Benen van huidige warmbloeden zwak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Benen van huidige warmbloeden zwak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 17:31

De titel zegt het al..
Het valt me tegenwoordig steeds vaker op dat paarden (met name warmbloed-sportpaarden) van top tot teen worden ingepakt met vanalles..
Dan vraag ik me af wat daar nu de rede van is, zwak geworden door juist altijd die bescherming of zit het gewoon in de aard.
Ok het is logisch dat je je paard bescherming om doet als je gaat springen of crossen maar je ziet nu ook volledig ingepakte paarden op buitenrit, of simpelweg in de bak dressuur trainend.
Terwijl ik zeer zelden een fries zie met bescherming of andere barokke paarden, maar ook oudere ponyrassen.. Maar dan warmbloeden,, je kijkt bij wijze van spreken al naar hun benen en ze zijn kreupel.
Discussieer er op los!

Uphill

Re: Benen van huidige warmbloeden zwak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:56

Ik heb een volbloed, maar gebruik beschermers als beschermers. Pas gelden bij een buitenrit jumpte zij zo een weiland in met slecht onderhouden prikkeldraad onder het gras. Lang leve de beschermers want zij had geen letsel ondanks het draad wat om haar benen zat.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 00:20

Gelukkig dat het goed is afgelopen!
Jammer genoeg kan ik mijn tekst niet meer aan passen, deze is namelijk wel bedoeld op normale omstandigheden.
Ik bedoel prikkeldraad is kwetsend voor íeder paardenbeen maar dat is de stelling ook niet. Knipoog En ik wou ook geen discussie over het gebruik van bescherming uitlokken, hier lopen er al genoeg van nee de titel is de stelling.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:43

Lara_Silver schreef:
Jammer genoeg kan ik mijn tekst niet meer aan passen, deze is namelijk wel bedoeld op normale omstandigheden.
Ik bedoel prikkeldraad is kwetsend voor íeder paardenbeen maar dat is de stelling ook niet. Knipoog En ik wou ook geen discussie over het gebruik van bescherming uitlokken, hier lopen er al genoeg van nee de titel is de stelling.

Wat voor negatieve invloeden zouden dan peesbeschermers hebben ?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 00:53

Uphill schreef:
Lara_Silver schreef:

Wat voor negatieve invloeden zouden dan peesbeschermers hebben ?

Dat is de stelling niet. Knipoog Maar bij deze (toegepast op eigen ervaring, getest bij mezelf) de warmte van het paardenbeen wordt tegengehouden door de peesbeschermers, dit maakt op den duur de pezen en spieren zwakker waardoor ze juist bescherming nodig gaan hebben. Ik vind altijd dat een paardenbeen tegen een stootje kan, mijn pony is een keer tegen zijn pijpbeen getrapt (een goede slag ik was er bij en verwonderde dat hij nog kon lopen) het duurde 5 min voordat het hinken over was en 4 dagen voordat de zwelling volledig weg was en ik hij alle gangen vertoonde zonder een enkel spoortje van kreupelheid. Ik bescherm enkel zijn pezen tijdens het springen maar dat is het ook. Maar nu kap ik de discussie over het nut of niet nut van bescherming af (als je toch zo graag wil verder discussieren hierover, of per pb of via de zoekfunctie een topic zoeken hiervan) gaat deze door komt hier een slotje op en begin ik een nieuw topic. Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:16

Ik denk dat de zwakte van de warmbloedpaarden bij veel eigenaren tussen de oren zit.
Mijn mening is dat juist door een paard overal tegen te beschermen hij 'zwakker' wordt.

Bijvoorbeeld (een beetje overdreven gesteld):
"Paarden mogen niet in de wei want dan raken ze gewond, door rennen of andere paarden."
Terwijl paarden in de wei zich juist kunnen bewegen zoals ze willen en dan juist goed om leren gaan met hun lichaam, is goed voor de motorische ontwikkeling. Als een paard samen met anderen staat kan hij spelen wanneer ze dat willen, is ook goed voor de motoriek en geestelijke gezondheid.
Als een paard genoeg buiten komt dan zal hij niet als een idioot door de wei gaan rennen waardoor de kans op blessures weer minder is.

Heb laatst nog een uitspraak gehoord waar ik me wel in kon vinden: Als je een (dressuur)paard zo loopt dat hij bescherming nodig heeft, wat doe je er dan mee in de ring en hoe goed is dit (dressuur)paard dan?

Een paard is nog steeds een paard, al zullen er ongetwijfeld paarden zijn die niet gezond zijn op de benen, maar imo veel minder dan veel eigenaren willen doen geloven.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:26

Wat denk je dat je bij paarden gemiddeld zal zien als je een scan of foto's laat maken. Je ziet bijna altijd wat, je doet er alleen vaak niet iets aan. Je wacht met een ingreep tot het echt nodig is of reageert wel preventief als dat echt nodig is.
De manier van paarden houden en gebruiken is totaal veranderd terwijl het paard zelf nauwelijks veranderd is. Door fokken komen sterkere maar ook zwakkere punten meer naar voren.
Daarnaast is een paard met alles wat er aan hangt vaak een soort modeartikel. Veel zaken zijn onzin en goed voor de handel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:08

Volgens mij worden de benen zwakker door het vele binnen houden van de paarden.En
de
beperkte beweging en idd altijd in te pakken.Ook slijten de benen harder door het vele op de kop rijden wat er gebeurd en dat 6 dgn per week als het al niet meer is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:50

Ik rij mijn paard ook rondom in de bescherming voor het wat-als, niet omdat hij zwakke benen heeft volgens mijn idee. Hij heeft tot dusver alleen een keer een verdraaide kogel gehad maar toen hadden ze hem ook in een landje gezet waar hij bijna tot zijn knieen in de bagger stond Hamer en dat vond ik dus ook niet zo gek. Hij strijkt wel af en toe, maar heeft zijn balans ook nog niet onder alle omstandigheden onder de ruiter.

Volgens zeggen zouden de benen van de huidige warmbloeden zwakker zijn door het fokbeleid: almaar paarden die hoger op de benen moeten. Of dat zo is weet ik niet, mijn huidige paard is idd hoogbeniger dan het paard dat ik 10 jaar geleden kocht, maar of zijn benen daardoor kwetsbaarder zijn weet ik niet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 16:05

Esther schreef:
Ik denk dat de zwakte van de warmbloedpaarden bij veel eigenaren tussen de oren zit.
Mijn mening is dat juist door een paard overal tegen te beschermen hij 'zwakker' wordt.

Bijvoorbeeld (een beetje overdreven gesteld):
"Paarden mogen niet in de wei want dan raken ze gewond, door rennen of andere paarden."
Terwijl paarden in de wei zich juist kunnen bewegen zoals ze willen en dan juist goed om leren gaan met hun lichaam, is goed voor de motorische ontwikkeling. Als een paard samen met anderen staat kan hij spelen wanneer ze dat willen, is ook goed voor de motoriek en geestelijke gezondheid.
Als een paard genoeg buiten komt dan zal hij niet als een idioot door de wei gaan rennen waardoor de kans op blessures weer minder is.

Heb laatst nog een uitspraak gehoord waar ik me wel in kon vinden: Als je een (dressuur)paard zo loopt dat hij bescherming nodig heeft, wat doe je er dan mee in de ring en hoe goed is dit (dressuur)paard dan?

Een paard is nog steeds een paard, al zullen er ongetwijfeld paarden zijn die niet gezond zijn op de benen, maar imo veel minder dan veel eigenaren willen doen geloven.

Dat denk ik eerlijk gezegd dus ook.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:21

Ik denk dat ook.. Ik heb een arabiertje en ik rij nooit met bescherming, alleen met springen en soms met een buitenritje als ik veel ga racen ofzo, maar anders nooit. Ze heeft ook nooit last van der benen ofzo Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:39

Dat denk ik ook jah.
En helemaal: mijn paard mag niet in de wei vind ik de meest slechte, want naast de motoriek (die al genoemd is) is veel beweging ook goed voor de spieren, pezen, gewrichten. Eigenlijk: gewoon helemaal goed voor een paard!
Het niveau dat een paard uiteindelijk kan bereiken wordt ook bepaald door de opfok: paarden die veel hebben gestoeid en veel beweging hebben gehad zijn iha veel sterker.

Maar in veel sporten zie je attributen waarvan je denkt: zijn die nodig met dat gebruik? Maar de paardenliefhebbers willen gewoon het allerbeste voor hun paarden en stel je voor dat ze wat overkomt...
Die van mij heb ik in het begin met peesbeschermers gelongeerd (is pas 3), omdat ik wou checken of ie ook aan de longe niet streek, dat doet ie niet: dus af die dingen!

Hoe minder op/aan een paard, hoe mooier het dier wordt!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:03

Het vierjarig paard dat ik rij wordt altijd gereden met bescherming. In de weide heeft ze nooit iets opstaan. Dit omdat ze het ongelooflijke talent heeft om steeds har benen te kwetsen. Het probleem is dat zij telkens periostitis krijgt als ze haar benen stoot, met als gevolg een heel dik been en beenknobbeltjes achteraf. Ze mankt er nooit op, maar haar benen zitten dikwijls onder de wondjes. Heeft trouwens ook zwakke en dunne hoeven, kan bv niet zonder ijzers, of toch niet constant. Ze worden er wel eens af gelaten, maar dan loopt ze na 6 weken toch beduidend minder goed. Ik doe ze bescherming aan bij het rijden, omdat dat toch het enige moment is dat ik haar tegen zichzelf kan beschermen, hoewel ze zichzelf nooit strijkt. Ook op transport is ze altijd volledig ingepakt, zoniet komt ze de vrachtwagen af met wondes op haar benen, met het bekende gevolg. Deze merrie staat wel hoog in het bloed en met name de hoefsmid zegt dat zulke paarden dikwijls zwakkere hoeven hebben.