ruggebruik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veerlefellow

ruggebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 18:17

ik weet niet of dit hier goed staat anders tem even....

hallo
ik ben nu mijn een paard bezig en er zijn gister wat foto's gemaakt

wat vind je dat ik op deze foto fout doe
en vind je dat zij goed haar rug gebruikt en achterhand?
graag tips

groetjes veerle
Afbeelding

CaroleKlomp

Re: ruggebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:41

Goed bezig lijkt mij. Ik zou alleen het paard wat meer opgevangen willen zien zodat de balans niet ten koste gaat van het vooraarts zijn. Mogelijk is het paard nog niet zo ver dat het paard zijn balans al kan vasthouden in dit tempo

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:54

CaroleKlomp schreef:
Goed bezig lijkt mij. Ik zou alleen het paard wat meer opgevangen willen zien zodat de balans niet ten koste gaat van het vooraarts zijn. Mogelijk is het paard nog niet zo ver dat het paard zijn balans al kan vasthouden in dit tempo

hiier ben ik het wel mee eens, al wil ik van 1 foto niet gelijk de conclusies trekken zou handig zijn als er meerdere fotos bij konden staan..

ik vind je sjabrak trouwens wel wat te klein op de foto..maar dat maakt verder niiet echt uit, maar lijkt minder mooi Clown !

beaudien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:56

sjabrak iets te klein wat hiervoor wal word gezegt maar voor der rest ind ik het er netjes uit zien Knipoog

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:59

Misschien tussendoor wat halsstrekken/ontspanning inbouwen, ook in draf? Ziet er best goed uit, maar aan 1 foto is lang niet alles te zien. Loopt niet helemaal dragend en over de rug (misschien toch wat spanning?), niet zeg maar zo'n boogje van staart tot oren... tja, ik hoop dat je weet wat ik bedoel.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:20

Ik vind het een heel leuk paard en een leuke combinatie om te zien.

Wat ik op de foto zie:

Het paard is:
1/. is niet soepel en niet los
2/. is niet ontspannen
3/. gebruikt de rug nauwelijks
4/. gebruikt de achterhand nauwelijks (stuwen en dragen)
5/. niet in balans

6/. zadel ligt te dicht bij de schoft
7/. te kleine sjabrak
8/. zadel ligt niet goed op de rug

Kijk eens naar de benen van het paard die vrij zijn van de grond.
- afwikkeling voor en achter (RV/LA) - kijk eens naar de stand van de pijp en naar de hoeven, daaruit zie je dat de bewegingsafwikkeling van dat diagonale benenpaar niet synchroon gaat.
- het paard gaat met een gesloten keelgang (te nauwe/kleine hoek tussen hals en hoofd), heeft te veel spanning in het nekgebied en onderkaak. Dit doet zich gelden op de manier waarop het paard beweegt en de passen afmaakt.

9/. het contact met de mond is veel te zwaar

Vraag moment foto:
10/. wat probeert de ruiter op dat moment te bereiken of te laten zien ?

Zorg eerst dat het paard voorwaarts en aan het been is, in een constant tempo gaat, doe ontspannings- en losmaak oefeningen om het paard onspannen, los en soepel te krijgen. Controleer of het paard de hals op de juiste manier wil strekken en stelling geeft. Doet het paard dat niet, dan moet dat eerst voor elkaar zijn voordat je verder gaat..... Als de onderkaak en de nek niet los zijn, kan het lijf van het paard ook nooit los zijn. Dat zie je aan de gangen en de afwikkeling van de bewegingen. Als je oefeningen in de verkeerde volgorde doet, kan het effect van de oefeningen elkaar tegenwerken.

Suc6

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 05:12

@Goofy Waarom wil je het paard nog voorwaartser hebben?

Ik ben met je eens dat er wat verbeter puntjes zijn maar dat heeft iedereen, denk ik.

Ik denk dat je een groot aantal puntjes juist kunnen verbeteren als er meer balans in het paard komt. Meer balans krijg je volgens mij in dit geval niet door het paard meer voorwaarts te rijden. Ik denk dat het paard juist te voorwaarts is op de foto. Op deze foto lijkt het in mijn ogen alsof het paard zijn balans compenseert met snelheid, dus actief zijn. Ik denk dat je de punten die jij noemt al voor een groot gedeelte kan oplossen door het paard meer balans te geven. Ik zou in dit geval het paard meer terug rijden( met impuls!) waardoor het paard automatisch al meer balans krijgt. Dan krijg je meer beweging vanuit het paard zelf en zal het paard in zijn gehele lichaam meer ontspannen.

Ik denk dus dat het paard nu balans en kracht verliest doordat het paard nog niet sterk genoeg is om de balans in dit tempo vast te kunnen houden. Ik zou dius juist het tempo willen terug brengen met behoud van impuls en zou vanuit daar gaan weerken aan de opbouw van het paard. Ik ben dus heel benieuwd naar jouw achterliggende gedachte om het paard juist meer voorwaarts te rijden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 05:57

mm gofy is wat voortvarend dnek ik Haha!

van een foto is het moelijk te beoordelen,
ik zie nar mijn idee een goed voorwaarts paard, redelijk ontspannen in de rug, maar wa hangerig van voor, doordat hij zich te lang maakt, ik zou dus de hele boog iets meer aangespannen willen zien.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:26

Het paard is nog niet los en soepel en daardoor niet in balans. Door het contact met de mond bij deze hals en hoofdhouding wordt het paard in de bewegingsafwikkeling beperkt. Op zich niets bijzonders, daar kan aan gewerkt worden.

De eerste voorwaarde is echter dat het paard voorwaarts en aan het been moet zijn. Ik zeg dus niet dat het paard nog voorwaartser moet zijn. Het paard beweegt op de foto voorwaarts en of het paard aan het been is, kan ik niet te beoordelen. Voorwaarts zijn betekent niet dat het paard naar voren gaat, maar dat het paard in het gedrag en reactie de drang heeft om graag en steeds naar voren te willen gaan. Daarbij moet het paard aan de hulpen staan. Als dat in orde is en verder wordt ontwikkeld, kan je met een paard verder gaan met oefeningen. Dat is iets wat de ruiter weet en wat je niet op de foto ziet. Je ziet wel aan de foto of het paard met impuls gaat en in wat voor vorm van evenwicht. Ook is te zien of de rug al dan niet gebruikt wordt. Je kan ook zien of de beenparen op de juiste manier gekoppeld zijn in de bewegingsafwikkeling.

De uitdaging en het plezier van het rijden zit o.m. in het verbeteren.

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:16

hallo,

ik krijg hier een helehoop commetaar binnen van de ene kant ben ik er wel blij mee en kan ik er met mijn les mee gaan oefenen
maar van de andere kant zou ik graag ookwillen mede delen dat ik eigenlijk vergeten ben om het in het begin te zeggen is dat dit paard nooit meer 100% zuiver zal gaan lopen mede omdat zij genezen is van een peesklap en het nog een wonder is dat ik uberhaupt kan rijden
en dat het paard al heel voorwaarts is en zij eigenlijk meer terug gereden moet worden voor meer balans maar aangezien zij ook een tijd een hele erge blokade in haar rug had en dit er het beste uitgerede kon worden ben ik hier eigenlijk nog mee bezig maar ik kan zeker wat met dit commetaar

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:05

Heel goed dat je met je paard weer kan rijden. De weg die het langste lijkt te duren is vaak de weg die het snelste en met minder problemen gaat. Geniet van je paard, je kan er nog heel lang veel plezier mee hebben.

Een paard dat snel wil is niet voorwaarts. Voorwaarts is wat anders. Het paard gaat snel, omdat het het paard, zo gemakkelijker afgaat. Evenwicht in halt, een langzaam en snel tempo is voor een paard heel verschillend. Het paardenlijf wordt in die situaties heel anders gebruikt.

Hoe je blokkades in de rug het beste kan verminderen en kan laten verdwijnen, kan een DA je het beste adviseren. Wat de oefeningen zijn die je wel en niet mag doen ivm andere zaken die mogelijk spelen, daar kan ook de DA het beste uitsluitsel over geven.

Suc6.