Problemen met doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Problemen met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 13:21

Ik heb veel problemen met doorzitten, nu hobbelt mijn pony al best erg ook als ze gewoon netjes door haar lijf loopt en ook ik ben geen ster in doorzitten.

Heeft iemand misschien tips wbt spier aanspannen/ontspannen wat kan helpen met het doorzitten.

Djulitaa

Re: Problemen met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:22

je eigen lang maken, dus niet je benen optrekken
en lekker ontspannen gaan zitten.
en je pony eerst rustig laten lopen, en zo langzaam opbouwn Haha!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:25

zonder beugels rijden..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 13:26

Als ik zonder beugels rijd ga ik het juist forceren en span ik de verkeerde spieren aan waardoor ik ga zitten bonken.
Ik zou graag in Jip en Janneke taal eigenlijk willen weten hoe je moet doorzitten.

Melis_guhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:27

Ik heb er ook erg veel moeite mee dus ga deze even volgen.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:30

ik vind doorzitten heerlijk. Ik maak mijn benen lang en probeer mijn hakken uit te drukken. Verder maak ik mijn rug lang en probeer een beetje aanleuning te vinden.

succes.
Laatst bijgewerkt door suus27 op 23-08-07 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:33

Zonder beugels:
je benen helemaal strekken en naar achteren leggen. daarna naar voren schuiven zodat je spieren vlak tegen het zadel aan komen te liggen. dan aandraven en je benen zo lang mogelijk houden. ontspan je zit en laat je pony het werk doen.
Met beugels:
(tip van iemand anders) Eerst 2 keer doorzitten, dan 4 keer, dan 6 keer en ga zo maar door.

vooral niet aan het begin van je rit doorzitten als je nog niet lekker zit, dan hinder je je pony. Aan het eind als je pony goed ontspant is beter. dan veert de rug in een ritme, en dat ritme moet je je dan op aanpassen. als dat niet lukt zal de pony weer gespannen worden en dus kan je dan wel weer gaan lichtrijden. Een grote voorwaarde is de ontspanning.
Gewoon recht zitten en veel oefenen!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:01

Oke, jip en janneke here we go Knipoog

Aan de longe:
Haal je beugels er af (of laten hangen als je pony dat oke vindt), laat je benen lekker hangen en laat je pony heel rustig draven. Door zachtjes te draven leer je het het gemakkelijkst en dan steeds sneller. Ga belachelijk ver naar achteren hangen met je lijf tot je een punt vindt waar je mee kunt gaan met de beweging.
Dit kan ook als je aan het rijden bent, maar met af en toe een zitles aan de longe werk ik mijn balans ook weer bij!!

Trouwens, doorzitten met te korte beugels lukt nooit! Je beugels zijn goed op maat als je je voeten er uit kunt doen en ze er weer in kunt doen door alleen je tenen op te tillen, niet je knie dus!! Als dat lukt, dan zitten je beugels lang genoeg en kun je jezelf ook lang maken, wat nodig is voor het doorzitten.

Btw, het kostte mij ook erg lang om het te kunnen, maar het is echt een kwestie van vaak doen, veel oefenen, ook al voelt het erg irritant!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:03

Heel erg ontspannen.. als je gespannen gaat zitten hobbel je alleen maar meer...
Paard heeel langzaam laten draven, en als het goed gaat steeds het tempo wat meer opvoeren.
verder hakken uitdrukken, eventueel zonder beugels rijden of aan de longe zonder zadel....
heb er zelf ook nog veel moeite mee, mijn paard is best moeilijk uit te zitten namelijk... Knipoog succes

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:04

Zonder beugels rijden. Moet ik ook maar weer es gaan doen!

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:14

ik deed kort geleden me beugels een gaatje langer en kwam er toen ook achter dat het doorzitten veel beter ging, ontspannen is ook erg belangrijk, span jij je spieren verkeerd aan dan bonk je op het zadel, en de houding van je rug speelt inderdaad ook mee en dat is ook best moeilijk, misschien dat je instructrice je er bij kan helpen of je vraagt of iemand bij je in de bak wil staan die je wanneer nodig op je houding attendeerd.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 14:21

Mijn beugels zitten op de juiste maat, daar hebben mijn instructrice en ik samen naar gekeken. In de les gaat het doorzitten wel beter, maar ik houd het nog niet erg lang vol.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:24

Ik kan tegenwoordig goed doorzitten, bij mij lag het echt aan het bewust ontspannen, ik spande teveel waardoor het me niet lukte. Nu vind ik het soms zelfs prettiger als lichtrijden!

x_Ilse_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:25

Ik heb het geleerd door zonder zadel te rijden.
Ja het handigst is als je zonder beugels/zadel gaat rijden! Ja

_sabien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:26

oefenen baart kunst dus elke keer weer oefenen en je moet diep en ontspannen in je zadel zitten en niet te lang achter elkaar

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 14:28

Zonder zadel heb ik geen stevige zit en mijn pony weet dat (tja haflinger he) en als gevolg daarvan probeerd ze me zonder zadel er altijd af te gooien.

Ik ga het bewust ontspannen proberen vanavond!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:33

Het belangrijkste is eigenlijk dat je paard je LAAT zitten. Hiervoor moet hij mooi ontspannen over de rug lopen. Op een paard dat je niet laat zitten kun je ook niet lekker doorzitten. Ik kon ook nooit doorzitten op mijn paard, terwijl dit op andere paarden wel lukte. Sinds enige tijd gaat het gelukkig een heel stuk beter. Er zijn soms momenten bij dat ik heerlijk op hem kan zitten, dan vind ik doorzitten veel fijner dan lichtrijden. Zodra hij zich gaat spannen kan ik totaal niet meer op hem zitten en ben ik net een stuiterbal! Wat voor jezelf erg belangrijk is is dat je soepel in je heupen en rug bent. Als je die vasthoudt ga je stuiteren. Probeer zo soepel te zijn alsof je de salsa danst met je paard!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:43

Zo voelt het idd Roxx, salsadansen met je paard, leuke vergelijking!

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:09

helloOoOo..
je kan het best met zadel rijden en dan zonder beugels tenzij je paard/pony het echt niet erg vindt.
ik rij op een andalusier hengst en die kan je niet zonder zadel rijden, dan denkt hij gedekt wordt door een merrie en raakt hij in paniek (dat is nou echt hengst, niks aan te doen maar het is niet erg)
hij doet dan echt heel raar.. Haha!
met zadel helpt je meer het gevoel te leren inc. zadel.

verder ben ik het qua het leren helemaal eens met de bovenstaanders

Succes!!

love_alegria.....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 20:26

Als je Nederlands zou typen kan ik het misschien lezen.

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:50

Je zou misschien een keer zitles moeten nemen van je instructeur/trice.
Lekker aan de longe, beugels uit en ontspannen meegaan op de beweging van je paard. Ogen dichtdoen helpt vaak om de beweging te voelen.
Niet geforceerd gaan zitten, want dat hindert je paard/pony en uiteindelijk dan ook jezelf
Succes

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 10:51

Mijn pony is door iemand anders niet te longeren helaas, ik heb het na jaren zelf voor elkaar dat ze zich gedraagd, maar bij een ander gaat ze ervandoor, draait om en haalt haar trucendoos open.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:54

Je bekken kantellen en passief meebewegen met je paard zijn bewegingen probeer te voelen wanneer hij zijn rechterbeen optilt zijn linker...en ontspanning

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:29

love_Alegria schreef:
helloOoOo..
je kan het best met zadel rijden en dan zonder beugels tenzij je paard/pony het echt niet erg vindt.
ik rij op een andalusier hengst en die kan je niet zonder zadel rijden, dan denkt hij gedekt wordt door een merrie en raakt hij in paniek (dat is nou echt hengst, niks aan te doen maar het is niet erg)
hij doet dan echt heel raar.. Haha!
met zadel helpt je meer het gevoel te leren inc. zadel.

verder ben ik het qua het leren helemaal eens met de bovenstaanders

Succes!!

love_alegria.....

En dit kunnen we ook lezen zonder ALLE opmaakfuncties van Bokt te gebruiken Knipoog