Wegrennen na opstappen wie herkent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyisabelle

Wegrennen na opstappen wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:01

Onze friese ruin van 3 jaar is nu ongeveer 3 maanden onder het zadel. Als je wilt opstappen wil hij niet stil blijven staan en vliegt meteen weg als je er op zit. Na een paar rondjes galop/draf wordt hij weer rustig al blijft hij erg sensibel. Met veel geduld en praten/kloppen proberen we hem te laten ontspannen maar hij blijft zo vliegerig na het opstappen. Heeft iemand hier ervaring mee en wat heb je er aan gedaan om hem hiermee te laten stoppen. Hij heeft niets erg meegemaakt ofzo, is paardvriendelijk beleerd.

saskiakefie

Re: Wegrennen na opstappen wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:03

ja ik had dat bij mijn vorige verzorgpony, toen wilde ik opstappen, stond ik net met 1 voet in de beugel, wou ik net mijn andere been erover heen slaan en weg rende hij, zo ben ik dus ook wel gevallen Boos!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:03

Die van mij loopt gewoon weg, maar dan blijf ik doorgaan tot hij eindelijk stilstaat. Is gewoon ongeduld.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:04

Heb je wel eens laten onderzoeken of het zadel goed past? Het klinkt als een paniekreactie die door pijn veroorzaakt zou kunnen worden.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:08

Ja het zadel heb ik toen ik de ruin kreeg laten nakijken , het past goed. Als hij bij het rijden draaft ontspant hij wel dus ik kan me niet voorstellen dat het zadel pijn doet.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:11

mijn paard doet dit ook, ik probeer steeds eerst een tijdje met hem te blijven stilstaan voordat ik opstap, dat helpt wel wat, wat ik ook doe is hem in de hoek van de bak zetten en dan opstappen, zodat ie wat word opgesloten en anders even iemand vrgane of ze even bij zijn hoofd willen blijven staan, dan doet ie het nl niet, hij is erg werkwillig en wil meteen gaan zodra ik met zijn zadel en hoofdstel aankom.

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:12

wel laten we het zo stellen, of 3maanden geleden heeft die persoon die hem zadelmak gemaakt heeft niet genoeg aandacht besteed aan opstijgen, of hij heeft het paard een reden gegeven om er bang voor te zijn.
andere mogelijkheid is ook dat hij nog niet voldoende evenwicht heeft. als je opstapt hij denkt om tevallen en wegloopt.

oplossing,
je zou eerst iemand kunnen laten vasthouden tijdens het opstappen, als hij niet meer intensief probeert er vandoor te gaan neemt iemand hem aan de longeerlijn, kleine cirkel, paard ong 2-3 meter van de persoon die longeert. je stapt op, hij gaat ervandoor jij houd hem direct!!! tegen. je stapt af, laat hem 3 passen achteruit gaan stelt hem gerust, stijgt weerop en doe zo verder als hij stil staat in beginmisschien gewoon eens draait, beloon hem dan, maar enkel als hij niet vooruit schiet, en laat hem een beetje rust, doe dan verder tot hij stil blijft staan bij het opstijgen.. tjah die dikke lekkere wortel in je rugzak kan je nu wel dokken hoor Lachen

xx michelle

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:14

Okay, als je zeker weet dat het geen pijn is blijft paniek nog over. Dat zou kunnen onstaan doordat je met het opstijgen met je hele gewicht aan één kant hangt. Ook kan het zijn dat je hem ongemerkt met je teen prikt. Probeer eens op te stijgen door je een pootje te laten geven door iemand anders. Verder wil het nog wel eens helpen om na afloop van het rijden het opstijgen nog een paar keer te oefenen. Het paard is dan vaak wat rustiger.

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:16

ik heb een drie jarige gehad met hetzelfde probleem

als je wilt weten hoe ik dit hbe opgelost kun je mij pb-en

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:19

Wil je de oplossing hier niet plaatsen Esch? Dan hebben anderen er misschien ook iets aan.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:20

Mijn paardje heeft hier ook last van, gewoon een nerveus beest. Ik heb het opgelost door NA het rijden, als ie moe is, nog 5x op en af te stappen, dan bleef ie wel staan. En dan uitbundig belonen!

Heeft bij de mijne prima geholpen!

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:21

Roxx schreef:
Wil je de oplossing hier niet plaatsen Esch? Dan hebben anderen er misschien ook iets aan.

slechte bokt ervaringen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:26

Ik heb het ook gehad.

Wat ik heb gedaan is hem laten vasthouden bij het opstappen maar.... zodra ik mijn been over het zadel had ben ik blijven staan... dan een paar passen met diegene lopen en dan heel rustig en zacht gaan zitten.
Dit heb ik een week of 3 gedaan en het probleem was over.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:28

Ik heb hem ook wel laten vasthouden maar hij is zo sterk je houdt hem gewoonweg niet!

alladinmj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:29

Ik ben nu mijn pony aan het inrijden en ik ben hem aan het leren dat als ik opstap 3 minuten stil moet blijven staan het klinkt lang maar het werkt. hij blijft nu keurig stilstaan.. onder die 3 minuten mag ze trouwens alles doen behalve lopen. na een tijdje kan je het korter maken opp ongeveer 2 minuten ofzo maar het is handig als je dit wel blijft gebruiken.
Nu is jou paard al onder het zadel en zal gelijk gaan lopen als je opstapt. ga in een hoek staan en vraag eventueel of iemand hem vast houdt met opstappen ga dan ongeveer een halve minuut stil proberen te staan en doe dit elke keer.. ik hoop dat je er wat aan hebt. Haha!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:35

ladyisabelle schreef:
Ik heb hem ook wel laten vasthouden maar hij is zo sterk je houdt hem gewoonweg niet!

Die van mij was ook niet te houden, werd alleen maar nerveuzer als ie vast gehouden werd.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:38

Ja inderdaad dat herken ik ook wel.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:39

K heb een paar jonge dieren 'meegemaakt' die dit ook hadden, bij hun was t punt dat ze nog erg weinig spier hadden. Als er dan zo'n sterke vent opstapt is het schikken dat je paardenlijf opeens naar links hangt. Hij heeft t opgelost door op de bakrand te klimmen en zich zachtjes in het zadel te laten zakken Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:41

IKbenEllen schreef:
ladyisabelle schreef:

Die van mij was ook niet te houden, werd alleen maar nerveuzer als ie vast gehouden werd.

die van mij wil ook niet aan z'n hoofd worden vastgehouden, er staat daarom iemand bij zijn hoofd en in het begin hield diegene dan een koekje in de hand, zodat hij daar wel erg graag bij wilde blijven, nu doen we het zonder koekje

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:45

ladyisabelle schreef:
Ja inderdaad dat herken ik ook wel.

Niet vasthouden dan Knipoog ik stapte inderdaad wel altijd in een hoek op (niet helemaal er in gepropt, maar iig met zijn hoofd richting hoek).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:46

Die van mij liep ook niet weg op het moment dat je hing, maar echt als je net zat.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:47

Ja dat is bij mij ook zo, heb je je beugel nog niet eens gevonden, best wel gevaarlijk eigenlijk.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:55

Ja precies, en ik ben zo'n stijve hark dat ik mijn rechtse beugel pak en dan pas omdoe. Dan moest ik HEUL snel zijn. Maar bij de mijne is het helemaal opgelost zo, heeft maar even geduurd. Niet allemaal mensen er aan laten hangen, en heel langzaam op gaan stappen, word ie alleen maar banger van.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:04

Die van mij liep ook altijd onder mij vandaan met opstappen, de laatste keer dat ik vanaf de grond opstapte, schoot hij als een raket onder mij vandaan, ik had net mijn rechterbeen er half over. Daarna met een opstapje, van ongeveer 60cm hoogte, en blijft hij keurig staat totdat ik toestemming geef om te lopen.
Het hangen aan het zadel werd kennelijk een belasting en uit het paard zich door te vluchten.
Dus opstapje gebruiken.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:12

Die van mij deed het dus later.