Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nettieejj schreef:Er zijn geen medische problemen, DA heeft al gecheckt, beetje last van zijn rug, maar dat is zijn verleden, er ligt nu een goed zadel op, met bontje enz. En pijn in zijn mond ook nie, alleen heel hard in zijn mond. Alvast bedankt! Ik krijg vandaag les, mijn instructrise gaat ook even meekijken!
. Stom niet toetsenbord :p . fiekhe schreef:Mijn paard is een heethoofd en vroeger kreeg ik haar niet in een normale draf. Nu gaat dat veel véél beter . Hoe ik het heb opgelost? Wel ik begon steeds vanuit een rustige stap een stukje te draven. Wanneer ze versnelde zei ik heel rustig 'ho' en maakte even duidelijk dat ze rustiger moest. Als ze daarop niet reageerde maakte ik een overgang naar stap. In het begin kon ik echt maar een half toertje in de bak draven dat ze rustig liep. Maar nu kan ik alles! Ze loopt echt super braaf en goed aan het been .
Veel van deze paarden rennen weg voor het been. Let dus op (deed ik ook altijd _en doe ik nog een beetje) dat je je benen niet afsteekt maar hou ze er gewoon tegen. Misschien zal hij hier wel even extreem op reageren, maar da's zo weer over.
Denk erom dat, als je het doet volgens de methode die ik hierboven zei (dus telkens naar stap gaan vanaf het moment dat hij niet reageert om terug te komen), zeer consequent bent. Dus niet 'goh, ik kan elke keer maar een meter draven, dus nu heb ik er geen zin in en laat hem racen'! Nee, jij moet steeds degene zijn die het tempo bepaalt, dus ook wanneer hij moet terugkomen. Ook moet je erop letten dat, als je je overgang rijdt, niet gespannen gaat zitten (dat houdt in: ontspannen benen, ontspannen rug, armen losjes naast je, zitten in je zadel (niet gaan rechtstaan in de beugels!), niet overdreven achterover gaan zitten = rechte rug, enz...). Heel de tijd trekken heeft totaal geen zin, even trekken (en als hij niet reageert wat harder) en dan direct weer lossen.
Ik zou niet meteen beginnen met figuren gaan rijden, eerst moet hij op de hoefslag (en dus rechtuit)netjes lopen. Pas als je hem (minimum) 2 toeren netjes ontspannen kunt houden, zou ik beginnen met figuren. Slangenvoltes, voltes, door een S van hand verandere, achten, ... Ook hier geldt weer: gaat hij te snel, terugpakken, geen reactie = naar stap. Werk ook aan tempowisselingen zodat hij leert dat hij niet hoeft weg te springen voor het been.
En dan, pas als je hem in draf rustig hebt, ga je aan de galop werken.
Begin net zoals in draf. Laat hem vanuit een rustig drafje aanspringen en blijf ev. op een grote volte.
Van wanneer hij te snel gaat neem je hem terug, als je geen reactie krijgt ga je over naar draf. Neem dan opnieuw een rustige draf aan en laat hem van daaruit weer aanspringen. Begint hij in draf te lopen? Neem terug, als het moet zelfs naar stap of stilstand! Laat hem niet het tempo bepalen!
Vergeet wel niet dat je niet voorop moet lopen, zolang de draf niet goed lukt moet je ook niet aan een galop beginnen .
[Citaat:
Ik ga hem nu laten draven en lekker laten draven en zodra hij moe word en terug in tempo gaat aansporen en dan houd het misschien wel op]
Dat vind ik persoonlijk geen goed idee. Hij krijgt op de duur toch meer conditie en je zal langer en langer én langer moeten rijden om hem moe te krijgen. En trouwens, het is niet de bedoeling met een moe paard te gaan werken.
Het belangrijkste is dat je heel consequent blijft en vooral dat je volhoudt!
De aanhouder wint. Altijd.
Carmenn_ schreef:Op de volte zetten?
Uitlaten raze voor het rijden aan de longe?
Ietsiepietse scherpere bit?
Martingaal?
Tiedeman?
Volte steeds groter idd
Ik weet genoeg oplossingen
Gaat dat allemaal goed, dan probeer je het ook eens met figuren rijden.
) maak je een ophouding en zorg je dat ie in zn oude tempo blijft. Carmenn_ schreef:Op de volte zetten?
Uitlaten raze voor het rijden aan de longe?
Ietsiepietse scherpere bit?
Martingaal?
Tiedeman?
Volte steeds groter idd
Ik weet genoeg oplossingen
.