Bijou (anglo-arabier) @ work na lang oefenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoke

Bijou (anglo-arabier) @ work na lang oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 15:03

Na 3 jaar een beetje ter plaatse zijn blijven trappelen door een slechte lesgever, heb ik er eindelijk een goeie gevonden. Dankzij deze man zijn we op enkele maanden tijd al serieus wat vooruit gegaan. Wat bij Bijou het probleem is, is dat ze heel haar leven niets heeft moeten doen. En nu ze reeds 10 jaar is, begin ik haar pas op te leren. Dat is voor haar natuurlijk een hele opgave omdat mevrouw ten eerste enorm koppig is en door de jaren heen haar eigen willetje heeft gekregen. En ten tweede op 10 jaar tijd zijn haar spieren enzo al helemaal gevormd, en moet ik ze een beetje omvormen om tot een betere houding van haar te komen. En dat vergt enorm veel inspanningen met gevechten en protesten. Uiteindelijk, door een goede lesgever te hebben gevonden, beginnen we toch goed vooruit te gaan en begint Bijou toch een beetje toe te geven en minder koppig te worden. Ik probeer haar de laatste tijd vooral laag en rond te rijden en onder haar tempo te gaan om haar achterhand actiever te krijgen. Maargoed..

Eigen commentaar:
*Ik weet dat Bijou op haar voorhand loopt. Dat deed ze een half jaar geleden nog veel erger, toen gebruikte ze haar achterhand helemaal niet. Nu begint ze die wel beter te gebruiken. Maar er is nog werk aan de winkel.
*Ik moet mijn houding beter verzorgen (naar voor kijken en rug recht = dieper zitten)
*Het geheel mag nog meer ontspannen
*Soms ben ik te streng met mijn binnenhand (vooral als ze sterk wordt)

Ik heb niet graag commentaar op de punten die ik zelf al aangeef. Het heeft geen zin dit te herhalen. Dus lees mijn eigen commentaar ook aub, zodat ik niet tien keer te horen krijg dat ze bv op haar voorhand loopt. Als je het oneens bent met mijn punten, hoor ik het natuurlijk wel graag.

Ik weet dat de foto's niet mooi zijn omdat ze in een binnenbak zijn getrokken. Maar het geeft wel een beeld.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Hier loopt ze wel mooi ontspannen, laag en met haar achterhand er heel mooi bij (hoewel ik geef toe dat het geheel er niet zo mooi uitziet)
Afbeelding

4.
Beetje terug nemen (te sterke binnenhand) en lelijk been moment
Afbeelding

5.
Mooi ontspannen, Ik geef haar een beetje teugel (dit leg ik later uit)
Afbeelding

6.
Dit is ook nog iets waar we aan moeten werken. Bijou gaat steeds met haar achterbenen open staan bij het halthouden.. Heeft iemand hier tips voor?
Afbeelding

7.
Inzet uitgestrekte draf (denk ik toch)
Afbeelding

8.
Begint een beetje bergop te komen, maar dit is het nog lang niet. Ik geef een beetje (te veel) teugel als soort van beloning. Als ik mijn binnenteugel los laat komt ze dieper en wordt ze rustiger, alleen is het geen gezicht.. Ik moet dit nog subtieler leren doen.
Afbeelding

9.
Uitgestrekte stap. Wel een heel raar teugelmoment (volgens mij momentopname) en ze loopt een beetje op haar voorhand.
Afbeelding

10.
In de wending. Hier wordt ze heel sterk omdat ze haar achterhand meer moet gebruiken. Mijn handen zijn daarom ook te sterk.
Afbeelding

11.
Pasje wijken. Dit kunnen we nog niet zo heel goed. Omdat mevrouw dan ook haar achterhand beter moet gebruiken en daar wordt ze onrustig van Clown
Afbeelding

12.
Mijn mooie meid dr hoofdje
Afbeelding

Edit: Ik zie dat er weinig foto's van draf en stap zijn, natuurlijk doen we dit ook. Ik heb er vooral de probleemfoto's er een beetje uitgehaald om veel tips te kunnen vragen. Tong uitsteken

Tips(hoe zorg ik ervoor dat ze rustig en ontspannen blijft in wendingen en op de cirkel. Ze wordt altijd lastig als ze haar binnenachterbeen beter moet gebruiken) en onderbouwd commentaar zijn zeer welkom. Lachen
Laatst bijgewerkt door marjoke op 22-08-07 15:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Getty_Maan

Re: Bijou @ work na lang oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:08

Wat een pracht paard zeg Haha!
Het ziet er al goed uit hoor Ja
Ik heb verder geen tips voor je maar jullie komen er zeker nog wel Haha!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:08

Ziet er erg leuk uit.
leuke pony heb je ook Lachen

is dit je eigen pony ? Knipoog

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 15:13

x_tico schreef:
Ziet er erg leuk uit.
leuke pony heb je ook Lachen

is dit je eigen pony ? Knipoog

Ziet het er dan een pony uit? Clown
Ja dit is mijn eigen paard. Lachen

Dankjulliewel

Klijn

Re: Bijou (anglo-arabier) @ work na lang oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:28

Ziet er goed uit hoor! Fijn dat je een nieuwe lesgever hebt waar je veel van leert!

Succes verder!

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:29

Het is voor de pony ook erg moeilijk om de achterhand er heel goed onder te zetten, omdat ze wat overbouwd is
daarom loopt ze ook op de voorhand
vind het wel een fijn beeld deze foto's

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:35

Commentaar geef je zelf al Lachen
(anglo)-arabiertjes lopen nogal dikwijls op de voorhand, dus jouw paard is zeker geen uitzondering. Veel overgangen maken is een goede oefening, maar ik denk dat ze al erg verbeterd is, want op sommige foto's gebruikt ze meer de achterhand Lachen

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 15:41

Bedankt voor de tips!
Marijkeee: Ik weet dat ze wat overbouwd is. Soms heb ik echt het gevoel dat haar voorbenen veel te kort zijn voor haar lichaam. Dat maakt het daarom dubbel zo moeilijk is om het op de voorhand lopen weg te werken. Maar we blijven oefenen!
Kowloon: Daar heb je ook gelijk ik, dat arabier vaak dit probleem hebben. Hoewel die van mijn moeder dan weer perfect met haar achterhand loopt. Maar die heeft wel wat anders...

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:52

heeej!
leuk paardje heb je'ik vind datie wel netjes loopt!
en de foto's zien er ook leuk uit;)
veel suc6 er nog mee!

yentlstyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:56

Erg leuk paardje, maar let wel op je binnenhand.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:00

ziet er goed uit,
en wat een leuk paardje, en een lekker aansprekend koppie heeft ie.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 19:32

Dankjewel! Lachen

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:13

Hoi, je bent goed bezig zo te zien. Halthoudtip: probeer eens aanleuning te nemen bij de bakrand en de andere kant te begrenzen met een balkje. Of evt twee balkjes. Desnoods van breed, naar smaller neergelegd.
Waarschijnlijk is het ook een stukje evenwicht. Of een overgang die vanuit de voorhand is ingezet en dan helpt het al als ze sterker wordt en vanuit achter halt kan houden. In ieder geval; Suc-6!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:05

Tips:
Handen voor je zadel houden en dragen. (veel meer ontspanning geven)
uitgestrekte stap viel me erg op (foto 9) moet je teugel geven, de hals mag/moet langer worden met die oefening en het neusje "eruit".
Het lijkt alsof je je paard hard wilt laten werken/trainen,terwijl je beter hard aan je houding en ontspanning kan gaan werken. dan komt het paard vanzelf.
(je sporen moeten recht of naar beneden wijzen Knipoog )

succes!

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:06

hoi opzich vind ik het er niet slecht uitzien alleen zou ik iets meer met hand voor rijden in plaats van je handen richting je benen te plaatsen dan heb je iets meer vrijheid voor en je houd je paard minder vast waardoor hij ontspannender kan gaan lopen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:12

Ziet er goed uit hoor, alleen waar gaan je handen heen?
Die zitten zowat tegen je buik aan op sommige foto's! Lachen Dus daar even aan werken, maar het ziet er al goed uit hoor! Lachen
Mooi paardje heb je Ja

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:38

NOg een tipje voor het wijken. Op deze foto komt haar achterhand voor de voorhand en dat is niet de bedoeling. Het kan natuurlijk een momentopname zijn... Vind het er verder erg leuk uitzien, zie vaak genoeg paarden die meer op de voorhand vallen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:56

Ziet er goed uit hoor, commentaar geef je zelf al, als je 't ook in praktijk brengt komt het wel goed.
Tip voor het wijken; rijd haar iets meer voorwaarts en ga steeds 2 stappen wijken en weer 5 stappen rechtuit, 2 stappen wijken enz. Zo leer je d'r recht te blijven en niet over de schouder weg te vallen. Zoals Cantheon ook al zegt, let op dat de voorhand voor de achterhand gaat, niet teveel willen. Breng je beide handen richting de schouder waar je heen wijkt, op de foto trek je juist je linkerhand naar buiten terwijl je naar rechts wijkt.

Ik vind foto 3 juist een mooi beeld geven, mooi lengte in de hals en d'r achterbeen treed mooi onder. De foto erna is minder, daar kropt ze de hals meer op.
Mooie arabier hoor, dat op de achterhnd lopen komt wel, de meeste arabieren hebben hun bouw ook een beetje tegen wat dat betreft. Niet dat ze moeilijker onder kunnen treden maar dat het lijkt alsof ze niet zoveel doen terwijl dat wel zo is.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 18:45

Dankjullie wel!
Dit zijn nog eens duidelijke tips.. En daar heb ik echt iets aan. Bedankt!
Als er meer tips komen, graag! Lachen

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:38

Wat ik op de foto's zie is dat je paard haar rug spant omdat ze de buikspieren niet gebruikt en een paard heeft de buikspieren nodig om de rug te kunnen ontspannen, de achterhand onder te brengen en de ruiter te kunnen dragen.
Dit is dus ws ook de reden dat ze op de voorhand loopt omdat ze haar rug wil ontspannen.
Je merkt zelf al op dat je je houding moet verbeteren (naar voor kijken en rug recht = dieper zitten), alleen mi zit je al zo "zwaar", ik zou liever zien dat je lichter op je paard zit.
Of je licht genoeg zit voor je paard kan je co door soms 2x te staan en 1 x te zitten bij het lichtrijden zonder dat je daar je evenwicht verliest.
Als je de achterhand onder de massa wil krijgen zou ik haar van voor niet te rond rijden, maar juist met de neus voor de loodlijn. (denk maar eens aan een paard die een grassprietje over een hekje wilt hebben, die zet zijn achterbenen bijna tussen zijn voorbenen).

Je paard kan zich alleen maar ontspannen als zij zowel horizontaal als vertikaal recht is (gewicht op alle benen moet gelijk zijn), zolang je paard dit niet is zal zij altijd spanning in het lichaamhouden.
Denk maar zolang jij met een tas aan 1 hand rond loopt kan je niet ontspannen, zodra je het gewicht verdeelt over 2 tassen en aan iedere hand 1 tas dan pas kan je je ontspannen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:20

labionics schreef:
(denk maar eens aan een paard die een grassprietje over een hekje wilt hebben, die zet zijn achterbenen bijna tussen zijn voorbenen).

Dat heb ik nog nooit gezien, wel dat ze zo ver naar voren leunen dat de voorbenen bijna midden onder de massa staan, dan staat ie dus juist heel erg op de voorhand...

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:24

anneliesdj schreef:
labionics schreef:
(denk maar eens aan een paard die een grassprietje over een hekje wilt hebben, die zet zijn achterbenen bijna tussen zijn voorbenen).

Dat heb ik nog nooit gezien, wel dat ze zo ver naar voren leunen dat de voorbenen bijna midden onder de massa staan, dan staat ie dus juist heel erg op de voorhand...

Toch beter kijken Haha! , het is echt zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:38

Ze lijkt op mijn pony qua bouw & lopen!
Volgens mij zit je te ver achterin je zadel & kantel je af en toe je heup verkeerd.
Probeer niet van voor vast te pakken, maar van voor naar achter te rijden. Ik rijd 3 keer per week op een halster, puur om te controleren dat ik hem van achter naar voor rijd & niet alleen met mn hand.. Heel veel succes!!

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:54

Inderdaad rijden met rijhalster of kaptoom, is een goede controle.
je hebt geen bit waar aan je je paard kan sturen, en daardoor stuur je meer met de gewichthulpen.