Inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oooh

Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 16:55

Hai Bokkers! Ik heb een verzorgshetlandertje die Knuffie heet. Knuffie is nooit echt onder het zadel geweest maar is wel gewend aan gewicht op haar rug enzo. Nu ga ik haar leren om met een bit in te rijden. Ikzelf weeg 43 kilo, ik rijdt haar dan een half uurtje, niet langer. Ik stap tot nu toe alleen maar, zonder zadel en met een halster met teugels eraan. Ik heb vandaag 20 minuten gereden en morgen ga ik een half uur rijden. Ik moet dus door mijn gewicht te verdelen haar sturen, want met de teugels kan dat niet. Ik draag geen cap, Knuffie is heel erg braaf en tot nu toe stappen we alleen maar, ik doe dit omdat er twee andere kinderen soms op willen rijden, dan houdt iemand de pony aan het halster vast, heeft Knuf een zadeltje op en gaat ze in de stapmolen, maar als ze dus met een hoofdstel kan rijden, kunnen die kinderen er nog wél goed op rijden. Ik zou graag reacties willen hebben, tips, meningen of wat dan ook. Groetjes van

Selma

Arlette_

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:43

ik zou als je hem echt gaat beleren toch echt wel een cap dragen
ik draag altijd een cap als ik rijd,
stel dat ie schrikt van iets, je valt eraf, hij kan er dan ook niks aandoen dat ie schrok
maargoed, dat was even een beetje offtopic Tong uitsteken
ik zou met inrijden altijd een volwassene die ervaring heeft erbij laten zijn
bij de meesten paarden is inrijden namelijk moeilijker dan het lijkt
verder heb ik geen tips, want zelf heb ik nog nooit een paard ingereden
maar blijf dit topic wel even volgen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:51

Tip: haal er iemand bij met verstand. Niet eens zozeer dat je het niet zou kunnen, maar ik ben van mening dat je paarden nooit alleen in moet rijden. Je bent erg jong, dus jij hebt waarschijnlijk ook nog nooit een paard ingereden. Inrijden is iets héél, héél anders dan aan het halster vasthouden, erop gaan zitten en in de stapmolen doen, en je kunt je paard er verschrikkelijk veel schade mee opleveren.

EDIT: vergeten erbij te zeggen, als ik jou was zou ik, zeker bij inrijden, een cap dragen. Je leert een paard vreemde dingen, dus hij kan snel schrikken. Schrikken is een reactie op een onverwacht iets, dus het schrikken op zich verwacht jij ook niet. Het 'hij schrikt nooooit' idee is de grootste lariekoek allertijden. Je paard is de rust zelve tot er iets gebeurt dan anders ook nooooooit gebeurt. En dan is het te laat om te denken 'goh, waar heb ik mijn cap nou gelaten?'
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 26-08-07 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:54

Ik zou net als wat Arlette zegt zowieso een cap dragen. Je zit dan wel niet hoog maar als je valt kan er toch altijd iets gebeuren.. Ook zal ik als ik jou was begeleiding zoeken (tenminste als je het goed wilt doen) Dit hoeft natuurlijk niet percee een volwassene te zijn want er zijn ook minderjarige met veel ervaring. Dan zou ik hem zowieso als ik jou was eerst een paar keer longeren met hoofdstel zodat hij een beetje aan het bit wend. Als hij aan het bit gewend is dan kun je er op gaan rijden met hoofdstel. Neem de teugels nog niet metteen te strak aan maar laat ze een beetje in een boogje hangen. Dan zou ik als eerst aan de stop comando's gaan werken zodat de rem er in ieder geval op zit. Daarna kun je proberen heel voorzichtig te sturen. (Sturen doe je niet alleen met je hand maar vooral met je zit en je been) Pas als het stuur er in stap goed op zit en de rem ook dan pas zou ik als ik jou was gaan draven. En dan ga je zo weer verder. Probeer overgangen te rijden en probeer een klein beetje te sturen in draf. Als dat ook allemaal goed lukt kun je proberen te galoperen en dan komt weer het zelfde liedje.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en Succes!!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:44

Hulp erbij en cap op je kop!!
Naast voorgenoemde redenen om een cap te dragen heb ik er nog twee: Jij hoeft er niet eens af te vallen, je paard kan ook struikelen en vallen. En zeker met beleren komt dat vaker voor dan je misschien denkt.
Ten tweede: je geeft zelf al aan dat je dit doet om dat er andere meisje op rijden. Wat voor voorbeeld denk jij dat je aan hun geeft????

en wat betreft inrijden: daarover zijn ook al zoveel onderwerpen geweest, en altijd is het advies; doe het samen met iemand met ervaring. Je kan pony's er voor de rest van hun leven mee verpestten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:49

Mijn tip is om toch te proberen om er met de teugels een stuur en een rem op te zetten. Kleine kindjes gaan niet weten dat je ook met je gewicht kunt sturen. Je moet het paard dus niet alleen maar naar je eigen hand zetten, maar er rekening mee houden dat er ook anderen op gaan rijden.

Niet alleen blijven stappen, neem de draf en ook de galop mee. Het dragen van de ruiter is in stap het makkelijkste, evenwicht houden in draf en galop is veel moeilijker voor de ruiter, het vinden van de balans in die gangen voor het paard ook heel erg belangrijk.

Ga bij het inrijden van een pony niet zomaar aan de gang maar vraag er begeleiding bij. Een goede en standaard opleiding is van levensbelang voor de toekomst van die pony.

Cap moet je zelf weten. Ik zou bij een jong paard wel een cap dragen, maar als je voor de rest van je leven gehandicapt wilt raken door geen cap te dragen, is dat helemaal jouw keuze. Ik zou je alleen dit topic even aan het hart willen leggen

viewtopic.php?f=118&t=815958

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:17

OMG-->RT-P