en de afstand stelselmatig te vergroten is ook een zeer goede training!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:10

Persoonlijke ruimte is niet omverlopen. Het is een denkbeeldige cirkel om jou heen die ze zonder jouw toestemming niet mag betreden. Je paard heeft zelf ook een persoonlijke ruimte waar jij ook respect voor moet hebben.

Probeer ook aan de lange lijnen te lopen dan kan je ook meer vertrouwen opbouwen