Paard wil niet meer springen na val

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaxFalco

Paard wil niet meer springen na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 10:41

Een tijdje geleden heb ik springles gehad en het ging echt supergoed!
topic: viewtopic.php?f=10&t=812858&hilit=
Maar na een val van mij wil hij niet meer springen. Gisteren nog eens geprobeerd maar hij heeft heel de tijd geweigerd of gewoon voor de sprong gestopt, hij durfde niet!
Ik heb dan even voor de sprong gestaan en hem laten ruiken aan de balkjes toen heeft hij 1x gesprongen daarna nog eens geprobeerd om te zien of hij het nu doorheeft dat het niets is want de sprong stond echt maar 10cm van de grond, maar weer stopte hij voor de sprong. Ik weet niet hoe ik het nu moet aanpakken? Eergisteren les gehad toen hebben we weer een kruisje gesprongen (weer heel laag) maar weer weigerde hij, toen hebben we hem achter een paard gezet en toen sprong hij wel, met zijn linkergalop is het ook zo, als iemand voor hem galoppeert doet hij zijn linkergalop wel anders niet. Kan iemand mij raad geven?

EngeltjeS

Re: Paard wil niet meer springen na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:42

Jou paard heeft een nare ervaring met het springen.
Bouw het eerst eens rustig op, longeer met balkjes, laat hem lekker in de bak met een kleine hindernis, en beloon hem uitbundig als ie over een galopbalkje springt of galopeerd.

Succes! en vooral belangrijk: neem de tijd

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:44

Even van het begin beginnen, doen of hij nog nooit gesprongen heeft, eerst wat balkjes draven, dan het laatste balkje wat verhogen, klein sprongetje etc. Hij is even zijn vertrouwen kwijt, en dat kun je niet terug"dwingen", dat moet groeien. Laat hem ervaren dat hij kan wat je vraagt, des te sneller ben je terug op je oude niveau!

Succes!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:46

Wissel ook af natuurlijk, en naja, jij rijd er op dus jij zal ook wel onbewust een beetje angst hebben, wat zijn angst bevestigd.

Succes!

Acupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:57

je weet nu dat hij stopt , ben je zelf niet banger geworden daardoor ?
kom je er wel zelfverzekerd op aan ?
misschien voelt hij dat .

ik weet niet of het zow is maar wou het even weten Bloos

suc6 ermee

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:58

@Acupido: ja ik ben toch wel bang om er weer af te vallen. Waarschijnlijk voelt hij dat.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:11

snuffelhues schreef:
Even van het begin beginnen, doen of hij nog nooit gesprongen heeft, eerst wat balkjes draven, dan het laatste balkje wat verhogen, klein sprongetje etc. Hij is even zijn vertrouwen kwijt, en dat kun je niet terug"dwingen", dat moet groeien. Laat hem ervaren dat hij kan wat je vraagt, des te sneller ben je terug op je oude niveau!

Succes!

Daar sluit ik me bij aan Lachen

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:59

Als je zeker weet dat je niet zelf bang bent en dat hij het voelt:

je pony maakt zicht gewoon zorgen dat je niet weer 's valt. ( best lief toch? )
maar toch.. je wilt weer springen.
begin weer net als vroeger, dus eerst balkjes lopen in stap dan draf enz. enz.
bouw het heel rustig op, geef hem daar zeker de tijd weer voor.
Wil het echt niet? , ga dan iets anders proberen..is ook zeer leuk Haha! Haha!

succes!!!!! Knipoog

Love_alegria

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:42

LisaxFalco schreef:
@Acupido: ja ik ben toch wel bang om er weer af te vallen. Waarschijnlijk voelt hij dat.

Misschien is het dan een idee om op een ander paard weer te springen zodat JIJ weer het vertrouwen terug krijgt. En daarna pas weer met je eigen paard aan de slag? Soms met een paar keer op een ander paard springen kan dat helpen. Dan zit je er weer wat zelfverzekerder op.

Succes!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:52

Als jij onzeker bent, en je paard is onzeker, is de kans wel erg klein dat jullie er saampjes uit komen, want je versterkt elkaars onzekerheid alleen maar.

Is er niet een mogelijkheid dat jij eens op een ander paard springt zodat jij weer wat vertrouwen krijgt, en dat een andere ruiter eens met jou paard springt zodat hij ook weer wat vertrouwen krijgt? Dan kunnen jullie het daarna weer samen proberen.

en anders eerst alleen balkjes lopen, en pas als dat 100% goed g at, het laatste balkje eens wat ophogen, gewoon eroverheen draven, niet springen, en dan rustig weer opbouwen.

Neem je tijd, vertrouwen, zowel bij jezelf als bij je paard, is niet zomaar terug.

beaudien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:02

ja want ik heb een verzorg pony en eerst vond ik het heel spannend om te srppingen en toen ging ik niet zo zelf verzekerd op de hhindernis af en dat voelt ze dan en dan weigerde ze altijd
maar als ik er zelf verzekerd op af rijd dan springt ze
dus je moet eerst jou eigen vertrouwen en zelfverzekerheid terug krijgen voor dat je paard het weer gaat proberen (vind ik)

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:18

als ik jou was zou ik eerst beginnen met longeerwerk! leg gewoon wat balkjes hier en daar neer en loop met je paard mee heen en weer.
Ik het begin zou hij dit ook niet willen meschien, loop anders zelf eens met hem over de balken of spring zelf met hem mee over een sprongetje! (Nog goed voor je conditie ook Tong uitsteken )
als je het dan weer gaat proberen op hem, moet je niet bang zijn! anders voelt hij dat!
succes!

xxBrittxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:50

toen ik pas een oefenparcour deed, ging mijn 80cm parcour super goed daarna deed ik de 1 meter, wat ze nog niet erg aandurfde (ik weet te snel gedaan) en veel weigerde enzo op het laatst had ze alles gesprongen en ging ze weer foutloos over de laatste hindernis, een vrouw aan de kant zei toen dat mijn paard na dit oefenparcour bang kan zijn en niet meer zou willen springen. het lijkt me sterk maar kan het ? ik heb paar dagen geleden nog het parcour gedaan en omdat ze pas 4 is niet meer als 1 keer in de week springen dus zou nog even moeten wachten om uit te proberen. ze doet het vast nog met plezier maar gewoon even als vraagje voor de zekerheid :)
groetjes britt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:06

Heeeel veel balkjes draven en galoperen enzo.
en maak een 'piramide' van 3 balkjes, is al iets hoger dan 1 balk.

Maar niet meteen gaan springen, neem echt de tijd.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:22

LisaxFalco schreef:

Dat voelt hij inderdaad. Het probleem ligt niet bij je paard maar bij jou.
Maar je hebt les zeg je. Dan kan jou instructeur je daar toch wel bij helpen?

Terug naar de basis, werken aan je evenwicht en een onafhankelijke zit, aan de longeerlijn met je handen op je rug, in
de verlichte zit in alle gangen goed blijven zitten.
En dat dan opbouwen. Aan de longeerlijn, handen op de rug en over lage hindernissen.
Zo is het mij vroeger geleerd en daar heb ik nu nog plezier van.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:04

4 jaar en er al een oefenparcours van 80 mee springen, en dan ook nog 1 meter wileln doen, wil je niet dat je paard langer meegaat dan nog een jaar of 3? rustig aan, tis nog maar een kleutertje, feit dat ze al 80 met je wil en durft te springen, zegt iets positiefs over jullie samenwerking, hou dat dan ook zo.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:54

Het topic is behoorlijk aan de oude kant. Ik heb getemd.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:11

En dan hier een slotje, het is een wel heel oud topic...