Paard niet onder controle met galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annet_

Paard niet onder controle met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 09:17

Ik heb een klein probleempje. Ik rij een pony van de manege, erg leuk beest, maar ik heb haar in galop niet goed onder controle. De groep is gesplitst in twee voltes, op de volte bij A en C. Dan mogen we aangalopperen. Zodra ik aangesprongen ben, gaat ze veels te snel in galop. Vooral op zo'n volte vind ik dat erg irritant. Omdat ik vrij licht ben, veer ik een beetje uit het zadel waardoor ze nog harder gaat, dus ik moet eraan werken om goed stevig in het zadel te blijven zitten. Verder galoppeer ik steeds op de binnenhoefslag op die volte, omdat ik amper de ruimte heb omdat ze zo snel gaat. Ik probeer het paard echt in te houden, maar ze trekt terug en gaat nog harder. Ik wil haar gewoon goed onder controle krijgen en een normaal tempo krijgen. Hebben jullie misschien tips? Lachen

Esther

Re: Paard niet onder controle met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:00

Niet aan de teugels gaan hangen, op je kont gaan zitten en je benen ontspannen laten hangen, vooral niet gaan klemmen met je knieen.

x_Ilse_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:03

Ik ben het eens met Esther. Als je hem aan de teugel laat lopen wordt hij ook ontspannen zo gaat hij ook wat rustiger lopen.

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:19

Ik kan me voorstellen dat je het irritant vindt dat ze te hard gaat op de volte ('t zit niet echt lekker). Het voordeel van op de volte galopperen is dat je haar waarschijnlijk meer onder controle hebt dan als je rechtuit zou gaan. Wat je kan doen om haar langzamer te laten gaan is de volte nog meer verkleinen. Dan moet ze wel. Mocht ze daar problemen mee hebben (ze valt bv direct terug in draf), dan is haar evenwicht in de galop waarschijnlijk nog niet goed genoeg, en moet daar aan gewerkt worden.
Kan je haar vanuit een rustig tempo - arbeidsdraf- in de galop zetten? Mocht dat niet zo zijn: probeer eerst je draf voor elkaar te hebben voordat je aangaloppeert. Dan stormt ze er ook niet zo hard vandoor. Wat je houding betreft: rechtop blijven zitten en desnoods wat naar achteren leunen als je het idee hebt dat je dan meer controle krijgt. Bedenk dat jij degene bent die haar tempo bepaalt, niet zijzelf. Ga gerust terug over naar draf als het je te hard gaat en probeer het opnieuw. Succes!

Annet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 12:23

Ik kan haar wel van arbeidsdraf in galop zetten, dat is dus geen probleem. Knipoog Het komt denk ik ook doordat ik zelf niet zo ontspannen ben op dat moment, want ik klem inderdaad met m'n knieën tegen het zadel. Ik heb dan ook de neiging om wat te trekken aan de teugels, maar dat heeft dus niet zoveel zin. Bedankt voor de tips, hier heb ik wat aan! Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 07:24

Waarschijnlijk weet ze gewoon dat ze hard mag in de galop, of ze heeft gewoon veel energie (over). Net wat Malin zegt, de volte nóg kleiner maken, dan kunnen ze niet zo hard meer. En gewoon wat langer blijven galoperen zodat ze uiteindelijk wel moe word. Maar ook is het verstandig om eens af te wisselen, dus ook de hele bak rond, want dat moet ook gewoon kunnen.