osteopaat; oplossing voor rijtechnisch probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

issie

osteopaat; oplossing voor rijtechnisch probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 18:44

Aankomende zaterdag heb ik een afspraak met een osteopaat (voor mn paard Knipoog ), omdat ik eventuele lichamelijke oorzaken uit wil sluiten, en daar schijnt een osteopaat bij te kunnen helpen ? Ben dus erg benieuwd naar de behandeling en de bevindingen, maar ben ook wel sceptisch.

Het "probleem" wat zich voordoet is dat ze altijd de rechtergalop kiest, zowel met grondwerk als met rijden. Rijdend kan ik ze (met veel moeite) wel in een linkergalop krijgen. Als ze met de andere in de wei aan het racen is kan ze overigens heel goed wisselen van links naar rechts, daarom denk ik dat er het grotendeels mentaal is. Maar goed, om een lichamelijk probleem of knelpunt uit te sluiten heb ik een afspraak gemaakt.

Wie heeft er mbv een osteopaat rijtechnische problemen kunnen verhelpen??? Wat was het probleem en hoeveel behandelingen had je paard nodig?

AmonRe

Re: osteopaat; oplossing voor rijtechnisch probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:27

Je moet bokker "Hosante" eens vragen, zij heeft er veel ervaring mee!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:30

Mijn vorige paard, had na een val last van zijn knieen, dus heb ik de osteopaat erbij gehaald, knieprobleem was weg en omdat meteen de rug ook was gecheckt en daar wat niet lekker bleek te zitten kreeg ik hem daarna veel makkelijker over de rug en gebruikte hij zijn achterbenen veel makkelijker, hij liep beter als voordat ik hem had, als ik dat eerder had geweten had ik er al veel eerder iemand bijgehaald.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:32

Jazeker. Mijn paard had het hoofd wel recht maar ik zag toch altijd een soort van knik in de hals, wat rijtechnisch maar niet opgelost raakte. Ook op de volte ging dat hoofd altijd net met een knikje naar buiten. Bleek er toch iets niet helemaal goed te zitten in de nek, behandeling gehad & probleem opgelost.

edit: ze kwam trouwens voor een rugprobleem (2 behandelingen) maar deed aan de hand van mijn klachten eens een volledige check. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Bluem op 22-08-07 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:41

Nou én of een osteopaat verschil kan maken (als je paard wat mankeert natuurlijk).

DAt jouw paard zo los in het land wel heel makkelijk galoppeert maar hiermee veel moeite heeft onder het zadel is heel simpel en makkelijk te verklaren (hoef je niet eens osteopaat voor te zijn). Er is dus dúidelijk wat aan de hand dat jouw paard niet lekker zit als jij erop zit en dit kunnen meerdere dingen zijn. Een osteopaat hoort jouw probleem aan en gaat zo gericht zoeken wat er aan de hand is. Er is wel degelijk wat aan de hand want je paard zal niet met opzet denken om jou dwars te gaan zitten tijdens het rijden (op die manier). Het kunnen meerdere dingen zijn maar het kan ook een combinatie van dingen zijn die er aan de hand zijn: het gebit, de hals, het inbuigen geeft problemen (rugproblemen), jij zit niet goed op je paard of en daar hangt het zo vaak mee samen: het zadel is/ligt niet goed...

Heel goede beslissing van jezelf om er een osteopaat bij te halen. Ik weet niet wie je laat komen maar ik heb hele goede ervaringen met heleenxx hier op bokt, zij is osteopaat en fysio...

issie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 07:54

Klinkt goed allemaal! Ik hoop dat ze ons ook kan helpen.

@Randy01; Als ze het alleen met rijden zou doen; zou ik ook direct de oorzaak in het lichaam, zadel en/of mijn houding zoeken. Maar ze doet het ook met grondwerk (du als ik er niet op zit Knipoog ), dat is wat het zo interessant maakt.

Van de week had ze echter meer GO, en pakte ze met grondwerk, in de roundpen, wel automatisch de juiste galop. Dus lijkt het erop dat ze met meer GO meer op zoek is naar de juiste balans.
Ik geloof ook niet dat paarden iets niet doen om je te pesten, maar bijv wel dat ze het moeilijk vindt, of denkt dat ze het juiste doet, of dat het een gewoonte is geworden, dat bedoel ik met een mentaal "probleem".

Ik ben dus erg benieuwd naar de bevindingen van de osteo! Heb er eentje gevonden die bij ons in de buurt woont, weet verder niets van haar, maar ze is aangesloten bij ... (weet ik even niet meer Cool ). Mn paard wordt er vast niet slechter van!

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:09

Succes zaterdag issie.
Wij hebben ook goede ervaringen met ostheopatie.