Problemen met handen stil houden..??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mii_Jessica

Problemen met handen stil houden..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 21:15

Ik rij nu 3 en een half jaar en ik heb gewoon nog steeds problemen met mn handen netjes stil houden. In stap en in galop gaat het wel maar in draf lukt het me nog steeds niet Verdrietig Wie heeft een goeie tip om dit te leren??

Elliebelle

Re: Problemen met handen stil houden..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:34

1. Hou een plukje manen vast.

2. Pak een rekje en houd hem met allebeide handen vast.

Succes

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:58

Wees er heel consequent meebezig, en idd zoals kion99, plukje manen wil wel goed helpen !! Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:59

Neem aan dat je beseft dat je je handen niet helemaal stil hoeft te houden? Het is juist de bedoeling dat ze bewegen. Knik je polsen iets en beweeg mee op het tempo van het paard. Plukje manen vasthouden leer je niks van, het is alleen maar onhandig als je fatsoenlijk wil rijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:26

ja idd, een heel klein beetje meebewegen, je kunt proberen om je handen een beetje op het voorste punt van het zadel te leggen, of het op z'n minst daar in de buurt houden. En oja, op een kleine pony is het makkelijker te leren, omdat die z'n hoofd minder beweegt , en je kunt overal beter bij. Op een heel groot paard vind ik het ook nog steeds moeilijk hoor!

A_g_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:33

Rij met een zweep tussen je handen.

Puck18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:10

Vraag iemand (bijv. wanneer je les hebt) om er de hele tijd op te letten er meteen iets van te zeggen wanneer je teveel met je handen beweegt, heeft bij mij prima geholpen Ja

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:56

probeer contact te houden met de mond en dan je armen vanuit je schouder te ontspannen en te dragen Knipoog
dan krijg je een mooie stille hand die wel contact met de mond heeft Knipoog

Espoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:11

Inderdaad heel bewust op letten. Als je met draven bijvoorbeeld uit het zadel komt tijdens het lichtrijden, let er dan op dat je je handen niet mee beweegt. Sterker nog, doe alsof je ze naar beneden wilt bewegen. Dat heeft bij mij erg geholpen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:47

Ik laat een ruiter een zweepje vertikaal in de hand houden. De knop van de greep steekt flink boven de vuist uit. Bewust vuist, zonder spanning, de juiste stand heb je met zweep vertikaal. Je ziet de knop dan in je blikveld zonder je hoofdhouding te veranderen. Als je handen bewegen, beweegt de knop van de zweep. Je moet je handen en armen, benen en zitbeentjes (gewichtshulpen) totaal onafhankelijk van elkaar, maar wel in onderling verband met elkaar kunnen gebruiken zonder na te denken. De kloe is, dat je goed moet kunnen zitten op een paard. Als je zit en daarna benen in orde zijn, volgen de armen en handen vanzelf. De methode werkt heel effectief, vooral als er niemand is die je corrigeert of als je geen spiegels ter beschikking hebt. Als je niet kan zitten, heeft het weinig zin om aan je handen en armen te gaan werken. Een vlok manen vastpakken, steunen op de schoft of op het zadel, leert je niets. Je lichaam moet de reflexen voelen die je wilt hebben. Als je ziet dat het goed gaat, dan koppel je daaraan het gevoel. Dat houd je op den duur steeds langer en automatisch vast. Je hoeft helemaal niet meer na te denken. Dus eerst bewust, naar onbewust, of van onbewust fout naar bewust fout, van bewust fout naar bewust goed, van bewust goed naar onbewust (automatisch) goed.

Je kan de zweep ook horizontaal op beide vuisten leggen, onder de duim van elke vuist op de vuist.
Aan de bewegingen van de zweep zie je precies wat er gebeurt. Je voorkomt piano handen, je ontspant de vuist. Alleen met een ontspannen: vuist, pols, onderarm, bovenarm, schouders, rug, lenden en bekken krijg je via je kont (zitbeentjes) de subtiele terugkoppeling van de mond van het
op de bewegingsketen in het lijf van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:59

Redrumfox schreef:
Neem aan dat je beseft dat je je handen niet helemaal stil hoeft te houden? Het is juist de bedoeling dat ze bewegen. Knik je polsen iets en beweeg mee op het tempo van het paard. Plukje manen vasthouden leer je niks van, het is alleen maar onhandig als je fatsoenlijk wil rijden.

Je handen hoor je in draf stil te houden, en mee te bewegen met je paard zodra je een oefening uitvoert uiteraard. In stap en galop beweeg je wel met de mond mee, in draf houd je je handen in principe stil. Als je je handen steeds wiebelt dan kan je paard nooit volledig ontspannen, dan zit 't bit ook steeds te wiebelen in z'n mond.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:19

hoe stabiel ben je in verlichte zit?

Klinkt misschien stom maar heeft bij mij enorm geholpen. Ik had (af en toe nog) ook de neiging om constant met mijn handen bezig te zijn. Op een gegeven moment gaat dit onbewust. Mijn instructrice liet me toen eens een rondje galop in verlichte zit rijden en zei tot haar verbazing dat ik dan wel mijn handen stil had en mooi in verbinding. Sinds die tijd heb ik veel verlichte zit gereden, ook in draf om het juiste gevoel te pakken te krijgen. Dit wisselde ik dan natuurlijk af met gewoon lichtrijden en doorzitten.

Overigens ben ik het ook eens met mijn bovenstaanders hoor.. maar dit is iets totaal anders en makkelijk uit te voeren en te kijken of het werkt!

anjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:27

ik zou helemaal geen plukje haar vast houden!
daar ga je alleen maar van verkrampen denk ik.
wat misschien helpt, bij mij hielp het in ieder geval wel, is je te concentreren op het ontspannen van je armen en schouders. en je handen te "dragen"
en blijf oefenen..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 06:40

Mij werd ook geadviseerd om plukje manen te nemen. Het idee is dat je dan terugkoppeling krijgt, je voelt duidelijk dat je je handen beweegt. Alleen is het erg onhandig, van echt rijden was bij mij geen sprake meer was plukje steeds kwijt.
Ontspannen is belangrijk maar terugkoppeling wat je doet ook. Zoals de oefening die Goofy uitlegt krijg je terugkoppeling. Je ziet de zweep bewegen.
Ik heb laatst twee elastieken aan voorkant van zadel vast gemaakt (zitten twee ringetjes) werkt ongeveer zelfde als plukje manen, je bent ze alleen niet steeds kwijt. Je kan door de lengte van de elastieken je handen ook op de goede hoogte houden. Ik vond het wel prettig.
Natuurlijk moet je ook ontspannen en goed zitten. Maar je lichaam moet ook weten wat het gevoel is waar je naar streeft. Concentreren op ontspannenheid is best lastig.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:39

Zitles zou een optie kunnen zijn.
Misschien kan je je handen niet stil houden omdat je je balans verliest, met zit les ga je dat dus leren.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:12

Alleen al het vasthouden van de manen verandert je zit dusdanig, dat je je zit beslist niet verbetert.
Je kan hooguit zeggen dat het zitten op de paardenrug probeert te uit te zitten. De tip wordt ook veel op maneges gegeven en als je eens echt kritisch naar "het rijden" kijkt, begrijp je ook waarom.
Alleen in dat soort situaties kan je die tip geven.

Goed zitten betekent dat je in evenwicht zit, ontspannen bent, al je ledematen onafhankelijk van elkaar los en soepel gebruikt en geen kracht nodig hebt om goed te blijven zitten.

Als je je hoofd verkeerd houdt, is het evenwicht ook verstoord. Alleen daardoor al reageert het paard anders dan het zou moeten. De natuurlijke reactie van het paard is altijd om zijn zwaartepunt te verplaatsen in de richting van de zwaartepuntsverplaatsing onder de ruiter. Als je verkeerd zit, wat je heel vaak ziet, ben je voor het paard meer ballast op de rug, dan een ruiter/amazone die één is met het paard.

Als je in verlichte zit rijdt, is het eenvoudiger om de handen goed te houden. Bovendien is de verbinding tussen het lijf van de ruiter en het paard en daardoor de inwerking heel anders. Ook in verlichte zit is eerlijke en goede handen belangrijk, maar het is heel wat anders dan bij doorzitten.

Bij lichtrijden wordt vaak sta/zit-sta/zit geleerd. Het is de manier om sterk met de handen te gaan bewegen. Het evenwicht wordt slechter en de verbinding van de handen met de paardenmond is niet echt eerlijk. Je moet de handen bij lichtrijden, verlichte zit en doorzitten dus zo kunnen houden dat er een goede en eerlijke verbinding met de paardenmond kan ontstaan.

Je hebt les nodig om lichtrijden, verlichte zit en doorzitten goed te leren.
Met les bedoel ik goede les, dus op de goede manier voor jou en je paard, dus niet van iemand die je tegen betaling verkeerde technieken aanleert.