Achteruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merrie_Lass

Achteruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 20:56

Heej,
Ik heb juist een 11 jarige new forest merrie gekocht. Nu mijn probleem: Ik probeerde laats achteruit te gaan, maar ze weigerde dit te doen! Ze deed pogingen tot steigeren enzo..:s Kan het zijn dat ze dit nooit heeft gedaan of doet ze dit gewoon niet graag? Indien ze dit nooit gedaan heeft hoe leer ik dit aan??

Keukenkast

Re: Achteruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:58

Is ze helemaal nagekeken, kun je 100% uitsluiten dat ze niets mankeert? Geef jij de juiste hulpen? Wat ziet een buitenstaander? Heb je les?

Merrie_Lass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:02

Nee ze mankeert niets. Welke hulpen gebreuk jij? Ik nam les tot onze manege een maand geleden gestopt is maar ben vanplan terug les te pakken!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:11

Mmm begeleiding is wel handig als je niet weet hoe je het precies moet doen. Straks leer je het verkeerd aan of als ze het wel kon verpruts je de juiste hulp. Het is altijd lastig te omschrijven hoe je het moet doen om je paard achteruit te krijgen. En het ligt maar net aan de situatie wat je moet doen om het steigeren weer te voorkomen. Ik denk dat ik het zou oplossen door eerst aan de hand te oefenen en haar zo achteruit te laten stappen. Dan ga je schuin voor je paard staan en zeg je of terug of achteruit als woordje erbij dan kan je dat straks in het zadel als hulp gebruiken! Let wel op...het mag nooit in een proef als je die ooit gaat rijden. Beloon haar voldoende als ze het wel doet. Neem in de eerste instantie genoegen met 1 of 2 stappen niet teveel ineens willen. Als je op zit kan je het doen door tegen de kant aan te gaan staan en dan je benen een millimeter naar achterleggen met een klein beetje druk op de benen. Ga niet voorover leunen zoals je zo vaak hoort! Want dan hinder je het paard juist om naar achter te gaan. BLijf gewoon recht boven je paard zitten. Op het moment dat het paard naar voren weg wil hou je haar lichtjes met je handen tegen! Niet trekken of je handen vast zetten, dan gaat het hoofd omhoog en heb je niets. Ook hier weer neem genoegen met 1 stap en beloon haar heel fanatiek. Dan leren ze meestal snel. HEt steigeren kun je voorkomen door geen druk op de handen te zetten en haar naar voren weg te rijden. niet te fanatiek ineens. Van nature zal een paard niet snel achteruit lopen want dan kunnen ze het gevaar niet zien aankomen wat meestal van achter komt. HEt is tenslotte een vluchtdier. Het is dus een kwestie van vertrouwen dat jou paard voor jou naar achter gaat. En niet te vaak achter elkaar oefenen misschien 2x tijdens het rijden. het zal niet ineens lukken maar met wat geduld kom je er wel. En ga toch eens lessen maar begin bij de basis en niet meteen alles te gelijk willen goed doen met je paardje. Dat lukt toch nooit. Maar vooral blijven lachen op je paardje!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:12

Volgens mij lijkt het me vooral verstandig om, zeker als je serieus (recreatief) wil gaan rijden, privéles te nemen.
Is nog altijd beter dan vanuit het niets de tips aan te nemen van achter de computer!

Merrie_Lass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:18

Oke bedankt voor de tips! Ik was zeker vanplan om opnieuw lessen te nemen, maar ik weet niet goed waar. Momenteel geeft mijn vriendin (die al 22 jaar ervaring heeft) mij af en toe les maar dit is niet echt dikwijls. Ik ga proberen om haar op commando achterwaarts te laten gaan en zien of dit lukt.

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:38

hej,
ik denk dat ze niet helemaal weet hoe het moet en jij ook niet helemaal juiste hulpen heeft. ik bedoel dat jij waarschijnlijk probeert door tegen te houden in haar mond en dan benen te geven en als ze niet wilt nog harder te trekken..
nou dan moet ik je teleurstellen, maar in jullie geval spreek je jezelf eigenlijk tegen en de ogen van je paard weet je nietwat je wilt, je wilt vooruit en halthouden te gelijker tijd. het is moeilijk te begrijpen voor je paard, want achterwaarts is geen gang, maar een richting, en je zou je paard het eerst moeten leren voor je het gewon simpel probeert!!

xx
michelle

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:59

Ik zou serieus les nemen van een gidplomeerd iemand. Die kan je precies uitleggen wat je moet doen. Die kan terplekke ook kijken wat je doet op het moment van achterwaards gaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:46

Heeft je paard hiervoor niet toevallig in het tuig gelopen? Want ik ken ook zo'n paard, en die weigert bij iedereen achteruit te gaan. Wat je ook doet. Maar op commando leren is een goed idee.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:29

Ho WACHT!!!

Als je paard achteruit moet, is dit een hele zware opdracht voor haar. Ze moet namelijk haar rug helemaal rond maken en haar hoofd moet naar beneden gaan. Dit forceren of vaak oefenen heeft dus geen zin, maar door de rug rijden deste meer. Zoek goede instructie!!

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:12

Jethafa heeft inderdaad gelijk. Het is meer een kwestie van je paard eerst helemaal los en ontspannen rijden.
Mijn merrie loopt perfect achterwaarts, maar dat hoef ik dus absoluut niet van haar te vragen als ik haar nog niet ontspannen en los heb gereden, want dan krijg ik alleen maar opstand.