fjord op leeftijd wil niet rustig rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roosii3jJ

fjord op leeftijd wil niet rustig rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 21:34

hallo,
ik mag sinds een paar weken een beetje rijden op een 21 jarige fjord van een vriendin. omdat hij al redelijk op leeftijd is hoeft hij niet meer hard te werken, hij heeft vroegeren vrij hoog dressuur gelopen en heeft zijn rust wel verdiend Bloos

nu is het alleen zo dat als je rustig wil gaan rijden, hij supper vervelend is of eigenlijk constand loopt te klieren! als hij dus zo doet ben ik genijgt om hem aan te pakken en door te rijden, maar hij hoeft eigenlijk helemaal niet te werken en aangepakt te worden...
Erg ingewikkeld Clown moet ik hem nouw gewoon aanpakken en tog maar door rijden?
wat vinden julie?

Ik snap natuurlijk wel dat hij niet aan de loop moet gaan met me, en d at hij dit ook niet mag doen!
Maar hij blijft gewoon klieren ook al pak je hem aan even..

ik hoop dat julie tips hebben!!

A_mieke

Re: fjord op leeftijd wil niet rustig rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 01:07

Misschien vindt hij het een beetje saai en kan hij zijn hoofd niet bij het 'werk' houden, dus gaat ie zelf wat verzinnen. In het verleden heeft hij moeilijkere dingen moeten doen. Door hem afwisseling te bieden en hem misschien te verassen kun je nog wel rustig rijden toch? In stap kun je ook een hoop doen; wijken, halthouden, achterwaarts, overgangen naar draf etc. Probeer het ongewenste gedrag voor te zijn, dan hoef je hem ook niet 'aan te pakken'.

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:13

Ik denk dat je paard zo laat merken dat hij wel wat meer wil doen dan dat 'rustig aan' rijden. Je kunt ook een 21-jarig paard best nog wel wat voltes, gebroken lijnen en wendingen laten lopen hoor. Ook vinden de meeste oudere paarden het heerlijk om eens lekker te galopperen.
Kijk zelf wat hij nog (aan)kan en geniet er van dat je paardje nog zo lekker fit is en aan het werk wil. Haha!

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 10:29

okee! bedankt ik zal kijken! Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:30

Wat bedoel je precies met 'vervelend doen' en 'klieren' ?
Dan is het wat makkelijker om te zeggen, daar kan het door komen, of dat kan je er aan doen Knipoog

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 10:32

hij gaat bijvoorbeeld, als je een rustig drafje maakt onwijs hard rennen en gaat dan strak door de bochten! en dan maakt hij zich onwijs sterk en heb je eigenlijk niets te zeggen meer..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:37

Beetje eigenwijs dus.. Denk ook dat het beetje Fjord-eigen is.

Denk niet dat het erg is om hem beetje aan te pakken, je kan best nog wel wat vragen op die leeftijd, en natuurlijk consequent zijn.

Netjes door de bochten rijden, en op een rustig tempo, is nog geen hard werken Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:32

Ik zou geloof ik gewoon lekker doorwerken en kijken wat hij aangeeft dat hij nog wel kan. Ik heb eens een 25jarig prix st george paard mogen rijden, omdat de eigenaar zelf te veel vroeg. Terwijl ik er een geweldig leerpaard aan had, want een changement deed hij zonder problemen, appuyeren was geen enkel probleem en meer van zulke oefeningen. Het verschil tussen mij en zijn eigenaar, was dat ik tevreden was als de oefening er op zich uit kwam, en zij, vanwege al haar ervaring en omdat ze andere paarden aan het trainen was op dat hoge niveau, al gauw zoiets heeft van: hij neemt net zijn binnenachterbeen niet goed mee, nog een keer. Dus in een oefening op zich kan je het ook makkelijker of moeilijker maken.

Ik denk dat je paard heel goed aan kan geven wat hij nog wel en niet kan, en ook wat hij nog wel en niet wil. Het kan voor zo'n dressuurpaard ook nog weleens leuk zijn om een sprongetje te maken, of lekker naar buiten.

Ik zou me dus niet te veel door die leeftijd laten leiden, maar kijken wat het paard aangeeft. Zolang je goed luistert naar je paard maakt hij je goed duidelijk hoever je kan gaan. Maar persoonlijk geloof ik niet dat paarden van deze leeftijd gelukkiger worden door 'niet meer te werken'. Mits het paard het lichamelijk allemaal aankan uiteraard.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 12:13

sprongentje hebben we idd ook een keer gedaan! dat vind hij helemaal geweldig! het moeten er alleen niet meer achter elkaar zijn wand dan gaat hij op ze plaat!