Paard wordt rennerig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Paard wordt rennerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 17:56

Momenteel wordt mijn startkaart aangevraagd en ben ik de b proeven aan het oefenen. Alleen nu wordt het paard er heel erg rennerig van. De eigenaresse denkt dat het komt omdat er heel veel oefeningen achter elkaar in de proef zitten. Dit oefen ik nu erg veel in de hoop dat het minder wordt. Kent iemand dit probleem? Hoe los jij dit op?

vaatwasser

Re: Paard wordt rennerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:05

Persoonlijk vind ik dat het helemaal niet heel snel gaat, zelf rijd ik namelijk ook veel oefeningen, voltes overgangen e.d. Misschien dat ik het daarom niet extreem snel vind (op proef 4 na, daar zit op het einde een stukje in, met veel overgangen achter elkaar).
Misschien moet je geen verband leggen met de proeven en het rennen. Mijn paard heeft een poos gehad dat hij om alles ging rennen. Maar hoe los jij dat op? Ik nam het terug in draf en zette hem gelijk weer aan eht werk, voltes, overgangen enz. Als je paard vroeger al proefjes heeft gelopen kan het zijn dat hij ze uit ze hoofd kent, paarden zijn tenslotte routinedieren. En dat hij dat saai vindt. Alsh ij gaat rennen, zou ik hem terug nemen in draf op je buitenteugel, diep zitten, en gelijk weer aan het werk zetten, dingen doen die hij moeilijk vindt.
Succes ermee!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:08

gewoon rustig aan opbouwen. dus eerst een paar dagen twee oefeningen achter elkaar. als ze daar rustig in is, doe je er een oefening bij. dus je gaat steeds kleine stukjes uit de proef rijden. pak gewoon iedere dag een ander stukje en oefen daarop. uiteindelijk doe je twee stukjes achterelkaar. als dat goed gaat, doe je er weer een stukje bij. dus rustig aan opbouwen. uiteindelijk rijd je zo de hele proef achter elkaar.

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 18:33

Dank je.. Hij heeft geen wedstrijdervaring. En hij vindt het niet saai, want het is juist een paardje die aan het werk gehouden moet worden. Dat vindt hij leuk. Het kan ook zijn dat hij gaat rennen omdat hij het moeilijk vindt. Hij kreunt ook vaak haha. Maar hij doet wel erg zijn best!

Wat ik eraan doe is veel oefeningen achter elkaar rijden, en steeds opnieuw terugnemen (zonder boos te worden!)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:37

Als hij het moeilijk vindt, kan dat inderdaad een reden zijn om te gaan 'rennen', dan proberen ze er een beetje onderuit te komen. Misschien rijd je zelf ook ietsje meer gespannen als je een proefje rijdt? Ik heb dat zelf wel omdat je dan een oefening op een vaste plek moet doen, in je training kun je nog wel eens een extra volte rijden als het een 'slecht' moment is voor een bepaalde oefening. Misschien reageert je paard daar op.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:57

Probeer inderdaad de proef te versoepelen, dus bouw er een extra lange zijde in of 2x een grote volte ipv 1x. Zeker bij een paard wat het moeilijk vindt, helpt dit om even weer te ontspannen. En je zegt dat je oefent om veel oefeningen achter elkaar te rijden en dat dan vaak te doen, maar vergeet niet het op te bouwen hè, dus begin met stukjes zoals dolor zegt!! succes

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 10:02

Jethafa schreef:
Probeer inderdaad de proef te versoepelen, dus bouw er een extra lange zijde in of 2x een grote volte ipv 1x. Zeker bij een paard wat het moeilijk vindt, helpt dit om even weer te ontspannen. En je zegt dat je oefent om veel oefeningen achter elkaar te rijden en dat dan vaak te doen, maar vergeet niet het op te bouwen hè, dus begin met stukjes zoals dolor zegt!! succes

Dank je Lachen Wat ik doe is dat ik in het begin gewoon train. En aan het eind als hij los is dan rij ik stukjes uit de proef. Wel figuren achter elkaar. Misschien moet ik het nog langzamer doen. Het is alleen jammer dat ik niet erg veel kan oefenen omdat ik hem maar 3 keer in de week rij.

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:15

die van mij heeft er ook last van dat ze loperig wordt, idd als er veel oefeningen achter elkaar komen. Vooral na de galop wil ze eigen initiatief nemen enzo. Tijdens het rijden door de week oefen ik er vooral op om haar af te laten wachten en onder haar tempo rijden. En als ze dan toch probeert om te versnellen ofzo, dan maak ik een halve ophouding om haar terug te fluiten. Dus als ze juist hard wil draven enzo, nou ga dan zo langzaam draven dat je bijna in stap zit, of ga maar gewoon stappen dan. Zolang het maar jouw tempo is. In het begin zal je denken dat niks werkt, maar blijven herhalen en uiteindelijk leert je paard op jouw wachten. waardoor jij minder gehaasd je proef hoeft te rijden.
Succes!
Knipoog