Ik weet geen raad meer..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nettieejj

Ik weet geen raad meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 08:05

Hey,

Ik ben echt ten einde raad, ik heb een shet×welsh, en met rijden, hij blijft er van doorgaan. Wat ik ook doe, buiten na een sprong zet ie zn kont eronder, ik prata rustig tegen hem, hou druk op de teugels, maar hij blijft rennen, en stopt niet tot t einde van het pad. Als ik geluk heb dan stopt hij dan echt, maar meestal draaft ie de bocht door en rent verder. Ook in de bak, met het oefenen van de pas-de-deux, we moeten splitsen, en daarna galloperen, en hij weet precies wanneer, ookal ga ik gewoon rustig de bocht in, met stelling, gewoon contact met de mond, zet hij zn kont eronder en gaat ervandoor, weet iemand wat ik moet doen? Het word onderhand heel gevaarlijk...

Alvast bedankt

Groetjes Annette

Somebitch

Re: Ik weet geen raad meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:07

Zie het probleem eerst in de bak op te lossen en dan pas buiten ivm veiligheid.

Heeft je pony niet ergens pijn? Pas het zadel goed, is de mond van je paard goed etc?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:12

Ik zou in ieder geval voorlopig niet meer naar buiten gaan, en zeker niet meer springen. Wacht daarmee totdat je hem weer onder controle hebt.

Voor in bak zou ik hem op de volte laten aanspringen. Blijf aan 1 kant van de bak of desnoods in het midden en spring aan op de volte. Wanneer hij rustig blijft of rustiger wordt probeer je de volte steeds heel voorzichtig iets groter te maken.

Misschien is het ook een idee om aan je instructrice te vragen of ze hem aan de longeerlijn doet tijdens het galopperen in de bak. Dan kan hij er in ieder geval niet teveel vandoor gaan.

Vooropgesteld natuurlijk dat er geen medische problemen zijn.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 08:14

Er zijn geen medische problemen, DA heeft al gecheckt, beetje last van zijn rug, maar dat is zijn verleden, er ligt nu een goed zadel op, met bontje enz. En pijn in zijn mond ook nie, alleen heel hard in zijn mond. Alvast bedankt! Ik krijg vandaag les, mijn instructrise gaat ook even meekijken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:18

dat hard in de mond zijn is dan dus de oorzaak Knipoog

ga daar aan werken zodat je dier zachter word in de mond,waarschijnlijk ben je zelf dus te hard met je handen?
meer werken aan terug rijden op zit

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 08:27

ik geef toe, ik ben een tijdje heel hard in zijn mond gewqeest, en dat ben ik nu niet meer, buiten zowel altijd lange teugel, in het begin van de galop niet, dan gewoon contact met de mond, en in de bak ook contact met de mond. Ik heb er al een zachter bit ingehangen, meteen eruit gehaald; hij ging er toen echt vandoor, en er was geen stoppen meer...

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:30

Bij mijn vz-pony hadden we eerst ook zo'n pony die er zonder reden inneens vandoor ging... Bij hem was het de oplossing om de teugels zeg maar helemaal los te gooien (natuurlijk niet zo ver dat hij er in kon gaan staan).
Voor zover ik weet hebben we dat maar 1 keer geprobeerd en is dat gelukt.
Dus gewoon even heel het kontact in de mond verliezen (hij luistert er toch niet naar), dan laat hij misschien het bit los en dan inneens een ophouding maken.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 08:38

heb ik ook al geprobeerd, als ik de teugels los gooi, is het niet meer leuk voor hem.. Maar dan blijft ie rennen, hij vind t rennen volgens mij veel te leuk..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:42

Nettieejj schreef:
Er zijn geen medische problemen, DA heeft al gecheckt, beetje last van zijn rug, maar dat is zijn verleden, er ligt nu een goed zadel op, met bontje enz. En pijn in zijn mond ook nie, alleen heel hard in zijn mond. Alvast bedankt! Ik krijg vandaag les, mijn instructrise gaat ook even meekijken!

Een bontje maakt je zadel wel smaller. Dus als je zadel goed ligt, maak je hem met het bontje te smal. Daar kan je paard weer last van hebben.

Mone had het ook in de bak, ineens een sprint naar de andere kant. Ik zette haar dan gewoon op een hele kleine volte, dan moest ze wel remmen. Maar dat was nog met het bit. Ik ben toen met een hackamore gaan rijden, en daarmee kreeg ik haar makkelijker terug. En nee, ik gebruikte niet enorm veel druk.
Nu krijg ik daar ook problemen mee, ze kwam dus niet meer makkelijk terug. Nu heb ik een bitloos hofdstel van Dr. Cook, en daarmee is ze echt super!

Misschien kan je bitloos proberen? Op www.bitloos.bl kan je testhoofdstellen aanvragen. Dus dan hoef je er niet meteen een te kopen. Ga niet zelf klungelen met een halster en touwtjes ofzo, dat werkt inderdaad niet nee...

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 08:44

ok, ik zal even kijken!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:44

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:30

Inderdaad: voorlopig niet meer buiten gaan rijden of gaan springen! Eerst moet hij in de bak goed lopen. Je vertelt dat hij al weet wanneer hij bij de pas-de-deux in galop moet aanspringen. Wel; ga dan eens iets anders doen! Spring (ook al staat het niet zo in je proef) juist niet aan in galop. Wilt hij aanspringen en krijg je hem echt niet terug, zet hem op een volte en laat hem vertragen. Gaat hij in draf over: belonen. Springt hij terug in galop opnieuw op de volte zetten. Ga ev. ook naar draf over! Kies een andere plaats om aan te springen in galop, zodat je de galop toch kan oefenen. Mààr neem elke keer een andere plaats, want volgens mij heb je een slimme pony die snel doorheeft waar hij mag galopperen, zodat hij leert dat er geen vaste plaats is en hij overal netjes in draf moet kunnen blijven lopen en in galop aanspringen wanneer jij het wilt.

Ik lees dat je schrijft dat je druk houdt op je teugels, maar dat is juist niet goed. Je moet even tegenhouden, en weer lossen. Dat telkens opnieuw: nooit blijven trekken want dàn worden ze juist hard en sterk in hun mond.

Denk erom dat je pony éérst dressuurmatig goed voor elkaar moet zijn voor je kunt gaan springen!

viewtopic.php?f=8&t=803667 -> hier heb ik ooit eens een uitleg gegeven voor terugrijden, ik citeer enkele stukjes. Lees ook eens verder op het topic rond, daar zal je misschien ook al geholpen mee zijn.

fiekhe schreef:
Mijn paard is een heethoofd en vroeger kreeg ik haar niet in een normale draf. Nu gaat dat veel véél beter . Hoe ik het heb opgelost? Wel ik begon steeds vanuit een rustige stap een stukje te draven. Wanneer ze versnelde zei ik heel rustig 'ho' en maakte even duidelijk dat ze rustiger moest. Als ze daarop niet reageerde maakte ik een overgang naar stap. In het begin kon ik echt maar een half toertje in de bak draven dat ze rustig liep. Maar nu kan ik alles! Ze loopt echt super braaf en goed aan het been .

Veel van deze paarden rennen weg voor het been. Let dus op (deed ik ook altijd _en doe ik nog een beetje Bloos) dat je je benen niet afsteekt maar hou ze er gewoon tegen. Misschien zal hij hier wel even extreem op reageren, maar da's zo weer over.

Denk erom dat, als je het doet volgens de methode die ik hierboven zei (dus telkens naar stap gaan vanaf het moment dat hij niet reageert om terug te komen), zeer consequent bent. Dus niet 'goh, ik kan elke keer maar een meter draven, dus nu heb ik er geen zin in en laat hem racen'! Nee, jij moet steeds degene zijn die het tempo bepaalt, dus ook wanneer hij moet terugkomen. Ook moet je erop letten dat, als je je overgang rijdt, niet gespannen gaat zitten (dat houdt in: ontspannen benen, ontspannen rug, armen losjes naast je, zitten in je zadel (niet gaan rechtstaan in de beugels!), niet overdreven achterover gaan zitten = rechte rug, enz...). Heel de tijd trekken heeft totaal geen zin, even trekken (en als hij niet reageert wat harder) en dan direct weer lossen.

Ik zou niet meteen beginnen met figuren gaan rijden, eerst moet hij op de hoefslag (en dus rechtuit)netjes lopen. Pas als je hem (minimum) 2 toeren netjes ontspannen kunt houden, zou ik beginnen met figuren. Slangenvoltes, voltes, door een S van hand verandere, achten, ... Ook hier geldt weer: gaat hij te snel, terugpakken, geen reactie = naar stap. Werk ook aan tempowisselingen zodat hij leert dat hij niet hoeft weg te springen voor het been.

En dan, pas als je hem in draf rustig hebt, ga je aan de galop werken.
Begin net zoals in draf. Laat hem vanuit een rustig drafje aanspringen en blijf ev. op een grote volte.
Van wanneer hij te snel gaat neem je hem terug, als je geen reactie krijgt ga je over naar draf. Neem dan opnieuw een rustige draf aan en laat hem van daaruit weer aanspringen. Begint hij in draf te lopen? Neem terug, als het moet zelfs naar stap of stilstand! Laat hem niet het tempo bepalen!
Vergeet wel niet dat je niet voorop moet lopen, zolang de draf niet goed lukt moet je ook niet aan een galop beginnen .

[Citaat:
Ik ga hem nu laten draven en lekker laten draven en zodra hij moe word en terug in tempo gaat aansporen en dan houd het misschien wel op]

Dat vind ik persoonlijk geen goed idee. Hij krijgt op de duur toch meer conditie en je zal langer en langer én langer moeten rijden om hem moe te krijgen. En trouwens, het is niet de bedoeling met een moe paard te gaan werken.

Het belangrijkste is dat je heel consequent blijft en vooral dat je volhoudt!
De aanhouder wint. Altijd Lachen.

Veel succes!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:45

In ieder geval het eerst inderdaad maar in de bak proberen op te lossen ivm de veiligheid.

Wat altijd helpt om te remmen is voltes rijden. Gaat 'ie te hard? Op de volte. Desnoods volte sluiten, volte 10 meter rijden, en als het tempo weer onder controle is rustig de volte weer gaan verruimen.
Ik heb dit ook gehad, en dit gaat op den duur écht werken als je het consequent en netjes oplost.

Laat de pony ook eens nakijken door een veearts, misschien is het een reactie op pijn. Laat het zadel 'ns nakijken, hoeven. Het klinkt alsof je pony het doet als je een wending inrijdt, springt etc. en op die momenten komt er wat meer gewicht op één of twee benen. Misschien doet één van die benen zeer en reageert hij er zo op...?

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:54

Mijn verzorg paard dee het ook wel eens! maar dan ook zelfs in draf! en dan ook bokken enzo.. Maar toen zijn we met een ander bit gaan rijden( hij was ook hard in zn mond) en een tijdje een slof teugel er aan! en nu loopt hij echt supper! Slof teugel is er weer af en hij is nog zo lief!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:01

Op de volte zetten?
Uitlaten raze voor het rijden aan de longe?
Ietsiepietse scherpere bit?
Martingaal?
Tiedeman?
Volte steeds groter idd
Ik weet genoeg oplossingen Haha!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:06

Carmenn_ schreef:
Op de volte zetten?
Martingaal?
Tiedeman?
Volte steeds groter idd

Meeste zijn geen oplossingen maar lapmiddelen. Bloos

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:01

Begin bij het begin en laat het daar voorlopig bij. Niet meer naar buiten, niet meer springen en niet meer galloperen voordat de rest ook 100% goed gaat.
Kijk eerst eens in de stap. Zorg dat je je pony 100% onder controle hebt; dat klinkt raar, maar zelfs in stap kan dat moeilijk zijn. Hij moet dus echt PRECIES op jóúw tempo lopen en geen fractie sneller of langzamer. Vergeet niet ook goed de hoeken in te sturen! Lachen Gaat dat allemaal goed, dan probeer je het ook eens met figuren rijden.

Daarna ga je dus hetzelfde doen in draf. Zodra je voelt dat je paardje ook maar iets wil versnellen (en dus gewoon iets harder gaan - ik bedoel niet meteen wegrennen Knipoog ) maak je een ophouding en zorg je dat ie in zn oude tempo blijft.

Als je paardje eenmaal doorkrijgt dat ie niet moet proberen om harder/zachter/whatever te gaan, kun je de galop nog eens proberen. Gaat dat niet goed; meteen terug en zoek die controle weer op in de stap en draf.

Op deze manier heb ik het altijd van mijn instructrice geleerd en het heeft bij mij supergoed geholpen (ik reed toen ook een paard dat vaak ging rennen).

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:06

Wat ik denk, als ik dit zo lees, heb de andere antwoorden niet gelezen, is dat je pony pre3cies weet wanneer hij kan gaan. Volgens mij doet hij het elke keer op dezelfde stukken niet? Springen, bij pas de deux op dezelfde plek in gallop? Misschien eens proberen op een andere plek aan te springen ofzo? Gewoonw at verandering in de gewoonte ofzo? Veel succes ermee iig!
Groetjes, mij

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:21

Carmenn_ schreef:
Op de volte zetten?
Martingaal?
Tiedeman?
Volte steeds groter idd

Dat is meer symptoom bestrijding. Op een gegeven moment moet je met een prikkeldraad bit gaan rijden ofzo om er nog wat mee te kunnen. Met die hulpmiddelen maak je hem op den duur alleen maar sterker.

alladinmj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:36

Mijn vorige vz-pony (Welsh A) deed dat ook. hij rende de hele bak door. als je alleen in het bos zou zijn zou die allang weg zijn. maar als je met een groep ging dan ging hij maar een stukje rennen en wachte dan op de groep. Op wedstrijd was hij altijd aan het rennen in de ring hij ging er wel 3,4 keer uit Huilen .
we reden eerst met een zacht bitje wat we hebben veranderd door een stangtje, ook kreeg hij wat minder krachtvoer. en nu is ze zo rustig.
nou ik hoop dat je kan vinden wat er is succes met je pony. Haha!