oudje robin een keer @ longeerwerk (dubbele longe)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rozzy

oudje robin een keer @ longeerwerk (dubbele longe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 22:32

Hier Robin een keer aan de dubbele longe, hij vind het erg moeilijk om lengte te pakken en gaat graag in de krul lopen. Door hem af en toe aan de dubbele longe te zetten word hij lekker soepel en kan ik hem makkelijker op lengte vragen. Je ziet dat hij dit nog erg moeilijk vind en graag te diep gaat, maar oefening baart kunst! Robin is ondertussen alweer 28 jaartjes jong en we starten gezellig in de L2 Lachen

om te beginnen maar een standfoto, stilstaan is (ook als je oud bent) nog niet zo makkelijk Clown
Afbeelding

losstappen met wat contrastelling
Afbeelding

hier pakt hij netjes de lengte
Afbeelding

hier ook, alleen duwt hij met zijn achterhand nog wat naar achter uit.
Afbeelding

drafje, nog met wat spanning
Afbeelding

nog een drafje, al een stuk meer ontspannen
Afbeelding

andere kant ook wat drafjes
Afbeelding

pasje vooruit ( en ik maar rennen Clown )
Afbeelding

Afbeelding

en lekker uitdraven Lachen
Afbeelding

Afbeelding

daaag Doei!
Afbeelding

aerdenhout1

Re: oudje robin een keer @ longeerwerk (dubbele longe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:35

?????? Dubbele slofteugel bedoel je???? Heel vreemde manier om een paard te longeren moet ik zeggen.

Daiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:35

hij ziet er nog super uit voor zijn leeftijd
veel plezier in de L2

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 22:36

aerdenhout1 schreef:
?????? Dubbele slofteugel bedoel je???? Heel vreemde manier om een paard te longeren moet ik zeggen.

als hij de ruimte wil kan hij hem pakken...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:39

Tja......ik heb dit nog nooit gezien moet ik eerlijk zeggen.Het lijk me ook niet de juiste manier omdat je de buitenkant nooit voldoende kan meegeven zodat hij ontspant.
En waarom niet gewoon met dubbele longeerlijnen, maar op deze manier?

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 22:41

ook de buitenkant kan ik prima meegeven, dit is de manier waarop ik het heb geleerd. Hij kan altijd de lengte pakken, ook aan de buitenkant. Als ik hem naar beneden zou trekken o.i.d zou hij waarschijnlijk stil gaan staan en geen stap meer verzetten.
Laatst bijgewerkt door Rozzy op 17-08-07 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:50

mmm sorry ook niet mijn methode ....
ik haat afkraak comentaar maar met dit te zien heb ik te doen met deze pony :S ziet er heel goed uit maar 28 jaar kom op, daar hoor je als je hem dan toch wilt rijden op zn oude dag, een ontspannen buitenritje mee te maken... sorry dit is echt niets voor mij.. maar mijn oudje is vorig jaar gestorven en die heeft de laatste 2 jaar compleet rust gekregen afbouwend dan wel met buitenritjes (en dat dan alleen stappen) daar kan ik van zeggen die heeft een mooie oude dag gehad...

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 22:52

caprice: jou goed recht om dat te vinden, maar ik denk dat als we deze pony op de wei zetten en er af en toe een ontspannen buitenritje mee maken er over een half jaar niets meer van hem over is... Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:53

Rust roest hè. Lachen

Ik vind de pony er trouwens redelijk ontspannen bij lopen, heb inderdaad het idee dat ze hem de lengte geeft die hij vraagt. Lachen

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:16

Hij ziet er goed uit Melanie! Lachen

Rust Roest idd...!!

Dit is mijn oude pony en ik ben blij dat Melanie er lekker mee bezig blijft!!!!!!!
Een jaar of 4-5 geleden is hij stilgezet en was het bijna gedaan. Moet je nu eens zien! Lachen Ik ben hartstikke trots op Robin en Melanie dat ze het samen zo goed doen en alles zo lekker gaat! Lachen

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 23:20

Hey nathalie, robin gaat idd erg snel achteruit als hij stil staat en hij doet het nu super! ik ben nog steeds super blij met hem!! Lachen

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:54

Pff, wat een gedoe.
Vind iid niet dat je een oud paard stil moet zetten, zei de osteopaat laatst nog over mijn pony, waarom zou je 'm stil zetten? Zo blijven ze teminste fit en hun spieren behouden.

Ik vind het er netjes uit zien mel Ja
Hij kan het nog makkelijk aan Tong uitsteken

Was wel moeilijk foto's maken zeker? Tong uitsteken

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:56

mmm nee sorry ook nie mijn ding. ik longeer mijn paardje (van 7) ook wel met dubbele lijnen, maar dan wel bovenop vast gemaakt en niet als een slofteugel. ik ben ook van mening dat hij zo niet genoeg los kan laten aan de buitenkant. Daarnaast zou ik het niet meer nodig vinden om mijn oudje met dubbele lijnen te longeren. dat je er nog op wil rijden is helemaal niks mis mee, en dat je m wat regelmatiger eruit haalt als een ander oud paard omdat je zegt dat hij weg kweint als hij staat te niksen in de wei, is ook helemaal niks mis mee, maar ga er dan mee buiten rijden en hem niet meer wedstrijdmatig trainen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:26

Ik snap het probleem niet helemaal. Ik zie een ontspannen paard rondlopen en de TS geeft de ruimte die hij wil. Sommige paarden van 28 moeten idd op rust maar hier zie ik een meneer die nog graag wil werken.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:47

Ik vind het juist goed dat ze nog veel plezier heeft van zo'n paardje en zo te zien vind robin het zelf ook leuk!
En de manier waarop jij longeerd; zo doe ik het ook regelmatig en er is neits mis mee; je geeft je paard de ruimte wannee rhij dat nodig heeft en toch loopt hij vaak ontspannen. Prima manier Lachen ga zo door.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:21

Maggie_Eddy schreef:
mmm nee sorry ook nie mijn ding. ik longeer mijn paardje (van 7) ook wel met dubbele lijnen, maar dan wel bovenop vast gemaakt en niet als een slofteugel. ik ben ook van mening dat hij zo niet genoeg los kan laten aan de buitenkant. Daarnaast zou ik het niet meer nodig vinden om mijn oudje met dubbele lijnen te longeren. dat je er nog op wil rijden is helemaal niks mis mee, en dat je m wat regelmatiger eruit haalt als een ander oud paard omdat je zegt dat hij weg kweint als hij staat te niksen in de wei, is ook helemaal niks mis mee, maar ga er dan mee buiten rijden en hem niet meer wedstrijdmatig trainen.

Waarom een pony meenemen op buitenritten als hij helemaal opleeft op wedstrijdterrein?
Met Robin is het altijd zo geweest dat wanneer hij op wedstrijdterrein komt hij helemaal opleeft! Ik weet zeker dat hij dat nog steeds heeft, want hij vindt het gewoon geweldig!
Ontspanning moet er altijd zijn maar dat geld niet alleen voor oudere paarden. En ik weet zeker dat Melanie op zn tijd ook echt wel eens ontspannen ritjes maakt!!
Doortrainen met een oudje kan helemaal geen kwaad, zolang hij aangeeft het nog te willen en kunnen!

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:30

Caprice4evah schreef:
mmm sorry ook niet mijn methode ....
ik haat afkraak comentaar maar met dit te zien heb ik te doen met deze pony :S ziet er heel goed uit maar 28 jaar kom op, daar hoor je als je hem dan toch wilt rijden op zn oude dag, een ontspannen buitenritje mee te maken... sorry dit is echt niets voor mij.. maar mijn oudje is vorig jaar gestorven en die heeft de laatste 2 jaar compleet rust gekregen afbouwend dan wel met buitenritjes (en dat dan alleen stappen) daar kan ik van zeggen die heeft een mooie oude dag gehad...

Sorry hoor maar dat slaat nergens op, ik ben ook niet van het afkraken en dat ga ik nu ook niet doen, maar als jij 80 ben en je voelt je fit genoeg om dingen als fietsen, wandelen enz nog te doen ga je toch ook niet alsnog achter de geraniums zitten omdat je al 80 bent? Als het nog kan, waarom niet?
Ja ga zo door hoor.

nerolover18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:13

dit paard heeft ruimte genoeg.
wij(in belgie) longeren onze paarden ook zo
Of je nu met slof ,rekker,pessoa rijd zolang je je paard genoeg ruimte geeft en je weet waar je met bezig ben doe zo voort !

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:19

ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd
en ook lekker dat hij nog beweging krijgt vind het wel een leuke pony!! Knipoog

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:19

Als je goed kijkt naar de foto's zie je wel degelijk spanning in zijn rug en ik denk ook de nodige stijfheid.
Het paard maakt zijn passen niet zoals het hoort, namelijk zijn achterafdruk over zijn voorafdruk, hij maakt erg korte passen.
Dat geeft niet, want hij is oud.
Maar het is niet eerlijk een paard van deze leeftijd op deze manier te longeren. Daar maak je hem alleen maar "scheef" mee, je moet hem juist rechtuit laten lopen.
Zie de laatste foto, de bekken zitten niet op gelijke hoogte door scheve belasting.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:24

Ik heb deze combinatie een keer gejureerd en ik kan jullie vertellen dat de amazone niets afdwingt oid, maar gewoon relaxed haar proefje rijdt.
Ik vind er niets mis mee. Ik heb haar ook nog via pb "gesproken" en ik geloof dat ze het bij lekker relaxed rijden wil houden en sowieso niet de ambitie heeft om hoger dan L2 te starten.
Niet iedereen wil een pony op zo'n hoog mogelik niveau krijgen ten koste van alles, sommige willen gewoon met plezier rijden.
En misschien zijn sommige het vergeten, maar ook dat kan in een dressuuurring.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:27

Dit paardje is wel 28 jaar oud. En paardjes op die leeftijd zijn soms heel moeilijk een beetje soepel te krijgen. Wanneer je naar de beginfoto kijkt en deze volgt zie je toch duidelijk dat het paardje soepeler wordt. Juist met alleen maar door het bos te crossen zullen ze stijver worden.

Veel succes in de l2 OK dan!

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 14:28

Nathalie schreef:
Maggie_Eddy schreef:

Waarom een pony meenemen op buitenritten als hij helemaal opleeft op wedstrijdterrein?
Met Robin is het altijd zo geweest dat wanneer hij op wedstrijdterrein komt hij helemaal opleeft! Ik weet zeker dat hij dat nog steeds heeft, want hij vindt het gewoon geweldig!
Ontspanning moet er altijd zijn maar dat geld niet alleen voor oudere paarden. En ik weet zeker dat Melanie op zn tijd ook echt wel eens ontspannen ritjes maakt!!
Doortrainen met een oudje kan helemaal geen kwaad, zolang hij aangeeft het nog te willen en kunnen!

zo'n 2/3 keer in de week gaan we lekker naar buiten, 1 keer in de week les, 1 keer longeren (meestal gewoon aan halstertje wat rondjes laten lopen) de rest van de dagen wat in de bak rijden en meestal heeft hij ook 1 dag rust in de week Knipoog

avanoort: op de laatste foto staat hij met zijn rechter achterbeen een stuk verder naar achteren+ dat hij in een ERG mulle zandbak staat.

de rest: bedankt voor de reacties Lachen

Ik heb idd een tijd geleden bij 'raket' mijn proefje gereden, bedankt Lachen