Op eigen benen laten lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kikka

Op eigen benen laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 18:56

Korte vraag: wie kan mij uitleggen wat het nou precies betekent? Dat het paard zonder steun van de bakrand loopt of..?

Ik voel me heel dom nu Clown

Hvelreki

Re: Op eigen benen laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:08

Het is helemaal geen domme vraag hoor Lachen.
Het is zelfs een moeilijke vraag om te beantwoorden Clown (jaja, ik weet best wel wat ik in m'n onderschrift heb. Ik weet wel wat het is, maar om het te beschrijven/omschrijven is het moeilijk).

Een paard dat op zijn eigen benen loopt, zet z'n achterhand er netjes onder (en loopt goed over de rug). Hij zoekt wel naar de ruiterhand, maar gaat niet hangen. Je hebt weinig gewicht in je handen. Het is een heel prettig, licht gevoel Lachen. Je kan er ook probleemloos mee op de binnenhoefslag lopen zonder dat hij scheef gaat (of andere dingen gaat doen om terug op de hoefslag te kunnen lopen). Een paard dat steun zoekt in de hoefslag, aan de bakrand, oid loopt niet op z'n eigen benen. Ook zijn er paarden die ofwel heel hard gaan crossen (wanneer ze bv. op de binnenhoefslag moeten lopen) ofwel juist heel traag gaan. Je krijgt zo'n paard moeilijk actiever/rustiger en als hij op een goed tempo loopt is de kans groot dat hij in je handen gaat hangen. Dit probleem ligt vrijwel altijd in de achterhand, maar het kan ook een evenwichtsprobleem zijn. Schijnovergangen helpen goed (in beide gevallen) Ja.

Niet echt duidelijk hé. I'm sorry. Het lukt me niet beter Haha! .

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 23:34

Haha, ik snap het hoor! Dankjewel Lachen

Ik begreep die uitdrukking nooit, een paard loopt toch altijd op z'n eigen benen? Tong uitsteken

Ik weet iig dat ik nog héél veel moet oefenen met paard, hij zwabbert als een alcoholist als ik van A naar C probeer te rijden Clown

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:05

Ja dan loopt hij duidelijk niet op z'n eigen benen (mooi voorbeeld Vork ). Schijnovergangen, binnenhoeslag rijden (misschien ook balkjes stappen/draven/galopperen) etc. Laat hem ook niet hangen in de teugels als hij dat zou doen, maar blijf de achterhand activeren. Het is niet zo makkelijk (heb met m'n eigen paard daar toch ook even intensief op moeten trainen, maar nu gaat het steeds beter Lachen ), maar als je doorzet kom j'r wel (dan kom j'r altijd trouwens: doorzetten met geduld en consequentie). Veel succes! Lachen.