Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

brittje88 schreef:Altijd als ik met mn paard een buitenrit maak gaat het in de stap altijd heel goed. Tot dat ik begin te draven dan begint het bokken al, het is zeker weten uit blijdschap want medische problemen spelen er niet. Hij is gewoon blij dat hij ff buiten kan rennen. Hierna bokt hij niet meer bij het draven maar zodra ik een galopje doe begint het weer en niet een klein beetje hij gaat helemaal los. En dat elke keer als ik aan gallopeer. Totdat we terug gaan en hij een beetje moe is en ik doe dan een galopje is het over.
Iemand tips waarmee ik dit een beetje kan afleren? Hij krijgt wel genoeg beweging want hij staat de hele dag in de bak en kan gewoon lekker gek doen en rennen. Van te voren longeren helpt ook niet.
xsimone schreef:ik denk niet echt dat er iets tegen is om het afteleren!
Ik denk gewoon dat hij een beetje jolig word van het feit dat hij een lekker buitenritje mag maken!

IERTJE7 schreef:Heb je het ook met andere paarden?
want mijn paard is in zijn 1tje of voorop of midden in de groep braaf met buitenrijden, maar zodra ze achteraan loopt kan ze bokken geven, wat je bijna niet kunt uitzitten. En mijn zadel past ook goed, geen medische redenen, en frisheid kan het ook niet zijn omdat madame 24 uur per dag op de wei staat, en genoeg beweging heeft. Ik volg dit even~!
linky schreef:En je weet zeker dat het zadel goed past?
xsimone schreef:ik denk niet echt dat er iets tegen is om het afteleren!
Ik denk gewoon dat hij een beetje jolig word van het feit dat hij een lekker buitenritje mag maken!
Moli schreef:Ik heb dit probleem ook. Op de heen weg gaat het goed, maar op de terug weg gaat hij helemaal los, echt hele hoge bokken, en zelfs met zijn voorbenen uitstreken. Dit is duidelijk ook vreugde, maar wel lastig. Het lijkt er bij mijn paard op dat als hij achter een andere aan zit dat hij het nog meer doet (aangezien hij dan het ander paard harder zit gaan), maar ook alleen doet hij het. Ik heb de afgelopen tijd daardoor veel buiten gereden zodat het meer 'gewoon' werd om op de terugweg ook een galopje te nemen. Dat hielp bij mij wel. Verder volg ik dit topic even want ik zou graag ook van het probleem af willen zijn.
LisaB schreef:Mijn paard doet dit soms ook met aangaloperen buiten (als ie heeeel vrolijk is). Ik neem hem dan terug op het moment dat ik het aan voel komen en galopeer opnieuw aan tot hij niet meer bokt tijdens het aanspringen. Hij zal best vrolijk zijn, maar ik wil gewoon dat ie zich gedraagt als ik erop zit.
Apple schreef:Hoe vaak ga je naar buiten met je paard?
. Apple schreef:Elke maand naar buiten kan voor hem wat weinig zijn. Probeer eens of je gewoon 2 weken lang elke dag naar buiten kunt gaan, eens kijken of hij het dan nog zo grappig vind.
Paar keer verrassen, andere route, niet galopperen of juist heel lang (langer dan normaal).
Daarna onderhouden door minimaal 1 keer per week naar buiten te gaan.
Je zegt dat hij niet alleen naar buiten kan en erg steunt op de Welsh. Kan hij ook met andere paarden naar buiten?
Apple schreef:Je wilt tips waarmee je hem dit kunt afleren. Nu krijg je een lading tips, maar dit zijn allemaal tips waar je niets mee wilt doen.
Tsja, wen er dan maar aan dat als je paard eens in de maand een vaste buitenrit maakt dat er dan goed gebokt gaat worden. Goed leren die bokken uitzitten is dan mn tip.
. Apple schreef:En hoe gaat een martingaal helpen om de bokken te voorkomen? Behalve dan dat je daardoor als ruiter voor je een mooi riempje hebt om je aan vast te houden![]()
.