Paard steigerd met rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Ilse_x

Paard steigerd met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 11:24

Ik heb hiervoor 2 verzorgpaarden gehad.
Steeds als ik ze uit de wei wou halen, kwam de ene keihard op ons afrennen. Dan draaide hij zich om gaf een bok/trap en rende weer weg. Dit had hij niet altijd maar meestal wel.
Als we hem dan uiteindelijk te pakken hadden en lekker hadden gepoetst (wat hij helemaal niet erg vind) gingen we rijden.
Hij was dan 5min. superlief en reed heel netjes. En dan oppeens stond hij stil en als je dan aan wou drijven steigerde hij de hele tijd. Ik heb er toen uiteindelijk een x mijn zweepje bijgepakt en hij begon meteen nog hoger te stijgeren dan hij al deed.
We reden zonder zadel, dus het was nog best eng ook Tong uitsteken
Ik stap als hij weer stilstaat meteen af, en geef hem op z'n donder.
We hebben ook een x geprobeerd, dat als iemand op hem zat dat iemand anders hem vast hield als hij weer stilstond dat we hem dan met hem wegliepen maar dat bleef hij stilstaan en begon naar je toe te stijgeren.
Het meisje dat hem nu verzorgd vroeg aan mij of ik hier raad mee wist, dus daarom deze topic!
Hebben jullie misschien een tip? Ik weet er geen raad meer mee!

feliciaa

Re: Paard steigerd met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:34

Bij mij in de les zit iemand met een paard die steeds steigert onder het rijden. Zij moet als hij stil gaat staan hem metteen omtrekken en een half rondje draaien en dan metteen weer weg draven. Dus probeer hem als hij stil staat metteen om te trekken zodat hij de kans niet krijgt. En zorg er voor dat hij goed voorwaarts blijft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:36

als je eerst afstapt en hem dan op zijn donder geeft ben je al veel te laat. Hoe moet dat paard nu snappen waarvoor hij op zijn donder krijgt als jij ineens op de grond staat?
Steigeren komt vaak voort uit pijn, of iets niet snappen. Tuurlijk heb je er draken tussenzitten, maar over het algemeen heeft het een duidelijke oorzaak. Die zou ik dus als eerste opzoeken als ik jou was

x_Ilse_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 11:49

Ik geef hem ook op z'n donder toen ik erop zat, dus daar zal het niet aan liggen. Hij is 18 en doet dit als zijn hele leven. Dus pijn kan het zijn? Maar wat zou het dan zijn! En iets niet snappen? Hij doet het ook naar ons als we gewoon in het weiland lopen

feliciaa : das een goede tip, ik zal het doorgeven Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:53

een paard kan prima al 18 jaar met pijn lopen wat niemand tot nu toe heeft gezien.
Vind het altijd zo makkelijk om er maar vanuit te gaan dat het een rotbok is

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:54

Wij hadden hetzelfde met een net nieuw paard. Begon na 2 en een halve week opeens te steigeren wanneer je been gaf of gewoon vanuit het niets.
We hebben haar er gewoon 'doorheen gedreven'. Meppen helpt niet, steigert ze alleen maar hoger of bokt er ook nog even lekker tussendoor. Aan het werk houden, AAN HET BEEN, zeer belangrijk. Meteen wanneer je erop stapt, aan het been, daar eerst aan werken, veel overgangen. Zodat wanneer hij gaat steigeren je ook door kunt drijven en inderdaad de truuc van feliciaa is ons ook aangeraden, maar het steigeren is er bij ons al uit.
Bij ons paard viel niks te vinden qua 'pijn', het is ook geen rotbok, is de pubertijd bij die van ons.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:55

stef schreef:
als je eerst afstapt en hem dan op zijn donder geeft ben je al veel te laat. Hoe moet dat paard nu snappen waarvoor hij op zijn donder krijgt als jij ineens op de grond staat?
Steigeren komt vaak voort uit pijn, of iets niet snappen. Tuurlijk heb je er draken tussenzitten, maar over het algemeen heeft het een duidelijke oorzaak. Die zou ik dus als eerste opzoeken als ik jou was

Hier sluit ik me bij aan Lachen.

En verder, nooit afstijgen nadat hij steigerd. Als hij dit gewoon express doet krijgt hij het idee dat hij 'gewonnen' heeft. En als je hem daarna weer op zijn donder geeft is het al te laat. Je moet een paard binnen 3 seconde na zijn actie op zijn flikker geven anders snapt hij het niet. Knipoog

x_Ilse_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 12:03

Dat doen we ook!! Dat zeg ik net, we houden hem ook veel aan het been en ik gallopeer veel, maar je kan niet alleen maar galloperen, als ik even ga stappen doet hij het vooral. Doordrijven heb ik al zo vaak geprobeerd! Het heeft gewoon geen nut... Hij gaat alsmaar hoger steigeren. En hij weet dat hij fout is. Ik heb eens aan de eigenaar gevraagd of ik een x met zadel mocht rijden dit heb ik ook gedaan. Heel raar maar toen steigerde hij niet Verward Maar ze staan in een weiland dus dat zadel kan ik niet vaker gebruiken, en een eigen zadel voor een verzorgpaard te kopen daar heb ik ook geen geld voor

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:06

Ik heb welleens gehoord dat sommige paarden gevoelig reageren op je zitbeen. Iemand bij ons op stal kan niet zonder zadel rijden (wel met dekje) want zij doet haar paard pijn in de rug met haar zitbeen.
Klinkt raar, maar je kan het altijd na kijken Knipoog.

x_Ilse_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 12:07

Oke bedankt, ik heb thuis nog wel een dik dekje liggen. Ik zal het aan haar geven en kijken of het beter gaat Knipoog

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:00

Misschien is een poosje op een speciale training zetten ofzo.?
En gewoon kijken of die ook stijgerd als je der in de bak mee gaat lopen ofzo.
heb er zelf geen ervaring mee ofzo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:25

Niet ieder paard vind het fijn om zonder zadel gereden te worden. Dus zou ik dat ook niet meer doen. Verder lijkt het er op dat het er een is met character (gezien de reacties op het land). Ga grondwerk met hem doen om de verhoudingen recht te zetten, laat ook de rug nakijken door een fysio of osteopaat (dierenarts ziet niet altijd alles) en ga vervolgens onder begeleiding rijden (met zadel) en moet je bij steigerreacties het paard voorwaarts houden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 09:07

OMG-->RT-P

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 09:14

Sharieff_Co schreef:
Ik heb hiervoor 2 verzorgpaarden gehad.
Steeds als ik ze uit de wei wou halen, kwam de ene keihard op ons afrennen. Dan draaide hij zich om gaf een bok/trap en rende weer weg. Dit had hij niet altijd maar meestal wel.
Als we hem dan uiteindelijk te pakken hadden en lekker hadden gepoetst (wat hij helemaal niet erg vind) gingen we rijden.

Het probleem begint al ver voor het rijden. Dat hij op je af rent en in jouw richting mept. Ik zou beginnen met daaraan te werken.
Ik zou er een fysio of osteopaat bij halen, en iemand die een zadel op maat kan maken. Verder zou je het werk afwisselender kunnen maken. Een beetje vrijheidsdressuur ofzo.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:30

Gewoon goed laten weten dat hij fout zit, bijv. door een brul ofzo.
dit alleen als alle medische oorzaken uitgesloten zijn!!!

bij ons op stal was er ook een paard die dit deed puur om je eraf te krijgen. en wij hadden de volgende oplossing. een ZACHT tikje tussen zijn oren als hij omhoog komt. Hij deed het 2 keer en daarna accepteerde hij het.

Raf1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:46

Toevallig las ik hierover in een (redelijk goed) boek, steigeren heeft vaak te maken met pijn ergens, zoals iedereen hierboven als zei, kan ook protest of angst zijn natuurlijk. In dat boek stond iets heel logisch in! (had het ook nog nooit gehoord) Veelal zeggen dat je tussen hun oren moet slaan, ofzo, maar dat is dus volgens dat boek niet zo: ze gaan er van uit dat het paard zijn kwetsbaar deel laat zien (de buik) en dat ze zelf héél wat riskeren. Hun voorstel is dan om die buik te raken zodanig dat ze ook degelijk beseffen dat ze zich kwetsbaar tonen! In het boek stellen ze voor om een touw met een knoop erin mee te nemen, zowel naast als op het paard. Lang genoeg, zodanig dat je, tijdens het steigeren hun buik kan raken! Hard slaan zou zelfs niet moeten, gewoon laten voelen dat ze geraakt kunnen worden in hun kwetsbaar deel.
Toch maar even medisch laten onderzoeken, een merrie die ik reed steigerde ook enorm vaak, die had zwaar hoefkatrol, en 't was écht gewoon van de pijn.

x_Ilse_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 16:35

Bedankt voor alle reacties!
We hebben het laten nakijken door een DA. Er is niks aan de hand. Ook hebben we een zadel op maat laten maken. Het gaat een stuk beter nu. Rennen in het weiland doet hij nog wel bij vreemden maar bij mij en de nieuwe verzorgster niet ! Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:27

Super dat het nu zo goed gaat Haha! ! Hopen dat het zo blijft Haha! !

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:30

Mijn fjord deed het ook altijd, echt gewoon om te klieren en uit te proberen Ja. Oh ik heb wat af gevochten haha, maar ik heb er een commando aangeplakt. En het probleem is weg !

Puck18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:07

Heb hier ook ervaring mee gehad. Ik weet nog wel een tip die ik kreeg; Niet naar voren gaan hangen wanneer je 'denkt' dat ie gaat steigeren. Zo geef je je paard de ruimte om te steigeren. Als je gewoon rechtop blijft zitten houd je gewicht hem wat meer tegen dan wanneer je al meegaat in de beweging. Zelf vond ik deze tip niet superhandig want je gaat automatisch al naar voren hangen en een paard van bijvoorbeeld 600 kilo zal zich niet snel storen aan jouw gewicht wanneer hij steigeren wil Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:08

toen mijn paard steigerde, schopte ik hem naar vorenm en gaf ik haar ene tik op haar hals. en elke keer als ze dreigde stil te staan schopte ik haar naar voren en trok ik haar om. het is wel goed afgelopen, ze steigerd nu eigenlijk niet meer Haha!

x_Ilse_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 15:19

Het gaat echt supergoed ja Haha!
Nu maar hopen dat het zo blijft! Aanvallen in het weiland doet hij ook al minder!

x_Ilse_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:44

Het gaat echt supergoed! Nog bedankt voor alle reacties!
Ik ben laatst nog een x meegegaan. Ik ben er op gaan rijden en hij was me toch braaf! (zonder zadel dan)
Helemaal plat geknuffeld en nog een wortel gegeven. Echt bedankt voor de tips, het heeft ons echt geholpen!!!