Pony neemt de benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Pony neemt de benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 20:53

Een vriendin van mij heeft een pony, een smal, prachtig beestje met een ontzettend lief karakter op stal. Je kan lekker met haar knuffelen, ze staat weg te doezelen als je haar poetst en als je met haar wandelt, is er niets aan de hand. Wanneer je echter gaat rijden, lijkt ze opeens een heel ander beestje..

Toen mijn vriendin de pony net had aangeschaft, was er geen land te bezeilen met dat beest. Rennen, steigeren, bokken. Haast kwaadaardig - ze wilde je er gewoon afhebben. Om die reden ben ik er toen ook nooit op gaan rijden. Ongeveer een half jaar later echter werd het een mak beestje. Wat moeilijk in galop te krijgen en erg eigenwijs, dat wel, maar verder hartstikke braaf. Toen heb ik er tweemaal op gereden en dat ging eigenlijk prima. Het diertje zit ontzettend lekker en loopt heel mooi en het was ook goddelijk om er toen op te rijden. Daarom wilde ik er wel nog een keer op rijden. Afgelopen week ben ik er dus, na zo'n 4 maanden, weer opgestapt. Het ging lekker, ze draafde goed ontspannen en er waren zelfs nageeflijke momentjes. De galop was even moeilijk om in te komen, maar uiteindelijk ging het en het ging lekker! Vriendin zegt tegen me dat ik het erg goed doe, ik ben blij, mijn aandacht is één seconde niet helemaal bij de pony.. Voor ik het zelf goed en wel door heb, neemt het dier de benen. Niet dat ze ergens van schrok, maar ze begon gewoon uit het niets keihard te rennen. Voordeel is dat ze vrij makkelijk zit en ze bokte niet of iets dergelijks, maar ik schrok me natuurlijk wel rot. Ook stonden er allemaal hindernissen in de bak en ik was als de dood dat ze er doorheen zou rennen, springen kan ze namelijk niet vanwege haar dunne beentjes. Ik probeer de pony af te remmen en alle andere paarden en hindernissen te ontwijken, de pony neemt een scherpe bocht naar links met als gevolg dat ik mijn linkerbeugel verlies. Bijna staande - ja, echt waar Tong uitsteken - op mijn rechterbeugel wist ik haar uiteindelijk tot stilstand te brengen. Net op tijd, want ik begon mijn evenwicht te verliezen. Ik moest even bekomen van de schrik, waarop mijn vriendin vertelde dat ze de laatste tijd wel vaker dit soort geintjes uit haalde. En mocht ze het weer doen; een felle ruk aan de teugels geven. Weer aangedraafd en jawel hoor, direct in de volgende hoek vanuit draf begon ze alweer te rennen. Na wat felle rukken stond het dier inderdaad weer stil, maar ze leek zich er niets van aan te trekken. Uiteindelijk is ze er nog een stuk of vijf keer vandoor gegaan. Ik ben blijven zitten, maar ik durf er nu niet meer op. Dat beest is echt niet goed in haar hoofd. Ze gaat niet rennen omdat ze schrikt of pijn heeft, ze gaat rennen op het moment dat ze net even de kans krijgt, ook al probeer je die momenten te voorkomen, maar ze zijn er natuurlijk altijd wel eens. Ik bleef constant alert tijdens het rijden, maar toch overviel ze me weer elke keer als ze de benen nam. Ik weet niet of het echt de bedoeling is om iedereen er af te gooien - ze gaat namelijk niet bokken o.i.d. - maar het is zeker niet normaal als een pony zo opeens gaat rennen. Ze luistert dan ook totaal niet meer.

Hebben jullie misschien advies, tips, wat dan ook. Wat is er mis met dit dier? Wat kan er tegen gedaan worden? Moet ik er nog een keer op rijden of niet? Waarom? En wat moet ik dan doen?

Iinge_

Re: Pony neemt de benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:35

probeer hem heel veel bezig te houden door figuren en overgangen te rijden, dat hij geen tijd heeft om iets anders te bedenken. hij moet constant met jou bezig zjin.
Knipoog
als jij bang bent om op hem te rijden moet je er NIET opgaan ben jij bang en het paard is al zo moeilijk dan moet je het niet doen want dan kan ik je verzekeren, dan doet ze het weer.
pas als jij zeker weet dat je er weer op wilt dan moet je er weer opgaan. niet als je bang bent Bloos

verder heb ik geen idee of er misschien iets mis is met hem want dat zou maar zomaar kunnen. misschien is het verstandig om hem te laten nakijken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:15

Eerst het genen wat pansor zegt.

Een meisje die ik ken had het haar expony afgeleerd door als hij op de loop ging en in draf wou vallen bij te drijven, en zo door. Je mag dan pas stoppen wanneer ze echt heel moe zijn. En zo dan een paar keer.

Ik weet niet of dit een goede manier is maar zo hadden hun dat hun beestje afgeleerd.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:57

Een pony geef je toch geen rukken in zijn mond omdat hij even een loopje met je neemt! Ajb zeg! Een paardenmond is wel gevoelig en hoe kan jij van nageven gaan spreken als je een pony in zijn mond trekt? Dat gaat niet! Een pony die steeds maar rukken krijg durft gewoon niet na te geven. Voor nageven moet er vertrouwen zijn in de ruiter; hij moet weten dat jij hem geen pijn doet door met dat bit in zijn gevoelige mond te gaan rukken! Zolang je dat wel doet, kan je niet spreken van nageeflijkheid. Dat even ter zijde.

Wie zegt dat dat "beest" (zoals jij het zo lief beschrijft) niet goed in haar hoofd is? Jij? Omdat ze gewoon maar even rent? Ben jij zo iemand die paarden afstempelt als machines die alles moeten doen wat je van hen vraagt en geen protest dulden?
Pas als jij je ervan bewust bent dat de fout aan jezelf ligt (en ook aan je vriendin aangezien ze je adviseert om rukken te geven en het dus wsg ook zelf doet) dan pas kan je verder (en ook verder met het lezen van mijn bericht). Een pony doet altijd iets met een reden. Paarden kunnen niet denken in de aard van "Mmh. Vandaag werp ik m'n baasje eraf omdat ik er zin in heb". Dus je moet eerst en vooral uitzoeken wat die reden is: pijn (ik denk aan controle door DA, fysio, tandarts, ...), schrik (voor de harde rukken in zijn gevoelige mond), etc. Als je er heel zeker van bent dat er niets fysiek mis is, kan je verder (en zeker zijn kan alleen door controles en niet door het zelf even te gaan zeggen van: "er is niets mis met de pony", zoals jij duidelijk wel doet).

Ga dan maar eens kijken naar de rijstijl van je vriendin (en jou). Waarom je een pony nooit mag straffen door een ruk in z'n mond te geven heb ik hierboven al uitgelegd. Hoe gedragen jullie je wanneer je de pony probeert terug te nemen? Ben je wel genoeg ontspannen? (dat houdt in: ontspannen benen, ontspannen rug, armen losjes naast je, niet gaan rechtstaan in de beugels!, niet overdreven achterover gaan zitten, enz...). Let eens goed op: neemt de pony een loopje bij een bepaalde oefening? Ik zeg maar iets: stel nu dat ze het telkens bij wijken doet. Dan ben je misschien niet duidelijk genoeg! Geef je wel duidelijke en correcte hulpen? Het kan ook zijn dat ze helemaal niets van de oefening begrijpt! Pak het rustig aan en leer het haar stapje voor stapje aan. Doet ze het niet bij een bepaalde oefening, dan ga je gewoon trainen op het normaal lopen op rechte stukken. Elke keer dat ze wegloopt zeg je heel rustig "ho" en neem je haar terug. !!!Let op!!! de manier van terugnemen is énorm belangrijk. Géén rukken in de mond! GEEN! Je neemt gewoon even de teugels aan, een beetje meer druk zetten dan je normaal doet bij gewoon contact. Direct weer lossen! In het begin zal je hier zeker geen reactie op krijgen aangezien de pony gewoongemaakt is van alleen op rukken terug te komen. Krijg je toch reactie: belonen. Krijg je geen reactie mag je even wat sterker tegenhouden (dit staat nog altijd niet gelijk aan rukken geven!!!), maar direct daarna los je weer. Reactie? Belonen. Nog steeds geen reactie? Trek EVEN wat harder door (nog steeds GEEN RUK) en laat direct daarna weer los. Als het dan nog steeds niet lukt is nog een andere oplossing: terug naar stap nemen. Gewoon op een rustig manier tegenhouden-lossen etc. Elke keer belonen wanneer je reactie krijgt. Als ze weer rustig geworden is, kan je weer naar draf en dan wanneer ze weer wegloopt opnieuw stap enz enz. Wanneer ze niet meer loopt, neem je er wat meer figuren bij. Slangevoltes, voltes, door een S van hand veranderen, gebroken lijnen, achten, ... Werk ook aan temposchakelingen en overgangen.
Werkt dit alles nog steeds niet dan zijn er nog altijd oplossingen zat. Probeer eens wat meer van achter naar voor te rijden. Nog iets zéér belangrijks: goede hulp (instructie).

Tot slot nog een paar belangrijke dingen:
x Kruip er niet op als je bang bent
x Loop niet voorop! Als het rechtrichten nog niet goed is, moet je niet aan figuren beginnen
x hoe minder je verwacht, hoe meer je krijgt.
x GEEN RUKKEN! Vriendelijk, geduldig en consequent zijn is de boodschap.
x Op een gegeven moment kan het zijn dat het erger was dan toen je begon, weet dan dat het bijna voorbij is (en dus snel goed zal gaan).
x Hou vol, maar blijf heel geduldig, rustig & vriendelijk. Denk erom dat de aanhouder wint.

Ik weet dat je nu gaat zeggen waarom heeft die nu zo'n hele uitleg gegeven terwijl het niet eens mijn pony is: laat het je vriendin dan eens lezen Lachen. Ik heb niet voor niets m'n tijd gestoken in dit lange bericht, ik heb hem erin gestoken omdat ik aan je bericht las dat je hem dringend kan gebruiken (of je vriendin toch tenminste).

Champii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:52

nou mij pony had het ook maar door steeds hem te belonen ging het stukke beter

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 11:42

fiekhe schreef:
Een pony geef je toch geen rukken in zijn mond omdat hij even een loopje met je neemt! Ajb zeg! Een paardenmond is wel gevoelig en hoe kan jij van nageven gaan spreken als je een pony in zijn mond trekt? Dat gaat niet! Een pony die steeds maar rukken krijg durft gewoon niet na te geven. Voor nageven moet er vertrouwen zijn in de ruiter; hij moet weten dat jij hem geen pijn doet door met dat bit in zijn gevoelige mond te gaan rukken! Zolang je dat wel doet, kan je niet spreken van nageeflijkheid.

De pony liep wel degelijk nageeflijk! En ik ruk die pony ook niet steeds in haar mond, zoals jij mijn woorden mooi uit hun verband hebt getrokken. Op het moment dat ze rent en niet meer wilt stoppen, krijgt ze een ruk, ja, dat wel. Maar als je er niet eens bij bent geweest, hoe kun je dan zeggen of dit rukken echt hard is? Want ik garandeer je; dat is het niet. Anders zou de pony inderdaad niet meer nageeflijk willen lopen en dat deed ze wel.

fiekhe schreef:
Dus je moet eerst en vooral uitzoeken wat die reden is: pijn (ik denk aan controle door DA, fysio, tandarts, ...), schrik (voor de harde rukken in zijn gevoelige mond), etc. Als je er heel zeker van bent dat er niets fysiek mis is, kan je verder (en zeker zijn kan alleen door controles en niet door het zelf even te gaan zeggen van: "er is niets mis met de pony", zoals jij duidelijk wel doet).

Ik zeg inderdaad dat er niets mis met de pony is, omdat er ook niets mis is. De pony is gecontroleerd door hoefsmid, dierenarts en tandarts en een fysiotherapeut is niet nodig omdat ze, zo heeft de dierenarts ook al geconstateerd, nergens vast zit. De harde rukken krijgt ze, zoals ik net al zei, niet constant, maar juist alleen als ze wegrent. Zelfs een hond zou die connectie kunnen leggen, en als ze er bang voor zou zijn, zou ze dus niet meer wegrennen. Dus ik zeg niet "zelf even van: er is niets mis met de pony". Vind het behoorlijk neerbuigend als iemand er gelijk maar vanuit gaat dat er niet eerst medisch wordt gecontroleerd. Anders zou ik ook niet aangeven dat er niets mis is.

fiekhe schreef:
Let eens goed op: neemt de pony een loopje bij een bepaalde oefening? Ik zeg maar iets: stel nu dat ze het telkens bij wijken doet. Dan ben je misschien niet duidelijk genoeg! Geef je wel duidelijke en correcte hulpen? Het kan ook zijn dat ze helemaal niets van de oefening begrijpt!

Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg aangegeven, misschien is er wel niet goed genoeg gelezen. De pony neemt niet de benen omdat ze iets niet snapt. Ze rent gewoon zonder reden weg. De keren dat ze er vandoor ging was zelfs terwijl ik geen been o.i.d. gaf, geen hulpen voor een oefening, mijn handen gewoon ontspannen had en ook mijn zit was ontspannen. Ik ben dan gewoon aan het rijden, op het rechte stuk aan het draven of galopperen en het gebeurt als ik daar al een tijdje mee bezig ben, dus niet omdat ze de overgang niet goed begrijpt.

fiekhe schreef:
Elke keer dat ze wegloopt zeg je heel rustig "ho" en neem je haar terug. !!!Let op!!! de manier van terugnemen is énorm belangrijk. Géén rukken in de mond! GEEN! Je neemt gewoon even de teugels aan, een beetje meer druk zetten dan je normaal doet bij gewoon contact. Direct weer lossen!

Dat ik dat zou kunnen proberen, snap ik zelf ook wel. En dat heb ik ook geprobeerd. Ze komt uiteindelijk wel tot stilstand, maar ze leert hier niets van! Ze leert zo alleen maar dat als ze gaat rennen, ze weer rustig wordt terug genomen totdat zij weer zin heeft om te stappen. Daar wordt ze alleen maar nog meer dominant van en dat is al helemaal niet de bedoeling.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:15

Nu zeg, ik moet wel zeggen dat jij erg vriendelijk reageert op mijn bericht Bloos .
Ten eerste wou ik je alleen maar helpen! En ten tweede moet ik toegeven dat ik op sommige dingen misschien iets te onvriendelijk heb gerageerd, maar mag ik wel duidelijk zijn dat ik een ruk iets erg onvriendelijk vind? Je denkt toch niet dat een pony dáár van iets leert??? En als jij zo met een hond omgaat, wel bedankt Scheve mond . Ik heb zelf een hond en ik zie genoeg mensen met problemen met hun honden, weet je wat die allemaal doen als hun hond niet luistert? Een ruk geven. Daar worden die honden alleen maar bang van en de problemen lossen ermee niet op, integendeel. Het eerste wat ze je afleren als je dat zou doen als je op de hondenschool komt is om een ruk te geven (niet dat ik dat ooit gedaan heb, maar het is ons altijd al heel duidelijk gezegd vanaf het begin dat dat heel slecht is). En een ruk komt altijd hard aan in een paardenmond. Of je het nu zacht doet of hard, een ruk is een ruk, en dat komt hard aan. Goed, een harde natuurlijk nog harder dan een zachte (da's logisch) maar een ruk blijft een ruk. Kijk ik zal je als voorbeeld stellen; je zegt dat die pony het al eventjes probeert doet, telkens heeft je vriendin het proberen oplossen door een ruk te geven. Wel is het al iets verbeterd? Neen toch! Dus rukken geven helpt niets.

Een dierenarts kán echt niet zien of er iets mis is aan de rug van een paard, geloof me. Er zijn genoeg mensen die dat kunnen bevestigen (waarbij dus hun paard volgens de dierenarts een goede rug had, maar volgens de osteopaat niet.). Prima, het kan zijn dat er niets mis is en dat zou het beste zijn. Volgende keer kan je er misschien wel wat duidelijker zijn door wie en wat gecontroleerd is, want veel mensen zeggen gewoon: "er is niet mis", zonder dat er iets gecontroleerd is. Net alsof ze dat allemaal zelf kunnen zien! Het kwam over dat jij ook zo iemand was, dat je niet zo was kon ik niet weten.

Goed, ik stelde dat ook maar alleen in vraag. Dat was niet slecht bedoelt hoor, ik probeerde je alleen maar te helpen Verward .

Laat ik je vertellen dat ik hier toch al een paar paarden (met name de mijne, wat een hevig diertje is) het lopen heb afgeleerd. Dus dat jij nu al zegt: "daar leert ze niets van" vind ik nogal vreemd. Zo'n probleem is niet op 1,2,3 opgelost! Je moet hier tijd voor nemen en veel geduld. Paarden worden er niet dominant van, jij bent net degene die het tempo moet bepalen en moet bepalen wanneer ze terugkomen. Dan lijkt me niet dat paarden hier dominant van worden. Mijn paard is absoluut niet dominant, integendeel. Ze weet dat ik de leider ben Lachen.

Goed: er zijn nog andere oplossingen om deze problemen aan te pakken, maar volgens mij blijft nog steeds de hoofdoplossing: leer het paard op een kleine hulp terug te komen, net zoals je hem leert op een kleine hulp voorwaarts te gaan. Wat je nog kan proberen (en helpt in sommige gevallen) is elke keer dat zij zo begint te lopen gewoon drijven. Helpt dat ook niet? Rijd eens wat meer van achter naar voor. Ook kan je het eens proberen met je teugels gewoon helemaal los te laten elke keer dat ze begint te lopen. Natuurlijk helpen deze dingen niet op korte termijn, maar op lange termijn. Je moet er telkens mee aan de slag voor een langere tijd, als je elke keer opschrijft wat je hebt gedaan en hoeveel ze bv. wegliep zal je snel zien dat hier verandering inkomt. Maar volgens mij is het eigenlijk je vriendin die moet weten wat er gedaan moet worden en die moet inzien dat rukken niet helpen. Want zij is tenslotte degene die er het meeste oprijdt en jij kan het probleem niet gaan oplossen door er eens 1x op te zitten om de zoveel tijd. Zeg ook maar tegen je vriendin dat ze best goede instructie kan zoeken, als ze dat nog niet heeft Lachen.

Sorry als sommige delen van mijn bericht nogal onvriendelijk overkwamen, maar dat was niet de bedoeling. Het is alleen...ik kan er niet tegen als mensen rukken geven en denken dat ze het probleem daarmee kunnen oplossen. Ik zeg niet dat jij dat denkt, maar zo kwam het iig wel over.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 19:18

Als ik zou denken met rukken de problemen op te lossen, zou ik dit bericht niet hier plaatsen, wel? Het gaat mij er alleen om dat het rustig terug nemen niet werkt. Daar wordt deze pony wel degelijk dominant van en het rennen wordt alleen maar erger. Met rukken wordt het inderdaad niet minder, maar ook niet erger. Het helpt dus wel om te voorkomen dat het probleem écht uit de hand begint te lopen, want nu is er nog niet zo vaak iemand afgevallen.

En nog even over dat voorbeeldje met de hond. Ikzelf heb een hond. Als ze opeens hard trekt, krijgt ze een ruk aan de riem. Daardoor houdt ze even op met het belachelijke getrek. En echt waar; ze trekt echt heel hard, je zou haar eens uit moeten laten. Dat is niet te houden. Maar is mijn hond nu bang? Wel nee, ze gaat nog steeds graag naar buiten, komt aanrennen als je de riem pakt, en ze is al helemaal niet bang voor ons. Dus misschien verschilt het ook wel een beetje per karakter van het dier...

Sorry als mijn bericht iets te aanvallend was, maar ik vond de jouwe in ieder geval een beetje onvriendelijk. Alsof je niet goed had gelezen wat ik had getypt en me gewoon bij voorbaat al de grond in stampte, voordat ik ook maar de kans kreeg om de dingen goed uit te leggen.

Wat betreft dat teugels loslaten als ze wegrent; ik wil het best voorleggen, maar ik weet nu al dat het niks wordt. Op zo'n moment vertrouwt mijn vriendin haar pony gewoon niet - wat mij betreft terecht - en ik ga er voorlopig niet meer op.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:40

Ik heb misschien ook nog een tip.
Ga haar eerst een tijdje longeren (niet of weinig rijden) en werk aan je stem hulpen zodat ze bij een kleine "ho" bijv. al stil staat. (beetje overdreven natuurlijk) Maar je snapt vast wel wat ik bedoel. Ik heb dit met mijn pony ook gedaan (niet dat ze op de loop ging maar ik heb gewoon bij voorbaat al aan mijn stem hulpen gewerkt) En die staat metteen stil als ik "ho" zeg. Ik weet natuurlijk niet zeker of dit werkt want ik heb ook een keer een pony mee gemaakt die op buiten rit zomaar op de loop ging en nergens meer op reageerde en tijdens het longeren zomaar stil stond als je "ho" zei.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en verder wil ik nog zeggen: Als je bij voorbaat al denkt te weten dat iets niet gaat lukken kom je er niet. Als ik jou was zou ik samen met je vriendin iemand zoeken die niet bang is als de pony gaat rennen want die kan het probleem misschien met vertouwen en rust oplossen!! (samen met jullie natuurlijk).
En wat al veel is gezegd instructie nemen kan nooit kwaad en werkt eigenlijk altijd in je voordeel Knipoog
Succes!!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 12:39

Bedankt voor de tip!

Ze gaat deze week proberen om het dier eerst eens flink te longeren voordat ze gaat rijden. Ze heeft samen met een instructrice van de stal gekeken naar het gedrag van de pony en ze kijken of het ook helpt als ze wat vaker op de wei staat. Misschien kan ze haar energie niet genoeg kwijt.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:14

Ik besef zeer goed dat rustig terugnemen bij deze pony niet werkt, daar moet je hoe dan ook op gaan trainen. Deze pony is geleerd om op rukken terug te komen en dat moet eerst afgeleerd worden Knipoog . Als het paard dominant wordt kan je nog steeds grondwerk gaan doen. Prima voor de onderlinge relatie Lachen. Maar nog steeds blijf ik bij mijn standpunt dat paarden hier niet dominant van worden: de leider (jij, die vraagt om terug te komen) bepaalt immers dat het paard kalmer moet lopen. Als het paard niet reageert zal in het begin een klein ophoudingkje met "ho" erbij niet volstaan; dat weet ik ook wel. Daarom net dat je erop moet trainen, en dat is heel wat werk. Je leert het een paard aan zoals je een paard aan het been maakt, telkens beginnen vanuit een kleine hulp & weer lossen. Elke keer dat het paard reageert: belonen. Elke keer dat hij niet reageert mag je je hulp sterker herhalen tot het paard uiteindelijk reageert. Ook belonen dan weer als je reactie krijgt. Het kan een tijdje duren, maar uiteindelijk leert het paard dat het al op een kleine hulp moet terugkomen.

Verder over de hond: je vertelt dat je hond soms vreselijk trekt; wel laat ik je vertellen dat mijn hond dat vroeger ook deed. Maar het verschil zit 'm in dat mijn hond het niet meer doet en jouw hond wel nog. Hoe dat komt? Omdat we beiden verschillende oplossingsmethoden hebben. Wat is de mijne? Elke keer als mijn hond begon te trekken, moest ze zitten. Pas wanneer ze zat, en echt zat mocht ze weer verder. Af en toe liet ik haar wat langer zitten, als oefening. Iedereen, maar dan ook iedereen in het gezin is er op die manier consequent mee bezig geweest. Elke keer wanner ze trok= zitten. Ik ben blij jou te kunnen vertellen dat mijn hond nu een súper braaf hondje is, die perfect aan en zonder leiband gaat wandelen. Lange leiband, korte leiband, loslopen: alles lukt perfect. Welke manier denk je dan dat het beste werkt? Met respect, geduld en consequentie of met rukken? Ik dacht de eerste. Het kan inderdaad wel zijn dat het ook afhangt per karakter of je hond bang wordt of niet. Of misschien trek jij niet zo hard/vaak als ik sommige mensen zie doen.

Kijk als jouw vriendin de pony niet durft loslaten moet ze het ook niet proberen, want een pony voelt angst van de ruiter heel goed.

Als ze niet vaak op de wei staat, dan kan dat een grote oorzaak zijn van alle problemen die er met deze pony geweest zijn. Een paard is en blijft een paard en moet ook een paard kunnen zijn. Goed dat ze daar een oplossing voor proberen te zoeken. Longeren kán een oplossing zijn, met de nadruk op kan. Omdat paarden van longeren meer conditie krijgen en dan ga je ze almaar meer en meer moeten longeren om ze moe te krijgen. Bovendien is het niet aangenaam (en ook niet de bedoeling) om met een moe paard te gaan werken. Om even de "overbodige" energie kwijt te raken, kan het wel goed zijn. Maar dan is "flink" longeren ook niet de boodschap maar gewoon even laten uitrazen. Je kan natuurlijk wél eens het longeren in de plaats van het werk stellen, ter afwisseling.

tot slotte nog een laatste dingetje:
Als ik zou denken met rukken de problemen op te lossen
Citaat:
Maar volgens mij is het eigenlijk je vriendin die moet weten wat er gedaan moet worden en die moet inzien dat rukken niet helpen

Heeft ze dan instructie? (met dat gedoe van die wei las ik iets van een instructrice)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 13:28

Ja, ze heeft wel af en toe instructielessen. Nu de laatste tijd wat meer, omdat ze dus graag wil dat er sowieso iemand bij is met rijden.

Bij mijn hond zit het gewoon in haar karakter. Ze is heel enthousiast en ontzettend druk. Het zou niet natuurlijk meer zijn voor haar om rustig naast je mee te lopen, dus dat wil ik haar ook niet leren. Ik vind het fijn dat ze druk is en zelf wat energie heeft. En mijn hond kan prima loslopen, dat heeft er helemaal niets mee te maken. Het zal er ook wel aan liggen wat voor ras de hond is. Ik weet niet wat voor hond jij hebt, ik heb een Weimaraner (jachthond). Ze is alleen niet opgeleid als jachthond, maar bezit wel over diezelfde energie en uithoudingsvermogen en als er een eend voorbij komt, vliegt ze er net zo goed op af.

EDIT; Wat betreft dat longeren. Het wordt ook niet standaard. Ze gaat het nu een week uitproberen. Dan kan ze testen of het rennen vermindert naarmate de pony meer beweging krijgt.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:41

Mijn hond is een labrador, en dat zijn ook jachthonden. ik citeer een stukje vanop wikipedia:
Citaat:
...gebruikt voor de visvangst, de labrador werd gefokt voor de eendenjacht en voor de jacht in moerassige gebieden

Zij gaat ook achter vogels aan als ze losloopt, of konijnen. Maar niet aan de leiband, ze weet dat ze zich daaraan moet gedragen. Maar ik ben lang niet iemand die vind dat een hond in kooitjes moet gestopt worden dus mag ze ook vaak genoeg loslopen Lachen. Maar op drukke wegen, in het stad en op wegen waar het verplicht is, gaat ze aan de lijn. En dan is ze braaf, wat ook zo hoort.

Goed dat ze extra les neemt, dat kan het probleem al vooruit helpen Lachen.

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:59

fiekhe schreef:
Een pony geef je toch geen rukken in zijn mond omdat hij even een loopje met je neemt! Ajb zeg! Een paardenmond is wel gevoelig en hoe kan jij van nageven gaan spreken als je een pony in zijn mond trekt? Dat gaat niet! Een pony die steeds maar rukken krijg durft gewoon niet na te geven. Voor nageven moet er vertrouwen zijn in de ruiter; hij moet weten dat jij hem geen pijn doet door met dat bit in zijn gevoelige mond te gaan rukken! Zolang je dat wel doet, kan je niet spreken van nageeflijkheid. Dat even ter zijde.

Wie zegt dat dat "beest" (zoals jij het zo lief beschrijft) niet goed in haar hoofd is? Jij? Omdat ze gewoon maar even rent? Ben jij zo iemand die paarden afstempelt als machines die alles moeten doen wat je van hen vraagt en geen protest dulden?
Pas als jij je ervan bewust bent dat de fout aan jezelf ligt (en ook aan je vriendin aangezien ze je adviseert om rukken te geven en het dus wsg ook zelf doet) dan pas kan je verder (en ook verder met het lezen van mijn bericht). Een pony doet altijd iets met een reden. Paarden kunnen niet denken in de aard van "Mmh. Vandaag werp ik m'n baasje eraf omdat ik er zin in heb". Dus je moet eerst en vooral uitzoeken wat die reden is: pijn (ik denk aan controle door DA, fysio, tandarts, ...), schrik (voor de harde rukken in zijn gevoelige mond), etc. Als je er heel zeker van bent dat er niets fysiek mis is, kan je verder (en zeker zijn kan alleen door controles en niet door het zelf even te gaan zeggen van: "er is niets mis met de pony", zoals jij duidelijk wel doet).

Ga dan maar eens kijken naar de rijstijl van je vriendin (en jou). Waarom je een pony nooit mag straffen door een ruk in z'n mond te geven heb ik hierboven al uitgelegd. Hoe gedragen jullie je wanneer je de pony probeert terug te nemen? Ben je wel genoeg ontspannen? (dat houdt in: ontspannen benen, ontspannen rug, armen losjes naast je, niet gaan rechtstaan in de beugels!, niet overdreven achterover gaan zitten, enz...). Let eens goed op: neemt de pony een loopje bij een bepaalde oefening? Ik zeg maar iets: stel nu dat ze het telkens bij wijken doet. Dan ben je misschien niet duidelijk genoeg! Geef je wel duidelijke en correcte hulpen? Het kan ook zijn dat ze helemaal niets van de oefening begrijpt! Pak het rustig aan en leer het haar stapje voor stapje aan. Doet ze het niet bij een bepaalde oefening, dan ga je gewoon trainen op het normaal lopen op rechte stukken. Elke keer dat ze wegloopt zeg je heel rustig "ho" en neem je haar terug. !!!Let op!!! de manier van terugnemen is énorm belangrijk. Géén rukken in de mond! GEEN! Je neemt gewoon even de teugels aan, een beetje meer druk zetten dan je normaal doet bij gewoon contact. Direct weer lossen! In het begin zal je hier zeker geen reactie op krijgen aangezien de pony gewoongemaakt is van alleen op rukken terug te komen. Krijg je toch reactie: belonen. Krijg je geen reactie mag je even wat sterker tegenhouden (dit staat nog altijd niet gelijk aan rukken geven!!!), maar direct daarna los je weer. Reactie? Belonen. Nog steeds geen reactie? Trek EVEN wat harder door (nog steeds GEEN RUK) en laat direct daarna weer los. Als het dan nog steeds niet lukt is nog een andere oplossing: terug naar stap nemen. Gewoon op een rustig manier tegenhouden-lossen etc. Elke keer belonen wanneer je reactie krijgt. Als ze weer rustig geworden is, kan je weer naar draf en dan wanneer ze weer wegloopt opnieuw stap enz enz. Wanneer ze niet meer loopt, neem je er wat meer figuren bij. Slangevoltes, voltes, door een S van hand veranderen, gebroken lijnen, achten, ... Werk ook aan temposchakelingen en overgangen.
Werkt dit alles nog steeds niet dan zijn er nog altijd oplossingen zat. Probeer eens wat meer van achter naar voor te rijden. Nog iets zéér belangrijks: goede hulp (instructie).

Tot slot nog een paar belangrijke dingen:
x Kruip er niet op als je bang bent
x Loop niet voorop! Als het rechtrichten nog niet goed is, moet je niet aan figuren beginnen
x hoe minder je verwacht, hoe meer je krijgt.
x GEEN RUKKEN! Vriendelijk, geduldig en consequent zijn is de boodschap.
x Op een gegeven moment kan het zijn dat het erger was dan toen je begon, weet dan dat het bijna voorbij is (en dus snel goed zal gaan).
x Hou vol, maar blijf heel geduldig, rustig & vriendelijk. Denk erom dat de aanhouder wint.

Ik weet dat je nu gaat zeggen waarom heeft die nu zo'n hele uitleg gegeven terwijl het niet eens mijn pony is: laat het je vriendin dan eens lezen Lachen. Ik heb niet voor niets m'n tijd gestoken in dit lange bericht, ik heb hem erin gestoken omdat ik aan je bericht las dat je hem dringend kan gebruiken (of je vriendin toch tenminste).

ben het helemaal met je eens Haha! Haha!

Raf1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:45

Fiekhe, ik kan ook niet anders doen dan met je mening akkoord gaan, en je bent helemaal niet cru of hard geweest in je uitleg, trouwens, dacht dat er om tips gevraagd werd? Nu ja, 't is algemeen geweten dat paardenmensen heel moeilijk iets aanvaarden van een ander... Maar maak geen ruzie meer ofzo, daar is niemand mee geholpen!

ilwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:38

Ukkiee schreef:
fiekhe schreef:
Een pony geef je toch geen rukken in zijn mond omdat hij even een loopje met je neemt! Ajb zeg! Een paardenmond is wel gevoelig en hoe kan jij van nageven gaan spreken als je een pony in zijn mond trekt? Dat gaat niet! Een pony die steeds maar rukken krijg durft gewoon niet na te geven. Voor nageven moet er vertrouwen zijn in de ruiter; hij moet weten dat jij hem geen pijn doet door met dat bit in zijn gevoelige mond te gaan rukken! Zolang je dat wel doet, kan je niet spreken van nageeflijkheid.

De pony liep wel degelijk nageeflijk! En ik ruk die pony ook niet steeds in haar mond, zoals jij mijn woorden mooi uit hun verband hebt getrokken. Op het moment dat ze rent en niet meer wilt stoppen, krijgt ze een ruk, ja, dat wel. Maar als je er niet eens bij bent geweest, hoe kun je dan zeggen of dit rukken echt hard is? Want ik garandeer je; dat is het niet. Anders zou de pony inderdaad niet meer nageeflijk willen lopen en dat deed ze wel.

fiekhe schreef:
Dus je moet eerst en vooral uitzoeken wat die reden is: pijn (ik denk aan controle door DA, fysio, tandarts, ...), schrik (voor de harde rukken in zijn gevoelige mond), etc. Als je er heel zeker van bent dat er niets fysiek mis is, kan je verder (en zeker zijn kan alleen door controles en niet door het zelf even te gaan zeggen van: "er is niets mis met de pony", zoals jij duidelijk wel doet).

Ik zeg inderdaad dat er niets mis met de pony is, omdat er ook niets mis is. De pony is gecontroleerd door hoefsmid, dierenarts en tandarts en een fysiotherapeut is niet nodig omdat ze, zo heeft de dierenarts ook al geconstateerd, nergens vast zit. De harde rukken krijgt ze, zoals ik net al zei, niet constant, maar juist alleen als ze wegrent. Zelfs een hond zou die connectie kunnen leggen, en als ze er bang voor zou zijn, zou ze dus niet meer wegrennen. Dus ik zeg niet "zelf even van: er is niets mis met de pony". Vind het behoorlijk neerbuigend als iemand er gelijk maar vanuit gaat dat er niet eerst medisch wordt gecontroleerd. Anders zou ik ook niet aangeven dat er niets mis is.

fiekhe schreef:
Let eens goed op: neemt de pony een loopje bij een bepaalde oefening? Ik zeg maar iets: stel nu dat ze het telkens bij wijken doet. Dan ben je misschien niet duidelijk genoeg! Geef je wel duidelijke en correcte hulpen? Het kan ook zijn dat ze helemaal niets van de oefening begrijpt!

Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg aangegeven, misschien is er wel niet goed genoeg gelezen. De pony neemt niet de benen omdat ze iets niet snapt. Ze rent gewoon zonder reden weg. De keren dat ze er vandoor ging was zelfs terwijl ik geen been o.i.d. gaf, geen hulpen voor een oefening, mijn handen gewoon ontspannen had en ook mijn zit was ontspannen. Ik ben dan gewoon aan het rijden, op het rechte stuk aan het draven of galopperen en het gebeurt als ik daar al een tijdje mee bezig ben, dus niet omdat ze de overgang niet goed begrijpt.

fiekhe schreef:
Elke keer dat ze wegloopt zeg je heel rustig "ho" en neem je haar terug. !!!Let op!!! de manier van terugnemen is énorm belangrijk. Géén rukken in de mond! GEEN! Je neemt gewoon even de teugels aan, een beetje meer druk zetten dan je normaal doet bij gewoon contact. Direct weer lossen!

Dat ik dat zou kunnen proberen, snap ik zelf ook wel. En dat heb ik ook geprobeerd. Ze komt uiteindelijk wel tot stilstand, maar ze leert hier niets van! Ze leert zo alleen maar dat als ze gaat rennen, ze weer rustig wordt terug genomen totdat zij weer zin heeft om te stappen. Daar wordt ze alleen maar nog meer dominant van en dat is al helemaal niet de bedoeling.

Ten eerste reageer je wel erg fel als iemand je goed bedoeld advies geeft (waar je tenslotte om vraagt).
Ten tweede kun je paarden en honden niet met elkaar vergelijken omdat het twee totaal verschillende dieren zijn (paard is een prooi-dier, dus vlucht. Hond is een roof-dier, dus valt aan), dus reageren ze ook totaal verschillend en vereisen een totaal verschillende aanpak.

Maar los van dit alles ben ik ook van mening dat je een paard / pony nooit in z'n mond moet "rukken".
Veel mensen / kinderen realiseren zich niet dat je een paard / pony daar ècht heel veel pijn mee doet en dat kan toch niet de bedoeling zijn lijkt mij.
Er is altijd een reden waarom die zo reageert, want hij bedenkt dat niet om eens "lekker te klieren".
Of het is ongenoegen, of hij begrijpt iets niet, of het is aangeleerd / gewoonte gedrag, of hij schrikt van iets. En paarden / pony's hebben een heel ander waarnemingsvermogen dan wij mensen, dus wat voor ons heel gewoon is of wat wij nog niet eens zien / horen kan voor hen toch heel bedreigend zijn.

Mijn dochter (9 jaar) heeft ook zo'n pony. In de omgang ècht de liefste pony die je kan hebben.
Met rijden meestal ook, maar hij kan (ogenschijnlijk vaak) uit het niets opeens "exploderen",
en dan is die niet leuk meer (zeker niet als je kind erop zit), want dan gaat hij er zo gigantisch hard vandoor, hij schiet dan ècht als een raket weg. Maar bij hem is het toch dat hij schrikt van iets (en juist vaak onbenullige dingen die je niet verwacht), waardoor er opeens heel veel spanning in komt.
Het enige wat je op dat moment kan doen is 'm op een kleine volte draaien (als je bij hem zou gaan "rukken" zou die pas ècht in paniek raken), vooral zelf rustig blijven en het eigenlijk negeren alsof er niks gebeurd is. En zogauw je 'm weer een beetje rustig hebt gewoon weer verder gaan waar je gebleven was (zodat het geen gewoonte-gedrag gaat worden omdat het wegschieten iets op gaat leveren, b.v. niet meer te hoeven werken, maar lekker mogen stappen).
En het klinkt heel simpel, maar ik weet hoe moeilijk het is, omdat je logischerwijs toch ook schrikt als die opeens weg schiet, maar jouw spanning breng je over op je pony, dus je versterkt het alleen maar en brengt zo op 'm over dat het ècht eng was, terwijl als jij het voor elkaar krijgt om het te negeren, je overbrengt dat er niks aan de hand is.
En het beste om het te voorkomen is hem ècht aan het werk houden en veel afwisselende dingen te doen, zodat zijn aandacht constant bij jou moet zijn en hij geen tijd heeft om zijn aandacht op iets anders te vestigen, dus te schrikken evt. En ook dit is best moeilijk (zeker voor 'n kind).
En bij deze pony is het ook nog jongheid (net 5 jr) en toch een stukje temperament.
Dus buiten het uurtje rijden per dag, losgooien, weidegang en veel wandelen (versterkt de band), zodat hij veel beweging krijgt en zijn energie kwijt kan.
Ik hoop dat jij (of je vriendin) hier iets mee kan, Succes!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:16

Nog even iets over honden en trekken (sorry als gedragstherapeut spring ik hier even op in )
Al jaren is bekend dat honden door het rukken aan de riem niet leren wandelen zonder trekken. Ook niet door er een slipketting of nog erger prikbanden en electrische tikkers aan de hond te hangen. Wat je dan krijgt is een dier dat pijn vermijd honden zijn hier heel slim in. op het moment dat ze dan een zachte leren halsband om doet dan kunnen ze ineens niet meer mee lopen zonder te trekken.
Dit treksysteem is al jaren achterhaald dus degenen die hier lopen te verkondigen dat de stomme hond die ruk wel snapt hebben zelf toch echt iets gemist!
Een paard is nog slimmer als een hond en met rukken los je al helemaal niks op dan krijg je situaties als bit beetpakken of de pony die dingen verzint om de rukken maar te vermijden (bokken vlak voor je rukt).

Mensen die dit soort drastische maatregelen nemen hebben geen verstand van het correct omgaan met paarden, ik zou zeggen ga eerst grondwerk doen en leer het paard op stemcommando stoppen. Ik laat mijn paarden vanuit volle galop op het simpele woordje ho stoppen zonder dat ik ook maar iets hoef te veranderen aan de teugels etc.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:08

fiekhe schreef:
Mijn hond is een labrador, en dat zijn ook jachthonden. ik citeer een stukje vanop wikipedia:
Citaat:
...gebruikt voor de visvangst, de labrador werd gefokt voor de eendenjacht en voor de jacht in moerassige gebieden

Zij gaat ook achter vogels aan als ze losloopt, of konijnen. Maar niet aan de leiband, ze weet dat ze zich daaraan moet gedragen. Maar ik ben lang niet iemand die vind dat een hond in kooitjes moet gestopt worden dus mag ze ook vaak genoeg loslopen Lachen. Maar op drukke wegen, in het stad en op wegen waar het verplicht is, gaat ze aan de lijn. En dan is ze braaf, wat ook zo hoort.

Goed dat ze extra les neemt, dat kan het probleem al vooruit helpen Lachen.
Ik wou nog graag iets aanvullen maar aangezien dat niet meer kan, doe ik het maar op deze manier. Elke gezonde hond heeft veel energie en is levendig. Maar dat staat niet in de weg dat die honden niet goed aan de leiband zouden kunnen lopen. Het is wel degelijk natuurlijk dat een hond loopt aan het tempo van zijn baasje, het is een teken van respect voor het baasje. En als jij het niet erg vindt dat je hond trekt (omdat je zegt dat je het niet natuurlijk zou vinden moest ze rustig lopen) waarom maak je er dan wel een probleem van en ga je rukken geven om het op te lossen?

Ik zie dat meerdere mensen het met mij eens zijn, daar ben ik blij om Lachen.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 19:14

Omdat ze mij anders over de straat zou sleuren. Als ik een ruk geef, wil ze wel hard lopen en trekt ze wel een beetje, maar geeft ze niet zelf opeens een ruk om weg te springen. Als ze dat doet, krijgt ze er één terug.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:15

dan kan je hond dus niet wandelen zonder trekken maar is hij een leuk machtsspeletjes aan het spelen.

Honden lopen van nature wel degelijk sneller als mensen maar aanpassen is voor een hond niet moeilijk. Ik heb zelfs een hond gezien die kon wandelen zonder trekken in zijn eigen tempo. Hij liep sneller als zijn baas een stukje naar voren wachtte dan even tot hij achter de baas was en liep dan weer naar voren. Zonder dat er ooit spanning op de lijn kwam.

Het rukken aan de lijn is absoluut geen oplossing. Dat is voor domme mensen die niet weten hoe ze een hond op moeten voeden. Deze mensen moeten dus ook niet aan honden beginnen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:28

Ik ben het inderdaad met jullie eens dat je niet mag rukken aan de lijn en natuurlijk ook niet in een paarden mond..
Maar ik wil jullie er even aan herinneren dat we nou al een tijdje off topic zijn en er niemand met tips komt en het alleen maar over die discussie van honden heeft!! het is gewoon een feit dat rukken geen goede oplossing is. Dus laten we nou weer tips gaan heven daar heeft Ukkiee en haar vriendin tenminste wat aan!!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 19:14

Ik weet niet of dat nog wel nut heeft, want ik raak hier alleen maar opgefokt of boos van. Ik vraag om tips, maar in plaats daarvan eindigt dit alleen maar in een discussie of rukken goed is of niet.

Iedereen heeft zo zijn eigen manier van aanpakken en ik sta voor alles open, maar als iets niet werkt, dan werkt het niet en probeer ik wat anders. Bovendien kun je aan de hand van een beschrijving niet direct commentaar leveren, omdat je het niet kunt zien, maar er een eigen beeld bij creëert.

Andere tips dan een verdere discussie over het trekken in een mond, zijn van harte welkom. Als er echter opnieuw een discussie wordt gevormd, ga ik hier niet meer op in, aangezien wij Bokkers er aardig wat van kunnen.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:33

Beste Ukkiee!
Ik heb alle berichten is doorgelezen..
Toen ik je verhaaltje las dacht ik, oeh, hier komen reacties op het rukken, 3e bericht was het al raak.. Ik snap het wel dat mensen hier zo op reageren.. als je echt goed les krijgt op je paard en als je ook beter gaat leren rijden dan leer je ook wat de goede oplossingen zijn en word je gestraft op je foute oplossingen zijn. Nou, ik vind het als eerste heel goed van je dat je hier een topic over start want je wilt er zelf iets van leren.. Ik heb in je profiel gezien dat je geen eigen paard hebt, en op een manege rijd.. nou meisje, daar is echt helemaal niets mis mee! maar ik wil er wel bij zeggen dat je op een zekere hoogte niet veel bijgeleerd krijgt over de problemen oplossen.. dan is het natuurlijk logisch dat je dan verkeerde dingen kan gaan doen, en ik moet zeggen, een ruk geven is niet de beste oplossing wat je kan doen.. ik wil je niet aanvallen, en ook niet zeggen dat je niet kan paardrijden ofzo, helemaal niet! alles moet geleerd worden toch?!
Ik denk dat het zeer goed zou zijn als je vriendin een goede prive-les pakt, 1x per week ofzo, daar leert ze de pony beter van aanpakken.
Mijn mening is dat je het beste erop kan blijven zitten, je kan er wel langs gaan staan maar hij naait eruit als je erop zit. ik heb hierboven al gelezen, maar ik herhaal het nog 1 keer:

* Ik zou continu overgangen en figuren rijden.
* als je voelt dat ie weg gaat schieten, maak dan vlug een begin van een volte ofzo, dat hij eigelijk niet weg kan schieten.
* op het moment dat hij al weg is, laat hem doorlopen. kijk, hij wil zo graag rennen, als hij dan wil stoppen, dan zeg jij niets ervan, eigen schuld en nu blijf nog maar eens een 10 minuten ofzo doorrennen! dan komt hij er zelf wel achter hoe verkeerd het is
* ga er vanuit dat de fout bij de ruiter ligt.. dus die instructrise is zeer belangrijk!

let op, ik wil niet dat je je nu aangevallen voelt.. is dat het geval 100x sorry, dat is zo niet mijn bedoelling, ik probeer je even iets te laten zien..

Ik heb net op je profiel gekeken en ik zag dat je op dat paard reed, je zei dat hij al lekker nageeflijk loopt, maar eigelijk zie je er niet veel van, ik zie het natuurlijk niet in het echt, maar op de foto's is het ook niet te zien. je mag best even op mijn profiel kijken naar mijn eigen foto's, ik rijd nu al bijna 3 jaar op mijn paard, ik heb hem zelf gefokt en ingereden en nu loopt die van mij eigelijk nog niet 100 % nagefelijk.. hij heeft wel heel veel momenten maar soms dan komt ie ergens echt tegen in.. Kijk eens op een ander topic van meiden (of jongens) die al op een wat hoger niveau ( M bijv) rijden, dat is pas echt nageeflijk. dus ik wil alleen aangeven.. zeg ook niet te vlug dat hij nageeflijk loopt, ik weet namelijk echt hoe verdomd moeilijk het gewoon is.. ook nu ik al een zeer lange tijd goed prive-les krijg.

hm.. nog 1 ding over de honden, een hond heeft geen riem in zijn mond, en en een paard wel een bit waar je aan trekt.. ik zou eigelijk voorkomen dat je in zijn mond rukt. want daar kan je gewoon heel veel kapot mee maken. en ik spreek met ervaring en veel spijt.

Ik hoop echt dat je er iets aan hebt.. ik schrijf dit bericht niet in negatieve zin, alles in positieve en ik hoop dat jij dit ook zo leest!!

Groetjes!!!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 20:56

Ik vind dit in ieder geval niet zo aangevallen over komen Lachen

De tips daar zal ik zeker wat mee gaan oefenen, of in ieder geval mijn vriendin, want ik ga voorlopig niet meer op die pony.

Dat paard in mijn profiel.. Die loopt wel zeker nageeflijk - ik rijd op een 5-sterrenmanege dus die zullen wel weten wat het is Knipoog - alleen de foto's die ik heb geplaatst zijn nog van de eerste paar keren dat ik er op reed. Foto's van zijn nageeflijkheid zal ik ook wel een keer posten, want Rapoly loopt zeker wel nageeflijk bij me, zeker na een half uurtje losrijden, kan ze ontzettend mooi lopen met haar hoofdje en hals mooi gebogen. Dus ik weet wel wat nageeflijkheid is, hoor, en ik zeg ook absoluut niet dat ze op die foto's wel nageeflijk liep, want dat liep ze helemaal niet die dag..
Ook niet aanvallend bedoelt, vind het alleen niet zo slim om op foto's waar geen datum bij staat vermeld o.i.d. gelijk er van uit te gaan dat die foto's recent zijn. Want dat zijn ze dus niet Tong uitsteken

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:47

Kijk aan zulke berichten hebben we wat Haha!
Trouwens als een paard met z'n hals en hoofd gebogen loopt betekent dit niet altijd nageefelijkheid. Een paard loopt pas nageefelijk als hij zijn achterbenen er goed onder heeft en zijn rug ontspant. Ik zeg hierbij niet dat je paard dus niet nageefelijk loopt Knipoog maar dat wou ik er nog even bij zeggen. Mijn pony probeert er namelijk zo nog wel eens onderuit te komen.