Kin op de borst en rennen maar...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Kin op de borst en rennen maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 13:07

De merrie die ik rijd zet wanneer je ze vooraan wil begrenzen of bv verzamelen in galop haar kin op haar borst. Op dat moment heb je nog heel weinig te zeggen en loopt ze eigenlijk met je waar ze wil. Zolang ik met heel weinig contact rijd gaat het goed, maar dan heb ik problemen met haar in een rustig tempo te houden. Als je haar dan van achter naar voor wat bij elkaar wil rijden en dus druk neem op mijn teugels gaat dat hoofd 'hup' naar die borst. In stap doet ze het niet, in draf en galop wel. Wat is nu de beste manier om dit af te leren?
Haar neus er proberen uitrijden door been te geven werkt niet, haar hoofd blijft op haar borst en ze versnelt enkel.
Heb al geprobeerd met de teugels los te gooien wanneer ze dit doet maar ook dat werkt niet.

Mandy_89

Re: Kin op de borst en rennen maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:12

Hmm vreemd heb hier eigelijk nog nooit van gehoordf.

Misschien dat ze ergens last van heeft? Van het gebit, of dat het zadel begint te drukken zodra je in draf gaat, en dat ze daarom haar hoofd zo doet??

Al eens geprobeert haard zonder bitje te rijden? Als ze het dan niet meer doet dan heeft het dus met haar mond te maken.

Groetjes Mandy

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 14:52

Haar gebit is in orde. Dat van het zadel ga ik eens navragen (het is niet mijn paard) maar ik vermoed van niet, het is echt een meer een soort protest. Het is echt een reactie op druk. Als ze aan het halster wat heet wordt en je houdt ze tegen dan probeert ze ook aan die druk te ontsnappen door haar hoofd richting borst te doen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:53

Geen druk nemen, enkel soepel contact met de mond!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 14:57

Dat kun je toch niet helemaal vermijden? Je moet een paard toch vooraan kunnen begrenzen om te verzamelen?

nelleke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:03

Mijn verzorgpony deed dit ook, wat ik heb gedaan klinkt heel stom maar hielp wel, zweepje erbij nemen jezelf heel goed vasthouden en met het zweepje tegen de nek tikken ze schrok en deed haar kin dan weer van de borst en ik had weer controle over de pony

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:04

ik zou haar proberen meer over de rug te laten lopen, al hoe moeilijk dat ook is. je paard krult zich op, omdat het geen zin heeft de rugspieren los te laten en aan te spannen. doordat je paard zich opkrult, hoeft ie van achter niks meer te doen en pakt op deze manier de rug vast... veel overgangen rijden, het tempo in draf heel erg laag houden(in een lager tempo is het voor je paard moeilijker de rug vast te houden), en zou pas met de galop beginnen als je in draf voldoende controle hebt. succes!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:10

Hhahahahah heel bekend!
Mijn shet deed dit altijd als ik hem bitloos wilde rijden.
Blijkbaar had hij voor een bit meer respect. Gestoord

Op deze manier zijn ze vreselijk sterk en stuurloos.
Misschien een idee voor jou om juist bitloos eens te gaan proberen?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:30

Senzafine schreef:
Dat kun je toch niet helemaal vermijden? Je moet een paard toch vooraan kunnen begrenzen om te verzamelen?

Dat kan ook met een soepel contactje hoor.. gewoon een rechte verbinding met de mond, heel lichtjes.

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:02

het klinkt een beetje als etteren...

als het etteren is geef hem een flinke tik onder zijn kin (best lastig) zo gooit ze het hoofd weer omhoog (kijk uit voor steigeren! ga dus een beetje voorover zitten..) en geef haar iets meer vrijheid door de teugel een paar cm langer te maken.. Knipoog

is het geen etteren?
geef bij de overgang iets meer teugel ( een paar flinke cm'rs als het niet werkt! )

SUCCES!!! ( bij mij helpt het WEL )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:07

Ik heb even in je profiel gekeken, maar om welk paard gaat het??
Ik zie daar een bit voorbij komen dat ik denk.....ik zou ook mijn hoofd zover mogenlijk wegtrekken. Daarbij rij je pas 2 jaar, en best wel heel jonge paarden. Ik snap sowieso niet veel van de belgische dressuur, maar voor een "lichtgevorderde" moet je wel veel dingen doen die hier in Nederland pas in de veel hogere klasse's aan de orde komen.
M.a.w...denk ik dat je les moet gaan nemen van iemand die weet hoe je dit op moet lossen. Het is n.l een van de moeilijkste dingen om weer goed te krijgen.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 16:18

De jonge merrie (Diana). Met die stang rijd ik trouwens niet hoor, dat was eenmalig rondstappen op de wei zonder dat de kinketting was vastgemaakt. Dat beestje geniet van haar pensioen.
De dingen die ik opnoem zijn dingen die ik enkel in de les doe onder begeleiding van een instructeur en op goedopgeleide manegepaarden. Ik weet van mezelf dat ik op mijn eentje en met deze merrie nog niet aan toe ben aan zijgangen e.d.

Ik heb pas deze winter de mogelijkheid om met dit paard les te krijgen (ivm vervoer) maar dat zit zeker in de planning.

Mijn vader rijdt haar ook. Die heeft heel wat meer ervaring. Hij probeert het eruit te rijden maar het is echt niet simpel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:28

Een van de moeilijkste dingen als ze dat eenmaal door hebben. En wie heeft haar afgericht dan??

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 16:37

Ze is eerst voor de kar geleerd. Daarna hebben de eigenaars er gewoon recreatief onder het zadel mee gereden (enkel buitenritten). Toen zijn en ik mijn vader haar beginnen rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:38

Moeilijk om advies te geven als je de combinatie niet ziet rijden. Daarom nogmaals, hulp zoeken en liefst zo snel mogenlijk.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:39

aerdenhout1 schreef:
Moeilijk om advies te geven als je de combinatie niet ziet rijden. Daarom nogmaals, hulp zoeken en liefst zo snel mogenlijk.

helemaal mee eens!

wel een tip van mij nog [in combi met hulp].
achter de teugel kruipen is een manier van onder het werk uitkomen,zorg dat je zeker weet dat er geen lichamelijke problemen zijn!
als dat is uitgesloten zou ik eerst gaan beginnen het neusje "eruit te rijden".
weinig druk op de teugels nemen en actief voorwaarts rijden [niet gaan vliegen]
kan een lange tijd duren voor je dit oplost.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:54

Je zegt dat het Diana is, weet je zeker dat het bit niet te groot is? Misschien dat het op sommige foto's naar één kant uitsteekt, maar het ziet er wat groot uit. Maar zelfs daar kan ik weinig over zeggen vanaf de foto's Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 06:58

hahaha dat vind ik altijd het smerigste truukje, kop in de lucht kan ik nog wel wat mee, maar kop op de borst is echt buitenspel Lachen

zoek een instructeur die je hiermee kan helpen Lachen

Ikzelf ben niet zo aardig voor een paard dan

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 11:09

@khirshanta: Ik denk dat het een momentopname is maar ik zal het straks nog eens bekijken.

Die instructeur komt er maar ik heb pas deze winter vervoer. Ik ga eens kijken of ik niemand vind die aan huis wil komen voor die periode te overbruggen.

@Kiwiko: Hoe probeer jij ze dan duidelijk te maken dat je dit niet duldt? Ik kan ze toch haar zin niet laten doen tot ik een instructeur heb hé?

Ze flikt het me ook op buitenrit. Is er geen bit dat ik enkel op buitenrit zou kunnen gebruiken waardoor ik toch de controle kan houden? Iets dat anders inwerkt ofzo? Ik weet het zelf niet, heb weinig zicht op al die verschillende bitten. Het verkeer helemaal mijden lukt niet natuurlijk en wanneer ze het dan doet heb ik een probleem... Het enige dat ik op dat moment nog kan doen is haar op een kleine volte zetten, maar op straat is dat niet altijd een optie.
Laatst bijgewerkt door Oonax op 26-08-07 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:10

ik geef ze een paar doodschoppen naar voren en als het moet dan gebruik ik het stokkie er ook nog bij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:18

Mijn haflinger heeft het ook heel lang gedaan. Ik heb haar gekocht als zesjarige en ze had dit truukje geleerd. Heel lastig. Bij veel instructeurs te raden gegaan. Maar niemand kon er iets mee, omdat ze haar kin op de borst deed, ook als je geen verbinding had met de teugels. Voorwaarts oplossen ging alleen heel hard en dan in ene stoppen of over de kop. (en ik ben niet van de hardhandige oplossingen, werkt misschien voor anderen, maar niet voor mij)

Uiteindelijk bleek het enige dat werkte te zijn:
losstappen aan een lange teugel met lichte verbinding, dan steeds iets meer op maat maken, tot het moment dat ze erachter klapte, dan weer opnieuw beginnen. Je leert steeds beter het moment vlak voor het er doorheen klappen kennen en dan iets meer meegeven, dan volgt ze de hand nog. Als ze er eenmaal doorheen is geklapt, dan volgt ze niet meer.
Het heeft me bijna een jaar omscholen gekost.
En het blijft oppassen als het iets te moeilijk voor haar wordt, dan is er nog wel de neiging achter de teugel te gaan.
Maar het gaat echt heel veel beter.

Wij rijden nu M dressuur mennen en B dressuur (+8) onder het zadel.

Succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:02

Tja kiwiko.....een truckje?? Naar voren schoppen en slaan??
Ik ben het eigenlijk altijd met je eens als je advies geeft, maar in dit geval toch even niet.
Het achter de teugelhulp kruipen is altijd de fout van de ruiter en meestal ontstaan in de africhting! Naar voren schoppen en slaan werkt meestal averechts.
Bovenstaand advies zal denk ik beter werken.
Wat ook wel helpt is om als ze het echt HEEL erg doen, is je handen op het moment dat ze er achter kruipen, over de manenkam naar voren te brengen en even te "wiebelen" met je hand tot het normale contact er weer is. Natuurlijk wel been erbij.
Maar nogmaals, voor een amazone die 2 jaar rijervaring heeft, zal dit een hele klus worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:35

ik vind dat altijd zo een naaistreek Lachen Lachen dat is het enige moment dat je echt, echt niks meer te vertellen hebt Lachen en ik vind dat soort momenten op een paard echt niet leuk Lachen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:03

er bestaat ook een ophaaltrens voor paarden die achter de teugel kruipen en kop tegen de borst doen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:35

elsie1 schreef:
er bestaat ook een ophaaltrens voor paarden die achter de teugel kruipen en kop tegen de borst doen.

zou ik in dit geval maar niet gaan gebruiken.
been,been,been,om te beginnen