taktverlies.... taktmatig drijven??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitaa

taktverlies.... taktmatig drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 18:16

Hallo,

Ik heb pasgeleden wedstrijd gehad en vooral bij veel onderdelen in stap stond er vermeld: let op takt. Ook werd aanbevolen taktmatig te drijven. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit goed kan zien en hoe ik dus taktmatig kan drijven? Bedankt!

Angela

Re: taktverlies.... taktmatig drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:36

tactmatig drijven betekend dat je bij iedere stap been geeft. Zelf ben ik hier absoluut geen voorstander van. Je paard hoort met 1 hulp in hetzelfde tempo te blijven lopen, zonder tact verlies. Ik denk dat je beter veel overgangen (binnen de stap zelf) kunt gaan rijden, en er streng op worden dat je paard ook in hetzelfde tempo, met dezelfde tact, blijft bewegen. Als je dat zelf niet kunt voelen, vraag dan een instructie om met je mee te kijken, en eens een volle les (kan ook 30 minuten zijn) aan de stap te besteden.

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:14

hier bedoelen ze waarschijnlijk dat je een vast tempo moet aanhouden, en niet je paard laten vertragen, en als je het merkt dat hij vertraagt weer voorruit duwen.
hier vragen ze van je paard bij elke pas vooruit te houden in een tempo.

xx michelle

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:15

is het bij jou alleen bij de stap of ook in de galop? mijn paardje had eerst nogal de neiging om viertakt te gaan galoperen, en mijn instructrice zei me dat ik dit kon oplossen door hem iets actiever te laten galoperen, dus een beetje been geven totdat hij actief genoeg was, en daarna erop letten dat hij in dat actieve bleef. zodra ik voelde dat hij weer minder actief bewoog moest ik hem been bij geven, dus niet tactmatig. Bij tactmatig drijven heb je idd kans dat ze niet meer lekker reageren op je hulpen, dus misschien is het voor jou ook iets om gewoon een actievere stap te krijgen, door idd overgangen in de stap te rijden? succes!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:00

alsjeblieft niet iedere pas bij gaan drijven. Daar wordt een paard alleen maar stomper van op de hulpen. 1 x been is gas en daarop moet je gaan trainen. Duidelijke en consequente hulpen geven. Veel schakelen en overgangen rijden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:34

Taktmatig drijven is dat je drijft met je linkerbeen op moment dat het linkervoorbeen naar achter gaat, en dat geldt natuurlijk ook voor rechts. Omdat de 'motor' van je paard in zijn achterhand zit, ondersteun je dan het linkerachterbeen op moment dat het naar voren komt. Zie je een beetje voor je wat ik bedoel?
Je kunt je inderdaad afvragen in hoeverre het verstandig is om iedere pas te drijven...

Nikitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 14:23

Bedankt voor jullie antwoorden. Bij iedere pas drijven is inderdaad niet verstandig, maar ik wist niet dat de jury dat bedoelde.
Maggie_Eddy: het is alleen in stap, galop gaat prima, ik ga inderdaad meer overgangen rijden in stap, denk zeker dat dit zal helpen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:27

Tactmatig drijven betekent niet automatisch elke pas drijven. Maar als je drijft, doe je dat op het moment dat het paard er wat aan heeft ( zie uitleg Elysha ). Dat betekent dus dat je de tact wel goed moet aanvoelen. Om die reden kan je je been dus niet afsteken, want dan voel je niet welk been wordt opgelicht.