moeilijke 5jarige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

moeilijke 5jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 19:17

Hoi ik bezit een erg moeilijke 5jarige merrie, niet zozeer in de omgang , maar tijdens het rijden.
Vorig jaar liep ze op een trensbit, omdat ze dit totaal niet accepteerde, heb ik op aanraadde van lesgever een rubberen, plooibare stang gestoken, met een kinriem. Vanaf toen ging ze super.
Tot een 3tal weken geleden ...
Dressuur was ze zowiezo altijd kalm, maar vanaf als we gingen springe werd ze helemaal gek.
Ze trekt naar de sprong als ze neer komt dan stampt ze en bokt ze in het rond, ook vaak als je naar de sprong rijd gaat ze er al bokkend op af. Maar dat is niet zozeer mijn probleem, maar meer dat als ik naar de sprong rij of haar na de sprong wil stoppen en ik mijn zit hulpen juist doe, ze niet reageert, als ik dan even doorkom, nog steeds niet reageert en als ik even help met mijn hand, gaat ze gewoon zo hard achter de teugel lopen. het probleem is nie dat ze deze hulp niet kent, want tijdens de dressuur reageert ze er perfect op, maar vanaf er sprongen aan te pas komen, wil zij niet meer uit de galop komen.
Het echte probleem is dat ze veel te graag springt, ze is net een jong veulentje als je haar dan ziet.
Ik weet niet of ik nog eens een ander bit moet proberen, of bepaalde oefeningen met haar moet doen.. zelfs mijn lesgever heeft dit nog niet meegemaakt, we proberen nu van alles om haar kalm te krijgen...
kennen jullie dit of hebben jullie oplossingen?

Derma

Re: moeilijke 5jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:29

Heb je wel eens achtjes geprobeerd over de hindernis? Je rijdt dan eigenlijk elke keer een 8 met de hindernis (niet hoog, beginnen met een kruisje) op de kruising zeg maar. Je rijd dan schuin aan en springt de hindernis. Daarna ga je door in de galop en draait weer om om vervolgens de zelfde hindernis weer van de andere kant te springen etc. Als je dit een paar keer achter elkaar doet moet ze wel gaan opletten. Rij dan een keer rechtdoor en probeer haar terug te nemen.
Dit hielp bij mijn paard heel goed, hij bokte niet maar ging heel hard galloperen na de hindernis. Misschien heb je er wat aan... succes!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:53

Doe je ook veel met je stem naast je paard?

Zoals de basis: Stap,Draf,Ho,Blijf,Volg,Kom,Braaf.

Misschien kan je sommige stemhulpen, ook invoegen tussen het rijden.

Heb geen idee hoor, maar misschien werkt het. Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 01:15

Ik had vroeger een overactieve pony met springen, man dat beest was een cross bok monster als er hindernissen aan te pas kwamen.
Ik moest dan van mijn instructeur destijds voltes (15m) voor de hindernis maken.
En op die volte bezig gaan met stelling, tempowisselingen enz,.,
En op het moment dat ze goed en rustig was reed ik geen volte maar reed ik op de hindernis aan.
Dan lette ze op mij en dan pas mocht ik aanrijden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:32

Lijtk me eerder een rijtechnisch probleem. Je paard moet leren niet te overijverig te worden als hij een hindernis ziet. Ik ga daarbij uit van een zadel dat past en een rug die ook in orde is. Hoe reageert ze als je laat vrijspringen? Hoe reageert ze als je gaat springen aan de hand (bijv. aan de longe?)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:06

Mijn paard vind springen ook harstikke leuk en word ook "heet" bij het springen. Wat je eerst kan oefenen is balkjes lopen, het paard moet namelijk op jou wachten totdat jij wilt dat hij gaat.

Wat je ook kan doen is geen grote aanloop nemen, maar gewoon kort eropaf draaienzodat hij nog 2 grote drafpassen oid kan maken. Succes!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:11

OMG-->RT-P

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:10

Cassidy schreef:
Lijtk me eerder een rijtechnisch probleem. Je paard moet leren niet te overijverig te worden als hij een hindernis ziet. Ik ga daarbij uit van een zadel dat past en een rug die ook in orde is. Hoe reageert ze als je laat vrijspringen? Hoe reageert ze als je gaat springen aan de hand (bijv. aan de longe?)

ik denk dat je het beste weer op nieuw kan beginnen, alsof hij net zadelmak is, en met je stem en zithulpen kan gaan (her)beleren, en zo opnieuw afspraken gaat maken. het liefst met een gewoon bitje

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:19

Mijn merrie was ook heel moeilijk maar werd een engeltje toen ik het bit eruit haalde. Niet elk paardenmondje kan een bit "hebben". Ik rijd gewoon dresuur met haar, bitloos. Misschien iets om eens te proberen?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 09:55

Ik rij ze op de stemhulpen, dus als ze plots begint te stresse roep ik ho, en laat ik haar stoppen met de zit, zet ik haar stil en kalmeer haar, dan proberen we het opnieuw, het probleem is vooral dat ze weet wanneer ze in een parcour zit en wanneer niet, thuis kan ik haar haast zonder bit rijden, moet ik mijn teugels nog niet aanraken om haar onder mij te houden, maar als we op tornooi zijn wordt ze zo verschrikkelijk hevig, ook hier heb ik al meerdere malen mijn parcour moeten gebruiken als oefening (dus stilzetten na een sprong, kalmeren, terug aanrijden, of een volte rijden) maar dit kan ik niet op al mijn parcours doen wnt dan verlies ik erg veel punten. Het andere is dat als ik ze laat doen, ze erg hevig wordt en begint te bokken, maar ze wel geen fouten maakt, wnt dan voelt ze zich alleen, waardoor ze zelf gaat nadenken ,maar het bokken enzo blijft dan wel.
naast het paard iets doen, is niet te doen Lachen Hebben we reeds geprobeerd , maar 't is echt een 'gemene' merrie naar de meeste mensen, als iemand haar kont aanraakt in de stal of op de wei dan stamt ze meteen naar je , als iemand haar schouder aanraakt bijt ze .. alleen bij iemand die dag in dag uit met haar bezig is doet ze dit niet, maar je moet wel altijd oppassen. we hebben haar een tijdje van onze dierenarts (die haar al kent vanaf ze geboren is) met een stok uit de stal moeten halen (zo met een haakje haar halster proberen vangen en haar zo uit de stal halen) gelukkig is dat nu niet meer nodig. het is echt geen normale, maar ze kan abnormaal goed springen en gaf al erg goede veulens. dus we willen ze niet wegdoen. We hebben al erg vaak geprobeerd om voltes te rijden voor de sprong, tempo wisselingen , halthouden na de sprong, dressuuroefeningen tussen de sprongen, en dit gaat allemaal wel, totdat ze in het parcours komt, dan gaat ze met haar neus tegen haar borst lopen (zonder dat je aan je teugels gekomen bent) en heb je bijna niets te zeggen.
viewtopic.php?f=10&t=819630 => tis hier de eerste
ben best wel radeloos Lachen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:22

Hmm, dit klinkt wel serieus. Het is gewoon een rotpaard zou ik vroeger zeggen, maar daar zit iets achter.

Jou vertrouwd ze blijkbaar wel, kun jij dan niet wat grondwerk met haar doen? Of ga eens iets doen wat ze zichtbaar leuk vindt (tsja, springen onder het zadel...). En wat doet ze als je haar los in de bak laat met een paar hindernissen?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:46

Karennnn schreef:
Ik rij ze op de stemhulpen,
moet ik mijn teugels nog niet aanraken om haar onder mij te houden, maar als we op tornooi zijn wordt ze zo verschrikkelijk hevig, ook hier heb ik al meerdere malen mijn parcour moeten gebruiken als oefening (dus stilzetten na een sprong, kalmeren, terug aanrijden, of een volte rijden)
maar het bokken enzo blijft dan wel.
naast het paard iets doen, is niet te doen Lachen Hebben we reeds geprobeerd , maar 't is echt een 'gemene' merrie naar de meeste mensen, als iemand haar kont aanraakt in de stal of op de wei dan stamt ze meteen naar je , als iemand haar schouder aanraakt bijt ze .. alleen bij iemand die dag in dag uit met haar bezig is doet ze dit niet, maar je moet wel altijd oppassen. we hebben haar een tijdje van onze dierenarts (die haar al kent vanaf ze geboren is) met een stok uit de stal moeten halen (zo met een haakje haar halster proberen vangen en haar zo uit de stal halen) gelukkig is dat nu niet meer nodig. het is echt geen normale, maar ze kan abnormaal goed springen en gaf al erg goede veulens. dus we willen ze niet wegdoen. We hebben al erg vaak geprobeerd om voltes te rijden voor de sprong, tempo wisselingen , halthouden na de sprong, dressuuroefeningen tussen de sprongen, en dit gaat allemaal wel, totdat ze in het parcours komt, dan gaat ze met haar neus tegen haar borst lopen (zonder dat je aan je teugels gekomen bent) en heb je bijna niets te zeggen.
viewtopic.php?f=10&t=819630 => tis hier de eerste
ben best wel radeloos Lachen
Op stemhulpen is al mooi en helpt dan ook
maar waarschijnlijk niet in het parkoer, is een probleem, kan zijn dat je dan niet voldoende adem haalt waardoor je hartslag hoger word en je paard dit voelt, dus hij word ook sneller en geen tijd om te luisteren, gaan.
Probeer eens schoudervoor te rijden na de sprong en anders wijkend door te rijden maak niet uit in welk tempo, zet hem aan het werk, aandacht vragen en bij de les blijven, en niet andere dingen laten doen, of denken laten aan de volgende hindernis.
Naast je paard iets doen moet hij eigenkijk wel accepteren kan toch handig zijn als er een vreemd iemand iets moet doen aan hem, dierenarts, hoefsmid, tandarts, zadelmaker, of wie dan ook,veel oefenen met vreemde mensen en dingen.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:22

je hebt een heel vurige dame zou ik zeggen....ik lees dat ze 5 jaar is.
Ik zou zelf stoppen met wedsrijden rijden en me op de training gaan richten , dus thuis veel oefenparcours rijden mss wat onderlinge wedstrijden.
Probeer om bij een "goede" springruiter een keer les tegaan rijden en je probleem telaten behandelen, de goede springruiters vinden het erg interessant om een moeiljker paard tebekijken.
Blijf niet telang zelf aan modderen maar zoek het even hogerop voor nieuwe inzichten.
Ik kan moeilijk nu een advies geven wat je wel en niet moet doen omdat ik er zo 1 ben die moet zien wat er gebeurt.
Maar ik zou de wesdtrijden even vergeten maar zo maak je het probleem alleen maar erger.