tips hakken uitdrukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leniejj

tips hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 15:10

heeft iemand tips hoe ik nou het best me hakken uit kan drukken.. als ik in galop ga dan is het helemaal een probleem dan zitten me beugels helemaal niet meer naar voren.
dus iemand tips??

Ruuud

Re: tips hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:54

Nou, ik merk dat hoe meer ik rijd hoe langer ik mijn hakken beneden kan houden en dat het steeds vaker niet eens meer voorkomt dat ik de beugels kwijt raak. De galop is gewoon moeilijk... Goed in het ritme meegaan zodat je geen spierkracht verspilt in blijven zitten waar het niet nodig is werkt voor mij het beste. Ow ja, ik hoorde ooit eens dat ik mijn onderbenen naar beneden moest drukken wat op hetzelfde neer komt als de hakken uitdrukken. En tenslotte vind ik het met mijn normale sport schoenen makkelijker dan met mijn Ariats gewoon omdt die stroever zijn en de beugel makkelijker blijft zitten (alleen dat laatste zullen de meeste geen handige tip vinden)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:24

Niet klemmen met je benen maar je benen ontspannen naar beneden laten hangen. Dan hou je vanzelf meer druk op je beugels

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:42

wat voor je zelf ook werkt (tenminste bij mij) is niet denken hakken uitdrukken maar tenen omhoog Bloos

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:46

uhmzz k ben dr eigenlijk gewoon erg op gaan letten ik zit continu te denken van hakken uitdrukken want k heb dr ook moeite mee;)

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:51

Ik heb er ook moeite mee, maar dat komt omdat mijn achillespees tekort is en ik het eigenlijk niet kan Tong uitsteken

Ik oefen het altijd als ik op de fiets zit, zodat het een "gewoonte" gaat worden. Ook probeer ik mezelf er bij elke letter aan te herinneren: Hakken laag.

Succes!

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:53

Ik ben er ook ontzettend slecht in.
Alleen bij doorzitten lukt het dan weer heel goed...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:36

pitbullgup schreef:
wat voor je zelf ook werkt (tenminste bij mij) is niet denken hakken uitdrukken maar tenen omhoog Bloos

Dan ga je juist krampachtig zitten

Je moet je hakken ook niet naar beneden duwen. Je moet je enkels gebruiken als veer en dat gaat het beste als je je hakken iets naar beneden houdt. Dus ook niet krampachtig je hakken zo ver mogelijk naar beneden duwen.

Beauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:15

ik weet het niet.. ik zal er es opletten !?!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:56

Lenneke_ schreef:
Je moet je enkels gebruiken als veer en dat gaat het beste als je je hakken iets naar beneden houdt. Dus ook niet krampachtig je hakken zo ver mogelijk naar beneden duwen

Dat lijkt mij ook wel jah.
Ontspanning is het allerbelangrijkste, want pas dan kan je goed zitten en pas dan kan je je hulpen goed geven.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:18

maar er is natuurlijk een vershil tussen super je tenen ooptrekken en denken dat je je tenen omhoog doet. ik heb deze tip van jenny veenstra gekregen en hij werkt goed

karmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:17

Van mijn instructeur kreeg ik de volgende oefening. Voeten plat op de grond een stukje uit elkaar. Dan steeds verder door de knieën zakken. Uiteindelijk kun je steeds verder en kun je gehurkt zitten met je voeten plat op de grond. Ook heb ik in het verleden de spieren wel eens getraind op een trap. Je zet dan je voet op de rand zoals in de beugel en duwt je hak naar beneden. Niet teveel doen, steeds een stukje verder. Net als rekoefeningen, tegen de pijngrens aan en niet eroverheen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:23

Wat mij ineens ook te boven schiet:
misschien werkt het om je beugels wat langer te maken, zodat je wat makkelijker licht kan veren (werkt bij mij wel).

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:49

Inderdaad, beugels langer maken wil ook nog weleens werken. Niet te lang natuurlijk Knipoog

En je tenen omhoog doen, dan gaan je hakken automatische ook omlaag.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:27

RUI-->RT-P

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:14

Ik ga goed zitten in het zadel en me benen houd ik stil en dan druk ik ze uit gewoon fit volhouden en je raakt er zo aan gewend;)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:20

Je zit is het allerbelangrijkst! Ik ken het probleem. Ik heb zelf een 3 jarige die nog erg dun is. Dus wat doe je dan, je knijpt je knieën aan, waardoor je hakken omhoog gaan en je grip/beugels verliest.
Het is een kwestie van ontspannen, ff ademhalen voor de galop, lekker gaan zitten benen lang en hakken naar beneden.
Misschien is het inderdaad handiger om je beugels een gaatje langer te maken, alleen de kans dat je je grip verliest in de galop, werd bij mij wel wat groter..
Je zou andere beugelblokjes, of a-symetrische beugels kunnen proberen. Misschien helpt het jou wel..
Succes.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:20

Hi hi ik heb dit probleem ook. Ik heb van die beugelblokjes gekocht die aan de achterkant hoger zijn dan aan de voorkant dus je hakken gaan vanzelf naar beneden op deze manier. Bij mij helpt het een heel eind Knipoog

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:20

Hetgeen waar ik het meeste last van heb is dat zodra ik ga lichtrijden mijn voet door de beweging net ff van de beugel afkomt, maakt voor mijn gevoel niet uit of ik mijn hakken laag heb of niet in beide gevallen gebeurd dit.
Wanneer mijn voet dan net los komt schiet die begeul dus steeds ietsje verder naar achteren en ben ik dus om de zoveel meter bezig om de beugel weer naar voren te krijgen in draf.

Daarbij is het ook zo dat ik veel meer stabiliteit op de beugel krijg als ik niet mijn hakken volledig naar beneden duw maar zeg maar half. Als ik voor mijn gevoel mijn hakken helemaal naar beneden duw staan de beugel en riem strak op mijn voeten en wiebelen ze daardoor naar alle kanten toe. Als ik dan de riem een paar gaatjes langer maak schieten de beugels in draf nog makkelijker onder mijn voeten door.

Kan iemand mij hier bij helpen met tips, mijn instructeur dacht dat misschien mijn schoenen te glad zijn. Maar ik heb geen geld voor laarzen, mijn maat is trouwens ook 45 en daar is niet zoveel in als je bijna geen kuit hebt. Misschien iemand die een bepaalde schoen kan aanraden die niet zo duur is

groeten.

Wizantino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:18

je moet niet je benen gaan klemmen.. en in de s, ,d ,g meegaan met het ritme Tong uitsteken