paard schrikt vaak als ze vast staat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marssam

paard schrikt vaak als ze vast staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 18:31

Ik weet niet zeker het topic hier hoort, aangezien het niet echt met rijden te maken heeft.

Mijn paardje is een luchtzuiger, tijdens het poetsen buiten, zet ik dr natuurlijk aan het "hek" vast.
Als ik haar vastzet met een paardenknoop, heeft ze die zo los, aangezien ze er de hele tijd op bijt en zuigt. dus moet ik haar vastzetten met een andere knoop.

Nu is het al een paar keer voorgekomen dat ze erg schrikt en dus omhoog schiet, waardoor de knoop zo strak staat dat je die zo gauw niet loskrijgt, ik heb ook een halstertouw met musketonhaak ipv paniekhaak.
Dus nu dacht ik eraan om een paniekhaak te kopen, maar stel ze schrikt weer zo en staat als een gek te hangen aan dat touw, en ik trek die paniekhaak los, dan slaat ze dalijk door naar achter?

Nu zei iemand anders tegen mij, zet dr vast aan een paniekhaak niet te lang vastzetten maar redelijk kort, en dan ook vastzetten met een ander touw met musketonhaak. en die zet je dan lang, dus mocht ze schrikken en ze schiet naar achter, kan ik de paniekhaak los maken en dan heeft ze nog speling met het andere touw om naar achter te schieten. maar inprincipe als ze daar dan weer van schrikt dat ze vast staat, zit ik nog met hetzelfde probleem?

wat kan ik nu het beste doen, ze is totaal niet schrikachtig, maar het lijkt alsof ze er gewoon niet tegenkan om vast te staan.

aangezien ze dus luchtzuigt is ze te druk bezig in dr eigen wereldje en houd ze de omgeving niet in de gaten, waardoor ze iets dus bv. te laat doorheeft en dus schrikt.

als iemand tips heeft wat ik het beste kan doen...
want ik vind het toch doodeng als ze zo in paniek aan dat halster en hel staat te trekken Verdrietig

Uphill

Re: paard schrikt vaak als ze vast staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:29

Vastzetten met een paardenknoop in je halstertouw, een ruk van jou en ze is los.

Marssam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 20:33

Zoals ik al zei, dat werkt niet want die bijt ze altijd los, dan kan ik hem 30 x opnieuw vastzetten terwijl ik aan t poetsen/zadelen ben.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:36

Kun je haar niet ergens binnen vastzetten? Of bijvoorbeeld met twee touwen. Dan kan ze de ene op haar gemak losknabbelen, maar de andere heeft ze dan misschien niet in de gaten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:41

Ik zou iets op het touw doen (antibijt) dan heb je kans dat ze er van af blijft en dus weer meer op de omgeving let. Ik zou altijd een knoop doen die je makkelijk los kunt maken, je weet maar nooit. Kan iemand haar niet vast houden totdat er wat meer vertrouwen is? Doe ik zelf altijd met de jonkies en dat werkt uitstekend.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:41

Gewoon je touwtje om het hek slaan, en niet vast zetten.. tenminste, als ze is opgevoed en blijft staan..

Marssam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 20:47

ik zal eens kijken wat ik met jullie tips kan doen, bedankt.

Het is niet zo dat het elke dag drama's is met poetsen hoor, echt niet, maarja het is nu 2 x gebeurd dat ze erg in paniek was en dat wil ik toch wel graag voorkomen en het op een veilige manier oplossen.

Ik zie net dat ik de paardenknoop niet helemaal goed deed, dus misschien als ik nu de goede doe, dat het al een hoop scheelt, die krijgt ze misschien minder makkelijk los Bloos

Luisindepels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:14

vast een slecht geweten

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:20

hey,
ik wil niet zeggen wat je moet doen, maar misschien moet je eerst is de oorzaak zoeken, ik bedoel bv je zadelt op of je poets haar rug, en ze heeft iets van pijnscheut in haar rug kan dat ook een reden zijn om weg te lopen. bij ons paard komt de osteopaat een jaarlijks bezoek doen, hgewoon om te controleren. misschien moet je ook eens een bezoek regelen, in ieder geval nog veel succes

xx michelle

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:22

Luisindepels schreef:
vast een slecht geweten

wa bedoel je daar weer mee?? als je daarmee wilt zeggen dat het de schuld van de ruiter is, zou ik er gouw een smoes voor zoeken, want iedereen kan een probleem hebben met zijn paard, niet alle paarden zijn perfect net als de ruiter en net als jij!!!

nou groeten

xx michelle

Marssam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 22:27

Ja sorry ik laat mn paard altijd stiekem express schrikken in de hoop dat ze dr benen breekt als ze schrikt Vork

Maar het is niet perse als ik opzadel of poets hoor, maar toevallig zijn de meest voorkomende redenen dat ik haar buiten zet, en soms als ik de stal dan uitmest.

soms schrikt ze dan als iemand voorbij loopt, of een kip langs dr loopt, of iemand uitmest en geluid maakt met zn schep ofzo.
Het zijn kleine dingen waar ze denk ik niet snel van zou schrikken als ze eens wat meer zou opletten Clown

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:49

Ik denk dat Luisindepels bedoelt dat je paard een slecht geweten heeft Knipoog

Bijt of schopt hij je ook wel eens? Misschien is hij dan bang dat je em op een onverwacht moment terugpakt... Ik gok ook maar wat hoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 06:51

heb je geen mogelijkheid om haar gewoon los te laten staan?
dus touw wel door de ring heen of ergens omheen,maar gewoon los laten hangen?
moet je zelf wel iets beter opletten dat als ze schrikt je dan het uiteinden van het touw pakt.
maar vaak is dat dan toch wel de oplossing vind ik.
als ze dan schrikt trekt het touw niet strak en kan er weinig gebeuren.

wel dan je paard goed opvoeden met commando's dat ze netjes op haar plek blijft staan.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:46

kan je hem niet aan 2 touwen vast zetten tussen een staldeur of zo, en het los maken kan je tegen gaan door het eind van je touw door de lus te halen.