Wie herkent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 20:29

Jaja, ik heb een nieuw verzorgpaardje...

Het is een merrie en ze noemt Dioxientje (afkorting Sientje). Het is een kruising tussen een quarter en een haflinger. Ze heeft altijd in de koets gelopen, maar ze is wel zadelmak. Dusja verleden week heb ik er voor het eerst serieus mee gereden (ik had privéles met haar genomen) Nuja de eigenaar blijft nog eventjes kijken en alles verloopt heel goed (nja je kunt nog niet veel verwachten van een paard dat nog niets kent, maar die privéles had ik aangevraagt, omdat ik niet alleen ermee zou rijden + er is heel veel aan mijn houding te zeggen Tong uitsteken) Maar de eigenaar moest weg, op het moment dat hij weggaat, begint het boeltje... Ze stijgert, bokt, maakt rare sprongen, slaat naar mijn lesgeefster, ...

Nja ik ben er gelukkig niet vangevallen, maar ik zat er maar met een klein hartje op... Wat de reden hiervoor was weet ik ook niet... Ik ben nu een hele week niet met haar kunnen bezig zijn, omdat ik enorm veel moest werken... Dus heb ik haar vandaag eens gelongeerd, eerst een grondige poetsbeurt, ze stond prachtig stil (wat ze in het begin niet deed, ze mocht van haar baasje links en rechts draaien tijdens het borstelen, maar van mij mag ze dat niet) Dus dacht ik dat het goed ging verlopen. Ik begon haar te longeren (het was mijn eerste keer dat ik haar longeerde) en ze maakte sprongen, niet normaal... Heel hoog en echt zot doen. Natuurlijk moest ze tonen dat ze groter kon zijn dan mij en stijgerde een paar keer...

Toch ben ik blijven longeren tot er enige vorm van ontspanning te zien was. Ik verwacht nog niet veel. Het is namelijk ook een hele ommetoer in haar leven. Altijd gewoon zijn om op de weide te staan (enkel 1 keer in de week met de koets gaan rijden) maar nu heeft die eigenaar geen tijd meer voor haar en kom ik in de plaats om wat te rijden. Natuurlijk begin ik ook met 1 keer in de week ermee bezig te zijn, ofwel longeren ofwel rijden, om dit zo dan op te bouwen...

Maar waarom zou ze zo aan het bokken zijn geweest :s... Ik rij al 10 jaar te paard en ik heb al veel bokkende paarden onder mijn poep gehad, waarvan ik zo wel de reden kan van zeggen, maar welke reden zou hierachter zitten???

Ik ga haar vaak gaan borstelen, voetjes opheffen, wandelen aan het halster (dit alles doe ik zo'n 2 a 3 keer in de week)

Ik ken Dioxientje al sinds september en ik heb ze nog nooit zo bezig gezien... Toen reed ik er ook zo af en toe eens mee, maar dit was sporadis een keer, nu ben ik van plan om meer te rijden.
Dus het kan zeker niet iets zijn in haar rug of door het zadel, aangezien ze het vroeger totaal niet deed en het longeren vandaag was zonder longeersingel en zonder zadel...

Wie herkent dit en wat zou de oorzaak ervan kunnen zijn?

groetjes

Inèske

Re: Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 20:33

wat ik nog vergeten te zeggen heb is dat ze me altijd vriendelijk begroet als ik aankom rijden met de fiets en ze komt altijd netjes naar me toe in de weide. Ook als ik haar terug wegsteek in de weide blijft ze nog eventjes bij me staan en als ik dan terug weg ga met de fiets krijg ik nog eens een vriendelijk gehinnik te horen Haha!

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:48

kan zijn dat ze je onzekerheid voelt omdat de eigenaar weg is? of ze test je uit?
Omdat je pas nu echt wilt werken met haar gaat ze mss in verzet.. ook omdat je haar nog niet echt kent. Kan ook zijn dat ze de baas wilt spelen of mss heeft ze energie teveel en wil ze dat uiten?
Mss laat je het teveel toe of wordt je bang.. Haar aan het werk zetten ,maar zeker niet teveel vragen of te moeilijk. en stoppen wanneer ze braaf is en vaak belonen.

En aan de hand (leiden)en in de wei/stal, is ze braaf? (of dominant tegen andere paarden,mensen)? of doet ze alleen gek als ze in draf of galop moet? Ik moet zeggen dat men paard aan de longe vroeger altijd zot was, ze keek dan naar alles en probeerde mij van men plaats te trekken en ze joeg zichzelf op. Als ik erop zat ging het heel goed. Aan de hand leiden moesten we ook nog oefenen Tong uitsteken maar met grondwerk, consequent zijn maar toch kalm en vaak belonen, ging het steeds beter. Nu rij en werk ik ook meer met haar dus ze is minder energiek of dominant. Maar het probleem bij mijn paard was dus dominantie en consequent, kalm blijven van mijn kant.

Dus anders eerst goed oefenen en vertrouwen/respect winnen vanaf de grond, rustig opbouwen en wieweet gaat het vanzelf beter als ze weet wat mag en niet. mss begrijpt ze het nog niet goed?
en wat afwisseling. Ook zien of ze nergens last van heeft (ookal had ze dat vroeger niet) en zeker blijven les volgen en iemand laten kijken voor je houding. Daar kan ook verzet van komen. Of is ze ergens bang van? zweep? lesgeefster? Clown kijk eerst of het angst of boosheid is..boosheid kan ook van dominantie of pijn komen. (of mss begrijpt ze het nog niet goed)

Maar steigeren met jou erop mag niet.. gevaarlijk. Dat moet ze weten. Wel kalm blijven en goed voorwaarts houden dan kan ze moeilijker omhoog komen. veel praten kan ook helpen, met je stem aangeven om voorwaarts te gaan en belonen.

DVHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:52

Als ik zo alles lees, probeert ze met het rijden en dergelijke toch even haar grens te willen verleggen, om te kijken hoe ver ze kan gaan en wat ze allemaal mag. hoe oud is ze?
ik denk dat je niet zo heel jong meer moet zijn (dan bedoel ik rond de 3 a 5 jaar). dat zijn namelijk de puberjaren om het zo maar te zeggen.
ik denk dat ze gewoon lekker dwars aan het doen is.
mijn enige raad is gewoon streng en conseqent zijn.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 17:29

Nja tijdens het grondwerk, dus stappen aan het halster, doet ze voornamelijk haar zin. Ze kan enorm trekken en soms draaft ze, dus is er nog enorm veel werk aan...

Tijdens het longeren is ze wel gehoorzaam, ze trekt niet naar buiten ofzo, ze loopt mooi in het rondje, maar met de nodige bokkesprongen...

Verder hebben jullie het goed geraden, ze is 6 jaar... En ze heeft eigenlijk nooit haar puberperiode gehad (in de koets is dat moeilijk om te puberen e...)...

inderdaad, het kan een machtsspelletje zijn... Maar mijn instructrice heeft nu eens gezien hoe Sientje bestaat en kan ook de nodige maatregelen nemen... Ik wil het echter wel op een paardvriendelijke manier doen... (maar volgens mij zal ze het wel op een paardvriendelijk manier doen :p)

Groetjes

(binnenkort wel eventjes foto's en hoe het verder vorderd met haar :p)

Jaaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 23:01

Ik had ook eens een verzorgpaard van ongeveer 17 jaar die soms dacht dat ie nog een veulentje was Lachen. Toen ik op de manege ging rijden, zonder de eigenares probeerde hij altijd vanalles, elke keer dat ik in galop ging bokte hij, en soms echt serieus hoog! Zo ben ik er ook 2 keer afgevallen. Uiteindelijk heb ik de eigenares meegekregen om eens te kijken, en toen deed hij NIETS, en reed bijna perfect. Volges mij was het ook alleen om mij uit te testen, om te kijken hoe ver hij kon gaan met mij, want na een tijdje deed hij het helemaal niet meer, en werd hij super braaf. En net zoals bij jou was hij altijd heel vrolijk en blij om mij te zien als ik daar kwam, en heel braaf bij het poetsen, en het op en afzadelen. Blijf gewoon verder rijden (natuurlijk wel voorzichtig zijn) En laat jezelf niet doen, laat goed zien dat ze niet met je voeten moet spelen, en dat jij de baas bent. Normaal zou het daarna wel moeten overgaan. Nog veel succes ermee! Lachen

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:34

misschien probeert ze je gewoon uit?
Ik heb ook een tijdje een verzorgpony gehad en die deed ook lief tegen mij zolang ik er niet opzat; zodra ik erop zat had ze vaak oren in haar nek en heeeel veel bokken.. Ik moes ttoen een tijd echt volhouden om erheen te gaan want vond het eigelijk helemaal niet meer leuk; daarna werd het eventjes erger maar daarna ging het al gauw veel beter. Lachen
Succes

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:29

nou ja kan best zijn dat ze je gewoon anhet plage nwas, maar als z ergens pijn hefet kan je mischien eens een osteopaat laten komen.

xx

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 20:03

Nja ik denk niet dat het pijn is hoor... Maar ze staat nu enorm zwaar (door weinig te werken en een overvolle weide... :s) Maar je zou denken dat ze door het zwaarder en dikker worden net sloom word... Bij haar is het omgekeerd Haha!
hahaha

Nuja ik zal het jullie laten weten hoe het vlot, intussentijd, wie nog andere theoriën heeft, ze zijn welkom hoor!!!

Merrie_Lass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:29

Ik heb dit probleem ook gehad. Myn verzorgpony heb ik zadelmak gemaakt. De derde keer ofzoo deed ze dit ook in de overgangen ( rug krullen en beginnen bokken eno..). By haar was het gewoon uitproberen, ik bleef overgangen ryden tot ze het niet meer deed en toen was het over! Misscien probeerd zy/ hy het ook hoe ver hy/zy kan gaan

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:14

Ik denk dat hij dan te dominant is richting jou, en dus niet voldoende reageert op je aanwijzingen, en dat je waarschijnlijk meerdere keren moet herhalen wat hij moet doen voor hij reageert, en dan misschien net niet genoeg reageert om overtuigt te zijn met wat je wilde, en het net wel doet maar ook niet teveel, eigenlijk te weinig
Wil dus eigenlijk zeggen dat je strenger moet zijn, en duidelijkere reacties moet krijgen.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 17:36

Jaja, ik heb vandaag terug gereden met haar... Ik heb ze enkele dagen geleden eens gelongeerd (wat ze nog niet veel gedaan heeft bij haar eigenaar) en vandaag voordat ik erop kroop heb ik haar eens gelongeerd en ze heeft enkele keren gebokt en domme sprongen gemaakt...

Ik was wat bang om erop te kruipen, want de sprongen die ze aan de longe maakte kon ik niet uitzitten, dat wist ik al zeker...
Toch ben ik er met een bang hartje opgekropen en haar gereden. Niet te lang, want ze had al een half uur aan de longe gewerkt. Ik heb haar onder het zadel wat losgereden, linkerhand, rechterhand, cirkels, overgangen stap/draf, draf/stap. Ik heb zo'n kwartiertje losgewerkt en dan nog een kwartiertje uitgestapt. Ik ben gestopt voordat ze begon te bokken en ben haar op stal weest zetten, haar beloond en dan kon ze nog eens lekker rollen in de weide Haha! Toen ik terug vertrok en ik haar nog eens riep, kwam ze nog eens naar de omheining gelopen met opgeheven staart Haha!

Ik hoop dat het telkens zo'n dagen worden Haha!, dat longeren ga ik telkens verminderen Haha!

groetjes

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 07:42

Is een goede manier om het zo te doen, eerst longeren daar mag hij gek doen, maar als je er op zit moet hij gewoon gaan vinden dat hij moet luisteren maar ook niet word overvraagt en niet te lang rijden, wel veel wendingen rijden om zijn aandacht er bij te houden, en te leren reageren op je hulpen. OK dan!

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:27

In het begin teste mijn verzorgfries me altijd uit als de eigenaresse weg was bokken en zo maar langzaam kwam het vertrouwen en respecteerde me gewoon..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:44

6 jaar en voor de helft haflinger? Dit is lekker koudbloed-pesterij! Haha! Vraag maar eens rond aan mensen die een koudbloed hebben, dat zijn over het algemeen echte dwarsliggers tijdens de pubertijd maar wel zonder echt stout te worden. Althans zo ervaar ik het! Deugnieterij!
Wat niet wil zeggen dat ze dat zomaar mag blijven doen natuurlijk, je moet duidelijk de grenzen stellen en daar ook consequent in zijn. Als je gaat rijden moet ze zich gedragen, in de wei doet ze wat ze wil. Je zou het wel op een zodanige manier moeten aanpakken zodat je paardje zich er gwoon bij neerlegt en zich niet afgesnauwt gaat voelen om haar gedrag (denk effe aan jezelf toen je in je pubertijd zat Knipoog ) anders kan je wel eens het tegenovergestelde bereiken en wordt ze wel echt stout! Ik raad je dan ook veel grondwerk aan, zorg dat ze al netjes bij je blijft als je haar aan de touw wil leiden.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:36

Misschien krijgt ze nu ook meer conditie nu vaak je met haar bezig bent en die moet eruit Cool,als ze alleen maar op het land staan en verder niet veel te doen hebben gaat hun conditie achteruit.
Het is goed dat je eerst longeerd en daarna erop gaat, dan is ze de meeste energie al kwijt en na een tijdje zal het beter gaan.....hoop k Bloos , maar wat ik het laatst gelezen heb gaat het al beter Pling

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:00

Het lijkt erop of ze je heeft uitgetest. Of doordat ze nogal zwaar is op dit moment kan het ook dat ze het na een tijdje lastig kreeg in de les, dus ik zou het rustig opbouwen zoals je nu bezig bent. Veel longeren en gewoon streng optreden, zorg dat ze enkel doet wat jij wil. Veel plezier met haar!

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 10:31

Welja het gaat ondertussen heel goed!!!

ik heb er onder het zadel niet meer mee gereden (ga een ander zadel kopen, een dressuurzadel, die meer opgevuld is, dus dikkere kussens en al) maar dat zadel heb ik dus nog niet Haha!

Ik longeer haar nu wel telkens en heb haar in galop gekregen!!! (een koetspaardje en ze heeft nooit mogen galloperen) dus vond ik het wel ideaal om het haar eerst aan de longe te leren...
In het begin kreeg ik haar niet eens in galop, het waren telkens bokkesprongen en stijgeren toen ik het haar vroeg, maar gisteren liep ze zo goed he!!!

kwast in de zevende hemel Haha! Haar galop is verre van perfect, maar ze gallopeerd!!! Nu dit nog wat verfijnen totdat ik mijn nieuwe zadeltje heb Haha!