Het is een merrie en ze noemt Dioxientje (afkorting Sientje). Het is een kruising tussen een quarter en een haflinger. Ze heeft altijd in de koets gelopen, maar ze is wel zadelmak. Dusja verleden week heb ik er voor het eerst serieus mee gereden (ik had privéles met haar genomen) Nuja de eigenaar blijft nog eventjes kijken en alles verloopt heel goed (nja je kunt nog niet veel verwachten van een paard dat nog niets kent, maar die privéles had ik aangevraagt, omdat ik niet alleen ermee zou rijden + er is heel veel aan mijn houding te zeggen
) Maar de eigenaar moest weg, op het moment dat hij weggaat, begint het boeltje... Ze stijgert, bokt, maakt rare sprongen, slaat naar mijn lesgeefster, ...Nja ik ben er gelukkig niet vangevallen, maar ik zat er maar met een klein hartje op... Wat de reden hiervoor was weet ik ook niet... Ik ben nu een hele week niet met haar kunnen bezig zijn, omdat ik enorm veel moest werken... Dus heb ik haar vandaag eens gelongeerd, eerst een grondige poetsbeurt, ze stond prachtig stil (wat ze in het begin niet deed, ze mocht van haar baasje links en rechts draaien tijdens het borstelen, maar van mij mag ze dat niet) Dus dacht ik dat het goed ging verlopen. Ik begon haar te longeren (het was mijn eerste keer dat ik haar longeerde) en ze maakte sprongen, niet normaal... Heel hoog en echt zot doen. Natuurlijk moest ze tonen dat ze groter kon zijn dan mij en stijgerde een paar keer...
Toch ben ik blijven longeren tot er enige vorm van ontspanning te zien was. Ik verwacht nog niet veel. Het is namelijk ook een hele ommetoer in haar leven. Altijd gewoon zijn om op de weide te staan (enkel 1 keer in de week met de koets gaan rijden) maar nu heeft die eigenaar geen tijd meer voor haar en kom ik in de plaats om wat te rijden. Natuurlijk begin ik ook met 1 keer in de week ermee bezig te zijn, ofwel longeren ofwel rijden, om dit zo dan op te bouwen...
Maar waarom zou ze zo aan het bokken zijn geweest :s... Ik rij al 10 jaar te paard en ik heb al veel bokkende paarden onder mijn poep gehad, waarvan ik zo wel de reden kan van zeggen, maar welke reden zou hierachter zitten???
Ik ga haar vaak gaan borstelen, voetjes opheffen, wandelen aan het halster (dit alles doe ik zo'n 2 a 3 keer in de week)
Ik ken Dioxientje al sinds september en ik heb ze nog nooit zo bezig gezien... Toen reed ik er ook zo af en toe eens mee, maar dit was sporadis een keer, nu ben ik van plan om meer te rijden.
Dus het kan zeker niet iets zijn in haar rug of door het zadel, aangezien ze het vroeger totaal niet deed en het longeren vandaag was zonder longeersingel en zonder zadel...
Wie herkent dit en wat zou de oorzaak ervan kunnen zijn?
groetjes
kijk eerst of het angst of boosheid is..boosheid kan ook van dominantie of pijn komen. (of mss begrijpt ze het nog niet goed)
. Toen ik op de manege ging rijden, zonder de eigenares probeerde hij altijd vanalles, elke keer dat ik in galop ging bokte hij, en soms echt serieus hoog! Zo ben ik er ook 2 keer afgevallen. Uiteindelijk heb ik de eigenares meegekregen om eens te kijken, en toen deed hij NIETS, en reed bijna perfect. Volges mij was het ook alleen om mij uit te testen, om te kijken hoe ver hij kon gaan met mij, want na een tijdje deed hij het helemaal niet meer, en werd hij super braaf. En net zoals bij jou was hij altijd heel vrolijk en blij om mij te zien als ik daar kwam, en heel braaf bij het poetsen, en het op en afzadelen. Blijf gewoon verder rijden (natuurlijk wel voorzichtig zijn) En laat jezelf niet doen, laat goed zien dat ze niet met je voeten moet spelen, en dat jij de baas bent. Normaal zou het daarna wel moeten overgaan. Nog veel succes ermee! 
) anders kan je wel eens het tegenovergestelde bereiken en wordt ze wel echt stout! Ik raad je dan ook veel grondwerk aan, zorg dat ze al netjes bij je blijft als je haar aan de touw wil leiden.
,als ze alleen maar op het land staan en verder niet veel te doen hebben gaat hun conditie achteruit.
, maar wat ik het laatst gelezen heb gaat het al beter