Rijden met martingaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Rijden met martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 23:21

Ok het zit nu zo:
Ik heb 2 weken een merrie van 3 jaar en half gereden ...De merrie was al een half jaar onder het zadel en de eigenaars waren haar aan het beleren ...Ze hadden dus hulp gevraagd bij het beleren en ik mocht dan haar voor 2 weken rijden ...
De eerste week ging super goed !
Toen ik aan het begin van de 2de week het kopstuk in de zadelkamer ging halen zag ik dat er opeens een martingaal aanhong ...Ik ben naar de eigenaar gestapt en vroeg waarom dit was ...
Antwoord 'Omdat ze anders haar hoofd omhoog gooit' ...
Ze heeft geen één keer haar hoofd omhoog gegooit in de eerste week dat ik haar reed ! Geen een keer !
Maar omdat ik de eigenaar niet ben deed ik maar braaf wat ze mij zeiden ...Dus ik aan het werk ...met martingaal ...
Nu gooide ze pas haar hoofd omhoog ! Ik snap echt niet waarom ze er een martingaal aanhongen ! Ze gooide haar hoofd niet omhoog tijdens het rijden, hangen ze er een martingaal aan en ja het begint ...
Je lost dit toch niet op door er een martingaal aan te hangen ?! Ofwel ?
Heb ik het nou verkeerd ?
Bij mij gooide ze nooit haar hoofd omhoog ! Dan lag het toch waarschijnlijk aan de manier van rijden van de eigenaars ! Nu gooit ze wel haar hoofd omhoog bij mij sinds die martingaal er aan hangt ! Grrr ...
Hou denken jullie erover ?

Djaleesa

Re: Rijden met martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:25

Mischien is ze nu wel gaan uitproberen door haar hoofd in de lucht te gooien dan snap ik wel dat ze een martingaal eraan hebben gedaan dat ze een soort knikje krijgt zodra ze dr hoofd in de lucht gooit.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 23:31

Dan deed ze dat bij hun want bij mij deed ze helemaal nix verkeerd ...
Maar is er dan geen andere manier impv een martingaal eraan te hangen ?

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:37

Ik vind het wel erg vriendelijk om een martingaal eraan te doen want het heeft geen andere functie. Ik zou er persoonlijk verder niks anders aandoen. Anders krijg je een slof enzo en dat is nou denk ik ook weer niet nodig. Ik zou het toch als ik jou was een keer zonder proberen kijken wat ze dan de hele tijd doet.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 23:49

Nee ik wil er zkr ook geen sloftteugel aanhangen !
Heb ik gedaan, gekeken wat ze deed zonder martingaal en ze deed nix ! Dan heb ik 's avonds blijven kijken terwijl de eigenaar reed ook zonder martingaal en toen gooide ze haar hoofd omhoog ...
Mss heeft hij een te strenge hand ?
Ik moet wel zeggen dat ik haar wat ruimte geef ...Ik neem tijdens het rijden nooit direct de teugels helemaal strak ...bij het instappen hangen ze nog helemaal slap, dan bij het aandraven neem ik ze al wat korter en dan na een kwartiertje neem ik ze pas op maat ...En dan deed ze nix
De eigenaar neemt de teugels meteen strak ...Mss te streng voor haar ?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:59

Wat de oorzaak is, is echt niet op te maken zo, maar vraag of jij zonder martingaal mag rijden. Doet ze het dan niet, is dit ook een stukje bewijs naar de eigenaar. Hoofd omhoog kan echt veel oorzaken hebben, die niet helemaal direct iets met de eigenaren temaken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:01

Een contactteugel is helemaal niet erg of streng bij een jonge pony, vaak juist duidelijk en goed begeleidend. Als de eigenaar zelf wel echt een te strenge hand heeft of zaagt dan kan het opgooien van het hoofd wel een reactie van het paard zijn.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:14

Stel de eigenaar eens even voor jouw rijden te laten zien zonder kunstgrepen. De korte klap zou ik zeggen en het kost maar gemiddeld 1 uurtje om het te laten zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:29

Met een martingaal los je het niet op, je zorgt alleen dat jij nog inwerking hebt als ze haar hoofd hoog heeft.
Als ze haar hoofd normaal houdt heeft ze er geen last van dus je zou gewoon kunnen rijden met een martingaal als de eigenaar dat graag wil, een martingaal dwingt haar verder nergens toe dus is niet erg.

Je zou idd kunnen voorstellen om nog eens te rijden zonder martingaal en aan de hand daarvan te bepalen of ze wel of geen martingaal nodig heeft.
Maar bedenk wel, zij zijn de eigenaars, jij niet. Als zij vinden dat een martingaal nodig is zou ik me er gewoon bij neerleggen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:30

Hoe strak staat die martingaal dan? Ik heb mijn merrie ook wel eens een martingaal omgehangen, maar puur ter bescherming van mijn kroon- en brugwerk. Ze kan dus lopen hoe ze wil, maar net niet de tanden uit mijn mond slaan. Als ie los is afgesteld, zie ik het probleem ook niet zo, ik denk eerder dat er een andere oorzaak van het gooien met het hoofd is. Succes!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:39

Een martingaal kan op zich geen kwaad als hij niet te strak is afgesteld. Maar een martingaal kan natuurlijk niet voorkomen dat de hand van de ruiter niet gevoeld wordt, zou ook niet goed zijn, maar wat ik bedoel te zeggen is dat áls de eigenaar een strenge hand heeft en gelijk druk op de teugels zet, waar ze waarschijnlijk dan niet van gediend is, ze toch wel dr hoofd omhoog gooit. Met daar weer als reactie op dat waarschijnlijk de martingaal strakker gedaan zal worden omdat hij blijkbaar niet helpt. Dat verergert het alleen maar. Dus wat hierboven gezegd wordt, is helemaal geen verkeerd idee. Kijk of de eigenaar je een uurtje in zijn bijzijn wil laten rijden zonder poespas eraan, gewoon op jouw eigen manier en kijken wat ze doet. En als ze dan niks doet, proberen jouw manier van rijden in elk geval voor dit moment door te geven aan de eigenaar,zodat hij nu in elk geval geen gedonder met haar krijgt totdat ze een beetje meer gewend is aan druk in haar mond. Succes verder

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 01:01

Als de eigenaar zelf een paard inrijd ga ik ervanuit dat hij wel enigzins weet waar hij mee bezig is en dat hij dus niet steeds de martingaal strakker trekt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 01:05

Laten we dat toch hopen Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 01:12

Als je altijd van het slechste geval uitgaat kun je net zo goed geen moeite doen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 01:39

'laten we dat toch hopen' was een vote of confidence voor de eigenaar (kan je reactie niet echt goed peilen, dus ik zet het er even bij)

Nogmaals, de reden waarom is hier echt niet aan te geven. Meestal lopen paarden echter toch precies hetzelfde, met of zonder. Ze kunnen er eigenlijk geen last van ondervinden (als het correct gebruikt wordt, weet niet hoe dat hier zit)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 01:45

Daarom zeg ik; ervanuitgaande dat hij correct gebruikt wordt en dat de eigenaar dat ding niet steeds strakker trekt. Als dat wel zo zou zijn kunnen we hier wel een hoop commentaar geven maar dat helpt toch niets. Zelfs als de TS er wat van zou zeggen zou die persoon waarschijnlijk te eigenwijs zijn dus zeg ik; als je van het slechtste uitgaat kun je net zo goed geen moeite doen. Knipoog
Ik hoop voor de pony dat de eigenaar wel enigzins weet waar hij het over heeft. Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 01:55

Ah zo, we zaten toch in hetzelfde straatje Lachen

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 23:46

Nee de eigenaar doe em niet strakker ...De martingaal hangt niet strak, eerder vrij los.
Ik heb een keertje gekeken hoe hij reed met haar ...Hij heeft niet bepaald een strenge hand zoals ik eerst d8 ...Hij trekt ook niet in de mond ...Ik weet niet hoe het komt dat ze haar hoofd omhoog gooit ...
Mss test ze hem uit ?
Nouja ...Ik rijd nu gewoon met martingaal eraan ...hij hangt toch niet strak en als de eigenaar het er echt aan wil rijd ik zo wel door ...
Ze doet het toch al ietsje minder ...
Bedankt allemaal Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 01:23

Je hebt dus te snel geoordeeld, hij had er dus blijkbaar wel een reden voor.
Veel succes met rijden verder.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:00

In de nieuwe ROS staat dat hoofdschudden ook kan komen door het gebruiken van een verkeerd bitje, bijvoorbeeld dat het te groot (dik) is voor dr. Het schijnt namelijk dat er veel minder ruimte in de paardenmond is dan voorheen aangenomen werd, en dat er dus ook verschillend gereageerd kan worden op dikte van een bit. Nou is dat natuurlijk geen heel nieuw nieuws, maar het kan dus zijn dat ze beter reageerd op een ander bitje? misschien het proberen waard??

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 18:43

Maggie_Eddy schreef:
In de nieuwe ROS staat dat hoofdschudden ook kan komen door het gebruiken van een verkeerd bitje, bijvoorbeeld dat het te groot (dik) is voor dr. Het schijnt namelijk dat er veel minder ruimte in de paardenmond is dan voorheen aangenomen werd, en dat er dus ook verschillend gereageerd kan worden op dikte van een bit. Nou is dat natuurlijk geen heel nieuw nieuws, maar het kan dus zijn dat ze beter reageerd op een ander bitje? misschien het proberen waard??

Zal het in elk geval voorstellen aan de eigenaars want het bitje dat ze nu heeft past idd niet dus hebben de eigenaars er van die bitringen eraan gedaan maar ik vind dat ze gewoon een passende bit moeten aanschaffen !
Bedankt Knipoog Haha!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:45

Martingalen werken alleen als ze haar hoofd omhoog gooit, dus het is een rare redenering dat ze het doet dóór de martingaal. Maar goed, stel de eigenaar eens voor om verder te zoeken naar een oorzaak: inderdaad het bit bijvoorbeeld?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:30

@Niisj: Graag gedaan, ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het inderdaad scheelt als er een ander bit in hangt!!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:21

Uhm... mag ik even een hele domme vraag stellen? Afbeelding

Wat is een martingaal? Afbeelding

(sorry, ik draai nog niet zo lang mee in het paardenwereldje Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:03

Vragen zijn nooit dommer dan het antwoord

Afbeelding

overigens is het volgens mij het idee dat je dan naar de wiki grijpt ipv google, maar vooralsnog vind ik het laatste makkelijker