hoofd naar beneden, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

hoofd naar beneden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 10:51

Nadat ik een hele tijd niet op mijn paard heb kunnen rijden (ik heb reuma, en heb er een tijd heel veel last van gehad) pakken we het nu weer wat op. Het gaat allemaal hartstikke goed, we beginnen gewoon rustig. Ik rijd zonder bit, en dat bevalt me prima.

Het enige waar ik wat tegen aan loop is dat mijn paard nogal graag zijn hoofd naar beneden doet met rijden. Stap is er niets aan de hand, maar in draf doet hij het wel. Ik probeer hem zoveel mogelijk bezig te houden, veel overgangen, veel figuren, maar hij blijft zijn hoofd naar beneden doen. Niet constant hoor, hij kan ook zo een paar rondjes zn hoofd omhoog hebben. Ik trek natuurlijk niet terug, probeer het wel wat op te lossen door de teugels los te laten, beetje been bij te geven, en hem zo weer wat op te pakken. Soms lukt dit, maar soms ook niet.

Daarom wil ik graag wat tips hebben, hoe ik dit verder op kan lossen. Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier mee omgaan Haha!

Roosii3jJ

Re: hoofd naar beneden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:02

paar keer stenger zijn met je buiten hand en binnenbeen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:17

Je rijdt bitloos zeg je, maar wat voor bitloos hoofdstel heb je dan?

Over het algmeen is hoofd te laag is teken van ontspanning, oprichting kan pas als hij goed in de bespiering zit. Ik ga er van uit dat er niet op het paard gereden is in de periode dat jij er niets mee kon. Bouw het daarom voorzichtig op.

Mocht je paard ineen zijn hoofd naar beneden doen (en zo de teugels uit je handen trekken) mag je gerust een keertje tegenhouden hoor.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:27

Pff geen idee hoe dat heet.. hij heeft gekruisde riempjes onder de kin zeg maar, en een hele brede neusriem.

Hij is inderdaad niet gereden in die tijd, daarom bouwen we het ook rustig op. Gewoon rustig afwachten dus tot de bespiering wat terug komt?

Als hij inderdaad in een keer de teugels uit mijn handen rukt, laat ik duidelijk merken dat dat niet de bedoeling is. dat heeft hij 2x geprobeerd, en toen had hij wel weer door dat ik die dingen niet zo waardeer, en dan doet hij het ook niet meer. Het hoofd zakt gewoon meer heel langzaam naar beneden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:32

Eenzijdige ophouding en met twee benen naar boven drijven. Ik denk zomaar dat ook jij hem de gelegenheid geeft om te gaan hangen. Probeer ook eens helemaal los te laten. Vasthouden tot hij nageeft en helemaal los als beloning als hij daar loopt waar je hem hebben wilt.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 16:56

Oke, dat ga ik uitproberen. Ik geef inderdaad wel de gelegenheid om te hangen, al trek ik niet terug, als je dat bedoelt. hij hangt niet aan mijn handen. Als hij hangen wil laat ik helemaal los, zodat er niets is om op te hangen.