Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Lijtk me eerder een rijtechnisch probleem. Je paard moet leren niet te overijverig te worden als hij een hindernis ziet. Ik ga daarbij uit van een zadel dat past en een rug die ook in orde is. Hoe reageert ze als je laat vrijspringen? Hoe reageert ze als je gaat springen aan de hand (bijv. aan de longe?)
Hebben we reeds geprobeerd , maar 't is echt een 'gemene' merrie naar de meeste mensen, als iemand haar kont aanraakt in de stal of op de wei dan stamt ze meteen naar je , als iemand haar schouder aanraakt bijt ze .. alleen bij iemand die dag in dag uit met haar bezig is doet ze dit niet, maar je moet wel altijd oppassen. we hebben haar een tijdje van onze dierenarts (die haar al kent vanaf ze geboren is) met een stok uit de stal moeten halen (zo met een haakje haar halster proberen vangen en haar zo uit de stal halen) gelukkig is dat nu niet meer nodig. het is echt geen normale, maar ze kan abnormaal goed springen en gaf al erg goede veulens. dus we willen ze niet wegdoen. We hebben al erg vaak geprobeerd om voltes te rijden voor de sprong, tempo wisselingen , halthouden na de sprong, dressuuroefeningen tussen de sprongen, en dit gaat allemaal wel, totdat ze in het parcours komt, dan gaat ze met haar neus tegen haar borst lopen (zonder dat je aan je teugels gekomen bent) en heb je bijna niets te zeggen.
Karennnn schreef:Op stemhulpen is al mooi en helpt dan ookIk rij ze op de stemhulpen,
moet ik mijn teugels nog niet aanraken om haar onder mij te houden, maar als we op tornooi zijn wordt ze zo verschrikkelijk hevig, ook hier heb ik al meerdere malen mijn parcour moeten gebruiken als oefening (dus stilzetten na een sprong, kalmeren, terug aanrijden, of een volte rijden)
maar het bokken enzo blijft dan wel.
naast het paard iets doen, is niet te doenHebben we reeds geprobeerd , maar 't is echt een 'gemene' merrie naar de meeste mensen, als iemand haar kont aanraakt in de stal of op de wei dan stamt ze meteen naar je , als iemand haar schouder aanraakt bijt ze .. alleen bij iemand die dag in dag uit met haar bezig is doet ze dit niet, maar je moet wel altijd oppassen. we hebben haar een tijdje van onze dierenarts (die haar al kent vanaf ze geboren is) met een stok uit de stal moeten halen (zo met een haakje haar halster proberen vangen en haar zo uit de stal halen) gelukkig is dat nu niet meer nodig. het is echt geen normale, maar ze kan abnormaal goed springen en gaf al erg goede veulens. dus we willen ze niet wegdoen. We hebben al erg vaak geprobeerd om voltes te rijden voor de sprong, tempo wisselingen , halthouden na de sprong, dressuuroefeningen tussen de sprongen, en dit gaat allemaal wel, totdat ze in het parcours komt, dan gaat ze met haar neus tegen haar borst lopen (zonder dat je aan je teugels gekomen bent) en heb je bijna niets te zeggen.
viewtopic.php?f=10&t=819630 => tis hier de eerste
ben best wel radeloos