Opstart probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sernet

Opstart probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 23:11

Hallo allemaal

Ik hoop dat ik hier een beetje goed zit met mijn nieuwe topic voor mijn vraag aan jullie mede ruiters.
Het gaat over mijn 10 jarige friese ruin waarmee ik een soort van "opstart" probleem heb.
Niet constant, het is de ene dag erger dan de andere dag.

Hij is nl. echt zo stijf als een plank in zn achterhand, wanneer ik begin met aandraven.
Ook wanneer ik zo'n 20 min heb ingestapt (normaal stap ik zo'n 10 min in).
Deze stijfheid duurt in totaal zo'n 10 minuutjes.
Ik probeer dan gewoon toch maar rustig en voorzichtig door te draven en rijd m dan laag diep en rond om zo goed zn mogelijk spieren te rekken.
Na een tijdje voel ik hem al losser worden en na een min of 10 dan loopt hij weer de sterren vd hemel.
Lekker voorwaarts en super los, alsof tie nooit zo stijf is geweest.

Zijn er misschien meer mensen die met ongeveer zo'n zelfde opstart- probleem zitten?
En wat doen jullie ermee?

Ik wilde ook nog even vermelden dat hij verder superlos in zijn rug is, daar is echt niets mee aan de hand.
Er vorig jaar een osteophaat bij geweest en was alles prima in orde.
Ter ondersteuning van zn spieren geef ik hem Vit E en Selenium van Sectolin.
We trainen zo'n 4 dagen per week M-niveau, dus echt hele zware trainingen heeft hij niet.
Hij heeft t ook, wanneer ik de vorige dag een buitenritje heb gemaakt.

Groetjes

Pop

Re: Opstart probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:19

Komt het misschien niet door de stal? dat hij gewoon last heeft van het lange staan?
Mijne heeft het ook wel eens, niet zo erg, maar 1 rondje ofzo als ze de hele dag op stal heeft gestaan, maar als ze overdag buiten heeft gelopen heeft ze het niet.

LinDug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 06:53

Inderdaad, het zou te maken kunnen hebben met te lang op stal staan.
Ook met warm stappen lekker veel voltes rijden om hem al lekker soepel te krijgen

Moorkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:06

Het kan heel goed aan de vitamine E + Selenium liggen. Ik heb dat een tijd geleden ook gevoerd en met hetzelfde resultaat.
Mijn veearts gaf aan dat je van vitamine E + Selenium teveel kan geven en dat het paard dan vooral achter stijf kan gaan.
Kijk na hoeveel je paard ervan binnenkrijgt, vitamine E + Selenium zit ook vaak als toevoeging in meusli's enzo

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:28

probeer tijdens het losstappen al wat te schakelen..dus wat sneller dan weer wat ruimer dan uitgestrekte stap dan weer een gewone stap....dus meerder oefeningetjes rustif aan opbouwen met het stappen.
En ik zou inderdaad even stoppen met de vitamine e en selenium kijken of dat dan verbeterd...kan ook het probleem zijn inderdaad.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:46

iemand bij mij op stal heeft er ook last van met haar paard. zij galoppeerd altijd eerst. dus eerst lekker in stappen, naar benenden rijden, figuren rijden en daarna galopperen. werkt erg goed. meestal is het na het galopperen allemaal weer goed en kan ze lekker rijden.

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:05

Tijd maken om goed en lang warm te rijden. Veel mensen starten na een paar seconden met de training. Mensen warmen zich ( als het goed is ) ook eerst op voordat ze een zware wedstrijd gaan spelen. Je hebt een paard die gewoon langer de tijd nodig heeft om warm te worden.
Lekker met lange teugel, stappen, beetje draven en een galopje. Pas als hij helemaal warm is de training gaan beginnen