Waar leer je nou het meest van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Waar leer je nou het meest van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 15:46

Ik ben zelf al vroeg met eigen pony's begonnen, mijn eerste was een jonge shetlandmerrie die nog niet eens aan de hand kon lopen. Die heb ik alles zelf moeten leren. Momenteel (nog niet eens zo heel veel jaren later) ben ik mijn veulen de standaart ''veulendingen'' aan het leren (wat overigens al klaar is) en ben ik mijn Arabier wedstrijdklaar aan het rijden, aangezien hij nog niet veel ervaring heeft in de dressuur. Ik merk duidelijk dat ik hier héél veel van geleerd heb, op allerlei vlakken.

In het type topic ''wat voor paard moet ik hebben?'' zie je vaak voorbij komen 'kies een oud paard met veel (wedstrijd)ervaring', maar leer je daar nou écht meer van? Zo'n paard kan alles al, op die manier leer je enkel rijden en presteren. Ik ben van mening dat je veel meer leert als je je paarden alles of het grootste deel zelf leert, uiteraard wel onder begeleiding. En dan heb ik het vooral over het omgaan met het dier, iedereen kan wel een paard poetsen of opzadelen. Maar als je een paard alles zelf leert dan leer je - vaak onbewust - ook meteen hoe een paard kan reageren op bepaalde dingen, dat dingen niet vanzelf gaan en hoe je met bepaalde situaties om moet gaan. Zo kan ik nog wel een aantal voorbeelden noemen.

Hoe staan jullie hier tegenover?

Oneofus

Re: Waar leer je nou het meest van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:24

Ik ben ook van mening dat je eigenlijk ook best veel, misschien zelfs meer kan leren van een jong, onervaren paardje.
Heb sinds april een 2,5jarige merrie ter beschikking, die ik mag gaan inrijden en verzorgen enzo. Toen ze hier toekwam kon ze echt niets, niet vastgebonden staan, geen voetjes geven, liep niet mee aan het halstertouw .. het enige dat ze kende was haar halster. Heb dit alles haar zelf geleerd, en ik vind dat ik er zelf ook ben uit gaan leren. Het is een nieuwe ervaring bij, en ik denk ook veel meer na uit de handelingen die ik voer.

nelleke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:28

Ik heb leren rijden op een shetlandpony die helemaal niet ingereden was, ik lag er dus ala minuut af want bij 1 bok was ik al weer aan het zandhappen, ik heb hier veel van geleerd, want de pony is ingereden (door mij )

Ik rijd nog steeds op shetlanders en ik heb er al veel ingereden, ik blijf nu goed zitten en ben niet zo bang als 'manegemensen'

Op het moment rijd ik nu al weer zeker 10 jaar (ben 15 moet je nagaan ik was 5!!!) achteraf beetje gevaarlijk en nu rijd ik een arabier X new forest in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:31

Ben het met je eens. Ik heb altijd wel paarden gereden die al verder waren maar of ik daar nou écht super veel van geleerd heb ben ik nog niet zo zeker van. Als ik een eigen paardje zou kopen zou ik ook het liefst een jonkie nemen die alles nog moet leren. Het meeste wat ik nu weet over jonge paarden etc heb ik uit boeken/ van internet.. en ik zou het veel leuker gevonden hebben om het in de praktijk geleerd te hebben.

nelleke22 schreef:
Ik heb leren rijden op een shetlandpony die helemaal niet ingereden was, ik lag er dus ala minuut af want bij 1 bok was ik al weer aan het zandhappen, ik heb hier veel van geleerd, want de pony is ingereden (door mij )

Ik rijd nog steeds op shetlanders en ik heb er al veel ingereden, ik blijf nu goed zitten en ben niet zo bang als 'manegemensen'

Op het moment rijd ik nu al weer zeker 10 jaar (ben 15 moet je nagaan ik was 5!!!) achteraf beetje gevaarlijk en nu rijd ik een arabier X new forest in

Ik ben ook een ''manegemens''. Maar doordat manegepony's ook niet altijd braaf zijn heb ik ook al vaak genoeg zand gehapt in me leven en ben ook niet snel meer bang. Ook verzorgpony's die ik heb gehad waren niet de braafste/ makkelijkste ponytjes en daar leer je ook wel het een en ander van.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:35

ik heb het liefst een groen paard wat je dus nog helemaal kan kneden en vormen, zo kun je van elkaar leren en krijg je voor mijn gevoel ook een andere band met je paard omdat je het 'samen' kan en niet het paard kon het al dus vraag ik het maar

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:36

Tja....iedereen kan leren van een jong paard...ook als je helemaal geen ervaring hebt in het beleren van jonge paarden. Het is alleen zo verschrikkelijk jammer dat het voor het jonge dier meestal verkeerd eindigd!!!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:40

daarom ook altijd zorgen voor goede begeleiding Knipoog maar ik heb bij groene paarden vaak tog een beter gevoel zo kan ik mezelf ook beter inschatten, ik kan nu wel op een zz paard gaan rijden en piaffe en pasage gaan doen enzo, maar dat gebeurt omdat het paard dat kan en niet omdat ik dat zo goed kan

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:42

???? In je profiel staat dat je 1 keer per week in een manege rijd?? Piaffe, passage??

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:45

ik rijd daarom ook geen piaffe en pasage Tong uitsteken maar als ik nu op een zz paard zou stappen en mij word verteld hoe ik de hulpen voor zo'n oefening moet geven kan je ik er ws wel iets van maken, maar dat omdat het paard snapt wat de hulpen betekenen en niet omdat ik weet wat ik doe

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:46

Slaaap lekker door.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:47

welterusten dan!!!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:50

Ik vind persoonlijk dat je beter met een goed opgeleid paard kunt beginnen, om een onafhankelijke zit te krijgen en de hulpen goed te leren beheersen en de beginnersfouten af te leren. Daarna kun je pas beginnen denken aan een jong, groen paard te beleren, onder goede begeleiding van iemand die dit vaker gedaan heeft.

Een paard "naar jouw hand kunnen zetten" is helemaal niet altijd positief, een goede ruiter moet elk paard correct kunnen rijden, een paard mag alleen naar een correcte hand gezet worden en het vergt echt wel ervaring voordat je dat kunt.

Ik zie het zo vaak gebeuren; mensen kopen een jong groen paard voor de dochter zodat ze die helemaal op kan leiden...! Als vervolgens blijkt dat de dochter niet zo kundig is als ze dacht en het paard niet doet wat ze van hem vraagt (of denkt te vragen) wordt het paard naar iemand gebracht die hem moet corrigeren, want het ligt altijd aan het paard. Mocht zelfs dat niet baten dan wordt het paard verkocht wegens "geen klik". Mijn vriend is zo iemand die paarden inrijdt en corrigeert, en je moest eens weten hoeveel van deze verhalen voorbijkomen... Koop een opgeleid paard en leer zelf nog eens wat bij, denk ik dan.
Laatst bijgewerkt door Ronja op 25-08-07 16:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 16:52

aerdenhout1 schreef:
Tja....iedereen kan leren van een jong paard...ook als je helemaal geen ervaring hebt in het beleren van jonge paarden. Het is alleen zo verschrikkelijk jammer dat het voor het jonge dier meestal verkeerd eindigd!!!

Dat is mogelijk maar het hoeft absoluut niet altijd zo te zijn! Als je zorgt voor goede begeleiding dan leer je er zelf wat van én krijg je het paard beleert. Ik moet wel zeggen; zonder begeleiding wordt het alleen maar aanmodderen en help je het paard (en misschien jezelf ook wel, denk aan de gevaren van werken met jonge dieren) inderdaad de vernieling in.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:54

Ik denk dat je heel goed iets van een onervargen paard kan leren, máár dat je zelf toch ook wel de nodige ervaring met paarden moet hebben omdat het anders gigantisch mis gaat[waar je uiteindelijk ook weer van leert Haha! maar wat minder voor het paard is]

Ik zelf heb een tinker van 12 nu niet super jong meer dus, mee begonnen 3 jaar geleden als eerste pony toen ik 12 was en recht van de manege af kwam. Het is meestal een braaf beest maar lang niet altijd en wat heb ik daar veel van geleerd.
En toen kwam er een nrps, die ook niet de jongste niet is maar ook niet oud, en wedstrijd ervaring heeft gehad. Waar niet veel meer van te merken valt en met een ongelofelijk uitsprekend karakter. Ik geloof dat ik nog nooit zo veel heb geleerd.
Dus ik ben het wel met je eens maar je moet wel de nodige ervaring hebben. Het zal ook per persoon verschillen de ene leert het best op een paard waar alle knopjes al opzitten en wil later misschien naar een wat minder ervaren paard.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:55

ik ga helemaal met bovenstaande post van Ronja mee! En ik deel toch ook echt de mening dat de meeste onervaren ruiters een jong paard behoorlijk verpesten. En tuurlijk zijn er ook uitzonderingen die het met een goede begeleiding wel ver schoppen,maar in mijn ogen zijn dat uitzonderingen!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 16:55

Ronja: natuurlijk moet je een jong paard niet aan iemand geven die nog nauwelijks op een paard heeft gezeten, dat soort mensen moet je uberhaupt geen paard geven maar dat schijnt vaker te gebeuren dan je zou verwachten. Ik denk dan meer aan mensen die al een aantal jaren rijden en inderdaad de bekende beginnersfouten niet meer maken.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:03

Ik denk dat als je als jonger iemand met weinig ervaring beter kan beginnen met een iets volwassener koel-in-de-kop paard. Als je dan een foutje maakt is het minder erg, paard heeft al het een en ander gezien en met een cool paard zal de reactie een stuk minder zijn als dat je dezelfde fout maakt met een jong paard.

Helaas beginnen veel te veel onervaren mensen aan het inrijden van een jong paard zonder goede begeleiding.. En zoals Aerdenhotu1 al zei, voor een jong paard eindigt het vaak niet zo goed!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:03

Sja maar dat hangt helemaal af van de ervaring die zo iemand heeft. Stel dat iemand die al 10 jaar in de paarden werkt en al tientallen paarden heeft gereden voor de eerste keer een eigen paard koopt, dan is het natuurlijk geen punt om een groen paard aan te schaffen omdat de ervaring en de kundigheid er is. Maar als je een aantal jaar manegelessen hebt gedraaid denk ik niet dat je in staat bent om een jong paard op te leiden op een correcte en onderbouwde manier. En zeker kinderen zou ik zo'n paard niet verkopen. Ik vind dat je er toch al wel enige ervaring in moet hebben voordat je aan zo'n project begint.

Ik heb het dan wel over echt groene paarden he, niet een vijfjarige die al anderhalf jaar onder het zadel is een meerdere keren per week bereden wordt en goed aan de hulpen staat enz. want dat vind ik geen groene paarden. Toen ik mijn tienjarige merrie kocht kon die ook alleen maar stappen draven galopperen en een sprongetje. Onder een goed opgeleid paard versta ik niet een paard dat alle zijgangen kent, over de rug en verzamelt loopt of wissels springt, dat kun je prima samen leren.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:06

Ronja schreef:
Sja maar dat hangt helemaal af van de ervaring die zo iemand heeft. Stel dat iemand die al 10 jaar in de paarden werkt en al tientallen paarden heeft gereden voor de eerste keer een eigen paard koopt, dan is het natuurlijk geen punt om een groen paard aan te schaffen omdat de ervaring en de kundigheid er is. Maar als je een aantal jaar manegelessen hebt gedraaid denk ik niet dat je in staat bent om een jong paard op te leiden op een correcte en onderbouwde manier. En zeker kinderen zou ik zo'n paard niet verkopen. Ik vind dat je er toch al wel enige ervaring in moet hebben voordat je aan zo'n project begint.

Ik heb het dan wel over echt groene paarden he, niet een vijfjarige die al anderhalf jaar onder het zadel is een meerdere keren per week bereden wordt en goed aan de hulpen staat enz. want dat vind ik geen groene paarden. Toen ik mijn tienjarige merrie kocht kon die ook alleen maar stappen draven galopperen en een sprongetje. Onder een goed opgeleid paard versta ik niet een paard dat alle zijgangen kent, over de rug en verzamelt loopt of wissels springt, dat kun je prima samen leren.

Ik had het ook echt over 10,11,12 jarigen die net 2 jaar op een paard zitten en er nog de ballen verstand van hebben..

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:14

Inderdaad, maar ook oudere mensen die een aantal jaar manegelessen hebben gereden, een eigen paard aanschaffen en denken "dat ze dat wel eens eventjes zullen doen". Omdat ze hun vaste manegepaard zo netjes aan de teugel krijgen en altijd eerste worden op onderlinge wedstrijden. Die komen soms ook van een koude kermis thuis hoor. Wat dat betreft gaat er niets boven lespaarden Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:25

Groen+groen gaat vaak niet goed.Ik denk dat het het beste is om een ouder paard te kopen,waar je van leert rijden,oefeningen leert voelen enz. enz. en daarna met een jong paard maar wel met hele goede begeleiding.En ik denk dat je op zo'n manier een hele hoop leert op een goede manier.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:59

Ik denk dat je nooit gedaan hebt met leren.
Daarom zou ik ook eerst voor een ouder paard kiezen, ervaring op doen en later met jonge paarden beginnen.

Ik denk dat het mooi meegenomen is dat je al een 'goede' zit hebt, de basis kent en ga zo maar door. Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:36

Als je weinig ervaring hebt, kan je van een gooen paard veel leren. Het probleem is alleen dat je niet weet waar je aan begint en waar het eindigt. In de meeste gevallen waarbij de rijkunst van de ruiter uitermate beperkt is en de mogelijkheden van een paard of pony leuk worden ingeschat, laten in werkelijkheid vanuit het welzijn van het paard en de rijkunst van de ruiter een weinig goeds zien. De meeste gevallen waarbij men dit serieus op die manier heeft opgepakt lopen slecht af voor het paard en in frustratie van een ruiter of iemand die zich zo noemt. Er ontstaat op die manier ook een hele kluwe mensen dat zich ruiter noemt en denkt te kunnen paardrijden, maar de beginselen van het paardrijden niet onder de knie hebben. Uiteindelijk kun je dan wel plezier aan het rijden en/of van het paard / pony hebben, maar dat heeft dat weinig met je ontwikkeling als ruiter te maken. Een ander heel belangrijk aspect is dat het africhten van een paard als vak of bekwaamheid heel iets anders is als een ingereden paard goed rijden. Er zijn heel wat topruiters die een paard niet kunnen africhten en ook verzet bij een paard niet kunnen corrigeren. Die ruiters zijn salonpaarden gewend en kunnen foutjes die ze maken, corrigeren. Op een ander paard, komen ze net als beginner in het zand terrecht. Een paard echt corrigeren kunnen die mensen niet of zeer zelden.

Een ervaren schoolpaard met goede basisgangen en geen grote gebreken is de beste leermeester als je daarbij goede instructie hebt. Je kan beter met lagere frekwentie goede instructie krijgen, die waarschijnlijk duurder is, dan met hogere frekwentie, slechte instructie, waarbij je jezelf alles aanleert wat bij het rijden verboden is en wat je nauwelijks nog afleert. Ontwikkel een onafhankelijke zit, verdiep je in het wezen van het paard en paardrijden en ontdek binnen het paardrijden wat je het leukst vindt of het beste afgaat. Als je het leuk vindt op een jong paard af te richten, te beleren en te berijden, dan zou je dat moeten doen met iemand die dat echt kan. Die mensen worden steeds schaarser. In de opleiding van de meeste ruiters, maar ook de opleiding van paarden, zitten talrijke hiaten, waardoor er veel fout gaat met het paard. De ruiter kan altijd voor een andere hobby kiezen.

Het knuffelgehalte en goede bedoelingen naar en met paard is hoog. Wat er allemaal fout gaat, is nauwelijks te beschrijven. Er draait in paardenland een volledige bedrijfstak waarin enorm veel geld in omgaat, veel meer dan strikt noodzakelijk is als men meer van paarden zou weten en meer ervaring zou hebben. Ervaring in die zin, dat je een goede referentie moet hebben dat je weet, begrijpt en voelt of iets fout gaat. Als je weet hoe het goed moet en goed gaat, kan je bepalen of iets fout gaat. De kunst om dat te corrigeren is tegenwoordig zeker een vak apart. Het merendeel van de ruiters rijdt "zonder landkaart, zonder kompas en zonder horloge" waardoor het heel moeilijk wordt om een route uit te stippelen om een bepaald doel te bereiken.
Groen op groen: nooit doen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:51

ik ben het met goofy44 eens. zelf ben ik nu bezig mijn eerste jonge paard in te rijden, tot nu toe gaat het heel erg goed Lachen maar ik denk heel goed na over alles wat ik doe, en heb ook hulp, en mensen die ik altijd op kan bellen als ik ergens over twijfel, en ik ga ook pas een stapje verder als ik zeker weet dat het paard én ik er klaar voor zijn, en ik heb iemand die het paard voor me vasthoudt waar zowel ik als het paard 100% vertrouwen in hebben, dat vond ik ook heel belangrijk. ik denk dat je van een jong paard heel veel leert (merk het bij mezelf), maar dat je er ook heel alert op moet zijn dat alles wat je doet verantwoord is voor jou én het paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:54

je leert alleen maar van heel veel verschillende paarden rijden en dat heel veel doen..........

er is niet een paard waar je van kan leren, want elk paard is uniek. Tuurlijk is er wel de doorsnee paard, wat doorsnee reageert en simpel is.

Maar je leert alleen paardrijden door kilometers maken en het liefst op heel veel verschillende paarden