Zware bak, slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

Zware bak, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 17:04

Vinden jullie dat, een zware bak slecht?

Zelf lijkt het mij niet erg lekker voor het paard zijn rug, spieren en dan vooral in de rug en pezen. Zeker niet voor een paard die nog niet zulke sterke spieren heeft..

Ben benieuwd wat jullie er van vinden, en of je zelf vaak in een zware bak rijd? (foto? Lachen )

zie ook dit topic; viewtopic.php?f=13&t=824063&hilit=

Zammie

Re: Zware bak, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:07

Ikzelf rijdt nooit in een zware bak, we hebben zelf een bak en doordat we hem dus zelf onderhouden is de bodem eigenlijk altijd goed. Het is belastend voor de pezen, maar ook voor de gewrichten. Paarden die veel in een zware bak lopen krijgen vaak last van gallen en andere kwaaltjes.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:42

Een paar keer kan geen kwaad, paarden zijn niet van porselein (gelukkig Clown ). Maar het ís belastend voor de pezen enzo, vaak moet ik van de eigenaren van m'n bijrijdpaard dan toch buiten rijden als de bodem niet goed is.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:22

Een zware bak lijkt mij niet echt bevordelijk voor de pezen e.d.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:03

ik zelf vind het altijd al vervelend.. vooral als je wat meer gaat werken enzo..
en denk zelf dat het niet echt goed voor de benen enzo.. dat heb ik hier altijd geleerd Schijnheilig

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:24

Ligt eraan wat je doet. De bak bij ons is nog nieuw en nog zwaar. Ik houdt als ik in de bak rijdt daar rekening en vraag geen moeilijke en zware dingen. Als ik zwaarder wil trainen ga ik in het land rijden

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:25

WinBinChes schreef:
Ligt eraan wat je doet.
Inderdaad vind ik ook Ja.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:27

ik rijdt vaak in de bak van de buren, maar die is ook erg zwaar. ;; waardoor mijn paard nu weer een peesblessure is opgelopen..

voorlopig rijdt ik dan maar gewoon in onze eigen bak.. die dan maar niet al te groot is ,, en dan maar letterloos.! Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:29

Onze bak is zwaar, en ik wil ook dat Polly er dan zo weinig mogelijk inloopt, maarja soms moet je wel Sigaar

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:30

@ Arans waarom zou je moeten? voor alles is een oplossing.
bij ons op stal is hij zwaar. ik ga dan in de longeerbak longeren of naar buiten! iig niet in de bak als hij te zwaar is óf hooguit een kwartiertje rijden dan. en buiten op 't harde uitstappen! Ja

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 09:32

Ik rijd hooguit 1 keer in de 2 weken ofzo in die bak..
Merk wel dat ze het zwaar vind, ik vraag niet veel meer dan stap/draf en wat voltes 10/20 meter, en vaak ook met een lang teugeltje, middendraf etc. lukt gewoon niet in die bak, galop eigenlijk ook niet, dat is gewoon te zwaar..

Vandaag komt er iemand voor de paddock van de hengsten, die gaat ook naar de bak kijken en ik hoop dat diegene er wat aan kan doen..

Rakkertje13; waarom op het harde uitstappen? Lachen

Je kunt het bij ons ongeveer vergelijken met het strand op het droge gedeelte, zo zwaar is de bak. t is gewoon net of je op het strand loopt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:38

Een zware bak is vragen om peesproblemen, helemaal als je je paard ook nog hebt gebandageerd of in de - te goed - aansluitende en met gel gevoerde beenbeschermers hebt zitten.
Wrijving resulteerd in hoge temperaturen, eiwit stolt boven de 40 graden. Stollend eiwit kan niet meer meerekken (zie flexibiliteit van ongekookt eiwit en gekookt eiwit) en resulteerd in peesblessures. En helemaal als de warmte niet weg kan omdat je je paard rondom in de bandages hebt zitten, heb je een peesblessure zo te pakken.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 09:43

Cassidy schreef:
Een zware bak is vragen om peesproblemen, helemaal als je je paard ook nog hebt gebandageerd of in de - te goed - aansluitende en met gel gevoerde beenbeschermers hebt zitten.
Wrijving resulteerd in hoge temperaturen, eiwit stolt boven de 40 graden. Stollend eiwit kan niet meer meerekken (zie flexibiliteit van ongekookt eiwit en gekookt eiwit) en resulteerd in peesblessures. En helemaal als de warmte niet weg kan omdat je je paard rondom in de bandages hebt zitten, heb je een peesblessure zo te pakken.

Mijn paard rijd ik niet gebandageerd of met pees en/of kogelbeschermers. Bandages niet omdat ze die niet nodig heeft, die geven alleen maar versteviging maar daar verslap je haar eigen benen alleen maar mee als ze dus niet nodig zijn. Lachen
de pezen en banden zijn goed, ze tikt zichzelf ook niet aan, dus ook geen pees of kogelbeschermers..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:46

Cassidy schreef:

Die kans heb je ook als je een uur traint in een goede bak.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:49

Ook als je geen beenbeschermers hebt, kan de temperatuur in de pees in een zware bak te hoog oplopen.

Uitstappen op het harde is voor het verstevingen van de botten en de pezen. Als je in zware bakken rijdt gaat de bespiering van een paard snel zwaarder worden, botten en pezen hebben echter geen zware bakken nodig maar de impact van een harde ondergrond. Tien minuten per dag uitstappen op het harde zorgt er voor dat de structuur van de botten steviger wordt, en maakt de pezen hard.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 09:52

Cassidy schreef:
Ook als je geen beenbeschermers hebt, kan de temperatuur in de pees in een zware bak te hoog oplopen.

Uitstappen op het harde is voor het verstevingen van de botten en de pezen. Als je in zware bakken rijdt gaat de bespiering van een paard snel zwaarder worden, botten en pezen hebben echter geen zware bakken nodig maar de impact van een harde ondergrond. Tien minuten per dag uitstappen op het harde zorgt er voor dat de structuur van de botten steviger wordt, en maakt de pezen hard.

Oke Lachen Ik stap zoiezo veel op harde ondergrond, rijd veel buiten en dan over fietspaden enzo stappen doe ik veel Ja weet niet of dat hetzelfde is als uitstappen op een harde ondergrond? Of gaat het puur om na het rijden in een zware bak, uitstappen op een harde ondergrond, of is het ook gewoon goed om als je zegmaar niet in een zware bak gereden hebt maar gewoon ook stappen op een harde ondergrond? Lachen

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:54

Stappen op een harde ondergrond is altijd goed, ongeacht of je in de bak hebt gereden of niet!
Pezen hard maken en opbouwen heeft ook meer tijd nodig dan opbouw van spieren. Kan dus zo zijn dat de pezen van een paard nog slap zijn als de spieren wel al goed ontwikkeld zijn.
Las laatst ergens (hier op bokt?) dat het stappen met een paard in opleiding over de weg dus ook heel goed kan zijn.

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:56

Onze buitenbakken zijn echt onwijs zwaar.. behalve als ze goed nat zijn dan zijn ze echt heerlijk te rijden.. Als ik dan buitenrij dan stap ik altijd op het pad uit of op het land.!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:00

rakkertje13 schreef:
@ Arans waarom zou je moeten? voor alles is een oplossing.
bij ons op stal is hij zwaar. ik ga dan in de longeerbak longeren of naar buiten! iig niet in de bak als hij te zwaar is óf hooguit een kwartiertje rijden dan. en buiten op 't harde uitstappen! Ja

In de zomer gaan ze overdag het land op, in de winter gaan ze overdag de bak in Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:05

Figo schreef:
Of gaat het puur om na het rijden in een zware bak, uitstappen op een harde ondergrond, of is het ook gewoon goed om als je zegmaar niet in een zware bak gereden hebt maar gewoon ook stappen op een harde ondergrond? Lachen

Het hoeft niet perse na het rijden in een zware bak. Veel stappen op harde bodem is goed voor botten en pezen.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 10:13

Oke, dan ga ik dat vanaf nu nog meer doen Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:20

Dat het slecht is voor de pezen staat buiten kijf (zie de prachtige uitleg van Cassidy hierboven). Daarnaast vind ik het zelf ook nog eens afschuwelijk rijden, het hobbelt verschrikkelijk en mijn paard loopt dan veel minder in balans, als hij zo diep wegzakt. Wanneer ik merk dat de bak te zwaar is ga ik iets anders doen (buiten rijden o.i.d).

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:41

Cassidy schreef:

Dat ben ik met je eens, maar wat ik dus bedoel te zeggen dat je in een goede bak die kans ook hebt met een zware training. Goed uitstappen is altijd een must. Als jij een half uur traint in een gewone bak traint zullen de pezen uiteraard niet zo warm worden als in een zware bak, maar als jij je training erop aanpast, dan hoeven de pezen niet warmer te worden dan wanneer je in een gewone bak rijdt. Oftewel pas je erop aan. Een zware bak hoeft niks slechter voor de pezen te zijn wanneer jij je erop aanpast. Eigenlijk geld voor alles dat je moet nadenken waar je mee bezig bent, voor dit is dat niet anders

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 12:12

http://www.owlish.nl/popup.php?./img/ph ... 000014.JPG
http://www.owlish.nl/popup.php?./img/ph ... 000016.JPG
http://www.owlish.nl/popup.php?./img/ph ... 000004.JPG
http://www.owlish.nl/popup.php?./img/ph ... 000007.JPG
foto's zijn COPYRIGHT en eigendom van The Owlish Fortress.

Hier een aantal foto's van de vorige bak, dit is met hetzelfde materiaal dus ook ongeveer even zwaar. Ik denk dat de nieuwe nog zwaarder is, omdat die dus net nieuw is.. Knipoog
Deze bodem is uiteindelijk ook gemaakt om paarden alleen in te laten staan, als paddock zeg maar.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:52

bij ons is de bak ook erg zwaar (lees: zakt weg in het zand tot bijna kroonrand) Ze hebben nog nooit iets opgelopen. Maar ik stap dan ook altijd buiten op de dijk uit en niet in de bak als ik intensief heb getraind.