Mijn pony pakt dus het bit beet. Hij doet dit alleen met buitenritten en als ik buitenuitstap. Als ik dan met been ga sturen gaat hij er in draf vandoor. En als ik een tik geef raakt hij inpaniek. Hoe moet ik dit oplossen???
Je gaat toch geen tik geven als je geen rem hebt Ik weet niet hoe je het op moet lossen, misschien eerst samen met een andere pony gaan of gaan wandelen en als die de omgeving kent misschien weer alleen proberen,, Hoe oud is je pony?
misschien de tandarts eens laten kijken, of een ander bitje? (ik bedoel geen scherper bit maar bijv. een dubbelgebroken). je kan ook met martingaal rijden, dan kun je blijven sturen als hij z'n hooofd omhoog gooit.
Hij doet het ook als er een andere ponys bij zijn en hij doet het trouwens alleen in stap. Vandaag heb ik hem voor het eerst een tik gegeven omdat ik eigelijk gewoon niet meer wist wat ik moest doen zou erom denken om hem geen tik tegeven. En mijn pony is net 5 geworden. De tandarts is net geweest haken eraf gehaal toen de haken er nog zaten deed die dit niet.
Mijn pony doet dit soms ook, maar dan vooral in draf. Ik weet ook niet zo goed wat ik hiertegen kan doen. Zijn kiezen zijn goed en heb een dubbelgebroken bit. Je moet hem eigelijk aan 1 teugel omtrekken. Daarna ga ik niet meer draven of galloperen want ik weet dat ik hem dan niet meer in de hand heb. Joggen helpt wel goed bij mij. Of als ik hem aan de teugel rijdt pakt hij het bit ook niet.
Je kunt ook eens een ander bit proberen. Een bit wat bestaat uit allemaal losse ringen en onderdelen die allemaal bewegen. Doordat al die onderdelen bewegen heeft hij ook niets om vast te pakken
ik doe de opleiding paardmanagent en ik mijn boek staat dat het sperriempje er voor zorgt dat het paard de mond niet kan openen om het bit vast te pakken. hij zorgt ook meteen ervoor dat het bit op de plaats blijft. daar heb je gelijk in maar hij zorgt er ook voor dat het paard het bit niet kan vast maken en er met je vandoor kan gaan.